2013-04-24, 10:54
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Nytt beslut ang Vincents papper

I ett par månader har jag försökt få loss Vincent-papper från VO-polisen, och jag har också fått hjälp av en bekant, för detta är rätt snårigt.

Ärendet har gått till kammarrätten, som nu skriver till mig:

Kammarrätten undanröjer det överklagade beslutet och hänvisar målet åter
till Polismyndigheten i Stockholms län, Västerorts polismästardistrikt, för ny
handläggning

Jag tolkar detta som början på en karusellfärd. Jag kan antagligen bollas fram och tillbaka till döddagar om VO-polisen får bestämma. Och jag uppfattar det som att VO-polisen är fast besluten att av interna skäl hålla fast Vincents papper, inklusive förhör gjorda i anslutning till da Costas död.

Vincent har varit död många år, han har aldrig varit misstänkt, och hela proceduren är underlig.

Som tur är (eller tur och tur, jag har för fasen jobbat lite) har jag fått fram en del nya Vincent-grejer ändå, lite smått och gott, och så snart jag hinner ska jag göra en Vincent-sammanfattning. Här är nedan knackar jag ner lite spridda grejer som ska fogas till Vincents bulletlista, och jag hoppas att Echoes kan hjälpa mig lite också

Vincent verkar ha varit bosatt på E-vägen, han verkar ha haft fast adress där, han verkar ha varit välkänd torsk på MS-gatan, hans hanterande av adresser verkar ha varit rätt underligt, och nej, han förnekade inte sin kontakt med Catrine i förhör. Han hade tydligen ett juridiskt ombud på Malmskillnadsgatan, han var tydligen ansedd som "konstig", och det juridiska ombudet "kopplade av" Vincent för saker inte stod rätt till. Vincent har också utretts för olaga hot, vad jag kan se just nu iaf. Han kallade da Costa "vän", och de verkade ha en utvecklad kontakt. Enligt vad jag erfar finns också vittnesmål om att Vincent köpte sex på Eugeniavägen. Stämmer allt detta (jag ska läsa ordentligt imorgon) så har Vincent ytterligare 2 kopplingar till fallet: sexköpande på E-vägen och sexköpande på MS-gatan.

Jag reserverar mig för misstag och missuppfattningar. Det faktaunderlag jag har är trots allt inte dagsfärskt, jag är inte van att läsa polispapper, jag är ju inte proffs, och jag ska vara mer detaljerad när jag skriver Vincent-sammanfattningen.

Jag återkommer
Jag tolkar det där som om VO-polisen får en smäll på fingrarna och nu måste lämna ut handlingarna till dig. Kammarrätten undanröjer polisens beslut att inte ge ut de begärda handlingarna, vilket jag tolkar som att det är dags att gratulera dig!
Citera
2013-04-24, 11:17
Medlem
Justiceforthe96s avatar
För övrigt vill jag även beklaga mig lite eftersom det numera nästan är omöjligt att följa tråden med tanke på att den för tillfället till 95 % innehåller spam, upprepningar och personliga påhopp. Detta gäller tyvärr "båda sidor" och just nu kommer det enligt mig knappt fram något vettigt alls.

Som "anhängare" till den skara som anser att läkarna är oskyldiga så kan jag inte se någon som helst nytta i att gång på gång svara på två skribenters upprepningar kring några få ämnen. Jag tror inte på argumentet att det skulle finnas andra läsare som kan övertygas om läkarnas skuld om dessa skribenter får stå oemotsagda. Jag tror snarare att dessa skribenter snart tröttnar om de inte får någon ny respons (för någon debatt i egentlig mening har det ju inte varit på länge). För mig är det uppenbart att Hagenbach och LMM endast tycker att det är kul att provocera. Varför skulle annars Hagenbach på några få veckor producera över 750 inlägg i denna tråd som endast har som syfte att tugga igenom redan genomgångna ämnen några varv till.

Jag kan också ge ett tips till Eremona (du får ta det för vad det är) som utomstående betraktare: dina inlägg om t.ex. Vincent eller saker som står i FUP är väldigt intressanta att följa, men när du låter dig provoceras av Hagenbach så till den milda grad att du spammar tråden med långa inlägg om att han inte har koll på styckningen så finns det risk att dina andra intressanta inlägg försvinner i mängden. Det var som sagt bara ett tips till dig från en som gärna vill läsa vad du skriver, men som inte orkar läsa ändlösa inlägg när du slåss mot en väderkvarn.

Echoes är enligt mig en förebild när det gäller att posta kärnfulla och intressanta inlägg.

MVH
JFT96
Citera
2013-04-24, 11:26
Medlem
Här är den längre texten om Vincent, innehållande diverse spaningsuppgifter och en liten del av ett förhör med Vincent. Jag postar den i 3 delar. Detta är första delen

Sammanfattning: Vincent Karlsson

Namnen är fingerade

Om texten innehåller faktafel, så korrigera gärna, och säg gärna till om det är något jag missat. Jag har säkert glömt något. Jag är mån om att allt ska vara korrekt. När man bedömer utsagor om Vincent bör man veta att hans riktiga namn var extremt ovanligt. Vittnen torde ha svårt att missta sig på namnet, om han nu använde sitt riktiga namn i dagligt tal.

Genom åren har Vincent (aka Hästdödaren) nämnts från och till, och jag har försökt ta reda på mer om honom, och jag vill skapa en tydligare bild, dels för att han har en extremt intressant plats i utredningen, dels för att han är en intressant figur i sig, och dels för att jag vill hjälpa till med att förtydliga bilden av Catrine da Costas värld, hennes umgänge, de underliga männen runt henne, den underliga utredningen och de faktiska omständigheterna kring Catrines sista tid.

Ända från början har detta fall omgärdats av myter, lögner, visklekar och spekulationer, och även om vi aldrig kan få reda på vad som hände och vem eller vilka som är skyldiga, kan man hjälpas åt att bygga upp en vettig diskussion, ett gott klimat, och man kan skapa en sund faktabas, en motvikt till myter och rent trams. Om man jobbar med att sätta saker i sitt sammanhang och visa vilken verklighet Catrine faktiskt levde i, hur hon betedde sig, vilka faror hon utsattes för, vilka män hon bevisligen umgicks med, kan man sätta den absurda Obducentmyten i sitt sammanhang, få perspektiv på den och avliva den en gång för alla.

Obducentmyten skapades med hjälp av en undermålig polisutredning, och på denna utredning baserade media och rättsapparaten sina egna myter och misstag, och författaren Hanna Olsson hade mkt stark medvind när hon formulerade sin egen inlaga, sin egen personliga myt i form av en bok. Olsson och andra bara låtsades sätta saker i sitt rätta sammanhang, och hade Olsson varit medveten om de verkliga strukturerna runt Catrine och de olika labila/farliga/udda män som bevisligen fanns nära henne hade Olssons bok aldrig skrivits. Vincent Karlsson är en av de män som polisen kollade för sent och kollade för lite, och som framgår av följande text var Vincent inte vem som helst. Hans beteende efter Catrines död är alarmerande, och hans personlighet och bakgrund är värda att begrunda, liksom detaljer kring brottet (eller brotten, om det handlar om mord).

Personlighet och bakgrund

Vincent föddes 1940 och avled 2005. Han hade norrländska rötter och växte enligt egen utsago upp i jägarsläkt på en bondgård. Han var en utpräglat fysisk person. Han idrottade i ungdomen, jobbade som dörrvakt, på cirkus, var mkt djurvan, arbetade med hästar, byggde upp ett stuteri, var företagare och arbetade och bodde på Eugeniavägen med ngn form av åkeri/flyttfirma.

Vincent verkar ha varit en dubbelnatur, tydligen kriminell, men exakt på vilket sätt är svårt att utröna. Han var driftig, organiserad och fokuserad, en vanlig medborgare, men han verkade också ha haft en bordellkoppling (mer om detta senare), han anklagades för olaga hot, hanterade sina adresser på ett konstigt sätt, smet från förhör i mer än ett halvår efter Catrines död, och lustigt nog figurerade Vincent också i Palmeutredningens absoluta ytterkant, men det var han ju inte ensam om precis. Han anklagades för bedrägeri på 80-talet och övergav också sin verksamhet på E-vägen efter Catrines död.

Enligt en insatt person som träffat Vincent på 90-talet var han på ngt sätt labil, en rättshaverist som snabbt slog om, från jovialisk och tillmötesgående till "stirrig". Rättshaverist blev Vincent när han kämpade för att upphäva domarna han fick efter de sk Hästmorden 1990. 1990 drunknade tre av Vincents hästar mitt i Stockholm, instängda i en hästtransport. Vincent dömdes för bedrägeri och djurplågeri. Vincent slutade sina dagar på en camping som användes av missbrukare. Huruvida Vincent själv var missbrukare vet jag inte, men det finns en kommentar om eventuellet missbruk i det polismaterial jag citerar i slutet av denna långa text.

Vincents egna utsagor om hästarnas död är mkt märkliga, icke-trovärdiga. Han ska ha bländats, tagit fel på pedalerna, han var trött och bara råkade dränka hästar värda flera miljoner osv. Hästhistorien är mkt otäck och ger väl en glimt av vad denne man var kapabel till, hans dolda sida.

Det finns uppgifter om att Vincent ägde ett skjutvapen, men det har han själv dementerat. Han har också kallats våldsbrottsling (bla av mig), och jag tror att källan till våldsryktet från början är anklagelsen om olaga hot, men det finns också påståenden om misshandel (mer om detta senare).

Vincent har själv uppgivit att anställda anklagat honom för bedrägeri, och detta borde ha skett under 80-talet. Vincent friades från anklagelserna. Att Vincent var kriminell förstår man, men hur han opererade vet jag inte. Dränkandet av hästarna torde inte ha utförts av en nybörjare.

Vincent har själv uppgivit att han körde en Volkswagen pickup på 80-talet, och jag antar att han menar en sådan här bil, en liten flakpersonbil:

http://johnmeister.com/DIESELS/vw/1981-VW-Diesel-Pickup/2010-Mar-06-caddy-stripes/P1110656.jpg

Som framgår av polistexten jag citerar senare, ägde Vincent flera bilar, i varierande skick.

Vincent använde tydligen arbetsplatsen på Eugeniavägen som bostad/adress, vilket kanske kan sätta den upphittade handduken i rätt perspektiv (fyndplats 1). Oavsett vad Vincent gjort och inte gjort så kan man undra över handduken. Den var av fint märke och den hittades i Vincents närområde (han var också skriven på Fleminggatan 70, ca 1 km från vardera fyndplatsen, men mer om detta senare). Handduken hade flera personers hårstrån på sig, vilket inte vore konstigt om den kom från den relativt välbärgade egenföretagaren Vincents jobb, som ju också var hans bostad.

I det polismaterial jag citerar i slutet av denna text förekommer en storväxt man som känner Vincent, och det är frestande att dra en parallell till den storväxte mannen som träffade Catrine i Kungsträdgården sommaren 1984, men det är långsökt. Det är dock svårt att låta bli.

Detta om Vincent som person. Nu till polismaterialet. Det handlar om sk spaningsuppslag och ett mkt kort utdrag ur ett förhör med Vincent.

Spaningsuppslag - Mord da Costa (84-09-14)

[Till en början räknas Vincents uppgivna telefonnummer upp, antecknade av polisen].

Numren går till personer på Rörstrandsgatan 32, Åsögatan 95, Karlbergsvägen 86, Björns trädgårds gränd 4 och Gästrikegatan 6

[Vincent verkar ha varit mkt rörlig, han ändrade adresser och telefonnummer ofta, och det är svårt att hänga med i svängarna].

Under telefonnumren och namnen skriver polisen:
Såvitt kunnat kontrolleras förekommer inget av de telefonnummer (enl Röda Boken 1984) som går till oliak formor på Eugeniavägen i catrine da Costas telefon- eller anteckningsbok.
[Vad Röda Boken är vet jag inte. Detta med telefonnummer och Catrines hanterande av Vincents telefonnummer ska vi återkomma till senare].

Nu till polisens uppföljning, daterad till 84-10-23. Skrivfelen är inte mina utan polisens.
Senast redigerad av Eremona 2013-04-24 kl. 12:05.
Citera
2013-04-24, 11:28
Medlem
Här är den längre texten om Vincent, innehållande diverse spaningsuppgifter och en liten del av ett förhör med Vincent. Detta är andra delen.

Polisens uppföljning, daterad till 84-10-23. Skrivfelen är inte mina utan polisens.

Uppföljning av Karlsson, Vincent, f 40xxxxxxxx

I Catrin da Costas anteckningsbok under bokstaven V förekommer följande notering: "Vincent 31 07 16" Enl kontroll med Televerket hemligt tel nr som går till Janne Erlandsson, Rörstrandsgatan 32, Stockholm. (Erlandsson förekommer inte känd för något ofördelaktigt). Vid koll på adressen finns textad namnskylt i furu - familjeskylt - på lgh:s dörren. Verkar vara Erlandsson som tillsammans med hustru och två barn på adressen. Barnröster och en kvinna hörs från aktuell lgh - varför kontakt ej tages med Erlandsson.

841017 hörs Maria Bengtsson - prost. - Vallmotorp - uppslag E 236. Bengtsson berättar då att hon trol. under våren 1983 varit tillsammans med en kund som heter Vincent - en man i 35-årsåldern, ca 170 cm lång, kraftigt byggd - i flyttfirman Billiga Andersson tillhörig lokal på Eugeniavägen.

Vid förnyad kontroll av tel nr 31 07 16 framkommer, att aktuellt nummer innehafts av abonnent Erlandsson åtskilliga år. Vid kontroll i Röda Boken konstateras, att Billiga Andersson & Ekman AB, Eugeniavägen 25 har följande telefonnummer 31 07 60 o 33 56 29. (Kan Catrin da Costa möjligen ha noterat fel tel nr - ha hört fel och skrivit upp 16 istället för 60?)

841018 konstateras, att Vincent Karlsson är skriven på Flemiggatan 70, nb, Sthlm. Kinsp/KK 1 Lars Jonsson och Jan Svelin besöker samma dag altuell adress, varvid konstateras att det finns ingen Karlsson vare sig på anslagstavlan i entrén eller på någon lägenhetsdörr. Vi ringer på hos två grannar på nedre botten, men in gen av dem känner någon som heter Vincent Karlsson. Den ene grannen - yngre kille - uppger att han bott i sin lgh i ca 2 år och att det dessförinnan bodde en eller möjligen flera män i lgh. Den andre grannen -äldre man - har bott på adressen i många år, men känner igen [polisens felstavning, min anm] Vincent Karlsson. Adressen verkar inte aktuell.

841018 em besöker vi även adressen Eugeniavägen 25 - Billiga Anderssons adress - ävensom V Karlssons adress vad avser fordon som är registerarde på honom. (BKR 732, n/66 Opel Kadett, körförbud avst, CEA 685, m/54, Volvo P 1900, körförbud, avst, EDM 437, m/64, Opel Rekord, körförbud, avst.)

Krinsp Lars Jonsson och Jan Svelin sammanträffar på Eugeniavägen 25 med en storvuxen man som öppnar ett fösnter till en barackliknande byggnad. Mannen frågar om vi söker Karlsson - vilket bekräftas. Mannen uppger att Karlsson fn är svårt sjuk - snackar om någonting i huvudet - tumör eller liknande - samt uppger samtidigt att Karlsson befinner sig någonstans i Småland - troligtvis i Vetlandatrakten på någon form av vårdhem troligtvis. Mannen vet inte närmare, men uppger att Karlsson väntas till Stockholm tisdagen den 23/10 1984. Eftersom det framkommer att Karlsson ibland brukar ringa till firman på Eugeniavägen, ombeds mannen underräta Karlsson om att han ska ringa till kriminalpolisen.

Vincent Karlsson innehar p-akt, samt är fotad för många år sedan. (55.214/63). P-akten omfattar ett 10-tal punkter bla bedrägeribrott, olaga yrkesmässig trafik och olaga hot. (1984-02-07 anm K 11562-84 och K 11640-84)

I fu betr. olaga hot framgår bla:

1) att mä [oklar förkorning, min anm] sett Vincent Karlsson "nedknarkad" - ävensom hört rykten om att Vincent skall ha/haft bordell på Upplandsgatan där han skulle ha misshandlat flickorna.

2) Att Vincent Karlsson i förhör 84-03-20 uppgivit Eugeniavägen 25, Stockholm som sin bostadadress.

3) Att (enl utredningsanteckningar) Karlsson uppför sig "konstigt" - sedd på rest. i Sthlm iklädd träningsoverall och hårband. Karlsson sedd i VW-buss på stan.

4) Att Vincent Karlsson 84-03-14 per telefon till epm Magnus Olsson/KK 1 i samband med kallelse till förhör har sagt, att han numera bor på kontoret vid Eugeniavägen 25, Stockholm.

------

Vid kontroll med målsäganderegistret 84-10-23 framgår, att Vincent Karlsson 1984-06-15 kl 13.25 besäkt krim.jouren och gjort anmälan om förskingring anm K 55151-84 avseende fastighetsaffärer i Småland.

1984-10-23 inkommer brev från Vincent Karlsson av vilket bla framgår, att han nåtts av att vi sökt honom på Eugeniavägen 25 och han förstår inte varför. det framgår även att han pga svår sjukdom önskar ett sammanträffande först om [här syns bara en kluddig ring i texten, och antalet veckor går ej att utläsa, min anm] veckor. Av brevet framgår inte hans vistelsedress. Brevet tycks vara stämplat i Växjö 84-10-22.

Eftersom Vincent trots löfte i brev inte hört av sig till Våldsroteln, söktes han 84-11-08 per tel 31 07 60 (går till Eugeniavägen 25), där man svarade att Vincent ännu inte återkommit till stan. Han förväntade sig att Vincent skulle ringa 84-11-09, varvid han skulle framföra till Vincent att han skulle sätta sig i telefonförbindelse med krim.

Vincent hörde inte av sig - varken 9/11 eler månd. 12/11 - 84, varför nytt försök gjordes att nå honom gm att ringa till Eugeniavägen 25. Det tutade nu upptaget och hänvisningston. Vid kontroll med Televerket framkom, att det nu ej längre finns abonnent på något av de båda telefonnummer som funnits till Billiga Anderssons, Eugeniavägen 25.

84-11-14 em besöks Eugeniavägen 25 - det verkar helt igenbommat.

84-11-15 kontaktades försäkringskassandär Vincent Karlsson förekommer med adressen Fleminggatan 70, nb, 112 45 Stockholm , ej tel.

Enl. uppgift till f-kassan 84-07-26 finns han noterad med yrke som trafikledare för Arns Express, Eugenivägen 25, 113 33 Stockholm, ej tel. Vistelseadress: c/o Sjöström, Artistvägen 12, 122 31 Enskede, ej telefon. F-kassan har skickat brev til angiven vistelseadress - men breven har kommit retur. Enl Röda Boken finns ingen Sjöström på adressen - däremot Vikström. Vincent har aldrig varit sjukskriven.

84-11-15 kontaktades Vincents juridiska ombud Håkan Malmberg, Malmskillnadsgatan 47 A, Sthlm, tel 10 95 45 - vilken upplyste om att han kopplade av Vincent sedan han märkte att det inte stod riktigt rätt till. Malmberg kände inte till var Vincent numer uppehåller sig. Han tror att Vincent möjligen kan befinna sig på nåpgot slags hälsohem med religiös anknytning någonstans i Småland - vet ej var någonstans. Han lovade att undersöka gm sina gamla kontakter att om möjligt få fram var man kan få tag i Vincent, varefter han ringer våldsroteln.

84-11-15 - kvällstid besöks Eugeniavägen 25 - finns ingen där. Samma kväll hörs prostituerade Asklund- som igenkänner Vincent från "gatan" som en som hon senast för ca en 1 månad sedan såg på "gatan" iklädd en röd skärmmössa med öronskydd.

[slut på spaningsutdrag]

Polisens sammanställning av adresser som förekommer beträffande Vincent Karlsson under åren

[ev c/o-namn raderade av mig]

Styrmansgatan 14 Sthlm (mitten av 60-talet)
Upplandsgatan 25 3 tr ög Sthlm (slutet av 60-talet)
G:a trollhättevägen 6 Kungälv (början av 70-talet och senare)
Fleminggatan 70 nb Sthlm (i början av 80-talet, mantalsskriven där men inte boende där) Oppundavägen 16 Enskede (Ev 1981)
Älvsjövägen Älvsjö (1982 - kontor för Billiga Andersson)
Karlbergsvägen 66 Sthlm (1982 -"-)
Artistvägen 12 (uppg. adress 84- till f-kassan - brev i retur)
Eugeniavägen 25 (Av Vincent uppgiven som bostadsadress 1983-10-07, 1984-03-14, 1984-04-20 och 1984-06-15)
Okänd adress (ev vistas Vincent numer på ett häslohem någonstans i Småland)
Okänd adress (Uppgift förekommer från prost. att Vincent haft tillgång till liten 1:a i Gamla stan)

Utdrag ur förhör med Vincent Karlsson 6/2 1985

Protokoll vid förhör med Vincent Karlsson född 40xxxxxxxx
Bor Box 38, 330 17 Rydaholm. Tel: 0472/20502
alt. Artistvägen 12, c/o Sjöström, Enskede, ej telefon
Kalrsson innehar för närvarande ingen anställning.
Förhöret hållet onsdagen den 6 febr.
1985 på kiminalavdelningens våldsrotel
med början kl 16.00 inför krinsp Lars
Jonsson utan tillgång till förhörsvittne

F= Förhörsledare
K= Karlsson

F: Vincent du har innan vi satt å bandspelaren underrättats om anledning till det här färhäret. Att det avser dina förehavanden, din vistelse på Malsmkillnadsgatan och kontakt med en prostituerad som heter Catrin da Costa. Vincent kan du berätta när du lärde känna den här flkickan Catrin?

V: Jag tror det var ett par år sedan som vi började pratas vid. Man ejag har aldrig varit ihop med henne sexuellt. Men vi skojade och kramade om varandra. Ett stående skämt var att när hon hade slutat med narkotika så skulle vi vara tillsammans sexuellt. Och den här aktuella händelsen som ...... på Röda rummet [ant. en känd kroglokal i Sthlm, min anm] hände nån gång under vintern i fjol och föregicks av att vi blev avhysta från ...

F: Ja, under vilka omständigheter träffade du Catrin. Du träffade henne för några år sedan säger du?

V: För ett åar år sedan. Jag började heja och prata med henne där uppe på Malmskillnadsgatan.

F: Ja. Jag visar här ett fotografi på henne, känner du igen henne på det?

V: Ja.

[slut på utdrag]

--------------------------------------------------------------------------
Senast redigerad av Eremona 2013-04-24 kl. 11:31.
Citera
2013-04-24, 11:29
Medlem
Här är den längre texten om Vincent, innehållande diverse spaningsuppgifter och en liten del av ett förhör med Vincent. Detta är sista delen, den tredje. Förhörsutdraget är med i andra delen också.

Utdrag ur förhör med Vincent Karlsson 6/2 1985

Protokoll vid förhör med Vincent Karlsson född 40xxxxxxxx
Bor Box 38, 330 17 Rydaholm. Tel: 0472/20502
alt. Artistvägen 12, c/o Sjöström, Enskede, ej telefon
Kalrsson innehar för närvarande ingen anställning.
Förhöret hållet onsdagen den 6 febr.
1985 på kiminalavdelningens våldsrotel
med början kl 16.00 inför krinsp Lars
Jonsson utan tillgång till förhörsvittne

F= Förhörsledare
K= Karlsson

F: Vincent du har innan vi satt å bandspelaren underrättats om anledning till det här färhäret. Att det avser dina förehavanden, din vistelse på Malsmkillnadsgatan och kontakt med en prostituerad som heter Catrin da Costa. Vincent kan du berätta när du lärde känna den här flkickan Catrin?

V: Jag tror det var ett par år sedan som vi började pratas vid. Man ejag har aldrig varit ihop med henne sexuellt. Men vi skojade och kramade om varandra. Ett stående skämt var att när hon hade slutat med narkotika så skulle vi vara tillsammans sexuellt. Och den här aktuella händelsen som ...... på Röda rummet [ant. en känd kroglokal i Sthlm, min anm] hände nån gång under vintern i fjol och föregicks av att vi blev avhysta från ...

F: Ja, under vilka omständigheter träffade du Catrin. Du träffade henne för några år sedan säger du?

V: För ett åar år sedan. Jag började heja och prata med henne där uppe på Malmskillnadsgatan.

F: Ja. Jag visar här ett fotografi på henne, känner du igen henne på det?

V: Ja.

[slut på uppdrag]

--------------------------------------------------------------------------

Ja, denne Vincent blir sannerligen inte mindre intressant av att man gräver. Och polisens hantering av honom är lika underlig som han själv. Här har vi alltså en uppenbart högintressant person som inte bara smiter i mer än ett halvår och ljuger (storyn om sjukdom är uppenbart fabricerad), han fifflar envetet med adresser och telefonnummer, han har konstigt rykte, han bor på Eugeniavägen, men när Catrine dör avslutar han tydligen både jobbet och livet i Stockholm, men när polisen får tag i Vincent har man trassalt in sig i ett absurt villospår, och man kollar inte Vincents arbetslokaler, vilket man självklart kunde gjort oavsett om han samtyckte eller inte, eftersom hans väninnan hittats styckat precis bekom knuten. Och när man söker Vincent påstår han att han inte fattar varför, vilket är ett totalt idiotiskt påstående, och mkt suspekt. Och att visa karln ett foto på Catrine i februari 1985, vad ska man säga om det? Vem kände inte igen Catrine i feburari 1985?

Det finns väldigt mkt att fundera över, och var och en får dra sina egna slutsatser, men jag gissar själv att Vincent hade mkt starka skäl för sitt handlande, och att han antingen var i händelsernas centrum eller att han hade viktig info.

Iom med att vi nu har namnet på Vincents företag, kan man ju eventuellt kolla vilka skattebetalande anställda han hade?

Kanske ngn som förekommit i debatten genom åren ?

Varför inte finkamma jobbarinfo, anställda på hela E-vägen, om det går?

Kanske ett jobb för dig, echoes?

Gamla företagarfakta, var finns de?
Citera
2013-04-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag tolkar det där som om VO-polisen får en smäll på fingrarna och nu måste lämna ut handlingarna till dig. Kammarrätten undanröjer polisens beslut att inte ge ut de begärda handlingarna, vilket jag tolkar som att det är dags att gratulera dig!

Jaha! Tack för nya fräscha ögon. Tycker du att jag ska maila VO-polisen igen helt enkelt, ge min enkla begäran igen ?
Citera
2013-04-24, 11:39
Medlem
Citat:
För övrigt vill jag även beklaga mig lite eftersom det numera nästan är omöjligt att följa tråden med tanke på att den för tillfället till 95 % innehåller spam, upprepningar och personliga påhopp. Detta gäller tyvärr "båda sidor" och just nu kommer det enligt mig knappt fram något vettigt alls.

Som "anhängare" till den skara som anser att läkarna är oskyldiga så kan jag inte se någon som helst nytta i att gång på gång svara på två skribenters upprepningar kring några få ämnen. Jag tror inte på argumentet att det skulle finnas andra läsare som kan övertygas om läkarnas skuld om dessa skribenter får stå oemotsagda. Jag tror snarare att dessa skribenter snart tröttnar om de inte får någon ny respons (för någon debatt i egentlig mening har det ju inte varit på länge). För mig är det uppenbart att Hagenbach och LMM endast tycker att det är kul att provocera. Varför skulle annars Hagenbach på några få veckor producera över 750 inlägg i denna tråd som endast har som syfte att tugga igenom redan genomgångna ämnen några varv till.

Jag kan också ge ett tips till Eremona (du får ta det för vad det är) som utomstående betraktare: dina inlägg om t.ex. Vincent eller saker som står i FUP är väldigt intressanta att följa, men när du låter dig provoceras av Hagenbach så till den milda grad att du spammar tråden med långa inlägg om att han inte har koll på styckningen så finns det risk att dina andra intressanta inlägg försvinner i mängden. Det var som sagt bara ett tips till dig från en som gärna vill läsa vad du skriver, men som inte orkar läsa ändlösa inlägg när du slåss mot en väderkvarn.

Echoes är enligt mig en förebild när det gäller att posta kärnfulla och intressanta inlägg.

MVH
JFT96

Farligt nära OT här, men låt mig svara övergripande då. Att fallet da Costa diskuteras kärnfullt och seriöst är uppenbarligen provocerande, och jag tror inte alls att de vilseledda är ute efter att provocera, det finns laddning här, och jag vill verkligen inte spamma, jag anser mig vara en konsumentupplysare, och befolkas tråden av högljudda personer som inte ens läst in sig på grundernas grunder är det bra att folk får veta det. Vad gäller LOM:s & Co:s räckvidd håller jag med dig, de lurar knappt ngn, och man kan inte slösa hur mkt energi som helst på dom, men som du ser på mitt senaste jobb, så har jag annat för mig också.

Echoes är en toppenklippa, därom torde vi vara rörande överens.

Får jag stryk av Mod nu så tar jag det
Citera
2013-04-24, 11:45
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Jaha! Tack för nya fräscha ögon. Tycker du att jag ska maila VO-polisen igen helt enkelt, ge min enkla begäran igen ?
Begäran borde de ha eftersom de får beslutet från kammarrätten att de inte hade rätt att neka dig. Däremot tycker jag att du kan maila dem för att sätta lite fart på ärendet.
Citera
2013-04-24, 11:51
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Farligt nära OT här, men låt mig svara övergripande då. Att fallet da Costa diskuteras kärnfullt och seriöst är uppenbarligen provocerande, och jag tror inte alls att de vilseledda är ute efter att provocera, det finns laddning här, och jag vill verkligen inte spamma, jag anser mig vara en konsumentupplysare, och befolkas tråden av högljudda personer som inte ens läst in sig på grundernas grunder är det bra att folk får veta det. Vad gäller LOM:s & Co:s räckvidd håller jag med dig, de lurar knappt ngn, och man kan inte slösa hur mkt energi som helst på dom, men som du ser på mitt senaste jobb, så har jag annat för mig också.

Echoes är en toppenklippa, därom torde vi vara rörande överens.

Får jag stryk av Mod nu så tar jag det
Det borde inte vara OT eftersom vi diskuterar diskussionen kring fallet da Costa...

Jag tycker i de flesta fall att konsumentupplysning är bra (undantaget är väl C-A Spaks ökända upplysning), men min poäng är upplysningens lampa redan lyser med full kraft och att sikten redan är 100 %.

Min andra poäng är att det är inlägg som dina senaste om Vincent som jag vill läsa. Bra jobbat!
Citera
2013-04-24, 11:56
Medlem
Citat:
Begäran borde de ha eftersom de får beslutet från kammarrätten att de inte hade rätt att neka dig. Däremot tycker jag att du kan maila dem för att sätta lite fart på ärendet.

Grymt, jag kör!

Vore ju toppen om jag fick loss detta, ett tecken på islossning hos VO-polisen kanske ?
Citera
2013-04-24, 11:59
Medlem
Citat:
Det borde inte vara OT eftersom vi diskuterar diskussionen kring fallet da Costa...

Jag tycker i de flesta fall att konsumentupplysning är bra (undantaget är väl C-A Spaks ökända upplysning), men min poäng är upplysningens lampa redan lyser med full kraft och att sikten redan är 100 %.

Min andra poäng är att det är inlägg som dina senaste om Vincent som jag vill läsa. Bra jobbat!

Sikten är 100%. Så sant, så sant.

Men förbannad blir man ibland. H-e.

Tackar! Nu hoppas vi på hela förhöret med dåren-fifflaren-hästhandlaren -torsken-flyttgubben Vincent
Citera
2013-04-24, 12:12
Medlem
Ännu en egendomlighet i detta fall: författaren Lena Holfve, kanske inte så känd idag, inspirerade polisen i styckmordsfallet: http://imageshack.us/f/24/holve.jpg/
1987 dyker hon upp igen och berättar om sitt möte med allmänläkaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in