2012-07-10, 13:09
Medlem
RoughsTowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LINK82
Jag känner till samtliga !

1 är en sandsilo som dock ligger öster ut, längs med E20
- hoppas att det inte avslöjar för mycket.
2 & 3 är samma bergrum, bild 2 visar reseringången & bild 3 huvudinfarten.

Dock så kan jag tillägga att det finns säkert något mer i berget eftersom att jag sett militärfordon utanför ett antal gånger de senaste åren. Kan också nämna att det finns en nödut på toppen.

Det finns en och annan som under åren ansett att alla dessa sandsilos hade en "dold" agenda.
Citera
2012-07-10, 13:17
Bannlyst
Ja de ligger ju ofta nära bergrum, men "antennfolket" jag pratat med känner inte till denna dolda användning som du ev syftar på. Kan hända det finns andra dolda funktioner för silosarna...
Citera
2012-07-10, 15:09
Medlem
Ill Drs avatar
http://gomtochglomt.blogspot.se/2009/12/sandsilo.html
Citera
2012-07-11, 17:02
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ill Dr
http://gomtochglomt.blogspot.se/2009/12/sandsilo.html
Kanske möjligt?
http://www.bergrum.se/sverige/gemensamt/aterbruk.php

Fast med radar får man fundera på var sandsilon finns (läge, höjd över havet) om det skall va nån mening.
Citera
2012-07-12, 21:52
Medlem
Monolits avatar
Var ute på en plats nära älven idag. En plats med många luckor i marken som ni känner säkert igen.

Där pågår grävningar med inkoppling av en helt ny FV-ledning till en befintlig, lite större sådan.

Början
Påkoppling ny ledning på befintlig
Någon som dricker för mycket
Rörböj
Hydrauliskt ställdon
Vägen in
Stege
En huvudnyckel
Ganska ny byggnad (Finns f.ö. en i Angensberg också.)
Insidan
Ledningarna på väg bort från platsen
Övertäckta ledningar
Markering i gruset

En bit bort slutar ledningen
Slutet på ledningen
...och där borta finns dessutom en del andra nya saker.

Lucka tyvärr ingenting i den ännu.
Ett nytt fundament som hör ihop med luckan. Ni kan säkert gissa vad det är.
Citera
2012-07-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Var ute på en plats nära älven idag. En plats med många luckor i marken som ni känner säkert igen.
.
.
Var där och tittade idag. Man verkar bygga en större avstickare från Ä-stammen.
En bit bort på Ringögatan läggs det också fjärrvärme.
Men får onekligen intrycket att byggena hänger ihop och avser FV för Ringö-området, men jag hittar ingen uppgift på något sådant projekt.
Skall bli intressant att följa.
Citera
2012-07-17, 22:53
Medlem
MikeLitoriss avatar
Under The Pier

"Bender" från Futurama har tydligen trott att det finns något under piren. Istället har han släppt in en konstnär.

Bild och
Bild
Citera
2012-07-18, 02:48
Medlem
MrEscimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
Under The Pier

"Bender" från Futurama har tydligen trott att det finns något under piren. Istället har han släppt in en konstnär.

Bild och
Bild

Coolt. Fanns det något mer där inne, är det värt att gå dit?
Citera
2012-07-18, 10:02
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEscimo
Coolt. Fanns det något mer där inne, är det värt att gå dit?

Nä, det är bara det bilden visar.
Citera
2012-07-18, 11:07
Medlem
Två punkter som ni i tråden borde undersöka närmare:

(Har tyvärr inte möjligheten på några dagar)

Nr 1
Körde från Mölndal och kom ut vid spårvagnsspåren för 10:an, d.v.s. ett av torgen på Södra Guldheden. Här slingrar ju sig vägarna fram men det finns en pumpstation på ett ställe vid sidan av vägen. Liksom de andra portarna i den stora uppgraderingen har detta ställe fått en ny fin port. Indikerar att det ändå är av viss vikt, det som finns där inne, eller? Såvitt jag har sett har t.ex. grejerna vid Medicinarebergets parkering och gångstigen mot Annedal INTE uppgraderats.

Nr 2
Gångväg ungefär från Handelshögskolans spårvagnshållplats, om man går i uppförsbacken mot Annedal en bit så börjar den på vänster sida. Trappor/brant backe. Lucka på höger sida, bland alla buskar. Man kommer upp till en lekplats och senare Samskolan. Känns intressant av en tunnelkännare som mig fast vet ju ingenting egentligen om den.
Citera
2012-07-18, 15:17
Medlem
Monolits avatar
... inte bara dessa två utan det pågår mängder med aktiviteter i den här stan just nu. Några fler exempel som är värda att undersökas närmare.

Omfattande arbeten i Hammarkulletunneln. Ingen risk att krocka med spårvagn just nu i alla fall.

Gnistängstunnelns ena rör stängt. Kan vara svårt att ta sig in osedd.

Arbete vid Ringön. Har redan skrivit om det här.

Arbete med bl.a. tryckledningar vid rondellen nära Partillemotet.

En bit utanför stan så erbjuds sista chansen att undersöka Kattlebergstunneln. Så här såg get ut för drygt en månad sedan.

Antagligen är den här platsen fortfarande öppen. Helt klart besöksvärd.

Har säkert glömt något, men detta är vad jag kommer på just nu i alla fall. Ha en bra sommar
Citera
2012-07-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
... inte bara dessa två utan det pågår mängder med aktiviteter i den här stan just nu. Några fler exempel som är värda att undersökas närmare.

Omfattande arbeten i Hammarkulletunneln. Ingen risk att krocka med spårvagn just nu i alla fall.

Gnistängstunnelns ena rör stängt. Kan vara svårt att ta sig in osedd.

Arbete vid Ringön. Har redan skrivit om det här.

Arbete med bl.a. tryckledningar vid rondellen nära Partillemotet.

En bit utanför stan så erbjuds sista chansen att undersöka Kattlebergstunneln. Så här såg get ut för drygt en månad sedan.

Antagligen är den här platsen fortfarande öppen. Helt klart besöksvärd.

Har säkert glömt något, men detta är vad jag kommer på just nu i alla fall. Ha en bra sommar
Flera bra tips. Fetmarkerad punkt besökte jag nyligen. När arbetena upphörde en natt hade man glömt att låsa till den evakueringstunnel i S****** som sedan tidigare är välkänd av oss i tråden. Kom ihåg att det är gott om kameror runt om på stationen, som antagligen övervakas dygnet runt av Västtrafiks driftcentral belägen på annan plats. Även där evakueringstunnel landar finns en kamera.
Undrar förresten hur länge arbetana är tänkta att pågå, vad säger skyltarna som berättar om ersättningsbussar, någon lokalbo?

Hur blir det med båt till lv 155-tunneln, kanske den som fanns i Visa Mod kan flyttas över? Om den finns kvar där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in