2009-03-28, 12:14
Medlem
Skitiss avatar
Här i luleå (hertsön) finns det två stora leastadianfamiljer. Fältros (bara sju nu i huset) och Nevanpäre (?).
Citera
2010-11-28, 21:37
Medlem
Jag vet, det är en gammal tråd. Men jag blir bara så full i skratt över allt roligt ni hittar på om oss. Jag är laestadian själv och har ett helt normalt liv som knappast skiljer sig så mycket från andra kristnas liv. Laestadianismen är endast en väckelserörelse inom svenska kyrkan. Vi har inga bestämmelser hur vi ska vara eller se ut. En del har tv, andra inte. Gardiner och tvättmaskiner med glasluckor är bara påhitt. Några har stora familjer och några små.. vi tror inte att man måste föröka sig, djävulens kalsonger är en myt..

Jag är iof uppväxt i den östlaestadianska församlingen. Men som jag uppfattat västlaestadianer så skiljer det inte så mycket från oss. SÅ..
Citera
2010-11-29, 01:18
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Trådtiteln känns helgalen,
finns det Laestadianer utanför Sverige skulle jag fråga...

Jajamen, relativt vanligt i norra Finland.
Citera
2011-10-28, 16:35
Medlem
Här i svenska österbotten finns rätt många laestadianer och de skiljer sig inte alls från mängden förutom att typ alla har 10 syskon och har ingen tv. Men dator har de ändå allihop. De gillar också att skämta om att de är laestadianer och driver med stereotypen av dom.

Vet nog bara ett par stycken som faktiskt är sådär hardcore. De är fan inte så trevliga.
Citera
2011-10-28, 16:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Här i Gällivare finns det mängder av laestadianer. Det finns ett sk. bönehus med 1200 sittplatser.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3119792
Nytt bönhus byggs av enbart frivilliga
Publicerat: onsdag 23 september 2009 kl 14:59
Citera
2011-10-28, 21:00
Medlem
Huvet på spiken!

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
...Leastadianerna beter sig lite som en flock får som är beroende av högste ledaren för att uppnå frälsning. De kan inte själva, även om de är starkt troende, på ett personligt plan uppnå himmelriket.

Ledaren har den nyckeln.

Det är så sekter fungerar. Du kan inte nå frälsning på egen hand, utan endast genom att lyda ledaren (pastorn/förkunnaren/predikaren/annan auktoritär stämma, etc).

Hade frälsning kunnat nås på egen hand, så hade falska profeter inte haft någon marknad!
Senast redigerad av GaussBonnet 2011-10-28 kl. 21:19.
Citera
2011-10-28, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Det är så sekter fungerar. Du kan inte nå frälsning på egen hand, utan endast genom att lyda ledaren (pastorn/förkunnaren/predikaren/annan auktoritär stämma, etc).

Hade frälsning kunnat nås på egen hand, så hade falska profeter inte haft någon marknad!
Vad snackar du om? Det finns väl ingen ledare i denna rörelse. Laestadius levde på 1800 talet.
Citera
2011-10-29, 09:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky
Vad snackar du om? Det finns väl ingen ledare i denna rörelse. Laestadius levde på 1800 talet.

Det finns alltid auktoritetsfigurer i sk "organiserad" religion.
Tex. när församlingen måste betala ett extra tionde och prästen/predikaren/whatever endast har detta tionde att leva på, men kör mercedes till jobbet, som i detta fallet.
Citera
2011-10-29, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det finns alltid auktoritetsfigurer i sk "organiserad" religion.
Tex. när församlingen måste betala ett extra tionde och prästen/predikaren/whatever endast har detta tionde att leva på, men kör mercedes till jobbet, som i detta fallet.
Vad heter personen som har denna funktion inom Laestadianismen då?
Hur vet du att de betalar tionde - till vem? De är ju med i Svenska kyrkan. Dessutom lär ju dessa hålla till i övre Norrland. Det är ju inte känt som en region som är full av lyxkåkar osv.
Senast redigerad av LavenderSky 2011-10-29 kl. 19:49.
Citera
2012-04-21, 11:03
Bannlyst
Är det någon som känner några Laestadianer?

Är det någon från norra Sverige tex, eller Finland som känner några Laestadianer?
Jag är nyfiken på dem! Hur är de? Stämmer det att de är duktiga egenföretagare som ändå inte använder internet? Är det sant att de har massor av barn och gifter sig unga?
Uppfattar ni dem som väldigt fromma? Hur pass annorlunda är deras livsstil?
Citera
2012-04-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Är det någon från norra Sverige tex, eller Finland som känner några Laestadianer?
Jag är nyfiken på dem! Hur är de? Stämmer det att de är duktiga egenföretagare som ändå inte använder internet? Är det sant att de har massor av barn och gifter sig unga?
Uppfattar ni dem som väldigt fromma? Hur pass annorlunda är deras livsstil?

De jag har träffat är jättetrevliga. Många av dem hade eget företag, om de använde internet vet jag inte, men de jag hälsade på hade ingen tv. Men de jag gick skola med använde internet precis som vanliga människor. Några av dem hade jättemånga barn, men de flesta hade som "vanligt folk" 2 eller 3 barn. Att de gifte sig unga vet jag inte.......inte när de var 18, men det är väl ganska vanligt att de gifter sig mellan 20-25 års ålder.......fast det gjorde ju jag också, även fast jag inte var de minsta kristen.

Jag uppfattar de jag träffat som vänliga, roliga människor, vars tro är en stor del av deras liv. De är för det mesta nykterister, men jag tyckte ändå att de levde relativt vanliga liv.....även om de hade en stort stöd och gemenskap i sin församling.
Citera
2012-04-21, 21:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Ja, jo. Jag kan berätta lite sporadiskt om olika upplevelser med dessa kultister.

Internet verkar gå bra att använda, men TV får man tydligen inte se på även om man hört historier om Laestadianer som sålt sina hus och köparna hittat antennuttag i garderoben.

Oftast har Laestadianerna bra arbetsetik och så, men kan ibland vara smått stela socialt. Åtminstone av vad jag upplevt.
Ett skräckexempel är en kvinna som pratade med sin vän på jobbet och skrattade åt något roligt som hänt, varpå hon tappade sin matbricka på golvet och deras arbetskamrat som var Laestadian sa på fullt allvar; -Så går det när man skrattar!
Tydligen tillhör skrattet djävulen och gud straffar en direkt..

Laestadiankvinnor giftes bort tidigt och långväga inom religionen, delvis för att undvika treögda mutanter och för att man inte vill att ens barn ska bli förtappade ihop med någon gudlös ateist eller liknande.

Kvinnorna klär sig oftast i långa jeanskjolar med håret hårt uppsatt och är utan smink.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in