2013-05-03, 21:58
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Haha, mjo såg den boken på listan också.. !

Men asså bör man köpa många av de frivilliga också? Kan man läsa en del på biblioteket kanske?

Hur viktigt är det att ha den nyaste upplagan?
Du lär inte behöva köpa någon referenslitteratur termin 1, om du inte mot förmodan skulle hitta någon bok som du tycker förklarar något mycket bättre än den obligatoriska litteraturen. Du bör däremot köpa i princip all obligatorisk litteratur eftersom att du får ha med den på tentan och det kan vara svårt att lyckas låna de exemplar som finns i biblioteket precis till tentan. De som handlar om skrivregler och att skriva uppsats behöver du egentligen inte heller köpa men de kan vara bra att ha och är inte direkt dyra.
Citera
2013-05-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Du lär inte behöva köpa någon referenslitteratur termin 1, om du inte mot förmodan skulle hitta någon bok som du tycker förklarar något mycket bättre än den obligatoriska litteraturen. Du bör däremot köpa i princip all obligatorisk litteratur eftersom att du får ha med den på tentan och det kan vara svårt att lyckas låna de exemplar som finns i biblioteket precis till tentan. De som handlar om skrivregler och att skriva uppsats behöver du egentligen inte heller köpa men de kan vara bra att ha och är inte direkt dyra.

Aha okejdå. Har räknat ut att all den obligatoriska referenslitteraturen kostar 5500 kr exkl lagbok. Helt okej men ändå ganska mycket !
Citera
2013-05-03, 23:15
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Aha okejdå. Har räknat ut att all den obligatoriska referenslitteraturen kostar 5500 kr exkl lagbok. Helt okej men ändå ganska mycket !
Jo det är dyrt att studera juridik, för att inte tala om hur många sidor du måste läsa per högskolepoäng. Men förhoppningsvis får du igen en del av pengarna du lagt ut när du säljer vidare litteraturen, annars får du hoppas på ett välbetalt jobb hos drakarna för att ta igen den inkomstdipp som skedde under studietiden.
Citera
2013-05-04, 00:07
Medlem
Orzions avatar
Citat:
För att förtydliga får du ha med dig vilken litteratur du vill till tentan i Umeå men den obligatoriska litteraturen räcker bra till tentan termin 1.
Citera
2013-05-04, 10:42
Medlem
Du har inte varit på seminarierna överhuvudtaget (!), du har bara läst böckerna en gång och du har inte löst gamla tentauppgifter som övning? Det är inte speciellt konstigt att det har gått uruselt.

Det är vidare helt förutsättningslöst att i dagsläget försöka skriva alla de där tentorna med ett någorlunda acceptabelt resultat. Om du lyckas få "godkänt" på civilrättstentorna är det vidare huvudsakligen en belastning, då du inte har chansen att få ett vettigt betyg längre. Arbetsgivarsidan betraktar i princip B i civilrätt som underkänt.

Ett antal tentor bör sparas till efter sommaren och du bör inse att du genom försumlighet har förverkat din möjlighet till ett sommarlov.

Förutsättning för tenta:
1. Litteraturen ska vara läst minst 2 gånger (med parallellt bläddrande i hänvisad lagtext).
2. Du ska ha löst samtliga seminarieuppgifter. Då du nu missat detta tåg bör du iaf försöka be någon om kopior på anteckningar och försöka lösa uppgifterna själv och jämföra dina svar med seminarieanteckningarna.
3. Du ska ha skrivit lösningsförslag på samtliga gamla tentor, jämfört med svarsmallar och försökt hitta dina metodfel.

Avslutningsvis, vårda kropp och själ. Sov ordentligt, ät ordentligt, träna ordentligt. Sup inte för mycket.
Citera
2013-05-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Du har inte varit på seminarierna överhuvudtaget (!), du har bara läst böckerna en gång och du har inte löst gamla tentauppgifter som övning? Det är inte speciellt konstigt att det har gått uruselt.

Det är vidare helt förutsättningslöst att i dagsläget försöka skriva alla de där tentorna med ett någorlunda acceptabelt resultat. Om du lyckas få "godkänt" på civilrättstentorna är det vidare huvudsakligen en belastning, då du inte har chansen att få ett vettigt betyg längre. Arbetsgivarsidan betraktar i princip B i civilrätt som underkänt.

Ett antal tentor bör sparas till efter sommaren och du bör inse att du genom försumlighet har förverkat din möjlighet till ett sommarlov.

Förutsättning för tenta:
1. Litteraturen ska vara läst minst 2 gånger (med parallellt bläddrande i hänvisad lagtext).
2. Du ska ha löst samtliga seminarieuppgifter. Då du nu missat detta tåg bör du iaf försöka be någon om kopior på anteckningar och försöka lösa uppgifterna själv och jämföra dina svar med seminarieanteckningarna.
3. Du ska ha skrivit lösningsförslag på samtliga gamla tentor, jämfört med svarsmallar och försökt hitta dina metodfel.

Avslutningsvis, vårda kropp och själ. Sov ordentligt, ät ordentligt, träna ordentligt. Sup inte för mycket.

Håller med ovanstående, även att man liksom tänker såhär: Om någon kommer och frågar dig vad X är, så ska du kunna förklara det utan problem, både med ord och figurer. Kan man återberätta saker till folk på ett övertygande (och korrekt) sätt, då har man kommit långt.
Citera
2013-05-04, 14:22
Medlem
Jag studerar Ekonomi Kandidat och det sägas vara lättare men jag tror min studieteknik är rätt bra. Den går ut på att jag läser genom varje kapitel, tar anteckningar i ett word-dokument av den viktigaste informationen. Sedan skriver jag ut dokumentet och studerar det när jag går och tränar, när jag sitter på bussen, när jag äter etc. Hela processen är extremt tidskrävande, men väldigt effektiv, mot slutet av kursen då jag gått igenom samtliga kapitel, skriver jag instuderingsfrågor som jag sedan övar på tills dess att jag ska skriva tenta. Självklart är det viktigt att man går igenom gamla tentor och lektionskompendium gånger 3-4 innan tentamen.
Citera
2013-05-05, 21:21
Medlem
Första ansökningsperioden för notarier med det slopade undantaget är klart. Ingen direkt skillnad än så länge, snittpoängen har kretsat kring 310-320 det senaste året. Men det ska bli intressant och se framöver om det blir någon höjning.

Citera
2013-05-05, 21:37
Medlem
Dr_knass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespour
Första ansökningsperioden för notarier med det slopade undantaget är klart. Ingen direkt skillnad än så länge, snittpoängen har kretsat kring 310-320 det senaste året. Men det ska bli intressant och se framöver om det blir någon höjning.

Vad motsvarar 300 rent betygsmässigt?
Citera
2013-05-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_knas
Vad motsvarar 300 rent betygsmässigt?

Ungefär 88% AB 12% BA om du inte har några extra meritpoäng. Betydligt mindre om du har maximala sidomeriter (36 meritpoäng), ungefär 43% AB 57% BA i sådana fall.

Av dom poängen du ska räkna dvs. 37,5 hp ska du dra av innan så i realiteten är % lägre än vad som angetts ovan sett till ens totala betyg.

Räknar man sett till alla poäng från utbildningen så är det 75% AB utan och 37% AB med maximala sidomeriter som krävs för att nå 300 meritpoäng, förutsatt att resten är BA'n. Slutsatsen som kan dras är att dom extra meritpoängen är mycket användbara om man lyckas samla ihop några.
Senast redigerad av ronben 2013-05-05 kl. 22:02.
Citera
2013-05-07, 23:20
Medlem
Att plugga på gamla tentor är som sagt A och O. Seminarier är också bra att gå på medan föreläsningar i stor mån kan substitueras med att läsa litteraturen. Att det skulle vara nödvändigt att läsa böcker 5 gånger om håller jag inte med om men allt det där är självklart personligen, för mig räckte det att skumma litteraturen en gång och sen använda den som referensmaterial vid plugget på gamla tentor. Det enda av vikt är egentligen att lära sig att svara på dom gamla tentafrågorna på ett sätt som överensstämmer med svarsmallarna, gör alla gamla tentor som finns att tillgå tills du klarar av att göra det så är du närmast garanterad ett AB. Hur vägen dit sen ser ut är olika, en del behöver läsa litteraturen 5 gånger, andra knappt alls. Jag kan dock rekommendera att börja med gamla tentafrågor så fort som möjligt för att få en uppfattning om vilken typ av kunskap som efterfrågas så man inte sitter och nöter onödig skit i litteraturen.

Och lägg ner planerna på att ta alla dina omtentor innan sommaren. Gör en, typ rättsinformatiken och börja om på ny kula till hösten och passa på att läka magsåret under sommaren. Du skulle antagligen inte klara att få godkänt i vilket fall med den arbetsbördan och om du skulle göra det så skulle betygen definitivt bli lidande vilket inte är värt med tanke på vikten av iaf någorlunda bra betyg.
Citera
2013-05-08, 01:52
Medlem
elgecys avatar
Ett allmänt litet meddelande bara:
Ni juriststudenter som med anledning av de många gånger väldigt krävande studierna och lider av grav (prestations)ångest, kraftig stress och allmän oro får hemskt gärna kontakta mig, tillika juriststudent genom PM! Jag talar inte bara av egen erfarenhet, utan vet att studenter som känner igen sig i ovannämnda besvär utgör en ofantligt stor grupp. Tyvärr är det inget som det talas öppet om på juristprogrammet och många bär på dessa plågsamma känslor ensamma. Så avslutningsvis, skicka gärna ett PM om du behöver ett bollplank eller känner dig på bristningsgränsen till att drunkna i litteratur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in