Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-03-21, 10:06
  #1
Medlem
Konrad Haifas avatar
På SR:s kanaler hör man allt oftare personer med någon sorts talfel som breder ut sig i etern, så att säga. Oftast saknas förmågan att uttala R korrekt vilket ger ett lite byfåneaktigt intryck.

Jag lyssnade nyss på Ring P1 med Nina Glans, alltså Ving P1. Otroligt irriterande...

På Radio Göteborg finns ett par utländska kärringar, varav särskilt en har en otroligt stark brytning, som gör det svårt att förstå. Jag antar at hon är inkvoterad, men det är ju ännu svårare för en invandrare att fatta den rotvälskan. Ville de vara hyggliga mot icke-svenskar skulle förstås svenskar utan dialekt anställas, men nu slår PK-ismen fel mot alla.

Även på P3 verkar detta förekomma frekvent, men med tanke på Bror Duktig- mentaliteten där så beror det nog på att de vill vara solidariska med alla som har talfel och därför lagt sig till med ett frivilligt.

Är det alltså ett plus att ha talfel när man söker jobb på SR?¨

EDIT: Stavfel
Citera
2006-03-21, 10:14
  #2
Medlem
mishimas avatar
Vet inte riktigt hur det här gick till, men för ett antal år sedan var det tabu bland nyhetssläsare och hallåor på både TV och radio att prata med dialekt. Man skulle uttrycka sig med en påklistrad och konstig rikssvenska som ni säkert har hört. Men nu hör man dialekter lite här och var. Var det Peter Jidhes småländska som bröt tabuet?

Nu vet jag inte om Nina Glans kommer från Jönköping, men det är ju där hon jobbar. Vi smålänningar, oavsett i exil eller ej, har stora problemet med just R. Vi hoppar gärna över r:ljudet när vi pratar.
Citera
2006-03-21, 10:17
  #3
Medlem
Jag har också undrat över detta lite, fast då mera exakt vad är det för talfel somliga i media har?

Jag menar t.ex Folke Rydén och han som pratar i Aftonbladets webfilmer, båda dom två har också ett jävligt bizarrt sätt att uttala R. Var kommer detta ifrån? Det finns flera som har samma talfel har jag för mig men jag minns inte namn.

[antisemitism]Det kanske har nåt att göra med att så många i media tillhör samma folkgrupp? [/antisemitism]
Citera
2006-03-21, 10:44
  #4
Medlem
DaKiNKys avatar
Jag tycker dialekter eller talfel som du kallar det för har en viss charm och gör det lite mer som en person som talar istället för en enformig upplänning.

är själv uppfödd på Stockholmska.

eller Ståkkhåålmska med greesmattor och grejjer sörru.
Citera
2006-03-21, 10:47
  #5
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKiNKy
Jag tycker dialekter eller talfel som du kallar det för har en viss charm och gör det lite mer som en person som talar istället för en enformig upplänning.

är själv uppfödd på Stockholmska.

eller Ståkkhåålmska med greesmattor och grejjer sörru.

Nu menar jag inte dialekter utan rena talfel, som skolbarn får gå i träning för. Alternativt invandrare som bryter så det knappt går att förstå något alls.
Citera
2006-03-21, 14:29
  #6
Medlem
Talfelen breder helt klart ut sig. Lindebojska kan möjligen, upprepar möjligen, ursäktas med småländskt ursprung.
Men det finns också någon förvrängd Skånsk eller kanske mer specificerad Lunddialekt, lite fisförnäm - som är gräslig.

Finns en kille på Västnytt, Wikman eller liknande, som har den här avarten på svenska, fruktansvärt.
Citera
2006-03-21, 20:45
  #7
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Är det alltså ett plus att ha talfel när man söker jobb på SR?¨
EDIT: Stavfel
Kommer ihåg hur farsan raljerade kring fenomenet för kanske 20 år sedan:
"Man måste ha talfel för att få jobba på radion", konstaterade han då, gäller fortfarande verkar det som.

Alla 17-åriga "iijjjande" stockholmska rikemans pk-skitungar i P3 är sju resor värre.
Citera
2006-03-21, 21:28
  #8
Medlem
brobbans avatar
Finns nån gammal gubbe på radiosporten som läspar utav helvete, oerhört irriterande att lyssna på då jag bara stör mig på hans tal och inte riktigt hör på vad han säger.
Citera
2006-03-21, 22:15
  #9
Medlem
TheMPGs avatar
Är det bara jag som lagt märke till han på sporten (P5 radio stockholm) som låter som han har gråten i halsen när han snackar? Visserligen inget talfel, låter bara helt sjukt.. Vet inte om jag e ensam om att tycka detta
Citera
2006-03-22, 06:40
  #10
Medlem
månss avatar
Ingen mer som lagt märke till utlänningen som ibland kommenterar sport på tv4? Han måste tamejfan ta priset! Satan vad han bryter!
Citera
2006-03-22, 06:55
  #11
Medlem
M2ks avatar
Är talfel en merit på Sveriges Radio? (Ja)

Det är jämställdhets- och mångfaldshysterin drivit fram detta oacceptabelt bedrövliga tillstånd. Innan Pk-idealisterna inom SR/SVT har nöjt sig, så har vi allt ifrån stumma reportrar i TV, vars reportage kräver förinlagd textremsa, till nån dialektalt rotvälsk radioröst från en djungelstamsinvandrad pygmé från Nya Guinea, som fått plusjobb på Sveriges Radios redaktion i Falun, inkvoterad via fackligt tolkningsföreträde.
Citera
2006-03-22, 08:24
  #12
Medlem
PreDampors avatar
Östgöte bannad från P1 (väder)

En man med utpräglad östgötsk dialekt fick ju sparken. Dock så behöll man tysken som ja låter tysk.

Båda fallen gäller meteorologer i väderrapporterna från SMHI.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback