2013-05-09, 09:41
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Hej ove !
Nu har du överöst forumet under en väldigt lång tid med dina tankar och funderingar om spf..som upptar större delen av postningarna här.
I mina ögon känns det som ord som kommer från någon som lider av paranoia, förföljelsemani eller schitzofreni. Du har inte hamnat på min ignorelista än..men är väldigt nära, då jag knappt hittat något matnyttigt från dig under din tid på fb. Men det skulle vara intressant att höra dig konkret beskriva hur just du blivit drabbad av spf, och hur du menar att de påverkat personalen på svt. Droppa gärna halvmaskade namn på de som du anser påverkat.
Den som verkligen vill veta kan lika gärna tillskriva mig direkt. Låt inte den uppfattning SPF sprider om mig störa!
Citera
2013-05-09, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jan Leijonhjelm nämner inte balterna och utesluter "svenskar" pga medvetet förbiseende, utan för att påminna att mellan oss och Ryssland ligger fortfarande Baltikum.

Säkerhetspolitiken grundar sig på samma principer som den gjort sen slutet av första världskriget, Sveriges försvar börjar i Finland och Baltikum. Det handlar inte bara om ett erkännande, det handlar om en historisk påminnelse, handlar om att lära av historien.

Många exil-balter såg med oro och harm på Olof Palmes attityd mot Sovjetunionen och hans och andra socialdemokraters tystnad om den sovjetiska annekteringen med medföljande deportation och massmord som följd. Andres Küng var den mest framträdande av dessa men det fanns många fler.

Vi tolkar nog texten lite annorlunda. Jag läser texten som att Leijeonhjelm (äntligen) berättar att Sverige var mycket offensivt när det gällde att inhämta information från öst och att att många balter har varit särskilt behjälpliga i det arbetet, vilka han skänker en tacksamhetens tanke. Det är mycket bra tycker jag. Men jag menar då att det faktiskt också fanns svenskar som han kanske också kunde ha skänkt en tacksamhetens tanke. Som svensk medborgare åkte man inte till öststaterna under kalla kriget utrustad med pistol och självmordsampull för att inhämta vital information helt utan risk. Ibland har jag funderat över om någon svensk kanske också "förolyckades" i tjänsten där borta i öst, men då hette det kanske officiellt att de hade dött i en bilolycka, plötslig sjukdom eller kanske rånmord?

"Schablonbilden av en spionchef är en "M" i Secret Service som skickar ut sina dubbelnollor på livsfarliga uppdrag. Jan Leijonhielm får dock underrättelseverksamhet att låta som om det handlat om att på ett mer ospännande sätt samla in information. För honom, inte alltid för informationsförmedlarna.
– Jag kan inte gå djupare in på detaljer, förstås. Men den övergripande målsättningen för mitt arbete
var att ta reda på hur hotbilden såg ut. En av mina huvuduppgifter var att värva och leda agenter i
och utanför Sovjet.
Dessa ofta frivilliga uppgiftslämnare - spioner - övertygade Jan Leijonhielm bland annat om att
sovjetiska ubåtsbesättningar kontinuerligt övade "på ett skarpt sätt" i svenska farvatten. [b]Han återkommertill hur balter ofta var "beredda på att ställa upp". Det förekom dessvärre också att de
upptäcktes, enligt Jan Leijonhielm, och dog i sovjetiska fångläger.
– Vi är många balter stort tack skyldiga. Det är klart att det är ett stort moraliskt dilemma att övertala folk att begå extremt farliga saker."
Citera
2013-05-09, 09:55
Medlem
Citat:
Vart drar du gränsen för ÖEB , tjänstemännen eller styrelsen?

Sansade ledande militärer, hur placerar sig Stig Synnergren och Bror Stefenson på den skalan?

Vilka militärer är det du anser vara galna?
Jag menar inte ÖEB som organisation utan personer på ÖEB som ingick i kriminella nätverk. Vad personer i en styrelse är informerade om är alltid svårt att avgöra.

Exempel på galning är Hans v*n H*fsten, men jag tror knappast någon generalsperson hade en liknande mental status, utan att i den mån de var inblandade i MOP så handlade det om landsförräderi eller annan kriminalitet.
Citera
2013-05-09, 10:38
Medlem
Citat:
Många exil-balter såg med oro och harm på Olof Palmes attityd mot Sovjetunionen och hans och andra socialdemokraters tystnad om den sovjetiska annekteringen med medföljande deportation och massmord som följd. Andres Küng var den mest framträdande av dessa men det fanns många fler.
Ja, många exilbalter ville att Sverige skulle vara mer offensivt mot Sovjet ungefär som många exilkubaner ville att USA skulle vara mer offensivt mot Kuba. Man anar en parallell, hur missnöjda exilkubaner utnyttjades mot JFK och hur missnöjda exilbalter utnyttjades mot OP.

Personligen är jag inte ett dugg tacksam mot de personer som agerade illegalt i andra länder och bidrog till att motverka den hållning av neutralitet som hade beslutats av Sveriges riksdag. USA hade ju betydligt mindre militärt hot från Kuba mot sig, än vad Sverige hade från Sovjet.
Citera
2013-05-09, 10:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag menar inte ÖEB som organisation utan personer på ÖEB som ingick i kriminella nätverk. Vad personer i en styrelse är informerade om är alltid svårt att avgöra.
Vilka tänker du på som medlemmarna i ett kriminellt nätverk inom ÖEB.

Exempel på galning är Hans v*n H*fsten, men jag tror knappast någon generalsperson hade en liknande mental status, utan att i den mån de var inblandade i MOP så handlade det om landsförräderi eller annan kriminalitet.

Andersson du att de tolv marinofficerarna var galna, eller mentalsjuka när de kritiserade Palme iubåtsfrågan. Nyfiken på vad du menar med mental staus.
Citera
2013-05-09, 12:08
Medlem
Citat:
Ja, många exilbalter ville att Sverige skulle vara mer offensivt mot Sovjet ungefär som många exilkubaner ville att USA skulle vara mer offensivt mot Kuba. Man anar en parallell, hur missnöjda exilkubaner utnyttjades mot JFK och hur missnöjda exilbalter utnyttjades mot OP.

Personligen är jag inte ett dugg tacksam mot de personer som agerade illegalt i andra länder och bidrog till att motverka den hållning av neutralitet som hade beslutats av Sveriges riksdag. USA hade ju betydligt mindre militärt hot från Kuba mot sig, än vad Sverige hade från Sovjet.
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Illegalt? Uppdragsgivaren var ju IB och sedermera SSI som lydde under svensk regering och sedermera, efter IB-affären, även under riksdagen. Då kan det svenska utrikesspionaget knappast ha varit så "illegalt" menar jag. Hur tänker du att Sverige borde ha agerat under kalla kriget då? Suttit och tittat på när ryske björnen ritade upp anfallsplaner mot Sverige och Norden utan att på minsta sätt sätta sig in ryssarnas planering och vapenarsenal? Eller åtminstone hjälpa till med det arbetet?

Jag tycker mest det är ren skit att svenska staten inte säger rakt ut hur offensivt svensk militär arbetade under kalla kriget. Liksom Jallai tycker jag det är en ren skymf att t.ex de anhöriga till de omkomna ombord på DC 3:an inte fick veta bakgrundsorsaken till nedskjutningen. Och att man inte rörde ett finger för att plocka upp kropparna. Militären kunde väl bara ha bett de närmast anhöriga skriva under en slags sekretess- eller tystnadsförklaring om man nu ville fortsätta hemlighålla t.ex den svenska signalspaningen.
Jag menar rent objektivt, personer som bryter mot ett lands lagar agerar illegalt i det landet. Och vad vet du? De nazister som skickades iväg över Östersjön kan till och med ha begått brott mot folkrätten finansierat av Sverige.

Självklart planerade Sovjetiska generaler anfall mot Sverige och Danmark. Allt annat hade varit tjänstefel!¹ Jag tycker inte att svenska folket hade någon nytta alls av den korrupta hållningen till neutraliteten.

Men många av de som på lägre nivå deltog i spioneriet kan mycket väl ha haft patriotiska motiv och jag tycker definitivt att staten borde behandla drabbade anhöriga med tillbörlig respekt.

¹ På alla generalstaber utarbetas alla möjliga planer som arkiveras för att plockas fram vid behov.
Senast redigerad av lehs 2013-05-09 kl. 12:52.
Citera
2013-05-09, 12:41
Medlem
Ove Mollviks avatar
[quote=Flaxx08]
Citat:
..... Militären kunde väl bara ha bett de närmast anhöriga skriva under en slags sekretess- eller tystnadsförklaring om man nu ville fortsätta hemlighålla t.ex den svenska signalspaningen.
Så självklart enkelt borde det vara men istället verkar man på högre nivå dra nytta av att ingen skall kunna lita på någon. När jag själv blev uppsagd och omgående måste lämna Karlskrona Kustradiostation där vi hade kul och spanade på ryssen så var det tydligt att avundsamma kolleger hade rapporterat falska misstankar mot mig istället. Fenomenet är ständigt återkommande och berättar mer om sådant man aldrig hade velat tro.
Citera
2013-05-09, 12:43
Medlem
Hej.

Vad säger vapnet (Magnumrevolver) om förövaren i avseendet utslagen/småbrottsling vs polis/militär/agent?

Finns det goda skäl till att någon med vapenträning och fri tillgång till olika sorters vapen skulle välja en magnumrevolver?
Citera
2013-05-09, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av checkered
Finns det goda skäl till att någon med vapenträning och fri tillgång till olika sorters vapen skulle välja en magnumrevolver?

Absolut. Skulle OP bli skjuten med ett finkalibrigt, ljuddämpat vapen skulle det bli svårare att skylla på Christer Pettersson, motsvarande. En 357 Magnum är därmed ett utmärkt val eftersom det är plausibelt i handen på praktiskt taget vilken gärningsman som helst vilket gör att spåren inte leder i någon riktning. Och funktionsdugligt var det ju uppenbarligen dessutom.
Citera
2013-05-09, 13:13
Medlem
Okej, intressant.

Hur troligt är det att en genomsnittlig svensk torped år 1986 skulle använda sig av (sin egen) magnumrevolver? Vem som helst med pengar skulle ju kunnat anlita en. Är det troligare att en torped skulle ha ett annat, kanske ljuddämpat vapen som "tjänstevapen"?

Talar vapenvalet snarare för att det rör sig om en högre konspiration där man valt ett så vanligt vapen som möjligt?
Senast redigerad av checkered 2013-05-09 kl. 13:17.
Citera
2013-05-09, 13:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Många av dom här balterna var inte utnyttjade och förledda, Dom hade sett sitt folk skäras i strimlor av mördarstaten Sovjet. Insåg att det inte räckte med dialog och give peace a chance.

En hel del av dom du inte är tacksam emot har bidragit till att vi har haft frihet i det här landet. Det har även inneburit att 68-rörelsen har kunnat dyrka massmördare som Stalin och Mao och inte kastats i fängelse för det. USA har betett sig för jävligt i Karibien. Men det försvarar inte en sekund sovjets massmord på sin egen befolkning och inte heller förtryckandet och mördandet av grannfolken. Om någon månad är det 60års minnet av offren för sovjetmaktens svineri i Öst-Berlin 17juni 1953.
Citera
2013-05-09, 13:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag menar rent objektivt, personer som bryter mot ett lands lagar agerar illegalt i det landet. Och vad vet du? De nazister som skickades iväg över Östersjön kan till och med ha begått brott mot folkrätten finansierat av Sverige.

Vilka nazister menar du här? Om du talar om balter så hade ju deras land ockuperats av Sovjet 1940 helt i strid med allt vad folkrätt heter.

Självklart planerade Sovjetiska generaler anfall mot Sverige och Danmark. Allt annat hade varit tjänstefel!¹ Jag tycker inte att svenska folket hade någon nytta alls av den korrupta hållningen till neutraliteten.

Så det är logiskt att Sovjet planerar en kärnvapenattack mot Sverige. Men ologiskt att Sverige skickar ut agenter för att utröna när den kommer, är det vad du menar?

Men många av de som på lägre nivå deltog i spioneriet kan mycket väl ha haft patriotiska motiv och jag tycker definitivt att staten borde behandla drabbade anhöriga med tillbörlig respekt.

¹ På alla generalstaber utarbetas alla möjliga planer som arkiveras för att plockas fram vid behov.

Med det här som bakgrund blir det ganska lätt att inse vilka känslor Palmes uttalanden om den kärnvapenfria zonen och i gränsdragningsfrågan väckte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in