2013-05-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Det är ju du och några till här som har en "anledning" till detta, eftersom ni inte tror på läkarnas skuld och av den orsaken söker efter "någon annan tänkbar gärningsman".

Arbete pågår i allra högsta grad. Du torde vara en av få som undgått att se det, så jag tipsar gratis om detta. Se dig omkring. Enjoy the view. Det finns nog massor mkt i tråden du missat, info om personer, händelser, anatomi, och det har postats förhör du inte läst, det är bara att förkovra sig. Snart kommer ett förhör med Ragnar, och Sabas förhörssammandrag är ju nytt för dig, ta och läs det, postat häromdagen, det finns en intressant tidsaspekt där, och JE:s vittnesmål har postats nyligen, och Echoes har kollat en hel del adresser och en massa annat, och jag har gjort en Vincentskiss, till viss del med hjälp av echoes info, och det finns grejer för dig att läsa alltså, och den utländska texten om justitiemordet var helt ny för mig, den är mkt bra, ta och läs den. Var inte orolig, arbete pågår varje dag. Inte bara prat. Kanske dags för dig att komma loss till och med.
Citera
2013-05-02, 20:02
Medlem
Citat:
Man bör också ha i åtanke att det inte finns något som talar emot Rajs (och de övriga experternas, som han hade till sin hjälp) slutsatser.

Det är ointressant. Frågan är vad som talar för. Oklar dödstidpunkt, oklar dödsorsak, oklar dödsplats, bara att acceptera detta. Ingens fantasifoster och drömmar ändrar på detta.
Citera
2013-05-02, 20:06
Bannlyst
Chefsåklagare Bjarne Rosén ansåg att det inte fanns något som talade för en förfalskning av MS' dagbok. Och dessutom "måste man kunna styrka uppsåt". Japp, något sådant har ej kunnat fastställas, helt enkelt. Och Rosén undrade även vad skälet skulle ha varit, i så fall. Det undrar jag också.

Borgnäs kunde konstatera "ett grovt sakfel" i PLs bok, som handlade om när HO publicerat en artikel och att den på något sätt skulle ha något med brevet att göra, som Helin fick från någon Birgitta Olsson (stavning? korrekt namn?), som ju PL-klubben tror/misstänker är HO. Ni kan själva läsa om detta i Borgnäs' bok för en säkerhetskoll.

Sedan det där om att MS skrivit i dagboken, när CdC ska ha övernattat hos henne i början av juni -84. Hon har sagt att det hände att hon skrev/fyllde i den några, flera dagar eller en vecka senare och det "kan ha diffat på någon dag". Jo, och detta fick luften att gå ur Bombsäker och den andra, som svettiga och andfådda försökte pressa fram ett "erkännande" ur henne. Rosén valde att lägga ner det hela. Med rätta. Och Bombsäker och hans kollega hade t.o.m tummat på sanningen för att få MS att "erkänna". Ja, bara att läsa i Borgnäs bok, som sagt.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-02 kl. 20:21.
Citera
2013-05-02, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Arbete pågår i allra högsta grad. Du torde vara en av få som undgått att se det, så jag tipsar gratis om detta. Se dig omkring. Enjoy the view. Det finns nog massor mkt i tråden du missat, info om personer, händelser, anatomi, och det har postats förhör du inte läst, det är bara att förkovra sig. Snart kommer ett förhör med Ragnar, och Sabas förhörssammandrag är ju nytt för dig, ta och läs det, postat häromdagen, det finns en intressant tidsaspekt där, och JE:s vittnesmål har postats nyligen, och Echoes har kollat en hel del adresser och en massa annat, och jag har gjort en Vincentskiss, till viss del med hjälp av echoes info, och det finns grejer för dig att läsa alltså, och den utländska texten om justitiemordet var helt ny för mig, den är mkt bra, ta och läs den. Var inte orolig, arbete pågår varje dag. Inte bara prat. Kanske dags för dig att komma loss till och med.

Har du missat det jag skrivit tidigare? Jag har följt ditt och andras arbete här och följer det alltjämt. Tack så mycket.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-02 kl. 20:17.
Citera
2013-05-02, 20:15
Bannlyst
Citat:
Det är ointressant.

Nej, det är inte ointressant. Rajs & Co.'s slutsatser är sådana att det mycket väl kan tala för att en "snitsare" varit i farten och att det är en sadosexuell styckning. Trodde du var (amatör)deckare?

OT: Positivt att du börjat svara direkt till mig nu, efter att ha fegat ur i flera dagar.
Citera
2013-05-02, 20:47
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Chefsåklagare Bjarne Rosén ansåg att det inte fanns något som talade för en förfalskning av MS' dagbok. Och dessutom "måste man kunna styrka uppsåt". Japp, något sådant har ej kunnat fastställas, helt enkelt. Och Rosén undrade även vad skälet skulle ha varit, i så fall. Det undrar jag också.

Jag kan hjälpa dig med din undran. Hon ville precis som så många andra hjälpa polisen att få fast dom som "alla" visste hade utfört denna gärning.

Hanna Olsson drog antagligen i tåtarna.

Hanna som i dag är tyst som en mus, jag förstår henne.
Citera
2013-05-02, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Jag kan hjälpa dig med din undran. Hon ville precis som så många andra hjälpa polisen att få fast dom som "alla" visste hade utfört denna gärning.

Hoppas (och drömma) kan ni ju alltid göra. Chefsåklagare Bjarne Rosén fann inga oegentligheter med dagboken.

Citat:

Det gör jag också, eftersom jag tippar på att hon inte har mycket till övers för PLs dumheter.
Det är min kvalificerade gissning.
Citera
2013-05-02, 23:11
Bannlyst
Citat:
Borgnäs kunde konstatera "ett grovt sakfel" i PLs bok, som handlade om när HO publicerat en artikel och att den på något sätt skulle ha något med brevet att göra, som Helin fick från någon Birgitta Olsson (stavning? korrekt namn?), som ju PL-klubben tror/misstänker är HO. Ni kan själva läsa om detta i Borgnäs' bok för en säkerhetskoll.

Rörde till det, men så här ska det vara:

Det handlar alltså om att PL hävdar i sin bok att "MS första gången kontaktade Helin i början av mars 1988 och att detta var någon vecka efter att DN publicerat HO-artikeln 'Vad är motivet bakom mordet?'". Borgnäs' grävande journalistik fann att artikeln inte publicerades förrän den 29 mars -88 och att MS ringde upp Helin 2-3 veckor innan artikeln publicerades.

Borgnäs skriver: "Faktafelet avslöjar Lindebergs tankegång att Hanna Olsson inspirerade Marianne att bidra till utredningen med påhittade uppgifter."

Och man kan då undra hur mycket annat det är som är felaktigt i PLs bok...och inte minst Guillou har gått i god för mycket (läs allt) som PL skrivit, utan att närmare kolla sanningshalten. Han har bara blint litat på att PLs uppgifter är korrekta. Men, Borgnäs grillade Guillou kungligt i Uppdrag granskning och jag tror att det för Guillou måste ha känts som att sitta i elektriska stolen.

Ja, Guillou ville inte ens jämföra det PL skrivit med de rätta uppgifterna (som Borgnäs hade i sin hand), när Borgnäs bad denne göra detta.

Stor underhållning att se Borgnäs grilla sådana som Guillou, GW, Bombsäker och andra, som har en blind övertygelse om att läkarna är oskyldiga.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-02 kl. 23:31.
Citera
2013-05-02, 23:45
Bannlyst
Citat:
PL la ner åratal på fallet, skrev en bok på 600 s. i 2 omgångar och donerade ett jättearkiv till Riksarkivet (öppnas i omgångar och räcker i åratal framåt), fick pris för sin bok och agerade vattendelare, vägröjare, det måste ses mot bakgrund av Catrines och läkarnas tragedier, självklart, men fallet är ju också så rikt, i sig, det är helt enkelt oerhört intressant, och var det inte mkt absorberande, fascinerande skulle ingen orka jobba med det så hårt som PL.

Många lät sig helt enkelt duperas och föras bakom ljuset av den här boken. De fick en slags (falsk) Aha!-upplevelse och även PO Engquist och Yrsa Stenius drogs med i detta spektakel. Och det drogs igång en ny utredning, med GW och Bombsäker i spetsen, och det slutade med ett grymt magplask. Det var väntat (åtminstone i min bok).

Borgnäs orkar jobba hårdare än PL någonsin mäktat med. Priset PL erhöll för sin bok ger man inget för. Det betyder ingenting. Bara krimskrams.
Citera
2013-05-03, 00:13
Bannlyst
Märkligt resonemang detta att TH & TA måste vara oskyldiga för att inga läkemedelsrecept hittats som kan knyta dem till CdC...vad är det som säger att de köpt sex med läkemedel som skrivits ut på recept och av dem själva? Det är väl inga problem för en läkare att få tag på en burk tabletter och bara ge den till en prostituerad i utbyte mot sex.
Citera
2013-05-03, 00:20
Medlem
Citat:

Hon var ju en ledare för mobben, undra vad hennes anhängare säger idag?
Citera
2013-05-03, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och "mastodontarbete" är väl att ta i, då är väl Borgnäs bok snäppet högre på en skala från ett till tio.

Absolut. Borgnäs' bok formligen mosar Döden är en man. PL-klubben gör både Borgnäs och hans bok om fallet ifråga till åtlöje. Man skrattar åt Borgnäs, när han funderar kring seriemord och en modern Jack Uppskäraren-klon. Men, han kan ju för 17 vara på rätt spår. Men, jag tippar på att Borgnäs kommer få det sista skrattet och att gapskrattet fastnar i halsen på paj- och tårtbombarna. PLs så kallade grävande journalistik är tafflig, i jämförelse med Borgnäs' grävkunskaper. PLs bok är som en uppretad liten unges anti-bok och mossigt reaktionär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in