Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-05-13, 23:34
Medlem
mvagrippas avatar
Valet av Curt-Steffan Giesecke Stay Behind-chef reflekterade den företagarmässiga strukturen på organisationen, vars ledning hämtades från befattningshavare inom sociala och andra populära organisationer och var menat att representera det svenska etablissemanget.

Organisationen hade ett litet kansli i Polishuset i Stockholm med Gunnar Areskough som kanslichef och höll kontakt med ca 100 lokala motståndsledare, tränade i sabotagetekniker och radiokommunikationer. Ett radionät upprätthölls för att säkra kommunikationerna med det svenska exilhögkvarteret och med CIA och MI6 mfl.” (Life-line lost, Robert Dalsjö, sid 247-248)''

I ljuset av detta blir PG Näss medverkan på ACC-mötena förståelig.
Citera
2013-05-14, 00:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
Enligt erfarna källor i resebranschen kan jag rapportera följande:

K-A Benckert drev Crown Air från slutet på 60-talet. Vid bildandet fick man förklara
sitt val av namn med sina nära kontakter med amerikanska Crown Air Ltd med säte
i Californien.

Från ca. 1970 innehade han dessutom generalagenturen för Aeroflot.
Aeroflot flög inte på Sverige, men var den tidens billigaste sätt att ta sig till Thailand.
Man fick då mata till Moskva med annat bolag. Detta vet alla gamla backpackers.
Man fick äta kyckling 4-5 gånger på en resa.

Dessa biljetter såldes via hans resebyrå Aeronaut. K-A är idag 85 år och hade fram till
relativt nyligen en lokal i Stocksunds centrum under skylten Aeronaut, som min källa
noterade då han visste att Benckert dels var för gammal för detta och att den typen
av flygbiljetter inte såldes längre. Lokalen låg dessutom i ett väldigt konstigt och diskret
läge som inte var attraktivt samt var väldigt liten.
Bolaget finns på allabolag.se och står som likviderat, men har hans hemadress som säte.

Kan man tycka att det är anmärkningsvärt att chefen för västmaktsknutna Crown Air också
gör förtroliga affärer med Sovjets statliga flygbolag?

Min källa anser att detta naturligtvis gav rikliga tillfällen att besöka Sovjetunionen,
men ryssarna borde ju ha vetat att han i och med sitt engagemang i Crown Air förmodligen
hade förankring inom Försvarsmakten, kanske rent av Stay Behind, så jag blir inte klok på detta.

Nån som förstår detta?

Flygenhet 66 hade ett tiotal civila flygplan, framförallt Cessna 182 och Cessna 206. Dessa använde små flygfält röjda i skogen för start och landning, ofta i mörker och dålig sikt Verksamheten var militär, men med säkerhetskydd av Säpo. Alla deltagare hade kodnamn och betalades kontant för att inte skapa några spår.

När statliga Crownair köpte/slogs ihop med Svensk Flygtjänst i slutet av 1974 och bildade Crownair Flygtjänst AB Swedair (ett par år senare nedkortat till Swedair) stod även Cessna-försäljning på programmet. Agenturen hängde s a s med in i företaget då Svensk Flygtjänst övertagit Motorflygs position 1973.

I mitten av 70-talet sålde även BJS Business Jet Sweden AB, Bromma, och Nordic Aviation AB, också på Bromma, nya Cessna....förutom Swedair. Ca 1978 och framåt var det nästan uteslutande Swedair som gällde om du skulle ha en ny Cessna 206.
Citera
2013-05-14, 00:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Grandioso, läs också Gunnar Walls Mörkläggning. Tung som f-n men jag lovar dig, efter att ha läst den blir man ganska övertygad om att en Mörkläggning har ägt rum med trådar in mot Maktens centrum. Den avtäcker också ett antal rättsskandaler.
Tack för tipset, bartram!
Jag vet att hans bok betraktas som mycket seriös och väl genomarbetad och
räknas till de centrala verken som behandlar Palmefallet i icke fiktiv form.
Har inte läst den faktiskt. Nämner han månne nånting om SPF?

Visst - det finns nog så det räcker och blir över av skumheter knutna till detta Maktens
centrum, det betvivlas icke ett ögonblick från mitt håll och jag är en ganska cynisk natur
och misstror vanligen makten och hela härligheten. Konspiratorisk kan jag också vara vilket
du mycket väl känner till efter att hängt med ibland i JFK-tråden.

Emellertid förblir jag vid uppfattningen att man misstar somliga saker här för vad
det egentligen är frågan om. Det har begåtts oräkneliga misstag initialt och
längs vägen i utredningsprocessen och mycket av dylikt har, enligt min högst personliga
mening, uppfattats som led i en mörkläggningsaktion. Man läser in andra betydelser
helt enkelt. Man övervärderar somligt, drar för stora växlar på saker och ting.

Detta säger jag förstås utifrån min bestämda uppfattning om vem vi har att söka
som skyldig till mordet på Sveavägen och några intressen för att dölja dennes skuld
kan ju rimligen aldrig ha förelegat.
Den övertygelsen är orubblig hos undertecknad oavsett vad graverande ting man kan
uppdaga om Maktens centrum och dess moraliskt tvivelaktiga aktörer med sina olika
agendor.

Jag har inga som helst illusioner om nånting knutet till makten.
Vad som mest möter ett vaket öga är härsklystnad, korruption, intriger och
annat klandervärt. De goda, ärliga människorna är någon helt annanstans än i maktens
korridorer.
Senast redigerad av Grandioso 2013-05-14 kl. 01:14.
Citera
2013-05-14, 02:28
Medlem
Grandiosos avatar
Det som kanske mest av allt satt myror i skallen på folk och då verkligen triggat igång
ett konspirationstänk kring fallet är ett lösryckt citat av framlidne länspolismästaren
H*ns H*lmér och orden det handlar om är dessa: "Sanningen kommer att skaka om
Sverige i sina grundvalar"
.
Den meningen är svår att släppa tydligen...

Nu var HH en man som uppenbarligen var ganska förtjust i rampjuset och att skapa
uppmärksamhet kring sin person och överdriva sin betydelse samt gärna spetsade till
sina uttalanden för att inte nämna hans böjelse för att sprida lustiga små metaforer
omkring sig.
I utredningen kring mordet på Olof Palme hade han självfallet aldrig att göra och
det var en dyrbar historia att han fick delta så länge som han gjorde och i den
ledande rollen dessutom. Obegripligt och oursäktligt.

Nåväl; de "innebördsdigra" orden här ovan som råkade undslippa den blivande deckarförfattaren -
och som sådan var han klart mera lyckosam onekligen - uttalades i ett intervju-
sammanhang där det i själva verket var kurdiska PKK som han syftade på och knappast
någonting annat.
Tydligen bedömde han ett kommande avslöjande av PKK som ansvariga bakom mordet på OP
på ett sådant sätt att det skulle skaka om det svenska riket rejält och kring den uppfattningen
kan man förvisso ha skilda meningar.
Han hade verkligen fått den kurdiska organisationen på hjärnan och snart hade väl
den förtrogne polaren Ebbe också fått det vad jag kan förstå...

"Sanningen kommer att skaka om Sverige i sina grundvalar" är alltså inte direkt mycket
att bygga på när allt kommer omkring precis som fallet är med något yttrande av Calle
"Du får inget svar av mig för du håller på med trams" Lidbom som jag inte har i
exakt minne just nu men vet att det dragits rejält med växlar på det också.

På tal om Lidbom; här är en riktig klassiker att fröjdas åt:
http://www.youtube.com/watch?v=a30ysyyuGLE
Senast redigerad av Grandioso 2013-05-14 kl. 02:52.
Citera
2013-05-14, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tack för tipset, bartram!
Jag vet att hans bok betraktas som mycket seriös och väl genomarbetad och
räknas till de centrala verken som behandlar Palmefallet i icke fiktiv form.
Har inte läst den faktiskt. Nämner han månne nånting om SPF?

Visst - det finns nog så det räcker och blir över av skumheter knutna till detta Maktens
centrum, det betvivlas icke ett ögonblick från mitt håll och jag är en ganska cynisk natur
och misstror vanligen makten och hela härligheten. Konspiratorisk kan jag också vara vilket
du mycket väl känner till efter att hängt med ibland i JFK-tråden.

Emellertid förblir jag vid uppfattningen att man misstar somliga saker här för vad
det egentligen är frågan om. Det har begåtts oräkneliga misstag initialt och
längs vägen i utredningsprocessen och mycket av dylikt har, enligt min högst personliga
mening, uppfattats som led i en mörkläggningsaktion. Man läser in andra betydelser
helt enkelt. Man övervärderar somligt, drar för stora växlar på saker och ting.

Detta säger jag förstås utifrån min bestämda uppfattning om vem vi har att söka
som skyldig till mordet på Sveavägen och några intressen för att dölja dennes skuld
kan ju rimligen aldrig ha förelegat.
Den övertygelsen är orubblig hos undertecknad oavsett vad graverande ting man kan
uppdaga om Maktens centrum och dess moraliskt tvivelaktiga aktörer med sina olika
agendor.

Jag har inga som helst illusioner om nånting knutet till makten.
Vad som mest möter ett vaket öga är härsklystnad, korruption, intriger och
annat klandervärt. De goda, ärliga människorna är någon helt annanstans än i maktens
korridorer.

Långt ock krystat resonemang som läcker som ett såll. Om mörkläggningen bara är en illusion. Varför vägrar man då att göra något som helst för att utreda det som namnkunniga personer krävt nu?

Nä du... så enkelt kan bara en fordomsfull opåläst avfärda dessa tegelstenar
Citera
2013-05-14, 08:38
Medlem
Citat:
...
Emellertid förblir jag vid uppfattningen att man misstar somliga saker här för vad det egentligen är frågan om. Det har begåtts oräkneliga misstag initialt och längs vägen i utredningsprocessen och mycket av dylikt har, enligt min högst personliga mening, uppfattats som led i en mörkläggningsaktion. Man läser in andra betydelser helt enkelt. Man övervärderar somligt, drar för stora växlar på saker och ting.

Detta säger jag förstås utifrån min bestämda uppfattning om vem vi har att söka som skyldig till mordet på Sveavägen och några intressen för att dölja dennes skuld kan ju rimligen aldrig ha förelegat.
...
Jag har inga som helst illusioner om nånting knutet till makten. Vad som mest möter ett vaket öga är härsklystnad, korruption, intriger och annat klandervärt.
Citat:
Det som kanske mest av allt satt myror i skallen på folk och då verkligen triggat igång ett konspirationstänk kring fallet är ett lösryckt citat av framlidne länspolismästaren H*ns H*lmér och orden det handlar om är dessa: "Sanningen kommer att skaka om
Sverige i sina grundvalar"
. Den meningen är svår att släppa tydligen...

Nu var HH en man som uppenbarligen var ganska förtjust i rampjuset och att skapa uppmärksamhet kring sin person och överdriva sin betydelse samt gärna spetsade till sina uttalanden för att inte nämna hans böjelse för att sprida lustiga små metaforer omkring sig. I utredningen kring mordet på Olof Palme hade han självfallet aldrig att göra och det var en dyrbar historia att han fick delta så länge som han gjorde och i den ledande rollen dessutom. Obegripligt och oursäktligt.

Nåväl; de "innebördsdigra" orden här ovan som råkade undslippa den blivande deckarförfattaren - och som sådan var han klart mera lyckosam onekligen - uttalades i ett intervju-sammanhang där det i själva verket var kurdiska PKK som han syftade på och knappast någonting annat. Tydligen bedömde han ett kommande avslöjande av PKK som ansvariga bakom mordet på OP på ett sådant sätt att det skulle skaka om det svenska riket rejält och kring den uppfattningen kan man förvisso ha skilda meningar.
...
"Sanningen kommer att skaka om Sverige i sina grundvalar" är alltså inte direkt mycket att bygga på när allt kommer omkring precis som fallet är med något yttrande av Calle "Du får inget svar av mig för du håller på med trams" Lidbom som jag inte har i exakt minne just nu men vet att det dragits rejält med växlar på det också.
Det är ingen mening att försöka övertyga dig eller att polemisera (snart kommer nog de välkända CP-stödnicken), men i en dialektisk process kan du fungera som en katalysator eftersom du, bortsett från retoriken, är saklig och har en genomtänkt inställning. Men det där retoriska tricket att uttalanden om att 'Sverige kommer att skaka' skulle vara det påtagliga skälet att tro på en större konspiration lämnar jag därhän helt.

För många har iakttagelser om WT-män, och här finns en hel uppsjö av material, varit ett avgörande skäl. Men Olof Frånstedts läckage om Barbro- och Leongrupperna gav nya perspektiv på vissa av dessa observationer. (Dock inte den WT-test som skedde i Svensk Hemslöjds butik i Skandiahuset på dagen den 28:e).

Holmérs fräcka beteende, att ta kommandot över utredningen, att lögnaktigt under ett år upprepat låta antyda att man sökte efter mördarna i den riktning där de flesta trodde att man skulle söka, bland de som hatade OP, medan han i själva verket hela tiden hade siktet inställt på ett kurdspår som planerades redan innan MOP, det var det som fick mig att vakna.

Sedan har vi alla mer eller mindre trovärdiga vittnesmål och bevis för att något var i görningen. Olof Palmes död sågs som nära förestående vid just denna tid av just några av dem som hatade och förföljde honom. Flera personer tycks dessutom fått frågor om de ville skjuta OP mot betalning.

Dessutom sker mordet i ett avgörande skede i Sveriges inrikespolitik och i det kalla kriget. Och det hade bildats mängder av organisationer och nätverk vilka verkade i syfte att påverka skeendena just i dessa avseenden. Och en del av dessa organisationer samverkade med det CIA som under Ronald Reagans tid nästan hade fria händer att göra skit (som de bevisligen också gjorde). Den vidskeplige Reagan avlöstes på posten av en fd CIA-chef vars son några år senare också blev president.

I vilket tillstånd CP var denna kväll, vad han hade för kvalifikationer som mördare och var han befann sig tycker jag man kan lämna därhän, för vad än CP gjorde denna kväll så utesluter det inte att MOP var en konspiration på hög nivå.
Senast redigerad av lehs 2013-05-14 kl. 08:40.
Citera
2013-05-14, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Långt ock krystat resonemang som läcker som ett såll. Om mörkläggningen bara är en illusion. Varför vägrar man då att göra något som helst för att utreda det som namnkunniga personer krävt nu?

Fast jag tror nog att Grandioso är ganska påläst i ämnet... Och då förvånar hans inställning ännu mer...
Citera
2013-05-14, 08:40
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Mycket intressant information. Crown Air stod ju hemliga flygenhet 66, minst sagt nära. Kopplingen till Aeroflot är ju anmärkningsvärd. På den här tiden brukade inte svenska utrikesministrar agera konsulter år ryska affärsintressen.
OP, IC och CB var säkert lika medvetna och angelägna om att hålla ett balanserat förhållande till både öst och väst men att CB skulle utnyttja den info han fick från alla tre håll som den värsta dubbelagent för att främja sin egen karriär var säkert mer än vad både OP och IC kunde föreställa sig. När CB sedan anslöt sig till Lisbet-Feldt som SPF lika lätt kunde arrangera så var det bäddat för statskupp och den majoritetsdiktatur som följde i stabilitetens namn.
Citera
2013-05-14, 08:53
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
.....När jourhavande SÄPO-intendenten Alf Karlsson vid midnatt MOP-natten kallar in folk är den förste han ringer Contra-Stig. AK har en historia som en notorisk bortviftare av stämplingar mot OPs liv månaden före MOP.

Att det inte utretts hur namngivna SÄPO-män kunde komma undan med att hemligt övervaka statsministern är något som oerhört starkt pekar mot en konspiration med tillhörande mörkläggning.
Självklart övervakades OP i smyg av Säpo och det fick OP finna sig. OP reagerade dock med skärpa mot att Baresic fått ta sig in i Rosenbad under frigång. Både Näss och AK menade att de hade Baresic under uppsikt för att se vilka fler än PKK han ev. planerade något nytt ministermord tillsammans med.
Citera
2013-05-14, 08:57
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
....
Fram till avslöjandet skulle man kunna tänka sig att han kunde ha nytta av Aeroflot-kontakten för IBs räkning, men grunden för denna samverkan efter 1973 är minst sagt dunkel. Kan det vara så att informella kontakter kan ombildas till en sorts accepterad men hemlig attaché-liknade verksamhet?
Helt klart är det så här det går till i dubbelagenternas värld. Och så som boboslacke antyder: En gång IB alltid IB.
Citera
2013-05-14, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Hej!

Jag har följt den här tråden väldigt länge och finner den i stora stycken som varande mycket intressant. Ja, det kan ju ta tid innan PU börjar utreda det som namnkunniga personer nu krävt men jag har funderat lite över om inte vi härinne skulle kunna börja utreda själv källan till landsförrädarspåret som tycks vara förre SÄPO-chefen Olof Frånstedt? Jag såg Anders Jallais intervju med honom igår på Youtube och Frånstedt uppger att hans källor skall ha varit James Jesus Angleton (CIA) och Peter MacKay (MI6). Om jag inte missminner mig så avskedades Angleton av CIA pga av sviktande mental hälsa 1974 . Den stackars Angelton hade börjat se sovjetspioner överallt till slut, misstänkte allt och alla, och utvecklade uppenbarligen en form av paranoia. Frågan är kanske snarare hur Olof Frånstedt förhöll sig till Angeltons misstanke under det tid iga 70-talet? Hur gick han vidare med den uppgiften? Och säga vad man vill, men Frånstedt hade ju slutat på SÄPO redan 1978 medan Palme mördades 1986. Mycket annat vatten kan ju onekligen ha runnit under broarna sedan dess tänker jag? Frånstedt säger också att han anser att landsförrädarpåret borde ha varit det första som Holmér borde ha tittat på? Borde Holmér verkligen ha gjort det enligt gängse "statsministermordrutiner"? Jag kan ju själv se att PKK-spåret t.ex han ha varit mer aktuellt. Eller till och med att det kunde ha varit ett ryskt mord pga av den förestående Moskvaresan?

Hur ser du på Olof Frånstedts tllförlitlighet?
Citera
2013-05-14, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Helt klart är det så här det går till i dubbelagenternas värld. Och så som boboslacke antyder: En gång IB alltid IB.

Ja, men IB var ändå den u-tjänst som Palme litade på, till skillnad från SÄPO om man skall lita på Peter Bratt. Stay behind (svenska motståndsrörelsen i händelse av invasion) lär ju också ha legat under IB:s ansvarsparaply, så inom den organisationen borde nog ingen ha tvivlat på Palme lojalitet så länge Birger Elmér var chef. Elmér och Palme var ju goda vänner ända sedan 50-talet.

Peter Bratt om Palme, CIA och Olof Frånstedt:

http://www.fokus.se/2011/11/%C2%BBolof-palme-ville-arbeta-med-cia%C2%AB/:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in