Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Kan nån berätta mer om denna inringning? Jag lyssnar på poddarna och ligger så jävla långt efter...
Ja, var ska jag börja? I fredags hände ju något väldigt märkligt under programmet. Vi fick ett telefonsamtal från en person (X) som påstod sig ha fångat en internationellt efterlyst och farlig man (Y). X sa att Y satt i bilen med honom och att de var på väg till Solna polisstation för att X skulle överlämna Y. X var väldigt hetsig och aggressiv och det hela var mycket obehagligt. I början visste vi inte om samtalet var ett skämt eller om det var på riktigt men efter en stund så ballade X ur rejält och man hörde hur han pucklade på Y. Allt detta sändes alltså live. Under tiden så försökte Robban få klarhet i vad som hände och jag ringde både till 112, 114 14 och fick tala med flera poliser. Till slut bekräftade en polis att det hade varit lite tumult vid receptionen men att allt hade lugnat ner sig. Även vittnen ringde in och berättade vad som hade hänt.
De närmaste dagarna har vi fått veta att:
1. Y var helt oskyldig och är inte misstänkt för något brott överhuvudtaget.
2. X däremot är misstänkt för olaga frihetsberövande, misshandel och olaga hot.
Vi har dessutom fått mail från Y:s familj som känner sig utsatta och ledsna över denna situation eftersom Y:s namn nämndes (av honom själv) i etern. Varken Y eller hans familj har gjort något fel och av respekt till de har vi valt att radera klippet från vår hemsida. Så nu vet ni det.
Saxat från Shabbes blogg:
http://www.radio1.se/blog/shabnams-blogg/2013/02/26/dramatik-p%C3%A5-dramatik
Igår la de upp det nya klippet (Misstänks begå ett brott - i direktsändning med Aschberg) som bara är 15 minuter. Dock censurerade de namnen med ett pip-ljud vilket gjorde att man knappt fattade vem som var vem. I fredags la de upp samma klipp men utan censuren (Dramatiskt samtal till Aschberg - i direktsändning) kallades det klippet. Kan ladda upp det om någon är intresserad.