2013-03-30, 22:27
Medlem
Det står i artikeln http://www.flashback.se/artikel/3496/varldens-forsta-bitcoin-bankomat-oppnar-pa-cypern att
Citat:
Bitcoin har ökat mångdubbelt i värde sedan den introducerades 2009. Då var den värd mindre än ett öre, medan en bitcoin idag handlas till växelkurser på mellan 70 och 80 US-dollar.

Så hade man köpt bitcoins för en tusenlapp när den introducerades hade man haft över 50 miljoner idag?
Wtf?
Citera
2013-03-31, 00:55
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Rätta mig om jag har fel, är lika novis på detta som många andra.

Men om jag köper 100 bitcoins, vem skulle kunna tänka sig att ta emot dessa? Skulle coop göra det?
Troligtvis accepterar dom inte bitcoins än. Men om jag nu skulle vilja ta ut dessa bitcoins till kronor, då måste jag väl använda mig av en bank?

Och om det nu är en större summa, säg bitcoins motsvarande 1 miljon kronor. Då kommer ingen bank i Sverige att acceptera dessa bitcoins om du inte har något kvitto på var du fått dem, och då ka bdu inte vara anonym längre. Eller tänker jag fel?

Det känns som att det kommer ta över 100 år, innan majoriteten av världens befolkning gått över till bitcoins.
http://www.bitcoin.se/kopa-bitcoins/
http://www.bitcoin.se/handlare/
https://en.bitcoin.it/wiki/Trade
https://en.bitcoin.it/wiki/Myths
Bör svara på flesta av dina frågor.
Citera
2013-03-31, 00:57
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UmbilicalBrothers
Det står i artikeln http://www.flashback.se/artikel/3496...pnar-pa-cypern att
Så hade man köpt bitcoins för en tusenlapp när den introducerades hade man haft över 50 miljoner idag?
Wtf?
Ja, om uppgifterna stämmer skulle du haft det. Synd att man inte gjorde det!
Citera
2013-03-31, 04:48
Medlem
zala's avatar
Ar just nu bosatt i Australien och stannar oftast inte mer en tva manader pa samma hostel. Mobilrakningar och liknande har jag inte sa darfor vet jag inte riktigt hur jag skall kunna bli verifierad pa Mt.Gox.

En annan fraga: kommer det att innebara nagra problem for mig nar jag handlar bitcoins fran Mt.Gox i och med att jag inte ar bosatt i Sverige for tillfallet?
Citera
2013-03-31, 04:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover

Frågan är hur man ska växla dessa 50 miljoner till pengar som man kan använda, det blir nog massa bitcoins som man inte kan göra något med.
Citera
2013-03-31, 09:51
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Frågan är hur man ska växla dessa 50 miljoner till pengar som man kan använda, det blir nog massa bitcoins som man inte kan göra något med.

Ja du får väl ta ut struntsummor varjemånad.
10 - 20tussen
Citera
2013-03-31, 09:57
Medlem
Paintings avatar
Hade aldrig hört talas om Bitcoin innan artikeln om Bitcoin-bankomaten. Låter väldigt intressant och kan detta vara första steget till ett ersätta SEK, EUR och USD? Kommer Bitcoin att bli olagligt då det sätter press på nämnda valutor genom att vara ett alternativt betalsystem?
Citera
2013-03-31, 10:16
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Painting
Hade aldrig hört talas om Bitcoin innan artikeln om Bitcoin-bankomaten. Låter väldigt intressant och kan detta vara första steget till ett ersätta SEK, EUR och USD? Kommer Bitcoin att bli olagligt då det sätter press på nämnda valutor genom att vara ett alternativt betalsystem?

Enda fördelen jag ser med Bitcoin är att alla har samma valuta, men eftersom Bitcion endast finns virtuellt så måste man ju ta ut sina Bitcoins i exempelvis SEK, och då är tanken med att ha samma valuta förstörd.
Citera
2013-03-31, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover

Helt sjukt i så fall. Kan inte tänka mig att någon annan investering ens varit i närheten av en liknande värdeutveckling de senaste 4 åren.

Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Ja du får väl ta ut struntsummor varjemånad.
10 - 20tussen
Man kan ju fortfarande använda bitcoinsen till att köpa bra saker med där det erbjuds (kommer ju säkert gå att använda på fler och fler ställen med tiden också), eller som Bimboankan sa så kan man ju också växla ut en liten bit i taget till cash. Tror inte direkt man blir så ledsen om man "bara" kan ta ut 20k per månad från en investerad tusenlapp 4 år tidigare.
Citera
2013-03-31, 11:56
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lper
Enda fördelen jag ser med Bitcoin är att alla har samma valuta, men eftersom Bitcion endast finns virtuellt så måste man ju ta ut sina Bitcoins i exempelvis SEK, och då är tanken med att ha samma valuta förstörd.

Så fungerar ju alla valutor oavsett virtuell eller riktig? Man tänker ju te.x. "Hur många svenska är dessa 10$ värda?"
Citera
2013-03-31, 12:11
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lper
Bitcoins är alltså skapat för kriminella? Vad har vi hederliga människor för nytta av det?

Vad är det som säger att du kommer vara "hederlig" i framtiden? Något du ägnar dig åt kan mycket väl komma att bli olagligt, som så mycket annat.

Hur många är det som handlar helt lagliga saker via ebay dagligen? Från människor i andra länder alltså. Tusentals affärer varje dag, där de flesta betalar genom Paypal. Varje gång betalar säljaren lite drygt 3 kr + 3% i avgift för att ta emot pengarna. Med bitcoin skulle ebay-säljarna tillsammans kunna spara miljontals kronor. Bara ett exempel där vanliga "hederliga" människor kan ha nytta av bitcoins.
Citera
2013-03-31, 12:15
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UmbilicalBrothers
Helt sjukt i så fall. Kan inte tänka mig att någon annan investering ens varit i närheten av en liknande värdeutveckling de senaste 4 åren.

Man kan ju fortfarande använda bitcoinsen till att köpa bra saker med där det erbjuds (kommer ju säkert gå att använda på fler och fler ställen med tiden också), eller som Bimboankan sa så kan man ju också växla ut en liten bit i taget till cash. Tror inte direkt man blir så ledsen om man "bara" kan ta ut 20k per månad från en investerad tusenlapp 4 år tidigare.
Tja, det skulle inte vara helt fel, att ha 50 miljoner nu.
Blir väl att börja mina igen, nu när Bitcoinsen börjar stiga i värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in