2013-10-08, 18:28
Medlem
romanov01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
En tenta.

Ah, ok.

Men hur mycket obligatoriska PM/inlmäningsuppgrifter är det genomsnitt per termin utöver tentan?

Är på sjunde terminen på SU och där är det 20 kurser på de åtta första terminerna (nya studieordningen). Dvs. 2,5 kurser per termin.

Jag tycker nog att fördelarna överväger nackdelarna med att ha få kurser per termin.

På SU har man t.ex. en fyra veckors kurs i internationell privaträtt. Det är säkert bra att lära sig det men det blir ju också ytterligare en tenta att klara av innan examen.

Studenter som föredrar att bara plugga på en tenta till augustitentaperioden har ju fördel av att det är få tentor på programmet.

Om jag skulle designa ett juristprogram skulle jag ha max två tentor per termin i genomsnitt.

(Personligen tycker jag dock NEK:en och FEK:en som gavs på SU:s gamla studieordning var ruggigt matnyttiga och intressanta kurser. Att på tre veckor lära sig grunderna i bokföring kändes riktigt nice. Men jag är inte säker på att det är värt det när man ser på programmet som en helhet.)
Citera
2013-10-08, 20:59
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av romanov01
Ah, ok.

Men hur mycket obligatoriska PM/inlmäningsuppgrifter är det genomsnitt per termin utöver tentan?

Är på sjunde terminen på SU och där är det 20 kurser på de åtta första terminerna (nya studieordningen). Dvs. 2,5 kurser per termin.

Jag tycker nog att fördelarna överväger nackdelarna med att ha få kurser per termin.

På SU har man t.ex. en fyra veckors kurs i internationell privaträtt. Det är säkert bra att lära sig det men det blir ju också ytterligare en tenta att klara av innan examen.

Studenter som föredrar att bara plugga på en tenta till augustitentaperioden har ju fördel av att det är få tentor på programmet.

Om jag skulle designa ett juristprogram skulle jag ha max två tentor per termin i genomsnitt.

(Personligen tycker jag dock NEK:en och FEK:en som gavs på SU:s gamla studieordning var ruggigt matnyttiga och intressanta kurser. Att på tre veckor lära sig grunderna i bokföring kändes riktigt nice. Men jag är inte säker på att det är värt det när man ser på programmet som en helhet.)
T1:

En PM.

T2:

En hemtenta samt en PM.

T3:

En hemtenta, två PM samt en föredragning.

T4:

Två PM, en föredragning samt en opponering.

T5:

En PM samt en caseredovisning.

T6:

En PM samt en opponering.
Citera
2013-10-09, 06:43
Medlem
18fullmakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av romanov01
Ah, ok.

Vad har man ersatt med?
Citera
2013-10-09, 08:36
Medlem
Generalklausulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18fullmakt
Vad har man ersatt med?
FEK (redovisning med investeringskalkylering) skall integreras i grundkursen i skatterätt. NEK (mikroekonomi med spelteori och rättsekonomiska tillämpningar) utgår helt.

Mängden obligatoriska kurser har minskats för att man i Stockholm skall få läsa 45 hp specialkurser vilket man sedan länge (1992?) gör i Uppsala.
Senast redigerad av Generalklausulen 2013-10-09 kl. 08:52.
Citera
2013-10-09, 11:20
Medlem
U-166s avatar
Jag har länge funderat på juridik som ett lämpligt område att utbilda sig inom.
Då jag anser att den delen som behandlar den lite mer (kanske felaktig benämning) klassiska juridiken, dvs exempelvis misshandel, stöld osv. vara den mest intressanta är det således här jag vill arbeta inom.

För en vanlig som mig, som inte är så insatt i jurdiken tänker jag genast på åklagare eller advokat.

Nu till min fråga:

Man hör titt som tätt att juristlinjen är tung och att utan kontakter är man övergiven åt sitt öde som handläggare på försäkringskassan ungefär.

Stämmer detta?
Även om det är högst inviduellt, hur svår är utbildningen om man ämnar bli något i stil med åklagare?

Tack
Citera
2013-10-09, 11:49
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Då jag anser att den delen som behandlar den lite mer (kanske felaktig benämning) klassiska juridiken, dvs exempelvis misshandel, stöld osv. vara den mest intressanta är det således här jag vill arbeta inom.

För en vanlig som mig, som inte är så insatt i jurdiken tänker jag genast på åklagare eller advokat.

Nu till min fråga:

Man hör titt som tätt att juristlinjen är tung och att utan kontakter är man övergiven åt sitt öde som handläggare på försäkringskassan ungefär.

Stämmer detta?
Även om det är högst inviduellt, hur svår är utbildningen om man ämnar bli något i stil med åklagare?

Tack
Utbildningen är lika svår som ett snöre är långt...

Kanske läge att söka in och bilda dig en egen uppfattning? Alternativt att söka några sidor bak i tråden.
Citera
2013-10-09, 12:17
Medlem
Citat:

Nu till min fråga:

Stämmer detta?

Tack

Hej!
Det är mycket individuellt hur tungt man tycker det är, rent tidsmässigt så är min uppfattning att snittet ligger vid en arbetsvecka, alltså 40h, även om det såklart finns de som lägger mycket mindre respektive mycket mer tid. För att bli åklagare krävs att man genomför notarietjänstgöring vilket det krävs höga betyg från juristlinjen för. Låt inte detta bli avskräckande dock, betygen avgörs enligt min mening oftast med grund i engagemang för studierna och intresse. Så om du är normalsmart, märker att juridiken passar dig och arbetar hårt så är det inte alls omöjligt!

Lycka till!
Citera
2013-10-09, 14:56
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Nu till min fråga:

Stämmer detta?

Juristprogrammet är "tungt" om man vill ha höga betyg, vilket är det enskilt viktigaste för "bra" jobb. Kontakter i stil med att din pappa måste vara delägare är överskattat. Halva den här tråden handlar om vad bra betyg är och vad som är ett bra jobb.

Citat:

Tack

Som sagt krävs notariemeritering, vilket kräver goda betyg, vilket innebär att du inte kommer kunna glida som om det vore gymnasiet. Efter notarietjänstgöring kör åklagarmyndigheten intervjuer, intelligenstest, psykologer mm. Om vi har en åklagare i tråden får han gärna berätta mer.. Därefter blir man åklagaraspirant, sedan assistantåklagare och slutligen kammaråklagare. Det tar ~9-10 år från starten av juristprogrammet tills man blir KÅ.
Citera
2013-10-09, 21:13
Medlem
18fullmakts avatar
Hur svårt är det egentligen att bli advokat, även med dåliga betyg?

Som jag förstår ska man vara anställd på en advokatbyrå i 3 år för att bli kvalificerad att ansöka till advokatutbildningen hos advokatsamfundet, korrekt? Byrån man söker till lär tvunget bli en av de sämre p.g.a. de dåliga betygen, korrekt? Exakt vad måste man arbeta med på byrån för att göra sig tillgoda de 3 åren? Måste det vara som biträdande eller finns det andra arbetsområden som är meriterande för att kvalificera till advokat? Hur svårt är då "advokatutbildningen", alltså kan man ens kugga till att bli advokat - och vad händer då?
Citera
2013-10-09, 21:19
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18fullmakt
Hur svårt är det egentligen att bli advokat, även med dåliga betyg?

Som jag förstår ska man vara anställd på en advokatbyrå i 3 år för att bli kvalificerad att ansöka till advokatutbildningen hos advokatsamfundet, korrekt? Byrån man söker till lär tvunget bli en av de sämre p.g.a. de dåliga betygen, korrekt? Exakt vad måste man arbeta med på byrån för att göra sig tillgoda de 3 åren? Måste det vara som biträdande eller finns det andra arbetsområden som är meriterande för att kvalificera till advokat? Hur svårt är då "advokatutbildningen", alltså kan man ens kugga till att bli advokat - och vad händer då?
Du måste inte vara anställd på en byrå, du kan köra en egen byrå, men då ställs andra krav.

Hade du sökt, som en jurist bör göra, hade du hittat detta dokument på Advokatsamfundets hemsida. Där finner du information om debiteringskrav för egen verksamhet, vilka referenser som behövs osv.
Senast redigerad av eXtremo 2013-10-09 kl. 21:22.
Citera
2013-10-09, 21:47
Medlem
18fullmakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du måste inte vara anställd på en byrå, du kan köra en egen byrå, men då ställs andra krav.

Hade du sökt, som en jurist bör göra, hade du hittat detta dokument på Advokatsamfundets hemsida. Där finner du information om debiteringskrav för egen verksamhet, vilka referenser som behövs osv.

Låt säga att man bli advokat genom en kanske inte så glamorös byrå eller genom en egen byrå, vad innebär det att man sedan får titulera sig som advokat ur ett meritavseende och ens värdering på arbetsmarknaden? Alltså är det någon merit att skryta med?
Citera
2013-10-09, 21:55
Medlem
Rubrik01s avatar
Den heta skådespelaren Mylaine Hedreul tentade rättshistoria idag på SU.

Var väldigt osäker på om det var hon men kunde bekräftade att det var hon genom att se att hennes namn fanns med i en grupp i fastreg.

Kändisar på SU, Oh Yeah!

(Och nej, det heter inte skådespelerska för helvete.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in