2012-02-27, 08:52
Medlem
Manuls avatar
Bra trd, tack fr att ni uppmrksammar och sprider detta!

Aprop Wikipedia s r svenska Wikipedia sedan tidigare knt fr att vara riktigt usel. Hr p Flashback finns sedan tidigare den hr guldklimpen, "Svenska Wikipedia Censur" https://www.flashback.org/t394403

Hr fr vi verkligen svart p vitt hur obildade, partiska och urbota korkade vnsternissarna r som styr svenska Wikipedia. En administratr fr svenska Wikipedia, Grillo, registrerar sig hr och ger sig in i diskussionen (jag tror han dyker upp p sidan 11 frsta gngen). Lser man hans inlgg s r det uppenbart att han inte frstr sig p kllkritik, forskning samt hur man lser och tolkar forskningsrapporter, eller logiskt tnkande fr den delen. Om jag inte minns helt fel s anvnder han sig t.ex. av en Aftonbladetartikel skriven av Jan Guillou fr att bevisa sitt pstende att vikingarna aldrig har existerat. Senare erknner han att han inte ens vet vad "peer review" r fr ngot. Fljer man trden s fr man ven ta del av de andra administratrernas sikter kring rendet, och de r precis lika obildade och korkade som Grillo.

Om ngon redan har tagit upp detta s ber jag om urskt. Jag har inte hunnit lsa igenom hela trden n.
Citera
2012-02-27, 09:05
Medlem
bara fr att vara extra tydlig.

Wallner dmdes fr drp i tingsrtten.

hovrtten ndrade domen till grov misshandel och grovt vllande till annans dd.

vad gller sjlva grningen s har bda domstolarna gjort liknande bedmning. det vill sga att wallner ddat en annan mnniska med kniv.

jag har tittat p wikipediahistoriken.

dr nmns vad jag sett bara det faktum att wallner dmts fr drp.

det r ju viktigt att hela bilden kommer fram. bara fr att man eventuellt hyser antipatier mot wallner s ska man inte tiga bort att en bttre juridiskt utbildad domstol faktiskt bedmde det som att wallner "bara" var skyldig till grov misshandel och grovt vllande.

det r en dom som ofta kommer om vissa omstndigheter inte r utredda vid sjlva ddsfrloppet.

det kanske r mjligt att den ddade gick till angrepp ven om det inte r sannolikt.

d ska en domstol inte dma den tilltalade till drp.

vissa kanske tycker att det hr r juridiska spetsfundigheter. men rttsystemet bygger p principen om "bortom allt rimligt tvivel".
Senast redigerad av JohnnyYuma 2012-02-27 kl. 09:13.
Citera
2012-02-27, 10:46
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lnterpol
Bloggen Researchgruppen stod som klla p en artikel om Dan Berner i flera dagar, fram tills nu pga brket om artikeln om Wallner.

Det riktigt talande r att syndikalistiska medlemstidningen Arbetaren anses vara en vrdig klla fr artiklar men inte Nationell Idag. Nationell Idag r ingen medlemstidning och har strre upplaga n Arbetaren.

Mmmm, detta r ju frsts graverande, men svenska WP r en jkla srja av idioter. Otroligt lg kvalitet p bde innehll och skribenter. Enda anvndningen av svenska WP r som versttningsverktyg och fr att kunna sl upp obskyra svenska personer (som givetvis r ointressanta fr vrlden i stort).

Att Arbetaren r en vrdig klla r korrekt, eftersom det r en "riktig tidning". Nationell idag kan WP s klart avfrda eftersom den "r hgerextrem"; ett epitet som klistras p tidningen i dess egen wikipediaartikel, ett pstende som belggs genom en hnvisning till en artikel skriven av ingen mindre n Christoph Andersson (vlknd "nazijgare"). S detta r knappast annorlunda n medias vanliga lilla runkbulle.
Citera
2012-02-27, 11:03
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaylighting
Jag reggade mig fr att jag blev irriterad p vad jag lste om honom d jag knner honom irl och har aldrig trffat en s vnlig person i hela mitt liv. Har hrt om det hr flera r innan det blev uppmrksammat och har lst domen sjlv. Artikeln r 90% bullshit skrivet av person som r p lgre niv n SD.
Jag ifrgastter inte din vnskap med eller karaktrisationen du gr av honom idag men om du lst domen och nd skriver sn skit som du gr hr skulle du gjort honom en bttre tjnst genom att inte regga dig. Knslomssigt babbel om nazister och rasister verallt som hotar din lille snlle vn ger snarast intrycket att du r upprrd ver ngon angripit din vn och det lr inte hjlpa din sak vare sig hr eller infr andra oknda.
Citera
2012-02-27, 12:32
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Mmmm, detta r ju frsts graverande, men svenska WP r en jkla srja av idioter. Otroligt lg kvalitet p bde innehll och skribenter. Enda anvndningen av svenska WP r som versttningsverktyg och fr att kunna sl upp obskyra svenska personer (som givetvis r ointressanta fr vrlden i stort).

Att Arbetaren r en vrdig klla r korrekt, eftersom det r en "riktig tidning". Nationell idag kan WP s klart avfrda eftersom den "r hgerextrem"; ett epitet som klistras p tidningen i dess egen wikipediaartikel, ett pstende som belggs genom en hnvisning till en artikel skriven av ingen mindre n Christoph Andersson (vlknd "nazijgare"). S detta r knappast annorlunda n medias vanliga lilla runkbulle.
Jag instmmer! r Wikipedia objektivt? r det som str p Wikipedia sant? Kan man okritiskt hnvisa till Wikipedia?

I en artikel av Folke Shimanski fr Computer Sweden/IDG.se frn 2008-06-13 str att lsa: Kritiken mot vrldens strsta uppslagsverk fr dess bristande trovrdighet och inslag av amatrism har kat mrkbart. Den kommer frn bde journalister och forskare - ven sdana som sysslar med informationsteknologi.

Problemet med Wikipedia menar man r att vem som helst kan skriva artiklar och sjlva publicera, att frfattarna r anonyma, att det ibland frekommer srintressen och att man inte vet om artiklarna granskas av experter eller ens vilka experter som i s fall granskar. I vlrenommerade uppslagsverk som t ex Nationalencyklopedin (NE) r samtliga lngre artiklar skrivna och signerade av utvalda experter och vid misstnkt behov dessutom granskade av andra experter, dr frekommer heller inga varannandagsndringar frn rivaliserande grupper och ingen censur av partiska administratorer. Kritiker av Wikipedia drar sig inte fr att kalla fenomenet digital maoism eller amatrernas kult.

Vad sger Wikipedia sjlva om kritiken? Lennart Guldbrandsson, Wikipedias svenska presskontakt, svarar ngot undfallande till Computer Sweden/IDG.se att Wikipedia bara r en sekundrklla och ska ses som utgngspunkt fr vidare kllkontroll.

Den brittiska mediaforskaren Tara Brabazon orsakade uppstndelse nr hon i januari 2008 helt sonika frbjd sina studenter att anvnda Wikipedia, ven fr franska nyhetsbyrn AFP gller liknande frbud. Vidare skriver Computer Sweden/IDG.se: Vad anser svenska journalister och forskare om Wikipedia? Av dem jag frgat ger ngra direkt tummen ner, de flesta r mer kluvna. ke Petterson, redaktr fr P1:s Publicerat, godtar att Wikipedia anvnds som frsta ingng men har sett flera exempel dr informationen r helt uppt vggarna.

Allmnt br journalister inte anvnda Wikipedia, fastslr han.

Mats Olsson, nyhetschef p TT, tycker att man lika enkelt kan f tag i andra och mera tillfrlitliga kllor.

Efter att ha tagit del av svenska Wikipedias adminkommentarer r det en skrmmande bild man fr, en bild av vervakning, diskriminering, uppskande och matchande av personer, anvndare och IP-adresser - inte helt olikt hur man skulle kunnat tnkt sig att Stasi/DDR skulle agerat i sitt siktsfrtryck.

Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia admindiskussioner
Jag har avblockerat Timovilgats (diskussion bidrag (raderade) loggar loggar om stats hantera rttigheter) enligt principen att tro andra om gott. Jag r nd lite fundersam, och skulle uppskatta om andra sg ver. r det ok behver man ju inte skriva ngot mer hr. /NH 5 februari 2012 kl. 13.37 (CET)

Kan nog bra bra om fler hller lite koll. Jag har tipsat lite p hans diskussionssida (efte att han redigerade i en artikel och ej angav klla. Sedan ndrade han i kiruna-artikeln. Se hans diskussionssida fr nya meddelanden. Gen lite mer chans, men hlla ett vakande ga. Adville 5 februari 2012 kl. 21.57 (CET)

Jag tycker det finns skl att vara extra vaksam. Anvndarnamnet r det samma som en knd lokal kyrkopolitiker och lrare (om jag inte minns det senare fel). Ifall det inte r samma person r anvndarnamnet mycket olmpligt. dnm (d | b) 15 februari 2012 kl. 09.59 (CET)

En snabb skning visar att det stmmer. Redigeringarna verkar med stmma med mp-politikerns bostadsort och religisa tillhrighet. (bortsett frn det s r det sttet att redigera som jag flaggar fr). Adville 15 februari 2012 kl. 11.14 (CET)

Notera ordval...
Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia admindiskussioner
Jag har i skrivande stund lagt en BO om halvlsning av artikeln om Expo. Med fljande motivering:
En liten bakgrund: Den senaste tiden (1-2 veckorna) har det skett, av allt att dma, en hgerextrem samling och anstrngning mot artiklar p Wikipedia. De angriper artiklarna om Expo, Jacques Henri Wallner, Nordisk ungdom, Nationell idag med flera (i den sist nmnda har det inte blivit ngot redigeringskrig nnu, men det fljer samma mnster). I flera fall handlar det om att misstnkliggra beskrivningar genom KB-mrkning (trots att det faktiskt inte behvs i de givna sammanhangen) eller att man helt tar bort informationen och erstter det med en frsknande beskrivning. I fallet Nordisk ungdom, som r det mest uppenbara av dem, hade vi ett klart fall av kallande p frstrkning (vilket inte gemenskapen reagerade p, p ett tillbrligt stt). Det fanns ven en aggressiv underton och direkta phopp, vilket det ocks funnits gllande Expo. Det r inte skert att det r samma grupp av mnniskor bakom samtliga, men sannolikheten r stor, och de olika mnena r p sina stt lnkade till varandra.
Den senaste tiden har varit djvligt jobbig och krvande! Det tar mycket energi att motverka dessa uppenbara fall av POV-pushning, i synnerhet om ven etablerade anvndare kommer med helt ondiga (och "wikitiga") ppekanden, som av dessa POV-pushare kan uppfattas som std fr deras linje, vilket ger dem energi och gr dem n mer energiska. Vi vet att POV-pusharna har fel men nd undergrver vi varandra innan vi stoppat hotet mot Wikipedias neutralitet. Jag frvntar mig att etablerade anvndare ska i frsta hand st upp fr vra riktlinjer och hjlpa varandra att upprtthlla dessa, inte riskera det omvnda. Vi r allt fr bra p att ifrgastta varandra nr vi i stllet borde hlla ihop mot dessa agendor. Sedan kanske vi inte hller med varandra om tillvgagngsstt med mera, men det r en sekundr sak som vi kan ta i tur med nr faran mot Wikipedias neutralitet r undanrjd.

Jag hoppas att samtliga som lser detta kan hlla gonen ppna p artiklar som extremhgern grna vill pilla i, fr just nu r det som sagt mycket som hnder p denna front. Vnligen, dnm (d | b) 26 februari 2012 kl. 14.48 (CET)

Sger samma sak som jag sa ovan: blockera ip-numren men lt i strsta mjliga mn bli att lsa artiklarna. /Grillo 26 februari 2012 kl. 16.07 (CET)
Senast redigerad av chainmail 2012-02-27 kl. 12:51.
Citera
2012-02-27, 12:43
Medlem
HerrPs avatar
Hur har du ftt tag p de dr citaten?
Citera
2012-02-27, 12:45
Medlem
chainmails avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikiped...n_av_Wikipedia
Citera
2012-02-27, 15:11
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Jag instmmer! r Wikipedia objektivt? r det som str p Wikipedia sant? Kan man okritiskt hnvisa till Wikipedia?

Relevanta frgestllningar! Min erfarenhet r att Wikipedia hller hr kvalitet, men jag lser endast p engelska. Svenska WP undviker jag eftersom att den i bsta fall r en ren versttning, i vissa andra fall av betydligt lgre kvalitet. Den hr trden bekrftar mina betnkligheter ytterligare.
Citera
2012-02-27, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nu skall man inte stirra sig blind p detta men enbart en av de jurister som dmde Wallner ville ha honom flld fr vllande, resten ville flla honom fr drp. Dessutom ville majoriteten av nmndemnnen flla honom fr drp.

vldigt bra invndningar.

nr man noga studerar domen r det svrt att se varfr Wallner dms till grov misshandel och grovt vllande. hovrtten konstaterar ju faktiskt att Wallner borde ha varit medveten om hur svra skador han tillfogade den dde.

jag tycker att det r rimligt att frga Wallner idag hur han hanterar att han ddat en medmnniska.

det finns en parallell till professor Bill Ayers i USA. Han var radikal och medlem i en terroristgrupp p vnsterflanken, the weathermen.

han fr fortfarande frgor om det. det str dessutom om hans medlemskap och eventuella kontroverser kring Weathermen p engelska Wikipedia. trots att weathermen inte har ngot med hans nuvarande professur att gra.

men inget om Wallner p svenska wikipedia.

amerikansk media gr sitt jobb. inte svenska.

sedan s anvndes ondigt vinklat sprk i nationell idags artikel. drfr blir det svrt att ta den p allvar.
Citera
2012-02-27, 21:53
Medlem
Det r redigeringskrig p Wikipedia. Alla som vill nmna att Wallner r en dmd drpare tillrttavisas och det tas genast bort.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jacques_Wallner

Domen finns hr i PDF
http://pdfcast.org/download/dom-stoc...es-wallner.pdf
Citera
2012-02-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
I Wikipedias fall r det deras officiella policy sen mnga r. Bloggar och "icke etablerad media" erknns inte som klla (p gott och ont). Detta frstrks sklart av att Wikipedia har en bedvande vnsterkantring. Det r helt omjligt att hitta neutral information om det gller ngot som har det allra minsta lilla politiska innehll. Endast teknisk information samt ldre vetenskapliga mnen (och ej humaniora) r neutrala. Och svenska Wikipedia r i stort sett oduglig p samtliga stt.

I Bullens fall beror det snarare p denna anvndares hgst personliga begreppsvrld.

???
Ifrgastter wikipedia hovrttsdomen!?
Citera
2012-02-27, 22:23
Medlem
Till saken, vi har ett ANSVAR att frmedla till den breda allmnheten att den hr karln Wallner r en person som knivddat en annan mnniska (skiter fullstndigt i evt juridisk benmning). Skall en sdan mnniska f vara en ledande redaktr p Sverige strsta tidning?
S fan heller, tminstone inte utan att folk fr reda p det och sjlva kan gra sitt val om huruvida dom vill lsa en knivddares kserier och annat.

Ang Wikipedia - det hr med domen, ja informationen kommer frn en simpel rasseblaska och det hller jag med om att det finns precis noll och ingen trovrdighet hos dom MEN, i det hr fallet finns ju en dom frn en domstol - det mste vara en enkel sak att kontrollera det.

Jaques Wallner r en mnniska i offentlighetens ljus, det r fullkomligt sjlvklart att ocks hans tidigare grningar skall granskas i offentlighetens ljus.

Det hr visar med andra ord inte BARA svagheter hos etablerad media, utan ocks hos ny ntmedia.
Senast redigerad av svenbrynolf 2012-02-27 kl. 22:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in