2013-05-14, 18:03
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Lång historia kort: Såg en tjej med en tröja som det stod "Rutgers" på. Det kom fram två utländska killar och frågade om de fick ta en bild med henne. Hon sa ja. Den ena killen täckte över "s:et" på hennes tröja så det bara stod "Rutger" och hånflinade in i kameran.

Vad betyder "rutger" på utländska? Är det ett förnedrande ord? Google hjälper mig inte.
Han som blev fotograferad kanske heter Rutger, helt enkelt. Om det var loggan för Rutgers University, New Jersey, så har R:et en karakteristisk släng ner åt höger. Rutgers kommer från grundarens efternamn Rutgers och får ibland genitivformen Rutgers’.
Citera
2013-05-16, 16:59
Medlem
ZuparNs avatar
Vad innebär "VG TEXTA"? Fyller i en blankett.
Citera
2013-05-16, 17:13
Medlem
TetrisNinjas avatar
''Underhanded'' på engelska, vad blir det på svenska? Naturligt tänker jag på ''underhänt'', men när jag googlar på det verkar det inte finnas i någon ordbok.

Finns det någon bra översättning?
Citera
2013-05-16, 17:41
Medlem
BelleReves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN

Var god, texta ?

Jag skulle vilja veta mer om hur man använder ordet "latent". Har slagit upp det i ordbok men defnitionen är ganska snäv och jag förstår inte i vilka sammanhang ordet är användbart.
Citera
2013-05-16, 18:57
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Om det är skrivet så där med versaler så kan det betyda: Texta med versaler som RABATTVÄGEN 11, VÄXJÖ.

Förr stod anvisningen för »Använd inte handstil/skrivstil«. Att texta betydde då att använda tryckstil som Rabattvägen 11, Växjö.
Citera
2013-05-16, 19:01
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TetrisNinja
''Underhanded'' på engelska, vad blir det på svenska? Naturligt tänker jag på ''underhänt'', men när jag googlar på det verkar det inte finnas i någon ordbok.

Finns det någon bra översättning?
Det finns två översättningar: underhänt + underbemannad.

Ref. http://dictionary.reference.com/browse/underhanded
Citera
2013-05-17, 12:28
Medlem
RompeTodos avatar
Vad heter det när man gör "åtlöje" av människor med störningar?
Det är någon typ av komik jag söker alltså.
Citera
2013-05-17, 12:47
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RompeTodo
Vad heter det när man gör "åtlöje" av människor med störningar?
Det är någon typ av komik jag söker alltså.
Lyteskomik? Gäller nog främst kroppsliga avvikelser, men behöver inte inskränka sig till sådana.
Citera
2013-05-17, 16:19
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det finns två översättningar: underhänt + underbemannad.

Ref. http://dictionary.reference.com/browse/underhanded

Jag kände inte till denna betydelse fast den låter inte heller märkligt för mig.

På amerikanska om man gör någonting 'underhanded' so har man lurat, bedragit, fuskat, gjort något illegalt . . . någonting i den stilen. Det är värre än skumt/suspekt eftersom det är definitivt fel på något sätt (inte bara tvivelaktigt) men man har förmodligen svårt att precisera på vilket sätt, annars skulle man välja ett ord som gör det.

Vi säger 'short-handed' om vi menar underbemannad.
Senast redigerad av AldenG 2013-05-17 kl. 16:22.
Citera
2013-05-17, 18:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BelleReve
Jag skulle vilja veta mer om hur man använder ordet "latent". Har slagit upp det i ordbok men defnitionen är ganska snäv och jag förstår inte i vilka sammanhang ordet är användbart.

Det betyder dold eller uppskjuten.

En latent skatteskuld uppkommer exempelvis om man har ett bokföringsmässigt värde på en tillgång som avviker från marknadsvärdet. I bokföringen ska man då ta hänsyn till denna förmodade kommande skatt redan nu även om den inte realiserats. Den finns således inte annat än som en förmodan om vad som kommer att ske. Det är lite av samma sak för en privatperson som deklarerar sina inkomster och har betalt för lite skatt under året. Då bär man med sig en latent skatteskuld tills kvarskatten är framräknad.

En latent sjukdom är en sjukdom som finns i kroppen, men som inte bryter ut alternativt bryter ut långt mycket senare i livet. Det ska inte förväxlas med inkubationstid som ofta handlar om en ganska kort period mellan smittotillfälle och sjukdomens utbrott.
Citera
2013-05-17, 23:28
Medlem
Kurganskis avatar
Hur uttalas eugenik? Eugeniatunneln uttalas såvitt jag vet "Uscheniatunneln". Uttals eugenik likadant?
Citera
2013-05-17, 23:46
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurganski
Hur uttalas eugenik? Eugeniatunneln uttalas såvitt jag vet "Uscheniatunneln". Uttals eugenik likadant?
Nej, »eugenik« uttalas med j-ljudet i fokus och eu- som ett tydligt prefix.

Det får väl anses som en välgärning mot Eugen och Eugenia att den etymologiska kopplingen försvagas genom sje-ljudet.

Etymologin för alla tre är alltså (NE)
...av eu- och verbalroten gen- 'föda', jfr grek. eugenes 'av god ras', 'av god börd' ...
SAOL lämnar öppet för att uttala »eugenik« med g-ljud. I dagens situation, med gen-teknik all over the place, är det ett onödigt konstrande.
Senast redigerad av egon2b 2013-05-17 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in