Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Kan ngn snälla försöka förklara rus/potensskillnaden mellan 30mg valium, och 2mg ikovril? (rivotril roche)
Stor skillnad på styrka? Kan man kontrollera sig på iktovril? Mer euforikänsla av ikto?
Gillade inte valiums "dumhets" känsla, vill kunna prata ordentligt med folk och känna mig någorlunda kvick i skallen men ändå lugn så att säga, ungefär som etiz (förutom att man somnade på etiz om man tog dom på kvällar och kopplade av)
10 mg Diazepam (Valium, Stesolid etc) motsvarar någonstans mellan 0.5 och 1 mg Klonazepam (Iktorivil, Rivotril). Snarare 1 mg än 0.5 mg, men som sagt, någonstans mitt i.
Jag gillar Klonazepam bättre, även om jag upplever de båda rusen som snarlika. Det "ruset" du beskriver att du är ute efter beror på tolerans m.m. Personligen anser jag att både Diazepam och Klonazepam är bensodiazepiner man kan bete sig på utan att känna sig korkad eller helt borta. Givetvis spelar dosering in. Jag upplever att Klonazepam slår klart hårdare och har bättre muskelrelaxerande egenskaper. Egentligen får jag väl säga att jag tycker Klonazepam har bättre ångestdämpande egenskaper också, men jag har aldrig behövt tillämpa Klonazepam mot ångest om jag haft exempelvis Diazepam till hands. Båda substanserna har också väldigt lång verkningstid.
Som skrivet, det är två bensodiazepiner som är väldigt lika varandra. Jag får ett mjukt och skönt, avslappnat rus.