2012-11-17, 15:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Detta är till viss del sant. De lokala jaktlagen som tillfrågades pekade ju ut vilka vägar som kunde vara aktuella. MPS lyckades inte få det antal sökare som behövdes utan var tvungen att chansa på ett visst antal vägar. Som tur var gick de på rätt väg och med ytterligare tur hittade de kroppen när var på väg att vända hemåt.

Rätta mig om jag har fel men har någon MPS-medlem hittat någon försvunnen?
Polisen gjorde ett bra grundarbete. MPS och de frivilliga fortsatte bara.

Nej, om man ska peka ut en särskild person som upphittare så har, såvitt känt, aldrig någon medlem gjort fynd.
Citera
2012-11-17, 16:41
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Min poäng är, har hon försvunnit frivilligt och är vid liv, vill man som sagts i tråden, kanske inte bli hittad.

Återstående motiv, söka en kriminell, och vems uppgift bör det vara?

Visst kan de söka en kriminell, om hen är försvunnen. Däremot, om någon håller sig undan och är efterlyst av polisen för misstanke om brott, så är det polisens sak och då måste väl MPS hålla sig borta.
Citera
2012-11-17, 16:45
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Visst kan de söka en kriminell, om hen är försvunnen. Däremot, om någon håller sig undan och är efterlyst av polisen för misstanke om brott, så är det polisens sak och då måste väl MPS hålla sig borta.

Synd att jänkarna hittade Bin Laden innan de bildades...
Det hade ju varit en fet fjäder i hatten :O
Citera
2012-11-17, 18:27
Medlem
Camdreas avatar
Citerat från Citerus´ hemsida:

"Citerus är ett litet engagerat IT-konsultföretag som brinner för att utveckla både mjukvara och människor. När vi i våras kom i kontakt med Missing People var de en liten organisation med knappa resurser, men med en beundransvärd verksamhet som vann våra hjärtan. Här kunde vi göra nytta genom att göra det vi gör allra bäst: utveckla förstklassig mjukvara i nära samarbete med de som skall använda det. Sedan i våras har vi därför tillsammans med Missing People definierat krav och utvecklat delar av dessa till en prototyp för ett systemstöd.

Citerus har så här långt bedrivit arbetet helt ideellt och har lagt ca 300 timmar på projektet. För att kunna utveckla ett system som motsvarar de krav som vi definierat behöver vi kostnadstäckning i det fortsatta arbetet. I och med det hoppas vi kunna förse Missing People med det systemstöd de så väl behöver.

Läs mer om projektet och lämna ditt bidrag här: http://fundedbyme.com/projects/2012/11/it-stod-till-missing-people/

Anmäl dig som frivillig sökare via www.missingpeople.se

Tack för ditt stöd och ditt engagemang!

Kontakt
Karin Edström VD Citerus AB Tel: 073-322 52 27 Mail: karin.edstrom@citerus.se"

Här kan man sponsra Citerus:

http://fundedbyme.com/projects/2012/11/it-stod-till-missing-people/backthis/

och hur det fungerar förstår jag inte riktigt. Men pengarna går antagligen inte direkt till Citerus, fast samtidigt gör de ju det, eftersom bidraget är riktat till IT-stöd.

Här kan man se hur mycket man fått in hittills till MP (m fl): "4100 kr INSAMLADE
12 FINANSIÄRER
28 DAGAR KVAR" http://fundedbyme.com/
Citera
2012-11-17, 19:06
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Synd att jänkarna hittade Bin Laden innan de bildades...
Det hade ju varit en fet fjäder i hatten :O

Det är nog bara en tidsfråga innan man engagerar sig internationellt!
Citera
2012-11-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
MPS uppmanar folk att söka, hittar de frivilliga ideella på fältet något så tar MPS åt sig äran, folk fick ju trots allt låna väst och ficklampa av MPS

Dessutom tar de frivilliga samtliga kostnader och risker under söket, medan MPS
inte tar något ansvar alls för de frivilliga som man i princip inte vet vilka de är.

Och MPS suger åt sig den PR som uppstår.
Citera
2012-11-17, 20:04
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Dessutom tar de frivilliga samtliga kostnader och risker under söket, medan MPS
inte tar något ansvar alls för de frivilliga som man i princip inte vet vilka de är.

Och MPS suger åt sig den PR som uppstår.

och de pengar som ramlar in......
Citera
2012-11-17, 20:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Citerat från Citerus´ hemsida:

"Citerus är ett litet engagerat IT-konsultföretag som brinner för att utveckla både mjukvara och människor. När vi i våras kom i kontakt med Missing People var de en liten organisation med knappa resurser, men med en beundransvärd verksamhet som vann våra hjärtan. Här kunde vi göra nytta genom att göra det vi gör allra bäst: utveckla förstklassig mjukvara i nära samarbete med de som skall använda det. Sedan i våras har vi därför tillsammans med Missing People definierat krav och utvecklat delar av dessa till en prototyp för ett systemstöd.

Citerus har så här långt bedrivit arbetet helt ideellt och har lagt ca 300 timmar på projektet. För att kunna utveckla ett system som motsvarar de krav som vi definierat behöver vi kostnadstäckning i det fortsatta arbetet. I och med det hoppas vi kunna förse Missing People med det systemstöd de så väl behöver.

Läs mer om projektet och lämna ditt bidrag här: http://fundedbyme.com/projects/2012/11/it-stod-till-missing-people/

Anmäl dig som frivillig sökare via www.missingpeople.se

Tack för ditt stöd och ditt engagemang!

Kontakt
Karin Edström VD Citerus AB Tel: 073-322 52 27 Mail: karin.edstrom@citerus.se"

Här kan man sponsra Citerus:

http://fundedbyme.com/projects/2012/11/it-stod-till-missing-people/backthis/

och hur det fungerar förstår jag inte riktigt. Men pengarna går antagligen inte direkt till Citerus, fast samtidigt gör de ju det, eftersom bidraget är riktat till IT-stöd.

Här kan man se hur mycket man fått in hittills till MP (m fl): "4100 kr INSAMLADE
12 FINANSIÄRER
28 DAGAR KVAR" http://fundedbyme.com/

Jag försöker sätta mig in i det här upplägget, men misslyckas totalt.

Citerus har alltså lagt ner 300 gratistimmar på ett datasystem åt MPS, och nu tigger de mer pengar (500 kkr) för att kunna slutföra det. Har jag missuppfattat allting, eller brukar det gå till så här?
Citera
2012-11-17, 20:25
Medlem
JensLapiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Jag försöker sätta mig in i det här upplägget, men misslyckas totalt.

Citerus har alltså lagt ner 300 gratistimmar på ett datasystem åt MPS, och nu tigger de mer pengar (500 kkr) för att kunna slutföra det. Har jag missuppfattat allting, eller brukar det gå till så här?

Management by Peder Schillerström?
Senast redigerad av JensLapidus 2012-11-17 kl. 20:37.
Citera
2012-11-17, 20:59
Medlem
Ser ut som att det alltid handlar om 500 000:- när det gäller bidrag dom vill ha.
Citera
2012-11-17, 21:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Ser ut som att det alltid handlar om 500 000:- när det gäller bidrag dom vill ha.
Konstigt att de inte vill ha 600 000 kr. 500 000 går inte att dela på sex.
Citera
2012-11-17, 22:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Visste man att Anna var bortförd av en brottsling? Letade inte bara MPS efter flickan och hade tur att hitta henne även om hon nu var i sällskap med en misstänkt brottsling?

Om jag inte missminner mig gick polisen ut ganska tidigt med att de misstänkte att det inte handlade om ett frivilligt försvinnande, tolkar jag som en brottsmisstanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in