2012-04-15, 16:35
Medlem
Hej en fråga.

Låt säga jag sökt Göteborg och Stockholm.

Göteborg
urval 1 = 1.0hp
urval 2 = 0.5hp

Stockholm
urval 1 = 0.6
urval 2 = 0.3

låt säga jag fick 0.8 på högskoleprovet. Kommer jag erbjudas i Stockholm då som första hand om jag valt Göteborg som första?

Följdfråga, måste man då tacka nej till Stockholm och vänta in urval 2 eller hur funkar det?
Risken är ju då att man blir utan utbildning... Hoppas ni förstår ?
Citera
2012-04-15, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
Hej en fråga.

Låt säga jag sökt Göteborg och Stockholm.

Göteborg
urval 1 = 1.0hp
urval 2 = 0.5hp

Stockholm
urval 1 = 0.6
urval 2 = 0.3

låt säga jag fick 0.8 på högskoleprovet. Kommer jag erbjudas i Stockholm då som första hand om jag valt Göteborg som första?

Följdfråga, måste man då tacka nej till Stockholm och vänta in urval 2 eller hur funkar det?
Risken är ju då att man blir utan utbildning... Hoppas ni förstår ?
Om du hade 0,8 vid den intagningen så skulle följande hänt.

Om du sökt Gbg över Sthlm:

I juli när urval 1 kommer så får du besked att du är antagen i Sthlm och reserv vid Gbg. Du får nu välja om du vill stå kvar som reserv eller tacka nej och stanna i Sthlm. Om du väljer att stå kvar som reserv så skulle du vid urval 2 få plats i Göteborg.

Om du sökt Sthlm över Gbg:

Du blir antagen i Sthlm vid urval 1 och allt under (däribland Gbg) stryks.
Citera
2012-04-16, 00:27
Medlem
Det nya Högskoleprovet har ju gynnat folk som har lätt för Matte, hur tror ni att det kommer påverka antagningspoängen för civ.ing runt om i landet? Jag fick 1,4 på HP i höstas och har sökt några program som hade 1,4 som gräns HT2011 - det känner jag som att det är ganska kört. Jag har även sökt M som hade 1,2 i höstas, tror ni risken finns att den kan gå upp till 1,4-1,5 pga det nya provet?
Citera
2012-04-16, 01:56
Medlem
Premisserna för Umeå Universitets alternativa urval till läkarlinjen till i höst är:

Högskoleprov + (Betygssnitt från gymnasiet/10) + Poäng på intervju

Hur stor chans tror ni jag har att komma in? Mina meriter är 21.00 i betyg (18.5 i snitt + 2.5 meritpoäng) och 1.6 högskoleprov.

http://www.medfak.umu.se/utbildning/...och-antagning/
Citera
2012-04-16, 17:32
Medlem
Huffpuffens avatar
Är intresserad av Civilingenjörsutbildningen inom Medieteknik på KTH för att kunna ta master i Människa-Datorinteraktion.

Såhär ser intagningspoängen ut:

HT2009: 16.30 HP: 1.0
HT2010: 17.60 HP: 1.1
HT2011: 18.50 HP: 1.1

Gymnasiesnitt: 16.8 + 1.0 (merit)
HP: 0.7 (totalt omotiverad, gjorde det för 2 år sedan och missade årets HP, tyvärr)

Med andra ord, en oönskad ökning under de senaste tre åren. Hur tror ni detta kommer gå? Känns som att det med största sannolikhet kommer gå åt pipsvängen.

Om detta inte kommer gå vägen, har ni någon bra rekommendation till mig som vill läsa master inom interaktionsdesign? Ska jag satsa på högskoleingenjör i maskinteknik på annan skola för att sedan komplettera med mastern?
Citera
2012-04-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Är intresserad av Civilingenjörsutbildningen inom Medieteknik på KTH för att kunna ta master i Människa-Datorinteraktion.

Såhär ser intagningspoängen ut:

HT2009: 16.30 HP: 1.0
HT2010: 17.60 HP: 1.1
HT2011: 18.50 HP: 1.1

Gymnasiesnitt: 16.8 + 1.0 (merit)
HP: 0.7 (totalt omotiverad, gjorde det för 2 år sedan och missade årets HP, tyvärr)

Med andra ord, en oönskad ökning under de senaste tre åren. Hur tror ni detta kommer gå? Känns som att det med största sannolikhet kommer gå åt pipsvängen.

Om detta inte kommer gå vägen, har ni någon bra rekommendation till mig som vill läsa master inom interaktionsdesign? Ska jag satsa på högskoleingenjör i maskinteknik på annan skola för att sedan komplettera med mastern?
Tyvärr är du nog ganska körd. Sök bastermin och anvämd dim platsgaranti. Eller jobba ett år och gör högskoleprovet igen. lycka till
Citera
2012-04-16, 19:02
Medlem
Hej alla!

Är osäker på om jag kommer in på tekniskt basår på kth campus. Bl 17.65 och Bl 16.90. Jag har 16.4 utan meritpoäng. Finns det en chans? annars kommer jag in på tekniskt basår på kth Haninge, är det samma sak? Får jag en garantiplats till civil- eller högskoleingenjörsutbildningar på kth campus efter avklarad basutbildning? Eller är jag fast på kth Haninge och måste välja någon utbildning dem har där?
Citera
2012-04-16, 19:06
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvenn
Tyvärr är du nog ganska körd. Sök bastermin och anvämd dim platsgaranti. Eller jobba ett år och gör högskoleprovet igen. lycka till

Ja, jag misstänker nästan det! Söker nog grafisk design på LiU i första hand, annars blir det väl medieteknik på LiU då jag inte lär komma in på medieteknik på KTH. Den som lever får se!
Citera
2012-04-16, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megrabb
Hej alla!

Är osäker på om jag kommer in på tekniskt basår på kth campus. Bl 17.65 och Bl 16.90. Jag har 16.4 utan meritpoäng. Finns det en chans? annars kommer jag in på tekniskt basår på kth Haninge, är det samma sak? Får jag en garantiplats till civil- eller högskoleingenjörsutbildningar på kth campus efter avklarad basutbildning? Eller är jag fast på kth Haninge och måste välja någon utbildning dem har där?

Fy fan, hemska Haninge..

Kan inte tänka mig en tråkigare plats att plugga vid..
Citera
2012-04-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thabeet
Fy fan, hemska Haninge..

Kan inte tänka mig en tråkigare plats att plugga vid..

Jag ställde tre frågor och du lyckades inte besvara en enda utav dem.
Citera
2012-04-16, 20:14
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megrabb
Hej alla!

Räcker det inte med att ställa frågan i EN tråd i samma forum?
Citera
2012-04-16, 20:31
Medlem
Hej. Skrev tidigare i tråden men fick inget svar. Jag prövar igen

Jag undrar vad ni tror om mina chanser att komma in på systemvetenskap, IT organisation människa vid GU. Jag uppnår kraven, men inte mer, kommer jag hamna på typ reserv 568, eller hur fungerar det? Är det stort söktryck?

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in