2024-09-24, 16:22
Medlem
Visst är det irriterande med ortensvenska. Skär i öronen, som att ta del av ostämda instrument i en konsert.
Citera
2024-09-24, 16:37
Medlem
Qusimotos avatar
"Jag svär mannen igår en person vart japp walla, du vet gatan där borta " snart i en nyhets kanal nära alla
Citera
2024-09-24, 17:04
Medlem
Visst var hennes första mening lite rapp men både den och resterande var helt förståeligt. Hon uttallar heller inte sje-ljuden felaktigt egentligen då det finns ett bra spann på hur olika svenska dialekter uttalar den. Bara i Stockholm har jag hört sju uttalas både "tjusigt" och "sjukt". Jag växte upp med att det inte finns något rätt eller fel här. Precis som "shex" och "kex" och alla andra skillnader som uppstått.

En annan sak att tänka på är att språk utvecklas. Vist är jag inte ett fan av "tjo bre guzzar" etc som var vanligt under min skolgång men det trängde heller inte in förbi just ungdomarna. Ingen professionellt, varken korvkiosken eller nyhetssändningen, använder förortsslang. All rädsla som fanns på min tid också (när jag gick i skolan alltså) var helt moot. Hör aldrig detta sätt att prata på förutom om jag nu skulle gå til len ungdomsgård i förorten misstänker jag.

Att vara lite smått rasist på FB är inget nytt men varför måste ni leta efter de minsta sakerna ni kan klaga på? Alla dessa detaljer. Håll er till stora bilden istället. Det här är bara fånigt. Snart kommer ni klaga på att de bara ser annorlunda u- oh right....
Citera
2024-09-24, 17:26
Bannlyst
Herregud! SVT blir bara sämre och sämre. Inga krav att deras personal kan prata klanderfri Svenska
Citera
2024-09-24, 17:28
Medlem
Hajlajfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JorroSerru
Pratar snabbt och kan orden men wtf...

På min tid fick man gå till talpedagog om man läspade eller inte klarade sje-ljuden.

Hon läspar dock inte, och det finns inget enhetligt sätt att uttala ske-ljuden.
Citera
2024-09-24, 17:30
Medlem
Lemmings avatar
Hörde ingen "ortensvenska" i reportaget. Ortensvenska är när man brer på extra med brytningen, och blandar in diverse slangord. Visst hade hon en viss brytning men inget som gjorde henne svårförstådd.

Ska en som inte är född i Sverige inte kunna bli reporter här, förrän de övat bort alla utländska intonationer i sin röst? Eller finns det ytterligare saker att klandra dem för då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in