Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Du hade helt rätt !!
Ja i Aftonbladet talar han ut en aning, bland annat fäller han denna kommentar om Eva (" De senaste uttalanden och e-posten som tillskrivs henne speglar sjukdomen hon kämpade så hårt för att övervinna").. Men han säger ingenting om att det var hans son som gav uppgiften till Eva långt tidigare. Enligt tidigare uppgift så skulle det ha varit ett flertal personer som enligt Leif GW rör sig i samma kretsar som Eva / Hans Kristian som pekat ut Hans Rausing återkommande under flera år genom tips till Palmegruppen.
Expressen låter Mårten Palme kommentera uppgifterna idag " Jag hade absolut ingen aning, det verkar mest vara en tragisk historia"
Förhör ska hållas med Hans Kristian Rausing. Det ska bli intressant att följa, en viss intressekonflikt kan nog uppstå här. Frågan är om Hans Kristian som från början skulle ha anförtrott Eva dessa uppgifter som oroade henne under en så lång tid, står fast vid dom än idag. Eller om familjen talar förnuft med honom.
Det är inte mycket som tyder på att det skulle vara Hans Rausing som ER pekade ut. Man kan läsa på Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Tetra_Pak att "In 1981 Tetra Pak relocated its corporate headquarters to Lausanne, Switzerland for tax reasons, however retaining all R&D functions in Lund, Sweden." Detta var alltså 5 år innan Palme mördades. Samtalen med Meidner och det ekonomiska hotet gentemot familjeföretaget från löntagarfonderna, om man fortsatt haft Sverige som skattehemvist, ligger ytterligare några år tillbaka i tiden. Bröderna Rausing verkar ha anpassat sig mycket väl till den nya företagsstrukturen och jag har aldrig uppfattat dem som särskilt bittra över vad som skett. Det verkar därför föga troligt att man skulle utkräva en personlig hämnd gentemot Palme.
ER antyder väl att det är ngn sorts vapenhandlare som redan pekats ut i tråden. I så fall handlar det om en variant av Bofors-spåret, vilket jag (i egenskap av lekman) uppfattar som plausibelt. En mycket välskriven bok i ämnet är Blood on the Snow av Jan Bondeson
http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Bondeson. Författaren studerade medicin i Lund och bor numera i Storbritannien. Kanske var han bekant med Rausings och möjligen har ER och HKR därav "snöat in" (i dubbel bemärkelse

) på Bofors-teorin?