2013-05-29, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Vadå? Det är väl snarare tvärtom? Någon som vet vad den sysslar med skulle ju definitivt sprida ut delarna för att försvåra utredningen. Det är ju utstuderat och inte "rörigt och amatörmässigt". Inte så smart att gräva ner allt på samma plats om man ändå har bemödat sig att stycka kroppen.

Att gräva ned den lååångt ifrån Boden tror jag försvårat hittandet av kroppen. vill man inte att en kropp ska hittas så sprider man inte kroppsdelar hur som helst. Möjligen att man har spritt dem såhär för att förvirra, men uppenbarligen ville man att hon skulle hittas.
Citera
2013-05-29, 10:17
Medlem
Emhs avatar
Anledningen till att området för airsoft meddelades så sent var ju för att militären övar på dessa områden, det var väldigt stor risk att hela spelet skulle behövas skjutas upp med väldigt liten varsel på grund av detta.
Men den här gången var militären på området på andra sidan vägen som går alldeles brevid..
Citera
2013-05-29, 10:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Akrobaten hänvisar till dagens fynd och att KJ är körd..

Någon som vet hur lång tid ett DNA-test tar? Låt säga att man funnit blod på den upphittade spaden, hur lång tid tar det att fastställa om det är VB:s?
Själva labbandet, från prepp till resultatavläsning, går över dan, så det är mest en byråkratisk fråga, som handlar om vilken prioritet SKL har givit proverna. Men om det är högprioriterat mindre än en vecka, i vart fall om det är en standardanalys. LCN-analys, där man har väldigt lite material, kan ta längre tid.
Citera
2013-05-29, 10:25
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Channy
Att gräva ned den lååångt ifrån Boden tror jag försvårat hittandet av kroppen. vill man inte att en kropp ska hittas så sprider man inte kroppsdelar hur som helst. Möjligen att man har spritt dem såhär för att förvirra, men uppenbarligen ville man att hon skulle hittas.
Tvivlar på att GM ville att kroppsdelarna skulle hittas. Du läser in allt för mycket spekulationer.
Citera
2013-05-29, 10:25
Medlem
Vattendroppes avatar
Citat:

Jag håller med, har tänkt lika jag med. Men det finns ett par saker som
är svårt med att göra som du skriver...
Om man åker iväg långt så är det förmodligen säkrat emot sök, men det blir
otroligt alvarligt om man blir sedd, okänd bil på en skogsbilväg en kväll/natt.
Nyfikenheten hos eventuell iaktagare är stor då....
Tänk om man åkt upp på en väg gömt lik/likdelar och är på väg därifrån och
blir iaktagen på något vis...

Styckningen, om man gör det för att gömma, då kan det bero på att det är svårt med
plats. Men i detta fall så,,, gömma?? Näää
Citera
2013-05-29, 10:27
Medlem
Citat:

De flesta med asperger som jag känner är vanebundna och inte så begivna på att resa långt ifrån sin invanda miljö. Aspergers syndrom innebär (om diagnosen är välutredd) att den med diagnostiscerade är minst normalbegåvad. Inte dum alltså, men något bunden till sin vardagsmiljö.

Yngre med asperger har oftast stort stöd från familjen i sin vardagen. Då kanske det inte är så lätt att plötsligt bryta vanor och åka iväg oplanerat en längre sträcka utan att det väcker undringar?
Citera
2013-05-29, 10:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanibrallan
fast en till sak som talar emot hans sk vän "att han inte tål se blod" är väl att han styckat sin hund efter att den "bitit" i en elkontakt, samt att han gillt att döda och dissekera bla fåglar?
Om nu detta är sant, och inte bara rykten som alltid börjar gå om personer som är misstänkta för bestialiska brott. Man måste ha klart för sig hur ryktespsykologi funkar.

KJ har en del som talar emot sig - är han oskyldig har han en hel del läskig slump emot sig - men de där ryktena om den styckade elkabelshunden tillhör knappast det som man kan fästa så vidare stor vikt vid.

Däremot vet jag inte om argumentet kan inte planera är så förskräckligt starkt mot KJ. Jag tycker inte fynden av likdelarna tycker på just någon planeringsförmåga alls hos GM. Utredningen famlar i blindo för att den inte har någon brottsplats. Hittar man brottsplatsen blir det mycket klarare om KJ är en trolig gärningsman eller inte.
Citera
2013-05-29, 10:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87a
TÄNK TILL LITE!

Aftonbladet har nu äntligen bekräftat att det ej går att koppla KJ till någon tekniskt bevisning.
Hur ofta händer det att det inte finns någon tekniskt bevisning mot någon som mördat!?
Efter en vecka? Inte helt ovanligt. Ett fall som man kommer att tänka på är "studierektorn" i Örebro.

Citat:
Ursprungligen postat av 87a
Tror du verkligen att denne KJ skulle kunna begå " The perfect crime " ?
Nej, men detta crime är inte på något sätt perfect. För övrigt var Aspergers syndrom en slaskdiagnos, som kunde innefatta vitt skilda förhållningssätt och beteenden hos den diagnosticerade.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-05-29 kl. 10:36.
Citera
2013-05-29, 10:36
Medlem
Garagestolparnas nedre del kanske har skugga över sig, därför det ser grått ut. Knappast målats om eftersom den inte ens är byggd på Eniros flygfoto och dom fotorna kan väl inte vara så himla gamla. Apelvägens garage alltså.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det viktiga nu är ju att få fram en brottsplats. Utan brottsplats blir det svårt att få fram tillräcklig bevisning för sannolika skäl - oavsett vem som nu är gärningsman.

Men om det nu inte skulle vara KJ - vilket mycket fortfarande tyder på, brottsplats eller ingen brottsplats - så tycker jag inte att vi ska snöa in på MB/AN, som sägs ha haft alibi för hela kvällen. VB var socialt speciell - hon tydde sig gärna till äldre män, hade lite svårt med sociala gränser, och beskrivs som en naiv person som trodde alla om gott. Finns det någon person som hon har tytt sig till som hon inte hade bort ty sig till?

Alla bekanta till VB som uttalat sig i bla pressen har ett ihärdigt behov att
uttrycka att VB var klipsk, godtrogen och snäll,på gränsen till blåögd.
Trots dessa enträgna upprepningar om hennes navitet så tror jag att hon kunde vara den absoluta
motsatsen till vad folket nära henne trodde.

Jag tror flickan gjort en frigörelseprocess eller kalla det en sen tonårsrevolt.VB kom till Sverige i en känslig ålder,fick lära sig ett nytt språk och en ny kultur därav min tro. VB känns vilsen i sin identitet,
vilket kan resulterar i låg självkänsla och utanförskap.
Självkänslan består av två delar,duglighet och självrespekt.
Jag tror att VB:s "speciella" umgängeskrets är ett resultat av detta och jakten på att
bli accepterad tillsammans med att frigöra sig kan absolut gjort VB omdömeslös,
familjens valda ord är som bekant godtrohet.
Jag tror det finns många nätkontakter som är intressantare än dom
som diskuteras sida upp och sida ner i denna tråd.

Sen att tråden låst sig vid VB;s fb-konton ger nog ingenting,speciellt inte eftersom Mamman hade koll
på lösenorden.

Jag har noterat att du vid flera tillfällen sökt vaksamhet med liknande inlägg men
just nu tror jag responsen är svag, tråden avhandlar endast fågelkvitter,ritualmord och
mediarapportering. Men man får se vart tråden bär när den tekniska rapporten kommer,
till dess fortsätter jag läsa sporadiskt.
Citera
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsbabykills
"- Kalsongerna var inte blodiga men hade spår av sekret. Det var tydliga tecken på att en kvinna haft dem på sig, säger Johan Eman, 27"
okej.. följdfråga på detta "vad anser du vara tecken på att just en kvinna burit kalsongerna?"
mens? nappast så blod i ett par kallingar per automatik då leds till att en KVINNA skulle burit dom.. eller?

Det kanske fanns tydliga spår av flytningar?
Citera
2013-05-29, 10:39
Medlem
Beatriceaurores avatar
Aspergare kan vara fena på att planera, minut för minut, centimeter för centimeter. Gärna i datorn. Men om det kommer till att ta hastiga beslut och att improvisera är de oftast helt borta, de kan bli panikslagna. Allt fungerar mycket fyrkantigt för en aspergare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in