2013-01-14, 16:32
Medlem
asiatirls avatar
Har inte druckit alkohol på ett halvår.. visst jag var inte beroende men drack nästan varje helg.. känns ganska ensamt måste jag säga då mina vänner bara umgås på helger och dricker.. på vardagar så knegar vi alla sen kommer man hem och sitter vid datorn.. börjar bli tomt på sms på helger nu eftersom dom vet va mitt svar blir
Citera
2013-01-14, 17:42
Medlem
Själv måste jag också skära ner på detta. Jag känner igen mig lite för mycket i folks beskrivningar här, speciellt ^Eaz. Det där med att man inte riktigt reflekterar över hur mycket man dricker eftersom man gör det utspritt. Då jag jobbar utomlands och med unga människor (vilket jag också är) så blir det ju ganska ofta att man tar 4-5 öl efter jobbet. Detta händer mer ofta än inte, och på senaste tiden alldeles för ofta. Nog att man kanske vetat om det inners inne men man vill ju helst sopa sådant under mattan

Nej, nerskärning får det bli. Jag har ingen lust att sluta dricka öl helt och hållet. Jag gillar öl. Däremot måste det bli någon måtta och självdiciplin.

Jag hoppas att jag slipper någon form av lång avtändning dock för det orkar jag inte med. I så fall skiter jag i det och tar det från och med nästa månad istället.
Citera
2013-01-14, 17:57
Bannlyst
Även jag har tillfälligt lagt alkoholen åt sidan. Söp som ett svin under främst december månad och upptäckte att jag tappade energi och livsglädje. Det enda man gjorde var att se fram emot helgen så att man fick supa och ibland orkade man inte vänta så då blev det att man drack under veckodagarna också.

Så på nyår bestämde jag mig för att va nykter och efter det har det varit hur lugnt som helst
Citera
2013-03-23, 17:14
Medlem
Jag är 28 år

Skriver mest detta för att själv kunna gå tillbaka och läsa när suget blir för stort.

Drack min sista droppe sprit i gårkväll på obestämd tid. Har helgkrökat sista året minst både fredag/lördag (även om jag suttit hemma själv) och jag tror detta beror på att jag vill döva någonting som jag inte kan sätta fingret på men som jag måste ta tag i, kan känna redan i början på veckan ett sug till helgen, och då inte bara för att vara ledig och göra roliga saker utan mest längtar jag till krökat. Det sjuka är att jag mår alltid skit dagen efter och har ångest för saker jag gjort och sagt, kan helt enkelt inte kontrollera mig när jag är full, men jag mår ju så jävla bra när jag är full och vill att känslan ska stanna kvar för evigt, den där frihetskänslan.

idag är ångesten total, mår verkligen för jävligt, har allt, hus, fru som jag älskar och som är fantastisk men gör besviken på fyllan hela tiden, hund, stabilt jobb med bra betalt, familj som älskar mig osv.

Det får vara bra nu.
Citera
2013-09-02, 19:00
Medlem
Här är en till som skriver upp sig. Jag vet inte om jag slutar för all evighet eller för bara några månader, men jag tänker hålla mig nykter tills jag märker att min hjärna inte kretsar kring alkohol så fort jag får en ledig stund över.
Jag har druckit på ett negativt sätt i drygt tio år, och i långa perioder röker jag även gräs dagligen. Då och då har jag använt amfetamin, kokain och tabletter också. Nu börjar jag dock bli riktigt trött på min livsstil, och alla de idiotiska saker som man hamnat mitt i när man varit påverkad. Jag har alltid trott att jag kan trappa ner, och att det skulle komma någon magisk insikt som fick mig att börja dricka måttligt, men det har självklart inte skett. Jag har insett att jag behöver låta hjärnan vara ren, och få signalsubstanserna att fungera normalt, innan jag ens KANSKE kan smaka på alkohol igen.

Under de sista månaderna har jag arbetat hemifrån i Spanien, vilket gjort att jag kunna dricka väldigt mycket, och varje dag. Nu har det gått så långt att jag inte kan vara alkoholfri en enda dag, eftersom gårdagens drickande kommer som ett ångestpaket på posten med kallsvettningar och kraftig ångest. Därför har jag bestämt mig för att åka hem, och på allvar ta tag i både mitt gräsrökande och mitt drickande. För några år sedan var jag dock med om något som påminde om delirium, och vill inte vara med om det igen, så nu trappar jag ner, för att vara redo för avgiftning och nykterhet, direkt när jag kliver av planet om en vecka. Hur jobbigt det än är att ligga hemma och låta skiten gå ur kroppen, så är det ju när det är över som det riktigt arbetet börjar.

Under dagen har jag pratat med min mamma, pappa och ett par nära vänner. Jag har inte gjort någon stor sak av det, men talat om för dem att jag nu tänker ta tag i mina problem, och försöka sluta dölja eller hitta på ursäkter för sig själv. Det enda jag är orolig för är att tappa den sociala biten, med trevliga kvällar och annat. Men jag tror att det är något som löser sig, för jag är övertygad om att jag kommer vara så mycket starkare psykiskt, när jag varit nykter ett tag.

Tack för mig.
Citera
2013-09-03, 02:17
Medlem
jag slutade drick för jag vart så fruktansvärt fyllsjuk, inte värt att vara sjuk i flera dagar + bakis ångest i några dagar
Citera
2013-09-15, 21:36
Medlem
Här kommer en kort uppdate för att peppa den som eventuellt läser.

Jag har nu varit utan alkohol och gräs i en vecka (drack och rökte varje dag). Det har faktiskt gått lättare än vad jag trodde. Det beror nog till stor del på att jag verkligen är motiverad.

Har kommit på mig själv att vara sugen på en öl ett par gånger, men det har mer varit på grund av gamla invanda mönster, än ett riktigt sug. Jag tycker att det börjar märkas en skillnad i energi humör, sakta men säkert. Tyvärr kan jag inte njuta riktigt av det då jag har fått en svår bakterieinfektion, som kan ta månader att bli av med, men jag är övertygad om att jag hade mått mycket sämre med alkohol och gräs i bilden.
Citera
2013-09-21, 20:49
Medlem
vipbros avatar
Har inte druckit en droppe sen midsommar eftersom jag började styrketräna då och har ingen lust att dricka alls längre! Tycker att det är roligare att sträva efter bra resultat istället
Citera
2014-10-12, 15:39
Medlem
Jag funderar starkt på att sluta dricka. Anledningen är att mina spärrar nästan helt försvinner när jag är riktigt packad. Kan ta mig fan göra vad som helst utan att tänka på konsekvenserna när jag är full, vilket är raka motsatsen till hur jag är när jag är nykter.
Att dricka alkohol kan vara jävligt kul, men har insett att nackdelarna är fler än fördelarna. Är inge kul att ha ångest en hel vecka för att man varit ute och haft kul en kväll.
Citera
2014-10-13, 03:15
Medlem
Har druckit ungefär 3 flaskor whiskey i veckan det senaste året och funderar på hur jag ska göra för att sluta.

Det är så himla lätt att hälla upp ett litet glas när man kommer hem, har t o m nått det stadiet att det känns som att jag fungerar bättre efteråt. Blir knappt full längre (har nu druckit 40cl men känner mig inte ens "lullig" bara lite trött.).

Har ni några tips på vad man kan ersätta den här dåliga vanan med? Jag är ju endast 22 men alkoholen börjar ta över.

Tips om gym undanbedes då jag hatar att träna. Tar gärna en promenad på kvällarna, men inte mer än så.

Röker även cannabis men inte så ofta. Jag vet att det inte är bra att ersätta en dålig vana med en annan, men vore det bättre att rulla en spliff varje kväll helt enkelt istället för alkoholen?
Det känns stört mycket enklare att sluta med cannabis än med alkohol (om jag nu lyckas ersätta de två med varandra). Anledningen till att jag vill sluta är pga ångest som har uppstått det senaste året. Jag tror nog att det beror till stor dels på alkoholen, kanske inte endast, men som sagt en stor del.
Citera
2015-02-01, 21:04
Medlem
Anders kofots avatar
Jag har som på känn att ni som drabbas av alkoholism är någon form av svaga undermänniskor. Här har man själv suttit och druckit ca. 8 öl om dagen de senaste två åren utan att bli det minsta beroende!
Citera
2015-02-05, 15:07
Medlem
Alkohol smakar inte gott, man blir störd, därför dricker man inte.. jag föredrar andra saker som man blir social och trevlig av.....om man nu ska berusa sig i någon form..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in