• 40 460 online
  • 1 106 163 medlemmar
  • 57 592 781 inlägg
  • 1
  • 2
2012-08-29, 01:18
Medlem
Muhammed All-ins avatar
På inrådan av moderator inleder jag härmed en diskussion kring vem den affärsman är, som blivit utpekad av Eva Rausing. Vem kan han vara? Vilka kontakter har han? Hur ser hans familjesituation ut? Lever han? Kan Eva Rausings utpekande stämma? Vad tror ni?

Edit. För att förtydliga så bifogar jag en länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15321337.ab

Hänvisning till tidigare utvisad tråd: https://www.flashback.org/t1949587
Citera
2012-08-29, 01:25
Medlem
De enda jag hört vart misstänkta för mordet är en sydamerikan och alla våran Christer P.
Sen ska de tydligen spekulerats i både Ted Gärdestad och även Joakim Palme.
Har dock aldrig hört talas om någon affärsman.

Citera
2012-08-29, 01:30
Moderator
Schlesiens avatar
Det är Dagens Nyheter som har storyn.

DN:
Citat:
(...)
Det var den 5 juni 2011 som den svenske författaren och experten på Palmemordet Gunnar Wall oväntat fick ett mejl från miljardärshustrun Eva Rausing. Ett mejl som innehöll uppgifter om mordet på Sveriges statsminister Olof Palme 1986. Mejlet, som är skrivet på engelska, hade rubriken ”Jag vet vem som mördade Palme”:

”Mitt namn är Eva Rausing och jag är gift med Hans K. Rausing och jag har nyligen fått veta från min man, som jag varit gift med i 20 år, att XX låg bakom mordet på Olof Palme. Min man hade upptäckt detta av en slump för många år sedan och det påverkade honom riktigt, riktigt illa. Jag tror att jag vet var mordvapnet finns.”

Orsaken till att Olof Palme skulle ha mördats var strikt ekonomisk enligt Eva Rausing: Affärsmannen ”trodde att Palme var ett hot mot hans företag och ville inte förlora det.”

Eva Rausing förklarar i mejlet varför den person hon nämner skulle ha utfört mordet och hon avslutar det med att beskriva sin rädsla för den person hon pekar ut.

”Jag är rädd för XX. Han är inte en god människa men jag skulle aldrig berätta något sådant om det inte vore sant.”

Några bevis för sina misstankar kunde Eva Rausing aldrig lämna men hennes oro och övertygelse syns tydligt i de tolv mejl som hon skickade innan korrespondensen plötsligt upphörde den 28 juni förra året. Här framträder också bilden av en bekymrad mor som ångrar att hon fött familjens barn till en värld som hon beskriver som ”hemsk” och där hon bara kan se ”lidande, smärta och elände”.
(...)
http://www.dn.se/nyheter/sverige/eva...-palmemordet-1
Citera
2012-08-29, 01:55
Medlem
brantings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är Dagens Nyheter som har storyn.

DN:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/eva...-palmemordet-1

Kasst av DN att ägna utrymme åt sån skit. Knarkande klärvoajanter och tokstolliga privatspanare är kvällsblaskornas revir.
Citera
2012-08-29, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muhammed All-in
På inrådan av moderator inleder jag härmed en diskussion kring vem den affärsman är, som blivit utpekad av Eva Rausing. Vem kan han vara? Vilka kontakter har han? Hur ser hans familjesituation ut? Lever han? Kan Eva Rausings utpekande stämma? Vad tror ni?

Edit. För att förtydliga så bifogar jag en länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15321337.ab

Hänvisning till tidigare utvisad tråd: https://www.flashback.org/t1949587

Både Aftonbladet och Expressen publicerar idag en del av mejlkonversationen. Eva Rausing pekar ut affärsmannen som mycket ondsint och säger sig vara rädd för honom. Utdrag ur mejlen:

Mejl 7- "XX har enormt mycket pengar och jag har absolut sett honom använda dem för att krossa människor genom att stämma dem"

Mejl 15. " Jag antar att det kommer att bli mycket svårt att bevisa något, även om jag vet att jag har rätt om XX"

Mejl 17. " Jag hatar tanken på att XX kommer undan med allt detta utan något som helst straff"

Mejl 19. " Jag accepterar helt att jag kan ha fel om XX men konstigt nog har jag skrivit till honom tre gånger nu om detta och han har inte förnekat det. Jag hoppas att han inte dödar mig i stället. Glöm inte att undersöka om jag plötsligt skulle dö ! Bara ett skämt , hoppas jag."

Källa Aftonbladet tidningsupplagan Ipad 2012-08-29

Leif GW Persson säger i samma artikel om den utpekade( - Han är intipsad av fler olika uppgiftslämnare som jag föreställer mig kommer från den miljön som Hans Kristian och Eva Rausing kommer från. )..

Så vem är den här mannen Eva pekar ut med så stor säkerhet ? Vem var hon rädd för ?
Senast redigerad av birkaboo 2012-08-29 kl. 09:33.
Citera
2012-08-29, 09:58
Moderator
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Både Aftonbladet och Expressen publicerar idag en del av mejlkonversationen. Eva Rausing pekar ut affärsmannen som mycket ondsint och säger sig vara rädd för honom. Utdrag ur mejlen:

Mejl 7- "XX har enormt mycket pengar och jag har absolut sett honom använda dem för att krossa människor genom att stämma dem"

Mejl 15. " Jag antar att det kommer att bli mycket svårt att bevisa något, även om jag vet att jag har rätt om XX"

Mejl 17. " Jag hatar tanken på att XX kommer undan med allt detta utan något som helst straff"

Mejl 19. " Jag accepterar helt att jag kan ha fel om XX men konstigt nog har jag skrivit till honom tre gånger nu om detta och han har inte förnekat det. Jag hoppas att han inte dödar mig i stället. Glöm inte att undersöka om jag plötsligt skulle dö ! Bara ett skämt , hoppas jag."

Källa Aftonbladet tidningsupplagan Ipad 2012-08-29

Leif GW Persson säger i samma artikel om den utpekade( - Han är intipsad av fler olika uppgiftslämnare som jag föreställer mig kommer från den miljön som Hans Kristian och Eva Rausing kommer från. )..

Så vem är den här mannen Eva pekar ut med så stor säkerhet ? Vem var hon rädd för ?

Det är ju inte ens säkert att den affärsmannen ens lever idag. Så man bör nog titta på vilka affärsmän som historiskt kan passa in i den bilden. Jan Stenbeck är en som jag tycker passar in..

Teorin är alltså att denne affärsmannen lejt t.ex. Christer Pettersson via Sigge Cedergren till att skjuta Palme.
Citera
2012-08-29, 10:12
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ju inte ens säkert att den affärsmannen ens lever idag. Så man bör nog titta på vilka affärsmän som historiskt kan passa in i den bilden. Jan Stenbeck är en som jag tycker passar in..

Teorin är alltså att denne affärsmannen lejt t.ex. Christer Pettersson via Sigge Cedergren till att skjuta Palme.

Naturligtvis är det inte stenbeck. Eva har ju mailat personen, och hon fick vetskap om denne av sin man nyligen (skriver hon till Wall för ett år sedan). Stenbeck har ju varit död en herrans massa år.
Citera
2012-08-29, 11:14
Moderator
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Naturligtvis är det inte stenbeck. Eva har ju mailat personen, och hon fick vetskap om denne av sin man nyligen (skriver hon till Wall för ett år sedan). Stenbeck har ju varit död en herrans massa år.

Tidsaspekten kanske inte helt stämmer för hon har ju pundat ganska länge och det kan alltså vara frågan om gamla uppgifter som hon mailat till Wall om. Hon kanske inte ens visste att Stenbeck dött.
Citera
2012-08-29, 11:43
Medlem
Sebhimselfs avatar
Tycker det verkar lite lurt att hon skulle kontaktat XX och i princip frågat om han sköt Palme, speciellt när hon skriver att hon är rädd för honom.

Visst kan hennes tidsuppfattning varit lite skev pga drogerna. Men hon har väl troligtvis varit i någorlunda bra skick tidvis varför jag tror att de uppgifter hon mailat stämmer och att XX var vid livet 2011.
Citera
2012-08-29, 12:04
Medlem
Det kan inte vara någon som har kopplingar till den där gruppen som träffades på polishuset i Linköping tror jag det var, ett gäng poliser samt andra med intresse att få bort Palme ?
Citera
2012-08-29, 12:27
Medlem
Folketstempels avatar
Knarkare brukar spåna på en massa konstiga teorier när de är påtända. Det är endast trams.
Citera
2012-08-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Knarkare brukar spåna på en massa konstiga teorier när de är påtända. Det är endast trams.

Eva har ju missbrukat olika preparat en del och var inte i så bra skick, men ska man avfärda henne helt ? Emellanåt ansågs hon ändå vara "klar i knoppen" Sen att hon påstår att hon är synsk också gör det så klart lite märkligt alltihopa och då särskilt när hon påstår att han blev skjuten i nacken och att det handlade om ett helt annat vapen än vad som figurerat i utredningen.

Men den här svenska kända affärsmannen ska alltså vara ondsint, krossa sina motståndare genom stämningar och samtidigt har flera personer som enligt Leif GW förmodligen "kommer från samma miljö som Rausing" i ett tidigt skeende och under flera år pekat ut honom i utredningen. Eva skriver tre brev till honom för lite drygt ett år sedan.

Evas mor tycker inte man ska ta uppgifterna på så stort allvar, men det hör kanske till god ton i de kretsarna att inte spekulera så mycket. Vore i alla fall intressant att få reda på vem hon pekar ut.
Citera
  • 1
  • 2