2012-04-12, 18:30
Medlem
Tänkte söka tekniskt basår på chalmers nu till hösten och har 17.5 i betyg inklusive meritpoäng. Men om jag har förstått det rätt så räknas inte meritpoängen med på det tekniska basåret och då har jag endast 16.5. Finns det någon chans att komma in? Finns det något man kan gör annars eller är det helt kört till hösten?
Citera
2012-04-12, 20:22
Medlem
Jag har en fråga till er lite mer erfarna.

När jag ser på antagningsstatistiken för ht 2010 så har alla läkarutbildningar 22.5 men 2011 så har många mycket lägre, vad beror det på?
Var det lägre antal som sökte in då och vad ska man förvänta sig nu ht 2012?

För jag överväger just nu att välja att läsa till läkare och som det ser ut nu kommer jag gå ut med 22,3.

De universitet jag är intresserade av är mest uppsala och lund, men kan också tänka mig att läsa i linköping, umeå och göteborg.

Hur ser mina chanser ut?

Samtidigt undrar jag vad som är det stora skillnaden på att söka in på hösten eller våren? För på våren verkar det vara mycket enklare att komma in. Är det bara det att de flesta vill börja på hösten eller finns det någon annan grundlig orsak?
Citera
2012-04-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugeprofit
Jag har en fråga till er lite mer erfarna.

1. När jag ser på antagningsstatistiken för ht 2010 så har alla läkarutbildningar 22.5 men 2011 så har många mycket lägre, vad beror det på?
2. Var det lägre antal som sökte in då och vad ska man förvänta sig nu ht 2012?

För jag överväger just nu att välja att läsa till läkare och som det ser ut nu kommer jag gå ut med 22,3.

De universitet jag är intresserade av är mest uppsala och lund, men kan också tänka mig att läsa i linköping, umeå och göteborg.

3. Hur ser mina chanser ut?

4. Samtidigt undrar jag vad som är det stora skillnaden på att söka in på hösten eller våren? För på våren verkar det vara mycket enklare att komma in. Är det bara det att de flesta vill börja på hösten eller finns det någon annan grundlig orsak?
Strukturera upp det lite.

1. Färre som söker kombinerat med fler platser.
2. Lite lägre än i höstas.
3. Att du kommer in någonstans i Sverige har du rätt bra chanser på. Lund och Uppsala har du även bra chanser på fast inte lika bra som om du söker i hela landet.
4. Fler söker alltid på hösten vilket gör alltid att intagningen då är lite högre.
Citera
2012-04-12, 20:51
Medlem
Urverkets avatar
Jag ska söka Civilingenjör Maskinteknik – Teknisk Design i Lund till i höst. Förra året låg intaget i urval 2 på 20.73 i BI samt 1,4 i HP.

Problemet är att jag inte riktigt vet vilket snitt jag har. Hade detta klart för mig när jag lämnade gymnasiet men det var två år sedan, nu kommer jag inte ihåg hur man räknar ihop det. Använde http://www.studentum.se/Raekna_ut_di...yg__d4766.html , är denna sida legit eller? Enligt den hade jag 21,13 inkl 2,5 meritpoäng, vilket jag tror att jag har skrapat ihop då jag har en hel del meriterande kurser. Dock, när jag räknar ihop det själv får jag det till ett lägre värde, men jag är osäker på om jag gör rätt. Har för mig att man fick räkna bort den "sämsta" kursen när man räknar sitt snitt, stämmer det?

Så mina frågor är:

1) Hur räknar man ut sitt snitt på ett helt korrekt sätt?
2) Hur kollar man upp hur mycket meritpoäng man har för en viss utbildning?
3) Kommer jag in på ovanstående utbildning med 21,13 gymnasiesnitt och 1,4 HP?

Har kollat lite på antagning.se etc om regler och uträkning av betyg men får inte fram något i klartext. Denna behörighetsdjungel är så sjukt förvirrande, hoppas någon kan hjälpa till!
Citera
2012-04-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urverket
Jag ska söka Civilingenjör Maskinteknik – Teknisk Design i Lund till i höst. Förra året låg intaget i urval 2 på 20.73 i BI samt 1,4 i HP.

Problemet är att jag inte riktigt vet vilket snitt jag har. Hade detta klart för mig när jag lämnade gymnasiet men det var två år sedan, nu kommer jag inte ihåg hur man räknar ihop det. Använde http://www.studentum.se/Raekna_ut_di...yg__d4766.html , är denna sida legit eller? Enligt den hade jag 21,13 inkl 2,5 meritpoäng, vilket jag tror att jag har skrapat ihop då jag har en hel del meriterande kurser. Dock, när jag räknar ihop det själv får jag det till ett lägre värde, men jag är osäker på om jag gör rätt. Har för mig att man fick räkna bort den "sämsta" kursen när man räknar sitt snitt, stämmer det?

Så mina frågor är:

1) Hur räknar man ut sitt snitt på ett helt korrekt sätt?
2) Hur kollar man upp hur mycket meritpoäng man har för en viss utbildning?
3) Kommer jag in på ovanstående utbildning med 21,13 gymnasiesnitt och 1,4 HP?

Har kollat lite på antagning.se etc om regler och uträkning av betyg men får inte fram något i klartext. Denna behörighetsdjungel är så sjukt förvirrande, hoppas någon kan hjälpa till!

Det står på www.antagning.se om du kollar under dina meriter.
Citera
2012-04-12, 21:09
Medlem
Urverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Det står på www.antagning.se om du kollar under dina meriter.

Tyvärr gör det inte det, står bara mina betyg i listform... dåligt att de inte kan skriva ut poängen där förövrigt!
Citera
2012-04-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urverket
Tyvärr gör det inte det, står bara mina betyg i listform... dåligt att de inte kan skriva ut poängen där förövrigt!
Beror på att man får olika snitt beroende på vad man söker (meritpoäng). Det är väl bara att googla fram hur man räknar ut betygssnittet o börja räkna.
Citera
2012-04-12, 21:20
Medlem
Urverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Beror på att man får olika snitt beroende på vad man söker (meritpoäng). Det är väl bara att googla fram hur man räknar ut betygssnittet o börja räkna.

Såg du mina frågor? Just därför jag frågar. Har använt mig av ett verktyg på en hemsida jag listande ovan men är inte säker på om den är legit. Meningarna om hur man räknar ut snittet går isär var jag än googlar så jag undrar om det är någon som är spiksäker på frågan. Har exempelvis för mig att man får räkna bort en kurs (den sämsta) när man räknar snitt, osäker på om detta stämmer.

Någon som vet?
Citera
2012-04-15, 15:51
Medlem
Kommer jag in på någon juristutbildning eller civilingenjör industriell ekonomi med ungefär 20.5 i betyg och 1.5 i HP ? Går i Naturvetenskapsprogrammet. Har jag tur kan jag få 20.8

Intresserad av storstäder eller universiteten runt omkring(Uppsala t. ex). Även linköpings universitet.
Citera
2012-04-15, 16:20
Medlem
Hur ser mina chanser ut att komma in på en utbildning via HP om HP sett ut så här i urval 1 och urval 2? Jag har 1.3 på HP.

HT11
U1: 1.3
U2: 1.1

HT10
U1: 1.1
U2: 1.0

HT09
U2: 0.8
Citera
2012-04-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kladdkaka4
Hur ser mina chanser ut att komma in på en utbildning via HP om HP sett ut så här i urval 1 och urval 2? Jag har 1.3 på HP.

HT11
U1: 1.3
U2: 1.1

HT10
U2: 1.0

HT09
U2: 0.8
Urval 1 är inte relevant. Du ska titta på urval 2. Mao har du mkt goda chanser.
Citera
2012-04-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Urval 1 är inte relevant. Du ska titta på urval 2. Mao har du mkt goda chanser.

Okej tack, förhoppnings kommer jag väl in då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in