2012-08-28, 22:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer14

I ovanstående scenario, vem eller vilka tycker du har brutit mot lagen och borde straffas?

Du uttrycker dig vårdslöst när det gäller ansvarsfrågan.

Redaransvar
Redaren är båtens ägare.
Som redare kan du bli ekonomiskt ansvarig för de skador din båt förorsakar en annan person eller båt. Detta gäller t ex om du lånat ut din båt till en inte behörig/kunnig person och inte själv är med ombord eller inte talat om att båten inte är sjövärdig i något avseende. Du kan alltså bli ekonomiskt ansvarig för en olycka som någon annan orsakat. (Du har dock en s k återkravsrätt gentemot den som ombord har varit ansvarig för olyckan - sannolikt befälhavaren). Om du är redare, bör du teckna en ansvarsförsäkring som täcker fall då varken du eller den du har återkravsrätt gentemot har möjlighet att betala.

Den så kallade vännen får anses vara befälhavare. Det är hans ansvar att råd och tips angående vägbeskrivningar och positionsangivelser är på en säker och tillförlitlig nivå.

Bestämmelserna angående t ex redaransvar har funnits länge och har inte så mycket med sjöfyllerilagen att göra.

Du blandar ihop begreppen lite och drar egna slutsatser utifrån den rent juridiska skrivningen.
Citera
2012-08-28, 23:37
Medlem
Låt folk paddla bådat fulla så länge dom är ensamma i den, på så vis kanske vi blir av med lite "kändisar" också.
Citera
2012-08-29, 16:38
Medlem
pollenpers avatar
Har lagen ändrat något?
Är det färre som, rejält tankade, kraschar bryggor?

I så fall har ju lagen gjort nytta.
Fyllon som kör vill ju ingen se, men är man packad vid 0.2%?(promille,så klart)
(vi snackar inte yrkestrafik)

I en bil är man alltid beroende av sin reaktionstid, om någon framför en gör något dumt, en halv sekund gör skillnad.
Men när är man som båtförare beroende av sådan snabbtänkthet, utom möjligen vid anläggning av brygga
Citera
2012-10-04, 14:08
Medlem
ElegantAngels avatar
Tidigare nämn person har nu blivit friad av tingsrätten. Undra hur poliserna känner sig nu när de ville vara lite "bror duktig" och sätta dit oskyldiga människor:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/batpassagerare-friad-fran-sjofylleri_7553774.svd
http://www.expressen.se/gt/friad-fran-sjofylleri---hans-nyktra-fru-korde/
Citera
2012-10-04, 16:45
Medlem
Nummer14s avatar
Goda nyheter!
Jag tror att poliserna inte försöker "leka bror duktig" utan är ganska sura över den luddiga lagen och försöker få fram rättsprejudikat så snabbt som möjligt för att själva vet vad som gäller.
KBV däremot...
Citera
2012-10-04, 18:39
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Men när är man som båtförare beroende av sådan snabbtänkthet, utom möjligen vid anläggning av brygga
Så folk som inte är så snabbtänkt bör hålla sig på sjön? Det förklarar en del av inläggen.
Citera
2012-10-04, 19:04
Medlem
Terugflitss avatar
Rätten hade invändningar mot om han verkligen hjälpte till
med framförandet, dom ansåg ju att han inte gjorde det
i tillräcklig grad.

Jag tycker det inte ska spela någon roll, så länge man inte framför båten,
och absolut inte när dom står still.

En båt som inte kräver någon som helst form av förarutbildning
torde ju framföras säkrare om instruktioner är tillåtna, om
än av en onykter person.
Citera
2012-10-04, 19:46
Medlem
CarlXIIs avatar
lagen är omotiverad, men bra ändå, för den drabbar ingen fattig fan, nu lät jag som en sosse..
Citera
2012-10-31, 00:04
Medlem
Torios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
lagen är omotiverad, men bra ändå, för den drabbar ingen fattig fan, nu lät jag som en sosse..

Helt rätt, det bor inga fattiga kring Sveriges kuster. Detta vet jag då jag har kollat på tv3s serie Sandhamn. Jag har hört att småskaligt fiske är ytterst lukrativt. Speciellt i Östersjön som inte alls är utfiskad. Lokala små marinor, bensinmackar och närbutikers ägare skrattar nog hela vägen till banken. Mycket ruljans under oktober-mars.
Citera
2012-10-31, 10:23
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer14
Goda nyheter!
Jag tror att poliserna inte försöker "leka bror duktig" utan är ganska sura över den luddiga lagen och försöker få fram rättsprejudikat så snabbt som möjligt för att själva vet vad som gäller.
KBV däremot...

Jo det är nog min tanke också!!
Idiotlagar måste testas i domstol snabbt.
Citera
2012-10-31, 10:24
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torio
Helt rätt, det bor inga fattiga kring Sveriges kuster. Detta vet jag då jag har kollat på tv3s serie Sandhamn. Jag har hört att småskaligt fiske är ytterst lukrativt. Speciellt i Östersjön som inte alls är utfiskad. Lokala små marinor, bensinmackar och närbutikers ägare skrattar nog hela vägen till banken. Mycket ruljans under oktober-mars.

Tror tyvärr att många av lagstiftarna resonerar på det viset...
Citera
2012-10-31, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torio
Helt rätt, det bor inga fattiga kring Sveriges kuster. Detta vet jag då jag har kollat på tv3s serie Sandhamn.

Ja risken är väll att dom kollar på dokusåpa och sen tror att hela kusten är så.
Miljön förändras ju ganska snabbt ju längre ifrån stockholm man kommer, och även om vissa bor på ganska dyra tomter idag så betyder ju inte att dom är rika för det då många kan ha köpt för 20-40år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in