2012-08-29, 13:04
Medlem
prettygirls avatar
Ska ni diskutera Palme får ni göra det i anslutning till skvaller om Eva Rausing och hennes död.

OT raderat.

/Moderator
Citera
2012-08-29, 14:35
Medlem
ieshos avatar
Egentligen är det inte så viktigt om ER knarkade eller inte eftersom tipset härrör från hennes man. Och frågan är ju inte vilken affärsman som mördade Palme, utan vilken affärsman som ER pekat ut som delaktig efter att hennes man i slutet av 80-talet av en tillfällighet fått veta något. OM personen hon pekar ut INTE var inblandad så letar man så att säga på fel ställe om man letar bland affärsmän som kan misstänkas för att vara inblandade. Viktigare är att fråga sig vilka HKR och ER hade kontakt med, tydligen ända fram till hennes död.

Eftersom släkten alltid sägs vara värst, och eftersom ER gett uttryck för åsikten att vissa av släktingarna behandlade HKR mycket illa och eftersom HKR tydligen tagit mycket illa vid sig av vad han fick veta den gången, så drar jag slutsatsen att affärsmannen som var orolig för sitt företag var HKRs pappa, Hans Rausing. (Alltså, han tror jag är den utpekade, men om han verkligen var inblandad i mordet på Olof Palme kan man förstås fråga sig).

När företagare som Kamprad och Rausing tog kontakt med Rudolf Meidner för att de var oroliga för sina företags framtid lär denne ha svarat ungefär:

- Sådana här företag ska vi inte ha i Sverige i framtiden och vi kan inte göra en massa undantag just för er.

Jag har alltid trott att Meidner var en akademisk dumbom, men jag börjar ana att att han, precis som Allan Larsson, var en del av näringslivets nya strategi att skapa spänningar i den svenska modellen. Att LO skulle nappa på att få bli huvudägare i de stora företagen var inte svårt att förutsäga och Olof Palme hade reagerat på Meidners förslag med orden:

- De gick längre än vad jag trodde i mina vildaste fantasier.
Senast redigerad av iesho 2012-08-29 kl. 14:39.
Citera
2012-08-29, 15:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Sverige var ju nära på en kommuniststat på den tiden. På allvar alltså!

DDR:s lillebrornation. Socialdemokraterna var PARTIET som styrde allt..
Jag levde då, men det gjorde nog inte du. Vissa saker har förändrats till det bättre, men mer har förändrats till det sämre. I övrigt är inte skillnaden så stor - ännu!

Man ska ju inte döda politiker för att uppnå politiska förändringar, om det är det du syftar på, men tråden handlar ju om Eva Rausing och hennes tips till Gunnar Wall och Palmeutredningen.

Det är inte omöjligt att mordet på Olof Palme och vad Hans-Kristian Rausing tyckte sig uppfatta blev ett trauma för honom som påverkade hans och hans frus kommande liv.
Citera
2012-08-29, 17:56
Medlem
Dynamiks avatar
Mentalsjukdom känns som det mest sannolika scenariot.
Citera
2012-08-29, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maraton77
Enligt rykte så ska Hans Kristian ha synts till i Skanör.
Familjen Rausing har sommarhus där.
Någon som vet vilket hus eller adressen?

Nära. Falsterbo, nere vid klubben. Ver dock inte vem av dem som äger huset. Osäker på adressen. Men det kan kanske vara Reinhold von Essens väg. Och ja, i samma klubb spelar även en person (med betydande framgång faktiskt) som på Näset kallas Bobo eller Krutkungen och vars efternamn får foliehattarna i denna tråd att gå i spinn.
Citera
2012-08-29, 22:52
Medlem
rochsteins avatar
Han måste inte stanna i England nu då? Nu när han fick villkorligt fängelsestraff. Han lär ju inte vandra omkring i Sverige om han knappt ens gick ut förut. Visserligen är han väl drogfri men han lär ju få en hel del medicin till avgiftning.

Hur länge kommer han hålla sej drogfri när straffet är avtjänat? Behandlingen skulle väl vara i 3 år framöver eller så. Jag tippar på att han kommer dö av en överdos receptbelagt inom ett par år.
Citera
2012-08-31, 08:00
Medlem
TigerKids avatar
Med hans tillgångar är det kanske i längden svårt att hålla honom ren i fängelset. Han har ju liksom inget problem med kreditvärdigheten och det vet alla. Om man ska spekulera. Han mår nog inte så bra nu.
HKR alltså.
Citera
2012-08-31, 09:00
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Med hans tillgångar är det kanske i längden svårt att hålla honom ren i fängelset. Han har ju liksom inget problem med kreditvärdigheten och det vet alla. Om man ska spekulera. Han mår nog inte så bra nu.
HKR alltså.

Är han finkad?
Citera
2012-09-05, 03:27
Medlem
BAB7s avatar
Nej, villkorlig dom fick han.
Citera
2012-12-14, 21:31
Medlem
Grandiosos avatar
Orsaken till Eva Rausings dramatiska död har avslöjats.

Tetra Pak-arvtagaren Hans-Kristian Rausing har också berättat för utredare om ögonblicket när hustrun dog:
– Jag försökte dra upp henne. Jag skrek “Eva, Eva, Eva”.

Citat:
Eva Rausing hittades död i sin bostad i stadsdelen Belgravia i London 9 juli i år och hade då varit död i två månader.

Nu har den brittiska rättsläkardomstolen avslöjat sin slutsats i rapporten kring dödsfallet.
Shirley Radcliffe, vice rättsläkare vid Westminster Coroner's Court, uppger att Eva Rausing dog av kokainmissbruk i kombination med ett hjärtfel.
– Fru Rausings död orsakades av hennes beroende av droger, säger Radcliffe enligt BBC.

http://www.expressen.se/nyheter/vice-rattslakaren-sa-dog-eva-rausing/
Citera
2012-12-14, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michaelcaine
Nära. Falsterbo, nere vid klubben. Ver dock inte vem av dem som äger huset. Osäker på adressen. Men det kan kanske vara Reinhold von Essens väg. Och ja, i samma klubb spelar även en person (med betydande framgång faktiskt) som på Näset kallas Bobo eller Krutkungen och vars efternamn får foliehattarna i denna tråd att gå i spinn.

Om han vistas i falsterbo vilket är troligt, så kan han ju lika gärna ha synts till i Skanör. Same shit.... Om inte jag missminner mig finns det två Rausing hus, eller om det sålde det ena när det andra blev klart. Minns inte riktigt. Falsterbo känns dock som ett idealiskt ställe att återhämta sig på, stendött efter hästveckans slut.
Citera
2013-01-24, 02:34
Medlem
Grandiosos avatar
I två månader låg hennes svägerska död hemma, gömd under täcken och soppåsar i sovrummet.

Nu berättar Sigrid Rausing, 50, syster till Hans Kristian Rausing, för första gången om tragedin som ledde till Eva Rausings död.

– Av alla tragiska slut vi föreställde oss – och de var många – hade vi aldrig kunnat föreställa oss detta, skriver hon i The Guardian.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16120071.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in