2013-05-08, 18:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Vem var HHs "fästmö" vid tiden för mordet? Var han inte gift med den Ingrid Holmér som begärde polisbeskydd i början av april 1986? Var det kanske "älskarinnan", som han senare gifte sig med? Hon som var bekant med den kvinnliga Securitasvakten i Skandiahuset? Men var inte hon betydligt yngre än 50 år?

Hans Holmer lämnade Ingrid Holmer vid tiden för MOP och var tillsammans med Åsa född 1948. De gifte sig sedan. Att Åsa skulle vara bekant med Anette Kohut har jag bara sett hos Lindholm och UFO-Sundberg. Alltså ett saltkar för min del.

Dahlgrens uppgift om åldern stämmer kanske inte hundra. Kan vara bra att ha i bakhuvudet när man söker en chefsperson i 60 årsåldern.
Citera
2013-05-08, 18:18
Medlem
KriminellGitarrs avatar
Citat:
Vem var HHs "fästmö" vid tiden för mordet? Var han inte gift med den Ingrid Holmér som begärde polisbeskydd i början av april 1986? Var det kanske "älskarinnan", som han senare gifte sig med? Hon som var bekant med den kvinnliga Securitasvakten i Skandiahuset? Men var inte hon betydligt yngre än 50 år?

Holmér gifte sig med Kylén (tidigare Lönn) 2/11 1990. Hon ska vid tiden för MOP delat trappuppgång med Kohut; om det sedan stämmer och om de därmed kände varandra är ju ytterst oklart. Så det där saltkaret mvagrippa tog fram är nog inte så dumt.
Citera
2013-05-08, 19:35
Medlem
mvagrippas avatar
Att det "fredsälskande" Sovjetunionens anfallsplaner mot Sverige inte var hjärnspöken visar nedanstående länkar med all tydlighet. De berättar om WP-planer med bl a kärnvapenanfall mot Köpenhamn och planer för ett anfall mot Sverige så sent som 1987.

Före detta IB-mannen och chefen för öst-ekonomiska byrån Jan Leijonhjelm berättar också om tacksamhet mot de balter som med fara för eget liv gav sverige vital information. Att undfallenhet mot Sovjet inte sågs med blida ögon är minst sagt ett understatement.

http://www.fhs.se/Documents/Externwebben/forskning/centrumbildningar/CATS/2009/portratt-jan-leijonhielm.pdf

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10266738.ab
Citera
2013-05-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hans Holmer lämnade Ingrid Holmer vid tiden för MOP och var tillsammans med Åsa född 1948. De gifte sig sedan. Att Åsa skulle vara bekant med Anette Kohut har jag bara sett hos Lindholm och UFO-Sundberg. Alltså ett saltkar för min del.

Dahlgrens uppgift om åldern stämmer kanske inte hundra. Kan vara bra att ha i bakhuvudet när man söker en chefsperson i 60 årsåldern.
Citat:
Ursprungligen postat av KriminellGitarr
Holmér gifte sig med Kylén (tidigare Lönn) 2/11 1990. Hon ska vid tiden för MOP delat trappuppgång med Kohut; om det sedan stämmer och om de därmed kände varandra är ju ytterst oklart. Så det där saltkaret mvagrippa tog fram är nog inte så dumt.
Åsa Kylén var alltså 38 vid tiden för mordet och såg antagligen bra ut. Men visst finns möjligheten att Dahlgren uppfattade henne som i femtioårsåldern. Men Gio Petré är en intressant tanke.
Citera
2013-05-08, 20:17
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Du menar att det är SPF som styr hur vi tänker? Hur gör SPF det? Och varför styr dom inte dig men andra?
SPF har jag kommit fram till försökte med alla medel att styra över nyheterna och även att påverka attityden hos oss som jobbade med riksmedia. Händelser jag själv varit med om återgavs på ett tendentiöst vis märkte jag och det misstänksamma övervakandet var som i det militära men själv brydde jag mig ändå inte.
När snokandet tydligt påverkade mitt privata umgänge gick det dock för långt och jag lämnade branschen resolut -73. Tillbaka i samma tjänst som bildingenjör 15 år senare visade sig fenomenet ännu tydligare men helt obeskrivligt för alla som inte själva varit drabbade.
Att de hemliga spekulationerna och förklaringarna till vissa grannar kolleger släkt och vänner handlade om kriminellt umgänge gav boboslacke plötsligt besked om här. Detta var befriande trots allt 27 år i efterhand. Problemet är inte längre mitt men jag måste ändå varna dem i nya generationen som faktiskt vill förstå.
Citera
2013-05-08, 20:37
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Att det "fredsälskande" Sovjetunionens anfallsplaner mot Sverige inte var hjärnspöken visar nedanstående länkar med all tydlighet...... Att undfallenhet mot Sovjet inte sågs med blida ögon är minst sagt ett understatement....
Den psykologiska krigföringen och handelsblockarderna från väst har ständigt varit lika hotande och Sveriges existens måste grundas på en neutral balansgång. Palme skötte denna i enlighet med demokratin och vann därmed tillräcklig respekt hos båda stormaktsblocken. Balanserade begrepp finns dock inte hos dem som här fortfarande verkar utan att synas. Därför tog majoritetsdiktaturen över.
Citera
2013-05-08, 23:47
Medlem
Citat:
Att det "fredsälskande" Sovjetunionens anfallsplaner mot Sverige inte var hjärnspöken visar nedanstående länkar med all tydlighet. De berättar om WP-planer med bl a kärnvapenanfall mot Köpenhamn och planer för ett anfall mot Sverige så sent som 1987.

Före detta IB-mannen och chefen för öst-ekonomiska byrån Jan Leijonhjelm berättar också om tacksamhet mot de balter som med fara för eget liv gav sverige vital information. Att undfallenhet mot Sovjet inte sågs med blida ögon är minst sagt ett understatement.

http://www.fhs.se/Documents/Externwebben/forskning/centrumbildningar/CATS/2009/portratt-jan-leijonhielm.pdf

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10266738.ab
Fredsälskande var nog inte Sovjet. Lika lite som Ryssland och USA. Men på alla generalstaber planeras attacker mot alla möjliga mål. Jag kan tänka mig att ÖEB är inblandad i MOP, men då inte för att förhindra landsförräderi utan snarare för att begå landsförräderi. Att några galna officerare såg OP som landsförrädare är en sak, men att sansade ledande militärer skulle gjort det tror jag inte.
Senast redigerad av lehs 2013-05-08 kl. 23:53.
Citera
2013-05-09, 00:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Fredsälskande var nog inte Sovjet. Lika lite som Ryssland och USA. Men på alla generalstaber planeras attacker mot alla möjliga mål. Jag kan tänka mig att ÖEB är inblandad i MOP, men då inte för att förhindra landsförräderi utan snarare för att begå landsförräderi. Att några galna officerare såg OP som landsförrädare är en sak, men att sansade ledande militärer skulle gjort det tror jag inte.

Vart drar du gränsen för ÖEB , tjänstemännen eller styrelsen?

Sansade ledande militärer, hur placerar sig Stig Synnergren och Bror Stefenson på den skalan?

Vilka militärer är det du anser vara galna?
Citera
2013-05-09, 00:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Ja, kära nån...när ska svenska staten offentligt tacka alla svenskfödda som med fara för sina egna liv gav Sverige vital information under kalla kriget då? Eller åtminstone erkänna deras existens?

Jan Leijonhjelm nämner inte balterna och utesluter "svenskar" pga medvetet förbiseende, utan för att påminna att mellan oss och Ryssland ligger fortfarande Baltikum.

Säkerhetspolitiken grundar sig på samma principer som den gjort sen slutet av första världskriget, Sveriges försvar börjar i Finland och Baltikum. Det handlar inte bara om ett erkännande, det handlar om en historisk påminnelse, handlar om att lära av historien.

Många exil-balter såg med oro och harm på Olof Palmes attityd mot Sovjetunionen och hans och andra socialdemokraters tystnad om den sovjetiska annekteringen med medföljande deportation och massmord som följd. Andres Küng var den mest framträdande av dessa men det fanns många fler.
Citera
2013-05-09, 00:45
Medlem
p.norths avatar
När skildes H.H och Ingrid?
Den 10 april, alltså 5-6 veckor efter mordet på O.P så blev ju Ingrid överfallen av 2 maskerade, förmodligen 2 av baseboll ligan, vem/vilka utdelade det uppdraget må tro? H.H själv?
Citera
2013-05-09, 01:38
Medlem
mvagrippas avatar
Mikael Holmström skriver vidare att den legendariske svenske industriledaren Pehr G Gyllenhammar ska ha haft ett, som Göteborgs-Posten rapporterar, "hemligt och ytterst känsligt uppdrag" i det "neutrala" Sveriges militära samarbete med Nato.

Gyllenhammar, sergant i värnplikten vid I17 i Uddevalla (1954-1955) och chef för Volvo mellan 1971 och 1990, ska enligt boken ha varit krigsplacerad utomlands, och inte alls avförd från militärtjänstgöring som det uppgavs i hans papper.

Det ska ha varit generalmajor Evert Båge, direkt underställd dåvarande ÖB Stig Synnergren (1970–1978), som värvade Volvo-chefen och berättade att denne inte alls var avpolleterad. Med sitt breda internationella kontaktnät, som sträckte sig högt upp i den amerikanska hierarkin (till exempel USA:s förre utrikesminister Henry Kissinger), sågs Gyllenhammar som en stor tillgång.
Citera
2013-05-09, 09:31
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
......
Sansade ledande militärer, hur placerar sig Stig Synnergren och Bror Stefenson på den skalan? .....
Officerskåren och öppna polisen blev stympad och maktlös redan under den borgerliga regeringen. Vissa slöt sig samman så som i "Frihetsrörelsen" eller "Tolvan" och riktade sitt hat mot Palme men efter mordet sansade sig de flesta och kan nu erkänna att ingenting blev bättre. Istället förlorade vi vår demokratiska nation och rättsstat och ingen har blivit varken friare eller tryggare i den majoritetsdiktatur som nu gäller. De fortsatta rättsövergreppen och mörkandet av vår nationella historia måste bero på betydligt starkare intressen med uppenbart stöd av anonym främmande makt. SPF verkar ha förlorat sig själv i den psykologiska krigföringen med väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in