Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Är det någon från norra Sverige tex, eller Finland som känner några Laestadianer?
Jag är nyfiken på dem! Hur är de? Stämmer det att de är duktiga egenföretagare som ändå inte använder internet? Är det sant att de har massor av barn och gifter sig unga?
Uppfattar ni dem som väldigt fromma? Hur pass annorlunda är deras livsstil?
De jag har träffat är jättetrevliga. Många av dem hade eget företag, om de använde internet vet jag inte, men de jag hälsade på hade ingen tv. Men de jag gick skola med använde internet precis som vanliga människor. Några av dem hade jättemånga barn, men de flesta hade som "vanligt folk" 2 eller 3 barn. Att de gifte sig unga vet jag inte.......inte när de var 18, men det är väl ganska vanligt att de gifter sig mellan 20-25 års ålder.......fast det gjorde ju jag också, även fast jag inte var de minsta kristen.
Jag uppfattar de jag träffat som vänliga, roliga människor, vars tro är en stor del av deras liv. De är för det mesta nykterister, men jag tyckte ändå att de levde relativt vanliga liv.....även om de hade en stort stöd och gemenskap i sin församling.