2013-03-27, 16:54
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
http://beer47.com/wp-content/uploads/2010/05/craft-beer-can-1997.jpg

Moderna burkar har mycket bra beläggningar på insidan. Ett öl påverkas AVSEVÄRT mycket mer av ljusinsläpp genom flaskor än att ligga på burk. Att lagra öl på fat är den bästa lagringsmetoden men när man tappar den på burk som i stort sett är mini-fat så är det helt plötsligt no no? Du vet säkert bättre än Oscar Blues, SKA Brewing, Sixpoint, Surly, Anderson Valley, Sierra Nevada, Avery för att nämna några. Anledningen att stora bryggerier som gör skitöl ofta tappar på burk medan små craft breweries ofta tappar på flaska är enbart på grund av att utrustningen för att tappa på burk är mycket dyr och att det finns många outbildade som du som tror att burköl är sämre. Flaskor lämpar sig inte bra för lagring, även om du lägger en flaska mörkt så kommer den påverkas av ljusinsläpp, den är heller inte helt tät vilket leder till viss oxidation, gissa varför exklusiv öl på flaska ofta har vax runt kapsylen.

"Exposure to UV light is what causes beer to spoil; an aluminum can is, of course, impervious to light. Cans are also hermetically sealed, unlike bottles--another selling point for established breweries such as Denver's Wynkoop (above), which makes Rail Yard Ale. Perceived value aside, these two basic factors help to create high-quality standards among canned beer. Still, attitudes have been slow to change."

http://www.inc.com/ss/canned-beer-renaissance

But the number one reason canning is better than bottling is taste, according to Simpson.

“Cans keep 100 percent of the light out. So unless you want your beer reminding you of an old Pepe Le Pew skit, cans are your only sure-fire bet."

http://www.forbes.com/sites/sap/2012/08/10/bottle-or-can-the-great-beer-debate-rages-on/

Här är vad Brewers Association har att säga om saken:

Bottle

"Glass is heavy. Shipping costs are based on weight. Glass breaks. It does not offer a complete barrier to flavor impacting light. Per unit cost is expensive, though minimum orders are not prohibitive. Air ingress happens through the bottle cap/glass interface. Glass most often requires labels and machines to put the labels on the bottle. Glass provides a lower rate of heat transfer than aluminum cans."

Can

"Can packages offer excellent beer quality. The can aluminum is coated so metal never touches the beer. Per unit cost is low for large volume orders, but small orders can be a prohibitively expensive for microbrewers. Cans are light and reduce shipping costs. Cans do not shatter when abused. They can be taken where glass is prohibited. They offer complete protection from light. They offer a complete seal. They expose beer to temperature fluctuations more quickly than glass. The image of beer in a can has a history of perceived inferior quality. Craft beer in cans could be perceived as unique, distinctive and a specialized niche market.
Their challenge will be to overcome the negative image of beer in cans perceived by many beer enthusiasts. Canned beer is commonly associated with mass marketed light American lager beer, budget beer and perceived inferior quality. Small brewers will endeavor to put full flavored and quality beer into cans and depend on the beer drinkers’ experience. A PR campaign to change attitude would be prohibitively expensive."

Sluta gör bort dig nu.

Jag har redan representerat tre vetenskapliga källor helt oberoende från varandra som uppnått samma resultat. Jag gör inget annat en att refferar till dessa, om du anser att dessa pålitliga källorna har fel, så är det upp till dig. Jag gör då inte bort mig iaf.
Citera
2013-03-27, 16:58
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Verkligen inte. Kapsylens insida är förklädd med ett plastinlägg. Är ni födda igår?

Och det är inte insidan på burken menar du? Riktig smartskalle där.
Citera
2013-03-27, 17:30
Medlem
SilverCityPsykopats avatar
Har någon druckit ölet Primus? Hösten 2012 drack jag den under flera tillfällen i Belgien, och det var första gången i mitt liv som jag upplevt en dryck i någon form som är godare än mjölk. Under resten av min Europaresa fann jag den aldrig igen (Genom Amsterdam, Paris, Frankfurt, Prag, Berlin). Jag saknar den så och den har gröpt ut ett hål i mitt hjärta. Tydligen äger Heineken bryggeriet som brygger det i Kongo (om jag har förstått allt rätt). Någon som hört om denna och vet var den kan finnas i världen?
Citera
2013-03-27, 17:46
Medlem
Måste bara inflika att när det gäller Veteöl så kan Wisby Weisse mycket väl vara en utav de bästa veteölen där ute. Helt fantastisk. Var bara tvungen att säga det. Vad säger ni andra?
Citera
2013-03-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Jag har redan representerat tre vetenskapliga källor helt oberoende från varandra som uppnått samma resultat. Jag gör inget annat en att refferar till dessa, om du anser att dessa pålitliga källorna har fel, så är det upp till dig. Jag gör då inte bort mig iaf.
Din sista länk säger "malt is probably the main source of aluminium in clarified beer" och att "Addition of aluminium sulphate in beer had no effect on concentrations of analyzed aroma compounds."

http://www.freepatentsonline.com/3832962.html Denna studie är från 1973 och saknar helt relevans vad det gäller modern materialteknik.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814697002367 Denna måste man köpa, vilket jag tvekar på att du gjort, du har dragit slutsatser som går emot Brewers Association genom att läsa ett abstrakt.

Du är väl medveten om att många sorters matvaror innehåller aluminium helt naturligt, på samma sätt som järn. Jag undrar dessutom hur du kan dra slutsatsen att små mängder aluminium (merparten kommer från malten) i öl påverkar smaken mer negativt än exempelvis oxidering.

Tycker fortfarande det är konstigt att du tycker handgjort öl på burk är konstigt och oseriöst när exempelvis Ten Fidy som är en imperial stout i världsklass med 100 på ratebeer uteslutande säljs på burk.
Senast redigerad av gaggzi 2013-03-27 kl. 19:16.
Citera
2013-03-27, 19:17
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Din sista länk säger "malt is probably the main source of aluminium in clarified beer" och att "Addition of aluminium sulphate in beer had no effect on concentrations of analyzed aroma compounds."

http://www.freepatentsonline.com/3832962.html Denna studie är från 1973 och saknar helt relevans vad det gäller modern materialteknik.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814697002367 Denna måste man köpa, vilket jag tvekar på att du gjort, du har dragit slutsatser som går emot Brewers Association genom att läsa ett abstrakt.

Du är väl medveten om att många sorters matvaror innehåller aluminium helt naturligt, på samma sätt som järn. Jag undrar dessutom hur du kan dra slutsatsen att små mängder aluminium (merparten kommer från malten) i öl påverkar smaken mer negativt än exempelvis oxidering.

Tycker fortfarande det är konstigt att du tycker handgjort öl på burk är konstigt och oseriöst när exempelvis Ten Fidy som är en imperial stout i världsklass med 100 på ratebeer uteslutande säljs på burk.

Grattis, äntligen någon som faktiskt läser studierna. Istället för att låta mig att sitta och snacka hur som helst.

Men, om du kan citera hela sumeringen så står det

"Aluminium concentration in beer prior to can filling
depends on beer type, namely on raw materials used for
brewing. Premium beers manufactured from barley malt
(C) or premium beers from barley malt and small con
-
centration of adjuncts (corn grits) (B) contain more alu
-
minium in comparison with standard lager beer (A) ma
-
nufactured from malt and more adjuncts in grist.
Alu-
minium concentration changes in canned beer de
pend on
storage temperature. Storage in
the refrigerator
protects
against aluminium migration from the can, while storage
at 22
°
C facilitates aluminium migration fr
om can to beer.
Likewise, aroma stability is more expressed in cold
stored beer.
Concentration of aroma constituents of ana
-
lyzed beer brands was significantly different. In premium
beer higher
levels of 1-propanol, isoamyl alcohol and
2-phenyl ethanol were observed. Standard lager beer
contained higher concentration of constituents regarded
as undesirable if present in extremely high amounts.
Addition of aluminium sulphate in beer had no effect
on concentrations of analyzed aroma compounds"

Summeringen talar i klarspråk. Aluminiumsulfat har hittats.
Citera
2013-03-27, 19:35
Moderator
Gromguttens avatar
OT och tramserier raderade. Diskutera som folk.

/Mod
Citera
2013-03-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Det är ju då jag börjar, när den är ungefär källarkall sedan låter jag det värmas upp med tiden. Rumstemperatur fungerar med vissa.
Jag vet inte vad som händer när ölen är för varm förtom att vissa öl inte smakar lika gott längre. Vissa öl smakar ju t.o.m bättre uppvärmda.

Speak up brother!

Men för mig så är våran öl-kultur helt jävla fucked up! Kolla systembolagets försäljningslistor.. Kan inte komma ihåg när jag sist köpte ett öl från deras top-10.. Man kan göra godare öl själv genom att köpa öl-satser, vilket sager en hel del..

Men fasen vad många bra micro-bryggerier som börjar poppa upp I Sverige! Dessutom så kommer det komma fler och fler tack vare den nya lagen! TACK!

På tal om annat, fick hem mina Westvleteren 12 idag och råkade få I mig typ, alla Fy fasen, detta är ölmagi, och smakar man inte på en av dessa innan man dör så ska man skämmas! Absolut en top-öl på alla sätt och vis.. Flaskan är så sjukt diskret, men bjöd en kompis som är mer av en vin-människa men han använde superlative som "Odödlig, smakrik, perfekt, underbar, vilken mat kan man inte matcha denna med, underbar" o.s.v .. Fy fanken vilken öl den är! Värd varenda slant!
Citera
2013-03-28, 00:23
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMe420
Speak up brother!

Men för mig så är våran öl-kultur helt jävla fucked up! Kolla systembolagets försäljningslistor.. Kan inte komma ihåg när jag sist köpte ett öl från deras top-10.. Man kan göra godare öl själv genom att köpa öl-satser, vilket sager en hel del..

Men fasen vad många bra micro-bryggerier som börjar poppa upp I Sverige! Dessutom så kommer det komma fler och fler tack vare den nya lagen! TACK!

På tal om annat, fick hem mina Westvleteren 12 idag och råkade få I mig typ, alla Fy fasen, detta är ölmagi, och smakar man inte på en av dessa innan man dör så ska man skämmas! Absolut en top-öl på alla sätt och vis.. Flaskan är så sjukt diskret, men bjöd en kompis som är mer av en vin-människa men han använde superlative som "Odödlig, smakrik, perfekt, underbar, vilken mat kan man inte matcha denna med, underbar" o.s.v .. Fy fanken vilken öl den är! Värd varenda slant!

Den är verkligen fantastiskt god Wv 12:an. Jag vete tusan om jag skulle vilja beställa den på nätet själv med tanke på fraktkostnaden men om jag någon gång får tillfälle att gå ihop med några stycken och köpa ett gäng flaskor så är det en annan femma. Bäst vore iofs att bila ned till Belgien och besöka klostret och köpa med sig ett par backar hem. En veckas öldrickande i Belgien vore ju inte helt fel.
Citera
2013-03-28, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Den är verkligen fantastiskt god Wv 12:an. Jag vete tusan om jag skulle vilja beställa den på nätet själv med tanke på fraktkostnaden men om jag någon gång får tillfälle att gå ihop med några stycken och köpa ett gäng flaskor så är det en annan femma. Bäst vore iofs att bila ned till Belgien och besöka klostret och köpa med sig ett par backar hem. En veckas öldrickande i Belgien vore ju inte helt fel.

Beställ inte hem den.. Jag köpte 20 flaskor för circa 1800 med frakt.. Det gick helt enkelt inte att sluta dricka den Ett underbart öl, som inte går att jämföra med det finaste amaronevinet (Till min flickväns förtret) Men alla flaskor (Snygga var dessa!) tog slut, tyvärr! Blir att dunka hem 20 imorgon, jag skiter I priset nu efter att ha smakat den..

Finns det något som kan jämföras för mellan 0-100 :- på svenska systembolaget så är jag en såld alkoholist!

Den ölen var som att smaka på ren världsfred.. Malten, beskan, humlet.. Allt var så perfekt så att jag inte kan beskriva det! Dricker den hellre än vatten! Åhhhhh! Måste kyssa bryggmästarna på munnen.. Fy I helvete vad perfekt smak av allt det var! Ska jag beskriva den? Perfektion, dryckmässigt så är det bättre än vatten.. Usch! Hoppas den dör ut, för detta kommer krävas I hela mitt liv...

Kommer det en billig, snarlik variant så blir jag alkoholist på heltid! Denna öl är livets dryck! Människor kan inte kalla sig för "Livsnjutare" innan dom har fått sig en klunk av...

Ful flaska dock, för alla dessa idiotiska sofierodrickande idioter!
Citera
2013-03-28, 06:08
Medlem
Helg! Ledig till tisdag, nu börjar vi dricka öl.
Citera
2013-03-28, 08:21
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
du kanske vet om det, men du måste ha bil när du beställer back från munkarna, och en back/bil gäller och du får handla typ max 1 back i månaden eller något sånt.
så idén med att åka dit och lasta bilen full går inte heller.

Citat:
Ursprungligen postat av GreenMe420
Beställ inte hem den.. Jag köpte 20 flaskor för circa 1800 med frakt.. Det gick helt enkelt inte att sluta dricka den Ett underbart öl, som inte går att jämföra med det finaste amaronevinet (Till min flickväns förtret) Men alla flaskor (Snygga var dessa!) tog slut, tyvärr! Blir att dunka hem 20 imorgon, jag skiter I priset nu efter att ha smakat den..

Finns det något som kan jämföras för mellan 0-100 :- på svenska systembolaget så är jag en såld alkoholist!

Den ölen var som att smaka på ren världsfred.. Malten, beskan, humlet.. Allt var så perfekt så att jag inte kan beskriva det! Dricker den hellre än vatten! Åhhhhh! Måste kyssa bryggmästarna på munnen.. Fy I helvete vad perfekt smak av allt det var! Ska jag beskriva den? Perfektion, dryckmässigt så är det bättre än vatten.. Usch! Hoppas den dör ut, för detta kommer krävas I hela mitt liv...

Kommer det en billig, snarlik variant så blir jag alkoholist på heltid! Denna öl är livets dryck! Människor kan inte kalla sig för "Livsnjutare" innan dom har fått sig en klunk av...

Ful flaska dock, för alla dessa idiotiska sofierodrickande idioter!
varför dricker du inte rochefort 10 och bernardus abt 12 också? jag menar, de är minst lika bra eller tom bättre beroende på humör och då för en bråkdel av kostnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in