2013-05-21, 14:52
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Alla är välkomna att dela sina åsikter, jag har själv ifrågasatt vissa saker.

Du får gärna förklara varför du talar om att du förbjöds att yttra dig på Flashback om du inte ens nämnt detta?

Ja jag tror ni har koll på att ni själva har uteslutits.
Sedan är ju många nyfikna på varför- i denna tråden är de dock bara intresserade av att höra att ni som uteslutits blev detta utan skäl pga maktmissbruk; det tror inte jag.Tror
Som du redan nämnt så var jag också med i gruppen..

Du är mer än välkommen att balansera den bilden av organisationen som framkommit hittills av maktmissbruk, kontrollbehov, godtyckliga uteslutningar, bristande insyn och frågetecken omkring det mesta.
Att anföra ett försvar likt det du gör här är ju bara patetiskt. Tvärtom är ju de flesta härinne av oss som ställer frågor VÄLDIGT noga med att poängtera att vi beundrar det arbete som organisationen bedriver ute på fältet. Däremot förefaller det väldigt svårt att räta ut övriga frågetecken... Men för all del - upplys oss.
Citera
2013-05-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Du är mer än välkommen att balansera den bilden av organisationen som framkommit hittills av maktmissbruk, kontrollbehov, godtyckliga uteslutningar, bristande insyn och frågetecken omkring det mesta.
Att anföra ett försvar likt det du gör här är ju bara patetiskt. Tvärtom är ju de flesta härinne av oss som ställer frågor VÄLDIGT noga med att poängtera att vi beundrar det arbete som organisationen bedriver ute på fältet. Däremot förefaller det väldigt svårt att räta ut övriga frågetecken... Men för all del - upplys oss.

Vill man ha insyn i en förening får man betala medlemsavgift och gå på årsmöte Där föreningen lämnar verksamhetsberättelse och ekonomisk redogörelse samt röstar om styrelse hur den ska ska se ut. Man kan även lämna in motioner och påverka hur föreningen har skött sig eller ska sköta sig. Det handlar ju också om styrelsens ansvarsfrihet.Det röstar medlemmarna om på årsmötet. MPS har inga skyldigheter att redovisa något för någon annan än sina medlemmar .
Glöm inte att dom gör ett bra jobb. Polisen i Norrbotten var jätte tacksamma att dom hade fått dom där.En stor eloge till MP däruppe för det enträgna sökande dom gjort i Boden dessa sex eldsjälar som fick ta krishjälp efter dom hittat detta hemska fynd .Vem hade inte fått gjort det.
Citera
2013-05-21, 21:47
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resurz
Vill man ha insyn i en förening får man betala medlemsavgift och gå på årsmöte Där föreningen lämnar verksamhetsberättelse och ekonomisk redogörelse samt röstar om styrelse hur den ska ska se ut. Man kan även lämna in motioner och påverka hur föreningen har skött sig eller ska sköta sig. Det handlar ju också om styrelsens ansvarsfrihet.Det röstar medlemmarna om på årsmötet. MPS har inga skyldigheter att redovisa något för någon annan än sina medlemmar .
Glöm inte att dom gör ett bra jobb. Polisen i Norrbotten var jätte tacksamma att dom hade fått dom där.En stor eloge till MP däruppe för det enträgna sökande dom gjort i Boden dessa sex eldsjälar som fick ta krishjälp efter dom hittat detta hemska fynd .Vem hade inte fått gjort det.

Hej du nyreggade konto.

Vad säger dig att det inte finns medlemmar i denna tråden?

Det finns fortfarande, tills dags dato ingen ekonomisk redogörelse att ta del av trots att bidragen lär rasa in via diverse kanaler. Det tycker många är anmärkningsvärt.
Dessutom påminner jag dig om att Peder själv sett till att hålla lågan levande i denna tråden, dock klarar han sällan av att göra mer än att lova svar för att oftast återkomma med en ny förhalning.

Väldigt lite av den kritik som som framkommit i denna tråden handlar om kritik mot MPS:s verksamhet ute på fältet. Det arbetet är tvärtom om något som de flesta med rätta hyllar. Det har jag poängterat tidigare och kan gärna göra igen. Men det känns som mycket av försvaret kring de frågetecken som finns kring ekonomin och ledningen ofta ska blandas bort i korthögen.
Senast redigerad av David Prutton 2013-05-21 kl. 21:50.
Citera
2013-05-21, 21:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vet du hur stor medlemsavgiften var första året? Och hur stor hade den varit i år om inte den här tråden hade avslöjat beloppet?

Polismyndigheter över hela landet har all anledning att vara tacksamma. MPS gör ett bra jobb.
Citera
2013-05-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Hej du nyreggade konto.

Vad säger dig att det inte finns medlemmar i denna tråden?

Det finns fortfarande, tills dags dato ingen ekonomisk redogörelse att ta del av trots att bidragen lär rasa in via diverse kanaler. Det tycker många är anmärkningsvärt.
Dessutom påminner jag dig om att Peder själv sett till att hålla lågan levande i denna tråden, dock klarar han sällan av att göra mer än att lova svar för att oftast återkomma med en ny förhalning.

Väldigt lite av den kritik som som framkommit i denna tråden handlar om kritik mot MPS:s verksamhet ute på fältet. Det arbetet är tvärtom om något som de flesta med rätta hyllar. Det har jag poängterat tidigare och kan gärna göra igen. Men det känns som mycket av försvaret kring de frågetecken som finns kring ekonomin och ledningen ofta ska blandas bort i korthögen.

Hej...Tycker du det är nyreggat 2011 .Jag har ett konto till som är verifierat av mods. Jag håller med dig om att Peder själv ser till att hålla lågan levande.Jag ville bara förklara hur det går till i en förening.
Jag förstår inte varför han postar här .Som jag sa han har inga skyldigheter till det.En ekonomisk redogörelse är dom tvungna att göra annars får dom Skatteverket på sig och det är ju inte så kul.
Deklaration måste lämnas.Jag hoppas att dom får ordning på allt för dom behövs .Det har vi ju sett bevis på .
Citera
2013-05-21, 23:06
Medlem
David Pruttons avatar
Stödgalan verkar ha varit lyckad förresten:
http://www.expressen.se/gt/missing-people-blev-hyllade-vid-stodgala/

Ren hejaklacksjournalism, men det är en annan diskussion.
Citera
2013-05-22, 09:39
Bannlyst
Varför kallar sig en svenskbildad förening, verksam endast i Sverige, för Missing People Sweden? Organisationen verkar inte finnas i andra länder, så varför detta engelskt namn? Man kan ju tro att Missing People är ett internationellt projekt och att det i så fall skulle finnas även Missing People Norway, Missing People UK o.s.v., men det gör det alltså inte? Löjligt med engelskt namn i så fall!
Citera
2013-05-22, 09:52
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Varför kallar sig en svenskbildad förening, verksam endast i Sverige, för Missing People Sweden? Organisationen verkar inte finnas i andra länder, så varför detta engelskt namn? Man kan ju tro att Missing People är ett internationellt projekt och att det i så fall skulle finnas även Missing People Norway, Missing People UK o.s.v., men det gör det alltså inte? Löjligt med engelskt namn i så fall!

https://www.missingpeople.org.uk/

Jag vet inte exakt hur upplägget ser ut eller om det finns någon koppling öht men frågar du mig är det ingen slump att organisationen heter som den heter. Det låter fräckare och jag tror det ger sken av en större seriositet att använda ett engelskt namn.

Jämför Missing People Sweden med den organisation som Peder & co bröt sig ur, Sökarna.
Citera
2013-05-22, 10:13
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Hej...Tycker du det är nyreggat 2011 .Jag har ett konto till som är verifierat av mods. Jag håller med dig om att Peder själv ser till att hålla lågan levande.Jag ville bara förklara hur det går till i en förening.
Jag förstår inte varför han postar här .Som jag sa han har inga skyldigheter till det.En ekonomisk redogörelse är dom tvungna att göra annars får dom Skatteverket på sig och det är ju inte så kul.
Deklaration måste lämnas.Jag hoppas att dom får ordning på allt för dom behövs .Det har vi ju sett bevis på .

Helt klart behövs dessa frivilliga krafter och de gör ett fantastiskt jobb. Ingen här, inte ens jag, har klagat på dessa utan tvärtom lyft fram dessa fantastiska människor inte minst nu senast i Boden.

Problemmet är den centralstyrning som finns och som motiveras med att föreningen inte ska kunna tas över av andra och det ska minska risken för förskingring.

Låt den lokala ledningsgruppen sköta sina sök och ev. bedömningar det är de värda. Utan dessa är MPS ett tomt skal och inget annat.

Jag anser att ledningsgruppen riks har redan specifika område att jobba med såsom dyk- hundgrupper. Styrelsen har väl andra uppgifter än att lägga näsan i blöt nästan allt.

Jag anser att MPS är för viktig för att låta sabbas av några mediakåta personer.
Citera
2013-05-22, 10:16
Medlem
bagarn29s avatar
Styrelsen består av fyra personer, så hur avgörs ett ev. 50/50 läge?
Citera
2013-05-22, 10:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peder1975
Vi haf idag över 18000 personer i vårt register. Vi skickar ut till de personer som bor i eller i närhet till det län skallgången sker. Bara Stockholms län är ca 4000 frivilliga.
Har du någon förklaring till de divergerande uppgifterna? GT:
Citat:
Organisationen Missing People har 800 medlemmar och till tisdagseftermiddagen 291 274 volontärer.
Citera
2013-05-22, 11:02
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du någon förklaring till de divergerande uppgifterna? GT:

Kan det vara ett tryckfel istället för 291 274 ska det 219 274?

Det skulle stämma med antalet gilla som var 219 707 för ca en timme sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in