Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-03-15, 02:06
  #49
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
PET proverna de tar ser allt. Även en enda fylla flera veckor innan. Det är svårt att "smita undan"
Trappa ner istället. Svinhårt första tre dagarna, men det går.

drack 12 starköl en och en halv vecka innan PET-test och det syntes ingenting, de andra levervärdena var också helt normala, dock hade jag inte druckit på 4 månader före den fyllan
2017-03-19, 14:20
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naaarrreee
Tja!

Jag har åkt in för rattfylleri då jag körde bakis och ångrar det starkt! Jag fick mitt körkort indraget 1 år och måste nu lämna minst 4 blod- och leverprover. Jag får inte ha "förhöjda levervärden" på blodproverna om jag ska få tillbaka mitt körkort.

De prover som förmodligen kommer tas är:

ALAT
ASAT
CDT
GT


Min fråga, är det någon som har ERFARENHETER av dessa prover? Kan man dricka alkohol t.ex 2-3 veckor innan ett prov och ha goda resultat?

Tacksam för svar!

Har själv precis avslutat en sådan provtagning och jag skulle starkt rekommendera att du helt håller dig ifrån alkohol, blev själv underkänd första gången för att jag druckit ett par öl några veckor före ett prov. Provtagningen kostar både tid och pengar och att behöva göra om skiten är ingen höjdare.

Bit i det sura äpplet, håll dig nykter, få skiten överstökad och sen fira med en veckofylla
2017-03-21, 22:21
  #51
Medlem
sogeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
drack 12 starköl en och en halv vecka innan PET-test och det syntes ingenting, de andra levervärdena var också helt normala, dock hade jag inte druckit på 4 månader före den fyllan
Ett lagom till medelhårt tutande under provperoiden var inga problem för min del.
2017-04-18, 12:55
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naaarrreee
Tja!

Jag har åkt in för rattfylleri då jag körde bakis och ångrar det starkt! Jag fick mitt körkort indraget 1 år och måste nu lämna minst 4 blod- och leverprover. Jag får inte ha "förhöjda levervärden" på blodproverna om jag ska få tillbaka mitt körkort.

De prover som förmodligen kommer tas är:

ALAT
ASAT
CDT
GT


Min fråga, är det någon som har ERFARENHETER av dessa prover? Kan man dricka alkohol t.ex 2-3 veckor innan ett prov och ha goda resultat?

Tacksam för svar!

Gjorde exakt samma prover och blev underkänd på första för att jag druckit 3 öl 2 veckor före. Finns dom som säger att det funkar att supa under provtagningen, men det gäller uppenbarligen inte oss alla, så ta det säkra före det osäkra och håll dig nykter.
2017-04-21, 15:44
  #53
Medlem
The-Overminds avatar
Har tidigare tagit prov när jag druckit i princip dagligen , stora mängder + varvat med diverse droger i månader och haft helt normala alat/asat. Dem är dock höga nu av andra anledningar
De andra markeringarn har jag sämre koll på. Tror det är väldigt individuellt.
__________________
Senast redigerad av The-Overmind 2017-04-21 kl. 15:51.
2017-04-25, 06:53
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Overmind
Har tidigare tagit prov när jag druckit i princip dagligen , stora mängder + varvat med diverse droger i månader och haft helt normala alat/asat. Dem är dock höga nu av andra anledningar
De andra markeringarn har jag sämre koll på. Tror det är väldigt individuellt.

Som du säger är det nog väldigt individuellt, jag själv kunde knappt dricka en droppe utan att värdena stack iväg.. Dock är min lever inte i något vidare skick sen tidigare, gissar att det spelar in en del.
2017-08-05, 17:06
  #55
Medlem
Kan jag som inte varit på första provet dricka alkohol?

Har bara varit på läkarbesöket.
2019-03-02, 19:48
  #56
Medlem
Om man ska lämna blodprov kan man dricka någon enstaka öl 2dagar innan.
Har inte druckit mer än någon öl per helg så värdena ska ju hålla sig inom gränsvärdet.
Frågan är bara om det påverkar så nära inpå?
2019-08-19, 14:25
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engroniller
Hejsan!

Jag kan komma med lite info om leverprov för de som är oroliga över testerna, jag har själv gjort leverprover i ett halvår(fyra stycker) och fått svar idag av min doktor nu. av de fyra så var de ett som var aningen förhöjt och då hade jag dragit på en ordentlig fylla på fredagen var sjukt bakis hela lördagen och gjorde provet på måndagen. Söp ordentliget på midsommar och gjorde provet på tisdagen och de var inga problem. drag fyra öl på en söndag och gjorde prov på tisdag morgon och inga problem där heller. Hoppas de kan hjälpa någon som är lite nervös över dessa förbannade prover.

Mvh engroniller

Du skriver att ett prov var aningen förhöjt. Klarade du dig ändå? Mvh
2019-08-19, 15:55
  #58
Moderator
Morfar-52s avatar
Frågor kring levervärden och leverprov tas i (FB) Medicin och hälsa , https://www.flashback.org/sok/leverv%C3%A4rden ./låst
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback