Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-07, 01:03
  #1
Medlem
Tja!

Jag har åkt in för rattfylleri då jag körde bakis och ångrar det starkt! Jag fick mitt körkort indraget 1 år och måste nu lämna minst 4 blod- och leverprover. Jag får inte ha "förhöjda levervärden" på blodproverna om jag ska få tillbaka mitt körkort.

De prover som förmodligen kommer tas är:

ALAT
ASAT
CDT
GT


Min fråga, är det någon som har ERFARENHETER av dessa prover? Kan man dricka alkohol t.ex 2-3 veckor innan ett prov och ha goda resultat?

Tacksam för svar!
2012-05-07, 01:38
  #2
Medlem
Dr.Jesuss avatar
Det beror på hur dina alkoholvanor sett ut dom senaste åren och om du är fullt frisk då såklart.
Är du det och inte dricker 5 dagar i veckan så ska det vara lungt.
Men du behöver ju kanske inte läska loss helgen innan du ska lämna prov förstås.
Jag dricker några öl då och då, och det har aldrig varit några problem.
Lycka till
2012-05-07, 01:56
  #3
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naaarrreee
Tja!

Jag har åkt in för rattfylleri då jag körde bakis och ångrar det starkt! Jag fick mitt körkort indraget 1 år och måste nu lämna minst 4 blod- och leverprover. Jag får inte ha "förhöjda levervärden" på blodproverna om jag ska få tillbaka mitt körkort.

De prover som förmodligen kommer tas är:

ALAT
ASAT
CDT
GT


Min fråga, är det någon som har ERFARENHETER av dessa prover? Kan man dricka alkohol t.ex 2-3 veckor innan ett prov och ha goda resultat?

Tacksam för svar!
Risken finns att dom tar B-peth istället, och då får du nog ge fan i läsken. Det är CDT's storebror med långt större precision. CDT ger inte alarmerande värden om du inte dricker en vinare om dan typ, men sen kommer det ju lite an på vad deras tolerans är, är det NOLL som gäller så bör du inte läska oavsett om det är CDT eller B-peth. B-peth finns bara i kroppen om det finns etanol, aldrig annars. Finns mycket att läsa om det, och jag har själv tagit ett. Jag skyllde på 2 brakfester under de 4 föregångna veckorna, och "fick godkänt" men jag tror att det var på jäsken. Googla runt på B-peth och läs.
2012-05-07, 18:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jesus
Det beror på hur dina alkoholvanor sett ut dom senaste åren och om du är fullt frisk då såklart.
Är du det och inte dricker 5 dagar i veckan så ska det vara lungt.
Men du behöver ju kanske inte läska loss helgen innan du ska lämna prov förstås.
Jag dricker några öl då och då, och det har aldrig varit några problem.
Lycka till

Ja du, hur ska jag summera dom? Man kan väl säga att jag druckit mig full i snitt 1 ggn i veckan. Men nu har jag hållt mig 100% ren i cirka 2 månader.
Problemet är att jag aldrig vet när jag kommer ha provtagningar, dom ringer in en samma dag eller dagen före. Så jag kan aldrig planera när jag kan dricka lite smått eller inte..
2012-05-07, 18:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
Risken finns att dom tar B-peth istället, och då får du nog ge fan i läsken. Det är CDT's storebror med långt större precision. CDT ger inte alarmerande värden om du inte dricker en vinare om dan typ, men sen kommer det ju lite an på vad deras tolerans är, är det NOLL som gäller så bör du inte läska oavsett om det är CDT eller B-peth. B-peth finns bara i kroppen om det finns etanol, aldrig annars. Finns mycket att läsa om det, och jag har själv tagit ett. Jag skyllde på 2 brakfester under de 4 föregångna veckorna, och "fick godkänt" men jag tror att det var på jäsken. Googla runt på B-peth och läs.

Jo jag har ju hållit mig 100% ren sen första dagen jag började besöka läkaren och har ännu inte gjort några prover, efter lite mindre än 2 månader. Ska ta reda på vilka prover dom tar när jag går på första provet och sedan anpassa mig efter dem. Men hur länge håller B-peth i sig i kroppen?
2012-05-09, 19:00
  #6
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naaarrreee
Jo jag har ju hållit mig 100% ren sen första dagen jag började besöka läkaren och har ännu inte gjort några prover, efter lite mindre än 2 månader. Ska ta reda på vilka prover dom tar när jag går på första provet och sedan anpassa mig efter dem. Men hur länge håller B-peth i sig i kroppen?
4 veckor, men precisionen är som sagt as-hög. Och har man krökat länge lagras ett högre värde.
2012-05-10, 18:38
  #7
Medlem
Jag drack relativt "normalt" kan jag tycka, ca 8-10 småburkar starköl i veckan kanske under tiden jag tog prover. Låg runt övre gränsen hela tiden på CDT, men gamma-GT eller vad det heter och dom andra var helt normala...
Än har jag inte hört nåt av transportstyrelsen om att det ogillades. Det var ett halvår sen jag skickade in läkarintyget (mitt andra). Men går bara och väntar på att få lämna ännu en 6-månaders period.
2012-05-10, 18:45
  #8
Medlem
hoffmanintowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeerow
Jag drack relativt "normalt" kan jag tycka, ca 8-10 småburkar starköl i veckan kanske under tiden jag tog prover. Låg runt övre gränsen hela tiden på CDT, men gamma-GT eller vad det heter och dom andra var helt normala...
Än har jag inte hört nåt av transportstyrelsen om att det ogillades. Det var ett halvår sen jag skickade in läkarintyget (mitt andra). Men går bara och väntar på att få lämna ännu en 6-månaders period.


Grejen med det är att CDT värderna är olika hos alla människor i normal tillstånd. Så när du dricker som du gjorde, lika mycket hela tiden då reagerar inte sköterskan direkt men om du inte dricker på 2 månder och sen super till då chock höjs värdena så då reagera dom...
2012-05-10, 18:52
  #9
Medlem
Selldomsoldouts avatar
Om dina värden är normala och du har en frisk lever, så kan du dricka upp till en vinare om dan i 14 dagar innan du bryter dom övre gränsvärdena. Mycket skrämselpropaganda med leverprover. Har lämnat prover i 4år innan transportstyrelsen sa att det fick va nog. 4år är max tiden som dom kan kräva prover av dig. Skiten kostade mig ca 9k om året med prover + körkortet= 40k allt som allt.
2012-05-11, 01:17
  #10
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeerow
Jag drack relativt "normalt" kan jag tycka, ca 8-10 småburkar starköl i veckan kanske under tiden jag tog prover. Låg runt övre gränsen hela tiden på CDT, men gamma-GT eller vad det heter och dom andra var helt normala...
Än har jag inte hört nåt av transportstyrelsen om att det ogillades. Det var ett halvår sen jag skickade in läkarintyget (mitt andra). Men går bara och väntar på att få lämna ännu en 6-månaders period.
Citat:
Ursprungligen postat av zeerow
Jag drack relativt "normalt" kan jag tycka, ca 8-10 småburkar starköl i veckan kanske under tiden jag tog prover. Låg runt övre gränsen hela tiden på CDT, men gamma-GT eller vad det heter och dom andra var helt normala...
Än har jag inte hört nåt av transportstyrelsen om att det ogillades. Det var ett halvår sen jag skickade in läkarintyget (mitt andra). Men går bara och väntar på att få lämna ännu en 6-månaders period.
Aldrig nåt B-peth prov?
2012-05-11, 20:19
  #11
Medlem
Ska du lämna dessa prov under en begränsad tid, typ 6 månader eller liknande?

Jag skulle fan hållt mig ifrån "läsken" under tiden du har denna provperiod. Klart att man hade tagit någon öl på fredagkvällen men absolut inte för mycket!

Visst suger det att de kan ringa in dig när som helst!

Jag har själv en likande prov, åkte fast för drograttfylla och ska lämna 4 urinprover och ett blodprov under "minst" 6 månads period och kanske längre om läkaren beslutar om det! Tänkte jag skulle anmäla mig i slutet på september så jag kan påbörja denna period efter sommaren. tar denna sommar och fläskar loss rejält med droger och alkohol sen ska jag hålla mig ren med början den 1 septemer sen gäller det minst sex månaders renhet!

Ska bli intressant att hålla sig ren i 6 månader, livet kanske ändrar sig till det bättre? Tror dock att jag direkt efter att jag har lämnat ett urinprov att jag slår i mig lite jonk just den kvällen för de kallar förhoppningsviss inte in mig två gånger samma vecka!

Lycka till och håll dig ren!
2012-05-14, 23:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kchris862
Ska du lämna dessa prov under en begränsad tid, typ 6 månader eller liknande?

Jag skulle fan hållt mig ifrån "läsken" under tiden du har denna provperiod. Klart att man hade tagit någon öl på fredagkvällen men absolut inte för mycket!

Visst suger det att de kan ringa in dig när som helst!

Jag har själv en likande prov, åkte fast för drograttfylla och ska lämna 4 urinprover och ett blodprov under "minst" 6 månads period och kanske längre om läkaren beslutar om det! Tänkte jag skulle anmäla mig i slutet på september så jag kan påbörja denna period efter sommaren. tar denna sommar och fläskar loss rejält med droger och alkohol sen ska jag hålla mig ren med början den 1 septemer sen gäller det minst sex månaders renhet!

Ska bli intressant att hålla sig ren i 6 månader, livet kanske ändrar sig till det bättre? Tror dock att jag direkt efter att jag har lämnat ett urinprov att jag slår i mig lite jonk just den kvällen för de kallar förhoppningsviss inte in mig två gånger samma vecka!

Lycka till och håll dig ren!

Ja precis, jag ska också lämna prover under 6 månader, och nu har det gått 2 månader och jag har hållit mig helt ren, eller tagit nån öl då och då, men absolut inte så att jag blir full.

Nej men jag har bestämt mig att hålla mig helt borta från alkohol under dessa månader jag har kvar. Man känner sig mycket bättre när man inte dricker längre, och så går man ner i vikt
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback