2006-03-22, 08:39
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreDampor
En man med utpräglad östgötsk dialekt fick ju sparken. Dock så behöll man tysken som ja låter tysk.

Båda fallen gäller meteorologer i väderrapporterna från SMHI.
Det var väl inte dialekten det hängde på i det fallet, utan att han lät som han hade andats in från en heliumballong innan han sände.
Citera
2006-03-22, 09:54
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Det är jämställdhets- och mångfaldshysterin drivit fram detta oacceptabelt bedrövliga tillstånd. Innan Pk-idealisterna inom SR/SVT har nöjt sig, så har vi allt ifrån stumma reportrar i TV, vars reportage kräver förinlagd textremsa, till nån dialektalt rotvälsk radioröst från en djungelstamsinvandrad pygmé från Nya Guinea, som fått plusjobb på Sveriges Radios redaktion i Falun, inkvoterad via fackligt tolkningsföreträde.

Ja, det är väl så det är, otroligt nog.

Citat:
Ursprungligen postat av måns
Ingen mer som lagt märke till utlänningen som ibland kommenterar sport på tv4? Han måste tamejfan ta priset! Satan vad han bryter!

Visst, TV4 är säkert nöjda med denna samvetsanställning, men om man tänker längre än PK-mallen så inser man att personer utan svenskt modersmål borde ha oerhört svårt att förstå något. Spelar kanske ingen roll så länge det är PK...

Ving P1 på radio nu...
Citera
2006-03-22, 16:07
Medlem
DaKiNKys avatar
Kan det inte vara så att dessa personer är såpass bra reportrar att kanalen väljer att strunta i diverse talfel dialekter eller dyligt, just bara för att de är bra på det de gör?
Citera
2007-01-24, 23:52
Medlem
Silentiums avatar
Radiopratare med Talfel

Hej

Är det nån mer än jag som har förundrats över hur många radiopratare som har grava talfel.Många kan inte säga R ,andra läspar kraftigt en del visslar och har en massa andra konstigheter för sig.

Nu menar jag inte att människor som lider uttav dessa "deffekter" är dum i huvet eller mindre värda på något sätt,inte alls.Men jag förvånas av att man väljer ett sådant yrke ,Ser dom det som någon form av terapi eller? "Nu jävlar skall jag läspa uttav bara helvete för hela svenska folket"

MvH
Citera
2007-01-25, 00:04
Medlem
Jag har hört en del TV-personligheter, främst yngre förmågor, som har liknande "defekter". De från "gamla gardet" har inte dessa problem.

Nu ska man ju skilja dessa "defekter" från dialekter. Dialekt i TV/radio tycker jag är helt okej. Talfelen däremot är enbart störande och borde avhjälpas. Det finns talpedagoger som säkert kan halvera felen. En del kanske man kan komma tillrätta med genom annorlunda manusskrivningar..
Citera
2007-01-25, 06:56
Medlem
rogerks avatar
Jag retade upp mig mkt på Kerstin Bodell på radion som hade en nasal seg röst. Hon fick för övrigt pris för bra radioröst.... När hon utalade sitt namn lätt det alltid som bordell

Sedan fick ju en radiometerolog "sparken" från radion i höstans för sin lilla sega men full begripliga svenska. SR ville ej längre ha kvar honom. SR ha dock inget emot Andre Franke som är tysk. Han pratar fullt begriplig men har kvar mkt av sin tyska betoning och satsmelodi så ibland undrar jag i vilket land jag är...
Citera
2007-01-25, 13:29
Medlem
Kalle på Spånges avatar
Därför lyssnar vi skåningar på " Din Gata, 100.6" som sänder under devisen "alla pratar skånska"
Citera
2007-01-25, 21:20
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag älskar Andre Frankes röst. Jag känner mig lugn och trygg när han läser vädeleksrapporten på P1.

Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Jag retade upp mig mkt på Kerstin Bodell på radion som hade en nasal seg röst. Hon fick för övrigt pris för bra radioröst.... När hon utalade sitt namn lätt det alltid som bordell

Sedan fick ju en radiometerolog "sparken" från radion i höstans för sin lilla sega men full begripliga svenska. SR ville ej längre ha kvar honom. SR ha dock inget emot Andre Franke som är tysk. Han pratar fullt begriplig men har kvar mkt av sin tyska betoning och satsmelodi så ibland undrar jag i vilket land jag är...
Citera
2007-01-26, 00:14
Medlem
Starvids avatar
Franke är underbar. Mr Weather.

En annan favorit bland journalister med talfel är Folke Jydén.
Citera
2007-11-02, 19:49
Medlem
2mass avatar
Aftonbladets nöjesreporter med extremt talfel

Det förvånar mej att ingen har startat en tråd om den här killen redan, Torbjörn Ek heter han och är reporter i idol - bakom kulisserna på aftonbladet TV. Tidigare har han även vart i radio.
Han har de mest extrema talfels-r jag någonsin hört, där r:en riktigt kommer långt bak från svalget.

Hur kan det komma sig att han har fått jobb i både radio och TV med ett sånt talfel?
Det gäller inte bara han utan det tycks även finnas en överrepresentation av just den typen av talfels-r inom media, Mats Knutsson i aktuellt, Emma Gray munthe som var med i filmkrönikan med flera. Vad kan det bero på?

Själv tycker jag såna talfels-r låter väldigt komiska och använder dem ibland för att irritera andra
Citera
2007-11-02, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Det förvånar mej att ingen har startat en tråd om den här killen redan, Torbjörn Ek heter han och är reporter i idol - bakom kulisserna på aftonbladet TV. Tidigare har han även vart i radio.
Han har de mest extrema talfels-r jag någonsin hört, där r:en riktigt kommer långt bak från svalget.

Hur kan det komma sig att han har fått jobb i både radio och TV med ett sånt talfel?
Det gäller inte bara han utan det tycks även finnas en överrepresentation av just den typen av talfels-r inom media, Mats Knutsson i aktuellt, Emma Gray munthe som var med i filmkrönikan med flera. Vad kan det bero på?

Själv tycker jag såna talfels-r låter väldigt komiska och använder dem ibland för att irritera andra

Han är inte värre än Petter Maaherra på Expressen, han borde inte få prata i telefonen. Han är ju extremt svårt att prata med. Han verkar ha någon stammning eller något annat för sig som gör att man ger upp med att försöka prata med honom.
Citera
2007-11-02, 19:56
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:

Har inte hört Torbjörn Ek, men är han värre än Emma Gray så är det ju illa.
Citat:
Talfelskvotering, kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in