Kort om Vincent - den lilla sammanfattningen
Jag har fått nya data och jobbar på.
Jag är snart klar med en Vincent-sammanfattning. Hoppas kunna posta den idag. Jag har hittat en liten bit av ett förhör och diverse uppgifter som säger en hel del i all sin rörighet. Om jag ska sammanfatta (lilla åket, helt gratis) så var Vincent kriminellt belastad, och hans hanterande av adresser och telefonnummer tyder på ett välutvecklat bovtänkande och/eller paranoia.
Han byter ständigt, bor inte där han säger, låter bli att skaffa telefon osv. Vincent var också torsk, bla på Malmskillnadsgatan. Han säger att han lärde känna Catrine där, och två prostituerade vittnar om kontakt med Vincent, på Malmskillnadsgatan och på Eugeniavägen. Så bilden av Vincent klarnar så sakteliga. Oavsett vad han gjort och inte är polisens slappa hantering av honom obegriplig. De jagar honom i mer än ett halvår, och kollar inte ens hans lokaler och bilar. Det skulle varit hur lätt som helst att finkamma Vincents egendom, särskilt med tanke på hans suspekta beteende.
Han förhörs inte förrän i feb 1985, och borde haft alla odds emot sig. Han har smitit, han har uppenbarligen ljugit om sjukdom, han har offrat sitt arbete, och han har inte bara agerat för egen del. Genom att smita så har han ju kanske saboterat hela utredningen, eftersom han jobbade på Eugenivägen och var en huvudkälla om det nu fanns tips om jobbare på E-vägen, anställda, fordon osv. Om Vincent hade central info att komma med så fick ju den skyldige (eller de skyldiga) mer än ett halvårs försprång, gott om tid att städa, flytta och samla ihop sig.
Och att Vincent påstår att han inte fattar varför polisen vill prata med honom är ju idiotisk. Hans väninna har styckats och dumpats vid hans jobb, hennes ansikte har cirkulerat offentligt ända sedan hon dog, men Vincent fattar inte vad som är på gång. Skrattretande.
Man kan också notera att polisens adresslista tunnas ut precis efter Catrines död. Adresslistan finns med i den längre text jag hoppas kunna posta idag. Man har koll på Vincent tom juni 1984, och sedan är hans vistelseadress oklar.
Vincent avvecklar sitt liv i S-holm efter Catrines död, det kan man också notera.
Nästa gång han hörs av har han dränkt hästar och håller till långt från S-holm.
Har Vincent inte utfört brottet eller brotten ifråga är det inte vågat att gissa att han visste ngt viktigt.
Helt kort man säga om Vincent:
- Hans beteende efter Catrines död var extremt suspekt
- Hans bakgrund och profil passar brottet (eller brotten) mkt bra
- Han var torsk
- 2 kvinnor har vittnat om att de sålt sex till Vincent, på E-vägen och MS-gatan
- Vincent använde E-gatan som fast bostad
- Vincent säger att han lärde känna Catrine på MS-gatan
- Vincent var kriminell och utreddes för olaga hot
- Vincent var mkt djurvan och fysisk
Och han inleder sitt förhör med att säga att han inte hade sexuell kontakt med offret, en kvinna han lärt känna på MS-gatan, och det är ju också ngt fundera över. Just att han säger så får det att låta som att han hade sexuell kontakt med offret.
Smart där, Vincent