2012-08-31, 07:02
Medlem
Soterns avatar
Nu är det bekräftat: det är Hans Rausing hon misstänkte för palmemordet.
Citera
2012-08-31, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Den som ligger närmast till hands är väl att den utpekade är Hans Rausing, d.v.s Evas svärfar.

Du hade helt rätt !!

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Nu är det bekräftat: det är Hans Rausing hon misstänkte för palmemordet.

Ja i Aftonbladet talar han ut en aning, bland annat fäller han denna kommentar om Eva (" De senaste uttalanden och e-posten som tillskrivs henne speglar sjukdomen hon kämpade så hårt för att övervinna").. Men han säger ingenting om att det var hans son som gav uppgiften till Eva långt tidigare. Enligt tidigare uppgift så skulle det ha varit ett flertal personer som enligt Leif GW rör sig i samma kretsar som Eva / Hans Kristian som pekat ut Hans Rausing återkommande under flera år genom tips till Palmegruppen.

Expressen låter Mårten Palme kommentera uppgifterna idag " Jag hade absolut ingen aning, det verkar mest vara en tragisk historia"

Förhör ska hållas med Hans Kristian Rausing. Det ska bli intressant att följa, en viss intressekonflikt kan nog uppstå här. Frågan är om Hans Kristian som från början skulle ha anförtrott Eva dessa uppgifter som oroade henne under en så lång tid, står fast vid dom än idag. Eller om familjen talar förnuft med honom.
Citera
2012-08-31, 09:06
Medlem
citizeninsanes avatar
Då infinner sig en rad frågor. Vad vet vi om den utpekade Hans Rausing? Var hör han hemma politiskt? Fattade sossarna beslut som kraftigt påverkade Hans Rausings företagande? Har han stämt folk och "krossat" dem som Eva skriver?
Citera
2012-08-31, 09:15
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja i Aftonbladet talar han ut en aning
Är det endast i pappersblaskan eller finns det någon länk?
Citera
2012-08-31, 09:19
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Då infinner sig en rad frågor. Vad vet vi om den utpekade Hans Rausing? Var hör han hemma politiskt? Fattade sossarna beslut som kraftigt påverkade Hans Rausings företagande? Har han stämt folk och "krossat" dem som Eva skriver?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/meidners-budskap-inga-familjeagda-foretag-i-sverige_5948193.svd
Citat:
Löntagarfondernas arkitekt, LO-ekonomen Rudolf Meidner, ansåg att företag som Ikea och Tetra Pak var osvenska. Till Hans Rausing ska Meidner ha sagt: ”Den typen av företag, de familjeägda, ska vi inte ha i det framtida Sverige”.
Citera
2012-08-31, 10:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Du hade helt rätt !!

Ja i Aftonbladet talar han ut en aning, bland annat fäller han denna kommentar om Eva (" De senaste uttalanden och e-posten som tillskrivs henne speglar sjukdomen hon kämpade så hårt för att övervinna").. Men han säger ingenting om att det var hans son som gav uppgiften till Eva långt tidigare. Enligt tidigare uppgift så skulle det ha varit ett flertal personer som enligt Leif GW rör sig i samma kretsar som Eva / Hans Kristian som pekat ut Hans Rausing återkommande under flera år genom tips till Palmegruppen.

Expressen låter Mårten Palme kommentera uppgifterna idag " Jag hade absolut ingen aning, det verkar mest vara en tragisk historia"

Förhör ska hållas med Hans Kristian Rausing. Det ska bli intressant att följa, en viss intressekonflikt kan nog uppstå här. Frågan är om Hans Kristian som från början skulle ha anförtrott Eva dessa uppgifter som oroade henne under en så lång tid, står fast vid dom än idag. Eller om familjen talar förnuft med honom.
Nu gissar jag ganska fritt:

När Hans-Kristian fick veta att hans far var inblandad i mordet på Olof Palme tog han det hårt och spred rykten, bland annat till sin fru, om detta. Fadern gick så småningom till motattack och stämde sonen för förtal och vann stämningen med hjälp av sin enorma förmögenhet. Hans-Kristian blev rättshaverist, ett haveri som smittade av sig på hans fru.

Det fanns en stor konflikt mellan parterna och parets narkotikamissbruk sänkte deras trovärdighet ytterligare. Det är mycket som sker i det fördolda, men nu börjar kanske bubblan närma sig bristningsgränsen? Som så många har skrivit på Flashback: en konspiration kan inte hållas hemlig hur länge som helst.

https://www.flashback.org/p39078098#p39078098
https://www.flashback.org/t1887383
Citera
2012-08-31, 10:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nu gissar jag ganska fritt:

När Hans-Kristian fick veta att hans far var inblandad i mordet på Olof Palme tog han det hårt och spred rykten, bland annat till sin fru, om detta. Fadern gick så småningom till motattack och stämde sonen för förtal och vann stämningen med hjälp av sin enorma förmögenhet. Hans-Kristian blev rättshaverist, ett haveri som smittade av sig på hans fru.

Det fanns en stor konflikt mellan parterna och parets narkotikamissbruk sänkte deras trovärdighet ytterligare. Det är mycket som sker i det fördolda, men nu börjar kanske bubblan närma sig bristningsgränsen? Som så många har skrivit på Flashback: en konspiration kan inte hållas hemlig hur länge som helst.

https://www.flashback.org/p39078098#p39078098
https://www.flashback.org/t1887383

Citat:
Ursprungligen postat av SvD 17 februari 2011
Uppdrag granskning gjorde nyligen stor sak av att Ikea-grundaren Ingvar Kamprad har placerat vinster i en stiftelse utomlands och så ”säkrat familjens makt” över ett företag som han officiellt inte kontrollerar.

I Dagens Industri igår skisserade Hans Blücher, fd direktör i Tetra Pak, en tankeväckande bakgrund.

Löntagarfondernas arkitekt, LO-ekonomen Rudolf Meidner, ansåg att företag som Ikea och Tetra Pak var osvenska. Till Hans Rausing ska Meidner ha sagt: ”Den typen av företag, de familjeägda, ska vi inte ha i det framtida Sverige”.

Företagen skulle inte kunna kringgå fonderna genom någon särskild avgift, som Rausing hoppades. ”Det är inte möjligt, ingen ska kunna köpa sig fri” var Meidners besked.

Var det då så konstigt att både Rausing och Kamprad flyttade sina företag utomlands? Är det märkligt om Kamprad är mån om att trygga familjens inflytande över Ikea?

Här hemma blev man hotad och visad på dörren. Och minnen sitter kvar.
Men egentligen, varför inte bara flytta utomlands med sina företag? Varför mörda en statsminister? Om företagare som Rausing var inblandade i mordet så var de nog inte ur-anstiftare.
Citera
2012-08-31, 10:56
Medlem
ieshos avatar
Det här publicerades innan det blev känt att Hans Rausing var misstänkt för att vara inblandad i mordet:
Citat:
Det är tidningen Mail on Sunday som i dag avslöjar nya detaljer om händelserna innan 48-åriga Eva Rausing dog.
Tidningen har tagit del av mejl där Eva Rausing är öppen om hur hon oundvikligen kommer att dö, om hur hon upplevde att hon "befinner sig i en dröm och väntar på att försvinna".

Familjen Rausings patriark är Hans Rausing Senior, 86 år, god för 65 miljarder kronor och bosatt sedan många år i London. Han var också Eva Rausings svärfar.

Enligt det material som Mail on Sunday läst skrev Eva Rausing ett mejl till Hans Rausing i januari 2010. Ett mejl som hon dock aldrig skickade i väg.

Hon skrev:
"Jag inser att jag kommer att dö men en del av mig vill absolut inte dö utan vill kämpa, kämpa, kämpa, men jag tappar kontrollen och nu vänder jag mig till dig med en desperat vädjan om hjälp".

Eva Rausings mejl till Hans fortsatte:
"Om inget ändras kommer jag att dö, Hans. Jag kände bara att jag inte vill dö utan att ha försökt med allt jag möjligen kan göra för att nå dig och för att fråga om du, snälla, kan hjälpa mig. Din son känner sig mycket mycket hjälplös. Även om jag håller mig nära honom är jag också på väg att tappa taget eftersom jag själv blir allt svagare."

Svärfar nåddes alltså aldrig av denna desperata vädjan, enligt Mail on Sunday. Enligt tidningen har Hans Kristian Rausings systrar Sigrid och Lisbet gjort allt för att hjälpa sin bror och hans fru, så mycket att det hotade att överskugga deras egna liv. De ska ha känt sig motarbetade av de knarkande familjemedlemmarna. Det ska tidvis ha lett till djup splittring inom familjen.

Tidningen beskriver en scen vid en välgörenhetsmiddag på Buckingham Palace där prins Charles var värd. Plötsligt var Eva Rausing försvunnen. En lång stund senare dök hon upp och ögonen lyste:
- Ni kan inte ana var jag just har varit! Jag har suttit på drottningens tron! meddelade hon alla kring middagsbordet. Alla skrattade men kände sig illa till mods, Eva Rausing hade tappat kontrollen.

Vid ett tillfälle när några vänner som också varit med på middagen på slottet förstod att läget var allvarligt kom de hem till Eva och Hans Kristian Rausings hus på Cadogan Place i Belgravia, rusade förbi den filippinska hushållerskan och bankade på sovrumsdörren på tredje våningen.
- Lämna oss i fred, fick de som rop till svar.

Vännerna gav sig inte och en kvart senare kom Eva och Hans Kristian till köket.
- Vi konfronterade dem. Vi sa att ni kommer att förlora er familj, ert hus, ert rykte, troligen era liv också.
Men svaret blev att de inte behövde hjälp, de hade bara tagit receptbelagd medicin. Efter det upphörde kontakten.
Enligt vännerna började äktenskapet krisa och en skilsmässa var nära.

Då ska familjen Rausing ha anlitat en känd skilsmässoadvokat, Nicholas Mostyn, att representera Hans.
En väninna som citeras av Mail on Sunday säger:
- Eva sa att hon måste ta sig ur äktenskapet, annars skulle det förgöra henne. Mer än en gång sa hon "stannar jag med Hans så vet jag att jag kommer att dö. Men om jag lämnar honom dör han".

Som Expressen skrivit tidigare la Eva Rausing in sig på klinik i Kalifornien i vintras. Efter en tid åkte hon till London för att ta med sig Hans Kristian. Expressen talade i går kväll med Eva Rausings far Thomas. Han ville inte uttala sig.

Publicerad 15 jul 2012 12:52
Citera
2012-08-31, 11:14
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:
Du hade helt rätt !!

Det är inte mycket som tyder på att det skulle vara Hans Rausing som ER pekade ut. Man kan läsa på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Tetra_Pak att "In 1981 Tetra Pak relocated its corporate headquarters to Lausanne, Switzerland for tax reasons, however retaining all R&D functions in Lund, Sweden." Detta var alltså 5 år innan Palme mördades. Samtalen med Meidner och det ekonomiska hotet gentemot familjeföretaget från löntagarfonderna, om man fortsatt haft Sverige som skattehemvist, ligger ytterligare några år tillbaka i tiden. Bröderna Rausing verkar ha anpassat sig mycket väl till den nya företagsstrukturen och jag har aldrig uppfattat dem som särskilt bittra över vad som skett. Det verkar därför föga troligt att man skulle utkräva en personlig hämnd gentemot Palme.

ER antyder väl att det är ngn sorts vapenhandlare som redan pekats ut i tråden. I så fall handlar det om en variant av Bofors-spåret, vilket jag (i egenskap av lekman) uppfattar som plausibelt. En mycket välskriven bok i ämnet är Blood on the Snow av Jan Bondeson http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Bondeson. Författaren studerade medicin i Lund och bor numera i Storbritannien. Kanske var han bekant med Rausings och möjligen har ER och HKR därav "snöat in" (i dubbel bemärkelse ) på Bofors-teorin?
Senast redigerad av af-Sintistolpe 2012-08-31 kl. 11:23.
Citera
2012-08-31, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men egentligen, varför inte bara flytta utomlands med sina företag? Varför mörda en statsminister? Om företagare som Rausing var inblandade i mordet så var de nog inte ur-anstiftare.

Är inte det rätt uppenbart? För att en statsminister kan stoppa dom flyttplanerna (direkt eller indirekt) och det sätter såklart allt motstånd på plats, vem vågar protestera, mot något, efter en sån sak!?

Jag tror att Anders Jallais beskrivning av mordet ligger rätt nära sanningen, och Rausing kan såklart passa in i den.
Citera
2012-08-31, 11:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Är inte det rätt uppenbart? För att en statsminister kan stoppa dom flyttplanerna (direkt eller indirekt) och det sätter såklart allt motstånd på plats, vem vågar protestera, mot något, efter en sån sak!?

Jag tror att Anders Jallais beskrivning av mordet ligger rätt nära sanningen, och Rausing kan såklart passa in i den.
Men som af-Sintistolpe skrev i inlägget innan: Tetra Pak flyttade ut fem år innan mordet på Olof Palme. Jallai anser, tror jag, att anstiftarna till mordet var höga militärer som ville hindra Palme att åka till Moskva några veckor senare, eftersom de trodde att han hade tänkt hoppa av där och förråda Sverige.
Citera
2012-08-31, 11:33
Medlem
Soterns avatar
Det finns väl ingen direkt anledning att fatta tilltro till en pundarkärrings uppgifter hur rik och känd denna än är.
Men det som gör det hela lite kusligt är att flera andra har pekat ut denna HR innan hon gjorde det, allt enligt Leif GW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in