2013-05-08, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har för mig att en Abdul Kassem erkänner mordet i ett brev till justitiekansler Hans Stark .
Börje Wingren trodde det brevet var skrivet av Viktor Gunnarsson,

Att det är VG som skrivit brevet från Abdul Kassem som mordhotar Sten Wickbom och bedyrar VG´s oskuld (samt flera andra brev) är väl näst intill 100% om man ser på skrivprofil , avstavningar , osv. och om man jämför mot hans officiella texter där han även använder samma uttryck på svenska som finns i direkt motsvarighet i breven fast på engelska. Här används lite speciellt Airway-Traffic kanske inte betyder nåt men i samband med att Abdul Kassem nämns och det oformella språkbruket så skulle jag satt en slant på VG som brevskrivare.

Citat:
Han har en vana att fullständigt omotiverat avstava ord
mitt i en mening. Går man till hans egenhändigt skrivna
manuskript kan man plocka ur ett trettiotal sådana märkliga
avstavningar. T ex: ut-öva, o-jämlikheten, propaganda-makare, direkt-kontakt,
jätte-massaker, anti-judisk, kollektiv-ansluta,
riks-kändisen m m.
Visserligen är det svenska ord mot engelska, men ändå
fullt jämförbara för att identifiera skrivsättet. I det här brevet till Stark:
social-democratic, body-guards, front-door, get-away,
slow-motion, taxi-map, fire-arms, head-lights.
Citera
2013-05-08, 09:10
Medlem
[quote=Flaxx08]
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Precis vilka som helst? Det stämmer väl ändå inte riktigt att det hade kunnat vara vilka typer av människor som helst som skulle vara kapabla till att mörda statsministern? Jag kan förstå att det finns olika tankar och idéer om mordet gällande hur, varför och vem(kanske till och med vilka) som sköt.

Men vem som helst? Trots att ingen åker fast?

Javisst kan det väl vara vem som helst trots att ingen åker fast. Här har du en lång, lång lista över "rätt" folk som kanske gjorde det men de åker uppenbarligen inte fast i varje fall.

http://medlem.spray.se/uddasverige/palme.html

Jag betvivlar inte att det finns en rad personer som kan vara aktuella. Men dessa personer är inte vem som helst, det är vad jag menar med att det inte är vem som helst är att med största sannolikhet förutsätter något slags mönster hos personen.
Citera
2013-05-08, 09:48
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Samma som med löntagarfonderna så får OP stå som främst ansvarig för sin politik. Sen vad han tyckte eller tänkte på kammaren är väl mindre vikt, av större vikt är hur det hela uppfattades. Han var trots allt regeringschef, sen om han motsatte det sig i samtal med personer som han litade på så spelar det ingen roll för det är hur han uppfattas som betyder något.
Vad spelar det för roll vad OP tyckte, tänkte, kände i den frågan, det blev som det blev och han var högst ansvarig.
Detta har du helt rätt i och är just det tragiska i att behöva stå som högsta verkställande chef, kung eller hövding. I en civiliserad rättsstat skall det ändå finnas rimliga fallskärmsavtal mot sådana risker för enskilda befattningshavare och inte dödsstraff så som nu blivit fallet.
Citera
2013-05-08, 09:54
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Jag betvivlar inte att det finns en rad personer som kan vara aktuella. Men dessa personer är inte vem som helst, det är vad jag menar med att det inte är vem som helst är att med största sannolikhet förutsätter något slags mönster hos personen.
Lämpliga gärningsmän och patsys för vilka illdåd som helst kan bli utsedda redan på dagis om majoritetsmakten med sin socialdiktatur får som den vill.
Citera
2013-05-08, 10:02
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Stämmer, det finns publicerat längst bak i Wingrens bok.

Återfinns även på AL:s hemsida: http://www.leopoldreport.com/OPbok19.html#ankare48701

Minst sagt förvirrande. Hotbrev till bl.a. Wickbom också.. Ja Jisses!
Den som utan förutfattade meningar som Wingren träffade VG i verkligheten inser direkt att VG inte har ett dugg med dessa skrivelser att göra.
Citera
2013-05-08, 10:16
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Apropå Stay Behind.

Som sagt fanns det ju flera olika delar. Underrättelsenätverk och annat stöd för väpnat motstånd är grunden och där ingår även t ex psykförsvaret som en del av "motståndet" Även underrättelseverksamhet inom landet i fredstid ingick.
..........
När det gäller Psykförsvaret tycker jag att man kan se en glidning över tid som manifesterar sig i t ex efterspelet efter Estoniakatastrofen där de tar en aktiv roll som mörkläggare i fredstid. När uppstod denna glidning? Kan den förklara medias följsamhet mot PU och deras bredvilligeht att basunera ut spår som inte kunde fullföljas juridiskt i samma syfte... Mörkläggning... utan att ställa kritiska frågor.
Tack för detta påpekande! Det är av största vikt att inse hur den korrupta beredskapsorganisationen med sin mediemakt och hela den paranoida tankevärlden kunnat köra över och ta demokratiska rättsstaten från oss alla.
Citera
2013-05-08, 10:24
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
.......
Varför stannade Dahlgren och co på Norr Mälarstrand för att hämta upp en kvinna? På Norr Mälarstrand bodde på den här tiden palmehataren Alf Enerström.
Var H.H inblandad må tro?
En intressant länk:
http://www.nyapolitiken.biz/sve_politik/fallet-martinger.html
Helt säkert uppträdde Holmér i smyg på båda sidor så som alla gjorde för att få närmare besked om vilka som jobbade med vilka för vad.
Citera
2013-05-08, 10:40
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Intressant, är det SPF som påverkat dokumentärfilmarna och Henrik Berggren till att inte vara ärliga?
Ja mönstret blir mycket tydligt när man jämför med egna upplevelser eller utpekades egna berättelser med hur folk i karriären tolkar samma verklighet fast i annat syfte som de knappast ens för sig själva vill erkänna. Henrik Berggren eller Gellert Tamas som jag försökt komma till tals med personligen gömmer sig bakom en mur av social kompetens exv. Om SPF är lika organiserat i dagens läge vill jag låta vara osagt men helt klart kvarstår mentaliteten i mörkandet som ännu pågår.
Citera
2013-05-08, 10:47
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Kunde ju vara en uppgift att konfrontera Lisbet och sönerna med. Sorgligt, för att inte säga skamligt, att hans närmaste inte lägger korten på bordet och berättar vad de vet. Samma gäller för övrigt beträffande Ingvar Carlsson.
Lisbet har haft den avgörande och ledande rollen rent psykologiskt. När inte ens hon ville lita på OP så kunde IC mycket väl resignera inför Feldt och Bildts krav på att få OP utbytt och om det då ändå måste bli statskupp så var det ju bäst att IC spelade med.
Citera
2013-05-08, 10:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Det här med Rolf Dahlgren körrning under mordnatten med H.H efter
Nå halvtimme senare efter mordet, när man efter fortsatt rundkörning i Stockholms centrala delar befann sig på Norr Mälarstrand, fick Dahlgren order om att stanna bilen och hämta en väntande kvinna i 50-årsåldern
Varför stannade Dahlgren och co på Norr Mälarstrand för att hämta upp en kvinna? På Norr Mälarstrand bodde på den här tiden palmehataren Alf Enerström.
Var H.H inblandad må tro?
En intressant länk:
http://www.nyapolitiken.biz/sve_politik/fallet-martinger.html

Tanken med Enerström och Norr Maälarstrand har också föresvävat mig. Kvinna i 50-årsåldern kan ju tydas som Gio Petre, 49 vid tiden för MOP. Samtidigt blir kopplingen så uppenbar att den blir övertydlig. I intervjun med TV3, genom brevinkastet, anger Dahlgren att det var Holmers fästmö som var med.
Citera
2013-05-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Ja mönstret blir mycket tydligt när man jämför med egna upplevelser eller utpekades egna berättelser med hur folk i karriären tolkar samma verklighet fast i annat syfte som de knappast ens för sig själva vill erkänna. Henrik Berggren eller Gellert Tamas som jag försökt komma till tals med personligen gömmer sig bakom en mur av social kompetens exv. Om SPF är lika organiserat i dagens läge vill jag låta vara osagt men helt klart kvarstår mentaliteten i mörkandet som ännu pågår.

Du menar att det är SPF som styr hur vi tänker? Hur gör SPF det? Och varför styr dom inte dig men andra?
Citera
2013-05-08, 13:12
Medlem
Citat:
Tanken med Enerström och Norr Maälarstrand har också föresvävat mig. Kvinna i 50-årsåldern kan ju tydas som Gio Petre, 49 vid tiden för MOP. Samtidigt blir kopplingen så uppenbar att den blir övertydlig. I intervjun med TV3, genom brevinkastet, anger Dahlgren att det var Holmers fästmö som var med.
Vem var HHs "fästmö" vid tiden för mordet? Var han inte gift med den Ingrid Holmér som begärde polisbeskydd i början av april 1986? Var det kanske "älskarinnan", som han senare gifte sig med? Hon som var bekant med den kvinnliga Securitasvakten i Skandiahuset? Men var inte hon betydligt yngre än 50 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in