2013-02-03, 17:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo ett anagram är det, men Apollo Fem var inte min tanke.

Som sagt, jag vill få reda på vad som hände. Jag var 12 när OP dog så jag har egentligen inte så många åsikter om OP som person men det jag tycker idag är att han verkade vara en mycket motsägelsefull person.

Det är mordgåtan som intresserar mig.

För mig är det inte ett måste att det har gått till så som jag tror.
Jag förstår att du inte började med Apollo 5, men jag tycker ditt anagram är lite väl synligt. Fast det var kanske avsikten?

Får jag fråga dig, vad tänker du om GS?
Citera
2013-02-03, 17:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
LAC-banden är ett perfekt redskap att använda sig av i det syfte som gjorts, nämligen skapa förvirring. Det kan vara sant men man kan aldrig veta. ALLA samtal fanns på polisens första kopia, sen försvann bandet, sen dök det upp igen och fler samtal fanns. Troligen är fel fröken ur på bandet men bandet förstörs "igen" innan det går att granska med dagens teknik.

Det som är mest intressant med LAC-banden är det som inte hörs på de. Alltså det som enligt officiella källor sägs hända under de tider då samtalen XYZ mm sker. Där passar inte pusslet iesho!
Uppenbarligen kan man inte lita på banden, eftersom några av dem manipulerats. Men min teori om detta skiljer sig nog mycket från din.
Citera
2013-02-03, 17:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Vad som försvann och sedan dök upp igen var originalbandet.

Det har ju spekulerats om även originalbandet är manipulerat. Som stöd för detta har b.la Maxestrella anfört att bankomatuttags tidsstämplar i anslutning till MOP (Lädhes mfl) inte stämmer med officiell tidpunkten för MOP . För detaljer se b.la
http://gunnarwall.wordpress.com/2011/09/23/ny-bok-diskuterar-lisbeth-palmes-vittnesuppgifter/#comments.

För egen del tror jag inte man kan lita så mycket på klockorna i bankomaterna
Det visade sig att klockan i Lähdes bankomat gick några minuter fel vid kontroll. SEs stämpelur kan man bara lita på om SE INTE var inblandad. Men Kerstin N tittade på klockan vid andra skottet och den visade då på 23:22. Eftersom hon rekonstruerade sina rörelser i hemmet för att kunna avgöra tidsintervallet mellan de två smällar som hon hörde, så antar jag att hon också kollade sin klocka när hon fick veta vad som hänt.
Citera
2013-02-03, 17:26
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag förstår att du inte började med Apollo 5, men jag tycker ditt anagram är lite väl synligt. Fast det var kanske avsikten?

Får jag fråga dig, vad tänker du om GS?

Jo båda ock, det är kul med ordlekar.

Men även kanske min syn på hela detta fall. Svaret finns där mitt framför ögonen, men man ser det kanske inte vid första anblicken. Sen kommer då någon, i detta fall du, med desinformationen att det betyder Apollo Fem. Javisst säger alla då, det är klart det står för det. Precis som hela detta fall. Men som sagt, en lek med bokstäver.

En motfråga: har du själv träffat GS?

Han framstår som en av de få som benhårt står vid sin version. I "Inuti Labyrinten" så ser man hur nästan alla inblandade i inledningsskeendet, först har en förklaring men när de ifrågasätts så finns det en annan förklaring. Gemensamt för alla dessa är att alla skyller på någon annan, men inte GS.

Särskilt polisen UH nagelfars i Ps bok, där hans agerande och bortförklarande visar att det kunde vara en inkompetent polis men som Ps forskande visar sig vara en polis utöver det vanliga.

Han framstår som riktigt rakryggad och enligt P finns inte heller det minsta negativt att hitta i hans yrkesliv.
Citera
2013-02-03, 17:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Se inte allting så svart och vitt bäste iesho! Du har helt rätt i det här fallet då MP de facto varken var på plats eller sett någonting vid själva dramat. För övrigt beskrev du tidigare väl Lisbet Palmes agerande på mordplatsen, då hon ville få bort personer som i sin naivitet utförde återupplivningsförsök. Alla som gått en grunläggande medicinsk kurs får ju lära sig att en person som uppenbarligen (blod i munnen) drabbats av svåra interna skador skall icke beröras och inväntas akutvård. Detta framkommer ju även uttryckligen i obduktionsintervjun, där det konstateras att återupplivningsförsöken syntes, samt att de hade haft negativ inverkan. Dock inte förödande. Lite märkligt handlande av AH för övrigt, men det torde ju kunna tillskrivas situationen och chockfaktorn.

I det ljuset så handlade faktiskt Lisbet Palme rationellt, därför anser jag i alla fall att man inte bör differentiera hennes utsagor och handlande såsom att hon endera tillskrivs i det närmaste övermänskliga egenskaper , för att därefter beskrivas som en förrvirringens offer.

Sanningen ligger någonstans mitt emellan, faktum är ju att hon insåg att återupplivningsförsöken var skadliga och försökte därför avbryta dessa. Jag vill komma till att hon koncentrerade på sin man i första hand och inte på personer i omgivningen.

Men vad vet jag...
Håller med dig!

Kanske har LP fotografiskt minne som statssekreteraren påstod, men det är ingenting som en domstol eller en sanningssökare kan utgå ifrån. Beträffande LPs utpekande av CP påstår jag ingenting annat än att hon gjort detta utpekande - enligt min åsikt i god tro.

Med täckjackan är det en annan sak. Även Leif L tyckte att det var NÅGON FORM av täckjacka och jag tror jag förstår vad för typ de menar och har själv haft en sådan. Om denna tunna typ av jacka är tillräckligt lång, säg halvvägs ner till knäna, så kan den beskrivas som en mörk fladdrande rock. Jag tycker att denna frågeställning är intressant, därför att tolkningar av nedskrivna vittnesuppgifter från polisen ibland kan inbjuda till felaktiga bilder. Just ordet "täckjacka" denna kalla vinternatt, inbjuder bilden av en relativt kort bullig dunjacka. Men om man läser alla protokoll med LP ser man att det inte är en sådan hon tycker sig ha sett.

Det gäller att välja rätt nyckelord när man ska ge signalement, men så rationell var inte LP strax efter mordet.
Citera
2013-02-03, 17:41
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du är desinformatör i lika hög grad som iesho och Grandioso, boboslacke. Du/Jallai och LGWP är en samling knäckebröätare med överordnat intresse att sälja böcker.

Jaså, är Boboslacke också författare? :-)

Skicka en länk så köper jag hans böcker. Tack för tipset!

Allvarligt talat så har jag efter 25 år av intresserat läsande svårt att se att det finns en annan lösning på mordet än i trakterna av Jallai/LGWP/Boboslackes förklaringsmodeller. Jag kan inte värdera alla detaljer men på ett övergripande plan förklarar de mordet bättre än någon annan, tillsammans med vad t ex Borgnäs och Wall har presterat.
Citera
2013-02-03, 17:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyfairLady
Om man läser sid 666 och någon sida fram i Ole's bok litet urklipp:

"Den 27 augusti -86 fortsatte dramat när Aftonbladet publicerade artikeln POLISEN VET ALLT OM MÖRDARLIGAN. (Här följer en direkt avskrift):
* De är svenskar och utlänningar
* De planerade dådet noggrant
* De har högerextrema åsikter
* De hade gott om tid och pengar
-Polisen vet vilka mördarna är. Det är ingen svensk galning. Det rör sig om en utländsk organisation med svensk anknytning. Det säger en av statsminister Ingvar Carlssons närmaste medarbetare i förtroende till Aftonbladet.

Frågar igen någon som vet vad är det R Gustafsson har sett utanför bion?
http://www.youtube.com/watch?v=jJ4NpND5QEo

Om någon med fallenhet för kaffesump och himmlatecken får för sig att sidnummret har någon relevans betackar jag mig för även om jag tycker det ät djävulskt att mörda så är det helt enkelt rent mänskligt!
Jag har aldrig oroat mig för 666 i Johannes Uppenbarelsebok, men 24:10 in i SR-klippet nedan berättar Robert Gustavsson för Ulf Elving vad han såg efter biobesöket:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/68364?programid=3164
Citera
2013-02-03, 18:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyfairLady
Om man läser sid 666 och någon sida fram i Ole's bok litet urklipp:

"Den 27 augusti -86 fortsatte dramat när Aftonbladet publicerade artikeln POLISEN VET ALLT OM MÖRDARLIGAN. (Här följer en direkt avskrift):
* De är svenskar och utlänningar
* De planerade dådet noggrant
* De har högerextrema åsikter
* De hade gott om tid och pengar
-Polisen vet vilka mördarna är. Det är ingen svensk galning. Det rör sig om en utländsk organisation med svensk anknytning. Det säger en av statsminister Ingvar Carlssons närmaste medarbetare i förtroende till Aftonbladet.
Nu vet man väl inte om detta är en tidningsanka eller inte, men det stämmer bra in med vad Ulf Adelsohn uppgivit i någon bok, att IC ringt honom och varit orolig över konspirationens omfattning.
Citera
2013-02-03, 18:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jo båda ock, det är kul med ordlekar.

Men även kanske min syn på hela detta fall. Svaret finns där mitt framför ögonen, men man ser det kanske inte vid första anblicken. Sen kommer då någon, i detta fall du, med desinformationen att det betyder Apollo Fem. Javisst säger alla då, det är klart det står för det. Precis som hela detta fall. Men som sagt, en lek med bokstäver.

En motfråga: har du själv träffat GS?

Han framstår som en av de få som benhårt står vid sin version. I "Inuti Labyrinten" så ser man hur nästan alla inblandade i inledningsskeendet, först har en förklaring men när de ifrågasätts så finns det en annan förklaring. Gemensamt för alla dessa är att alla skyller på någon annan, men inte GS.

Särskilt polisen UH nagelfars i Ps bok, där hans agerande och bortförklarande visar att det kunde vara en inkompetent polis men som Ps forskande visar sig vara en polis utöver det vanliga.

Han framstår som riktigt rakryggad och enligt P finns inte heller det minsta negativt att hitta i hans yrkesliv.
Steganografi är konsten att gömma meddelanden så att de inte alls liknar meddelanden. Det är näst intill en vetenskap idag. FBI misstänker att terrorister använder steganografi för att gömma sina meddelanden i spam, musikfiler etc, men det finns inte mycket man kan göra åt det i och med att konstruktionerna kan vara så skiftande och det är svårt att veta vilken information som innehåller dolda meddelanden. Ett chiffer däremot syns tydligt och tigger om att bli tolkat.

Om du hade valt Apollo 5 så hade sannolikt ingen, i varje fall inte jag, upptäckt det. Men PeoFallmo tigger om en tolkning enligt min intuition, precis som IB-företaget JORDEC (JORD är svenska och EC tycks syfta på något engelskt ord, t ex economy - d v s en anomali).

GS ja. Jo först blev jag positivt överraskad att en poliskommissarie engagerade sig för att avslöja oegentligheterna i utredningen. Men så småningom började jag ana oråd och jag är glad att jag inte klev på det tåget. Jag har sett honom två gånger och har förstått av våra möten att han inte gillade mig något vidare. Vilket är förståeligt!

Du skriver att GS inte skyller på andra, men det har han faktiskt gjort han också.

Jag tror att GS är en urtyp för att värvas till Stay-Behind. Prickfri och tjänstbar!
Senast redigerad av iesho 2013-02-03 kl. 18:39.
Citera
2013-02-03, 18:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Jaså, är Boboslacke också författare? :-)

Skicka en länk så köper jag hans böcker. Tack för tipset!

Allvarligt talat så har jag efter 25 år av intresserat läsande svårt att se att det finns en annan lösning på mordet än i trakterna av Jallai/LGWP/Boboslackes förklaringsmodeller. Jag kan inte värdera alla detaljer men på ett övergripande plan förklarar de mordet bättre än någon annan, tillsammans med vad t ex Borgnäs och Wall har presterat.

Jag skrev att han har intresse av att sälja böcker .. Han kan säkert sälja på dig några ex av Jallais böcker. Eller har redan gjort ?

Jag tror "boksmaken" avgör i hög grad. Den som är intresserad av polis/militär/underrättelsetjänst och spionverksamhet under kalla kriget har naturligtvis svårt att föreställa sig att MOP skulle kunnat gå till på annat sätt än som Jallai eller LGWP beskriver saken, och den som intresserar sig för Sveriges ekonomiska historia och utveckling samt den massiva kraft som till varje pris arbetade för att knuffa in Sverige i EU i strid med Palmes planer och vision lär inte hitta någon spännande roman eller deckare på det temat. En handling som innehåller sofistikerade vapensystem, spioneri och svårförklarade mord, eventuellt kryddad med erotik med kvinnliga dubbelagenter på andra sidan Östersjön(?) säljer garanterat bättre än motsvarande ekonomiskt/politiska maktspel i Bryssel kryddad med några anskrämliga kärringar från Europararlamentet. Sånt säljer inte, det kan man utgå ifrån, och då inriktas bokproduktionen på polis- och landsförrädartema vilket sätter spår i antalet konspirationsteorier som bär Jallais och LGWP:s prägel.
Citera
2013-02-03, 19:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Steganografi är konsten att gömma meddelanden så att de inte alls liknar meddelanden. Det är näst intill en vetenskap idag. FBI misstänker att terrorister använder steganografi för att gömma sina meddelanden i spam, musikfiler etc, men det finns inte mycket man kan göra åt det i och med att konstruktionerna kan vara så skiftande och det är svårt att veta vilken information som innehåller dolda meddelanden. Ett chiffer däremot syns tydligt och tigger om att bli tolkat.

Om du hade valt Apollo 5 så hade sannolikt ingen, i varje fall inte jag, upptäckt det. Men PeoFallmo tigger om en tolkning enligt min intuition, precis som IB-företaget JORDEC (JORD är svenska och EC tycks syfta på något engelskt ord, t ex economy - d v s en anomali).

GS ja. Jo först blev jag positivt överraskad att en poliskommissarie engagerade sig för att avslöja oegentligheterna i utredningen. Men så småningom började jag ana oråd och jag är glad att jag inte klev på det tåget. Jag har sett honom två gånger och har förstått av våra möten att han inte gillade mig något vidare. Vilket är förståeligt!

Du skriver att GS inte skyller på andra, men det har han faktiskt gjort han också.

Jag tror att GS är en urtyp för att värvas till Stay-Behind. Prickfri och tjänstbar!

Jo, det skulle inte synas med en gång, men inte heller vara omöjligt att se. Jag ville ha ett namn(Fallmo finns). Precis som i MOP, kan man inte svära på att jag inte heter Per-Ola Fallmo men det är heller inte troligt.

Jag tycker också det är mycket intressant med sådana subtila ordlekar, men i motsats till dig? tror jag inte man finner svaret på MOP i det.

Uppenbarligen läser vi samma men jag tycker att du kommer fram till en sådan otrolig skillnad i tolkning mot mig så att jag inte kan se det annat än som en medveten förvirring av ett resonemang.

Jag är inte nitisk i mina åsikter vad gäller MOP. Tvärtom inser jag att det är betydligt större chans att lösningen är en annan än den jag ser.
Citera
2013-02-03, 19:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jo, det skulle inte synas med en gång, men inte heller vara omöjligt att se. Jag ville ha ett namn(Fallmo finns). Precis som i MOP, kan man inte svära på att jag inte heter Per-Ola Fallmo men det är heller inte troligt.

Jag tycker också det är mycket intressant med sådana subtila ordlekar, men i motsats till dig? tror jag inte man finner svaret på MOP i det.

Uppenbarligen läser vi samma men jag tycker att du kommer fram till en sådan otrolig skillnad i tolkning mot mig så att jag inte kan se det annat än som en medveten förvirring av ett resonemang.

Jag är inte nitisk i mina åsikter vad gäller MOP. Tvärtom inser jag att det är betydligt större chans att lösningen är en annan än den jag ser.
Jo, tagna namn liknar ibland anagram. Men det var något som verkade misstänkt. Kanske just att du VILLE ståta med ditt namn?

Jag vet inte om det kan komma fram något mer konkret i mitt sökande efter dolda meddelanden, men jag misstänker att Jan Rydström hade en för konspiratörerna farlig böjelse. Antingen kommer jag fram till något eller så gör jag det inte. Vi får väl se.

Ja, vi läser protokollen olika och det är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in