2013-05-13, 16:33
Medlem
Squeekys avatar
Oppigårds Brewer's Brown var en besvikelse, för mycket humle för en brown ale.
Det verkar nästan som om en del bryggerier trycker i humle bara för att det på nåt sätt är inne

Sen köpte jag en Fuller's IPA. Jag tror jag började i fel ände vad gäller IPA, den här är nog bra för förstagångsdrickaren. Jag antar att det är vad man skulle kalla en klassisk IPA (?) utan amerikansk humle och inte heller värst mycket beska faktiskt.

Fuller's ESB var däremot smaskig, det blir mer av den.
Som en fylligare Bedarö Bitter skulle jag säga, men jag har inte så mycket att jämföra med (och några kronor billigare dessutom, plus mer % för de som bryr sig om sånt).
Citera
2013-05-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
litar? ok, det lät lite paranoidt. de flesta tillverkare brukar faktiskt vara väldigt tydliga/skrytiga över saker de stoppat i koket om det faller utanför standard, likt kryddor, kaffe, choklad etc etc.
men ok, jag köper att du kanske söker öl som är "genuina" och tillverkade enligt enklaste sätt.
men du kan vara ganska säker på att det reko grejer, speciellt från mindre bryggerier.

Jag vill inte ha massa skit i ölet helt enkelt. Jag tycker att det känns bra när bryggeriet kan få fram bra smaker med enklaste möjliga medel.

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
mja, vi skrev lite fram och tillbaka där jag bland annat gav urquell 3,5 i betyg eftersom jag inte tycker stilen och ölet är speciellt roligt, inte dåligt, men inte heller roligt.
då ska du veta att st eriks apa och ipa inte direkt är stjärnskott heller och att det finns betydligt bättre saker där ute. pröva brewdogs punk ipa nästa gång, tror inte jag har träffat någon som inte gillar den. lagunitas har ju en del grejer på bolaget nu också, deras maximus ipa är riktigt bra om du gillar humle.

Det ska bli intressant att testa Brewdog Punk om den är godare än St Eriks APA och IPA. Kände mig tveksam ett tag till att ett öl kunde smaka bättre än Pilsner Urquell. Men jag har väl lite att upptäcka helt enkelt. Vad det gällde Lagunitas Maximus IPA så är den tydligen slut i Systembolagets beställningssortiment. Du råkar inte ha något annat förslag på lager av någon sort som finns på Bolaget?
Citera
2013-05-13, 19:26
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Jag vill inte ha massa skit i ölet helt enkelt. Jag tycker att det känns bra när bryggeriet kan få fram bra smaker med enklaste möjliga medel.

Det ska bli intressant att testa Brewdog Punk om den är godare än St Eriks APA och IPA. Kände mig tveksam ett tag till att ett öl kunde smaka bättre än Pilsner Urquell. Men jag har väl lite att upptäcka helt enkelt. Vad det gällde Lagunitas Maximus IPA så är den tydligen slut i Systembolagets beställningssortiment. Du råkar inte ha något annat förslag på lager av någon sort som finns på Bolaget?

Prova Lagunitas New Dogtown Pale Ale istället för deras IPA. Bra humlebett i den också, även om det inte är en lager.
Jaipur IPA från Thornbridge har också en frisk och fräsch humleton.
Citera
2013-05-13, 20:50
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Den gillar jag också, tänkte just fråga i tråden vad det finns för andra folköl att rekommendera?

Den klart bästa folkölen jag provat är den från Trainstation Brewery (svenskt bryggeri). Skulle man få den blint skulle man aldrig gissa att det var en folle, de gömmer bristen på alkohol otroligt väl. Skulle nog kunna lura nästan vem som helst att det var en bra IPA kring 5-5,5% vol. (alltså i den lägre delen av skalan för en vanlig IPA, men fortfarande normalt).
Citera
2013-05-13, 20:53
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Den gillar jag också, tänkte just fråga i tråden vad det finns för andra folköl att rekommendera?

Gillar de där guldfärgade burkarna på Lidl. Tysk kvalitet.
Citera
2013-05-13, 22:19
Medlem
thotthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Sommaren kryper närmare och behovet av lättdrucken, svalkande och god öl gör sig påmind. Hade således tänkt beställa upp några lådor från Tyskland och Systembolagets tyska sortiment är ju inget man gör vågen åt precis, så det blir till att leta upp en tredje part. Har ni här inne några ni kan rekommendera?

http://www.bierzwerg.de/ kanske är något för dig då? Inte handlat därifrån själv dock.
Citera
2013-05-14, 15:01
Medlem
Autoziones avatar
Hejsan ölkännare!

Jag och några goda vänner tänkte åka ner till Belgien en helg i sommar, specifikt Gent och Brygge, och dricka mängder av öl. Det vi undrar är vilka sorter man skall leta efter. Har varit i Gent två gånger tidigare och det är väl främst pubarna vid Vrijdagmarkt, Waterhius aan de bierkant och en bra öl affär i Oostaker som jag minns.

Jag har inte så stor koll på vad de andra har druckit när det gäller belgiska öl men själv har jag druckit Duvel, Chimay Blå, Leffe, Delirium Tremens, Westmalle, Roquefort 12, Grimbergen och några till jag inte kommer ihåg. Favoriten bland dessa var nog Grimbergen, det måste vara det godaste öl jag någonsin druckit.

Så dela gärna med er av eran kunskap om belgisk kvalitetsöl och var den hittas go´vänner
Citera
2013-05-14, 16:14
Medlem
Idag köpte jag Beervanan, får se om det är så bra som alla säger i denna tråden
Citera
2013-05-14, 17:04
Medlem
Chanandler Bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autozione
Hejsan ölkännare!

Jag och några goda vänner tänkte åka ner till Belgien en helg i sommar, specifikt Gent och Brygge, och dricka mängder av öl. Det vi undrar är vilka sorter man skall leta efter. Har varit i Gent två gånger tidigare och det är väl främst pubarna vid Vrijdagmarkt, Waterhius aan de bierkant och en bra öl affär i Oostaker som jag minns.

Jag har inte så stor koll på vad de andra har druckit när det gäller belgiska öl men själv har jag druckit Duvel, Chimay Blå, Leffe, Delirium Tremens, Westmalle, Roquefort 12, Grimbergen och några till jag inte kommer ihåg. Favoriten bland dessa var nog Grimbergen, det måste vara det godaste öl jag någonsin druckit.

Så dela gärna med er av eran kunskap om belgisk kvalitetsöl och var den hittas go´vänner

Westvleteren 12 är "helt ok". För att nämna en.
Citera
2013-05-14, 17:13
Medlem
Citat:
Hejsan ölkännare!

Köp allt som du inte kan köpa på bolaget och som inte är pissbilligt så lär du förhoppningsvis få tag i bra och rolig öl.

Lägger in denna länken också

http://www.ratebeer.com/Places/Country/Cities/gent-oostakker/23.htm

Kanske den butiken du besökt tidigare.
Citera
2013-05-15, 01:28
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Hejsan ölkännare!

Har tyvärr ingen koll på de städerna men några öl som du eventuellt skulle kunna trilla över på lite mer välsorterade ställen är: Struise Pannepot, Struise Black Albert, Rodenbach Vin de Céréale, St. Bernardus Abt 12, allt från Cantillon, Westvleteren och 3 Fonteinen.

Sen finns det ju säkert 100 öler som man egentligen skulle vilja smaka om man har tur och stöter på dom men listan ovan var vad jag just nu, lite smådragen, kom på under inläggets skrivande.
Citera
2013-05-15, 09:28
Medlem
Autoziones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chanandler Bong
Westvleteren 12 är "helt ok". För att nämna en.

Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Köp allt som du inte kan köpa på bolaget och som inte är pissbilligt så lär du förhoppningsvis få tag i bra och rolig öl.

Lägger in denna länken också

http://www.ratebeer.com/Places/Country/Cities/gent-oostakker/23.htm

Kanske den butiken du besökt tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Har tyvärr ingen koll på de städerna men några öl som du eventuellt skulle kunna trilla över på lite mer välsorterade ställen är: Struise Pannepot, Struise Black Albert, Rodenbach Vin de Céréale, St. Bernardus Abt 12, allt från Cantillon, Westvleteren och 3 Fonteinen.

Sen finns det ju säkert 100 öler som man egentligen skulle vilja smaka om man har tur och stöter på dom men listan ovan var vad jag just nu, lite smådragen, kom på under inläggets skrivande.
Tack för tipsen! De åker genast upp på listan. Om de inte finns att köpa på Dranken Geers finns de nog på någon av pubarna i Gent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in