2007-11-02, 20:08
Medlem
offe_mans avatar
Samma sak med Aftonbladet Radio repporter, Ängla (stavning :S) Shamen, förstår inte hur hon kan vara kvar då hon säger fel och snubblar på vartenda ord i nyhetsuppläsningen
Citera
2007-11-04, 02:24
Medlem
billgrens avatar
2mas: Tack för att du tog upp det. Riktigt irriterande dialekt/uttal eller vad fan det nu är.

Och när jag ändå är igång och retar mig på saker så får jag väl passa på att reta mig på ditt namn också. 2mas?! Extremt irriterande. 2mas, 2ny osv. Fantastiskt löjligt.
Citera
2007-11-04, 14:11
Medlem
S-hund temporärs avatar
Hur pissblaskornas reportrar talar är väl inte så intressant, inte ens när de leker etermedia eftersom de inte kan tas på allvar och vettiga människor inte använder dem som nyhetskälla.

Värre är det med SVT, SR och de större privata radio-/TV-kanalerna.

Abdul Hibombo, någon? Jag skiter i om han m.fl. kvotanställda journalister är bantunegrer eller ej, så länge de inte tillåts komma nära något som ens liknar en mikrofon.

Jag tänker tillbaka på den dag då det debatterades huruvida kvinnfolk skulle tillåtas i radion, då de skulle ha för ljusa röster för att höras tillräckligt tydligt och uppfylla de högt ställda kraven och förväntningarna. Ja det var tider det. Nu ställs kraven på lyssnarna istället; gamle Gösta skall ha mångkulturvana eller kunna swahili för att begripa vad Abdul grymtar om på Kulturnyheterna på TV.
Citera
2007-11-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Nu ställs kraven på lyssnarna istället; gamle Gösta skall ha mångkulturvana eller kunna swahili för att begripa vad Abdul grymtar om på Kulturnyheterna på TV.

Gösta gör bäst i att kunna engelska också.

Citat:
Video
Se intervjun med Khaled El Hagar. Reporter är Kulturnyheternas Abdul Hibombo. (Intervjun är otextad och utförs på engelska.)

* Se video

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=27170&a=469180

Citera
2007-11-04, 14:28
Medlem
Georg Lagers avatar
Det är förmodligen ett Måna-påhitt at kvotera in folk som inte kan prata rent som programledare för radio/tv, då dom förstås skulle känna sig diskriminerade annars.
Citera
2008-11-24, 23:44
Medlem
AugustGs avatar
Talfel och brist på allmänbildning i TV

För en stund sedan sa en mediafjolla i TV4 att en varg har skjutits i Ri-alla. Okunnighet om svenska ortsnamn. Borde hon inte förstå att det inte ska låta som Ramalla.
Ett ännu vanligare fenomen bland nyhetsuppläsare och reportrar är talfel, Det verkar var ett krav att man ska läspa eller skorra eller ha någon underlig dialekt eller brytning. Man hör ju inte vad dom säger man bara fokuserar på hur konstigt de låter.
Räcker det inte med att dessa grupper blir representerade med det antal som motsvarar deras andel av befolkningen. Måste det nödvändigtvis krylla av dom på SVT och TV4. PK sjukan naturligtvis!
Citera
2008-11-24, 23:49
Medlem
evolutes avatar
Rialla? Ja en sådan metropol måste man känna till...

På vilken stavelse ska betoningen ligga?
Citera
2008-11-25, 11:15
Medlem
AugustGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Rialla? Ja en sådan metropol måste man känna till...

På vilken stavelse ska betoningen ligga?

När det ligger så nära huvudstaden och ingår i länet måste man känna till det. Bor man i Baku är man däremot förlåten.

RiAla, betoning på A inte RiaLLa stavas alltså med ett L och hur det uttalas borde man förstå om man är murvel. Man har ett tungt ansvar attinte lura i 100 000 unga att det ska heta RiaLLa.
Citera
2008-11-25, 11:24
Medlem
evolutes avatar
Enligt wikipedia har Riala 2005 en folkmängd på 212 personer. Det är ungefär lika många som bodde i min senaste bostadsrättsförening. Jag kanske har hört namnet tidigare, kanske inte, men visst hade jag gissat rätt på uttalet.

Andra orter i länet med liknande folkmängd är Karby, Kårsta, Täljö, Stava, Återvall, Solsidan, Finkarby, etc.
Citera
2008-11-25, 15:13
Medlem
Bajsfacistens avatar
Ni har säkert märkt någon kvotmupp i SVT eller möjligen TV4 som läser upp monologer till inslag till nyheterna (jag har aldrig sett han i TV-rutan). Jag visst kan man väl ha blattar, men herre gud någon som kan tala svenska korrekt och tydligt. Nåvisst han försöker tala tydligt men bra uttal men det hela låter så forcerat så att meningsmelodin blir åt helvete.
Citera
2008-11-27, 06:14
Medlem
På lokalkanalerna brukar det finnas avskräckande exempel på konstiga talfel, brytningar och tondövhet.

Grunderna i all kommunikation är att sålla bort sådant som stör, ex. någon som har en stor finne på näsan som lyser som ett stoppljus, en konstig frisyr eller grällig slips så att folk som lyssnar tappar koncentationen och missar delar av budskapet bara för att dom stör sig på något i rutan.

Har sett ett par lokala nyheter där det finns reportrar som bryter något så fruktansvärt på utrikiska att det knapp går att förstå vad dom säger. Jag skiter i om du är utlänningar, men grundkravet på att läsa nyheter borde vara ren svenska utan talfel.
Citera
2008-11-27, 10:47
Medlem
sue-ellens avatar
Mycket svag trådstart, jag menar Rialla!?! Kan väl inte klandra någon för hur den uttalar en dylik håla. Hur gammal är TS? Detta gnällbeteende brukar normalt observeras på landets geriatriska mottagningar. Anti-pk febern på fb börjar nå löjeväckande nivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in