• 1
  • 2
2011-03-23, 20:07
Medlem
Timeouts avatar
Jag letade efter en annan sak och hamnade på en sida och där finns en text om ett mord och nu blev jag lite nyfiken på vad det här är för dåre. En före detta idrottslärare och pilot!
Hur kunde det gå så snett för honom?

https://lagen.nu/dom/rh/2002:30

Åklagaren åtalade J-E.M. för mord med följande gärningspåstående.
J-E.M. har den 28 januari 2001 inne i ett vindskontor till fastigheten Karl Gustavsgatan 63 i Göteborg berövat sin f.d. fästmö A.N. livet genom att fästa ett rep i en takbjälke, föra in hennes huvud i en ögla i ena repänden och härefter hänga upp henne, varvid hon avled.

Sen en lång beskrivning av gärningen och en beskrivning av mördaren som tydligen hade tänkt spränga sin exfru tidigare och blivit dömd för det.
"J-E.M. förekommer under åtta avsnitt i belastningsregistret. Han är dömd bl.a. den 3 december 1993 av Svea hovrätt för försök till mord varvid påföljden - efter företagen rättspsykiatrisk undersökning - bestämdes till fängelse i sex år."

"J-E.M. gjorde följande sakframställning. Han har varit idrottslärare och han har tränat och utövat kampsport.
Han är även utbildad trafikpilot och levde fram till slutet av 1980-talet ett väletablerat liv med fru och barn. I en trafikolycka 1988 ådrog han sig en whiplash-skada vilket gav honom många problem. Sedermera skildes han från sin fru och i samband med en infekterad vårdnadstvist förlorade han år 1993 även sitt arbete.
I denna pressade situation skickade han en sprängladdning till sin före detta fru dock utan avsikt att verkligen skada henne. Sprängladdningen lyckades man dock att detonera på polisstationen och J-E.M. dömdes för mordförsök till ett flerårigt fängelsestraff. Han frigavs villkorligt 1997 och har alltsedan dess försökt att etablera sig på nytt.

Finns det en tråd om detta redan så ber jag om ursäkt men jag kan inte hitta någon?
Senast redigerad av Timeout 2011-03-23 kl. 20:26.
Citera
2011-03-23, 21:14
Medlem
Jan-Erik Mariniusson aka Jan-Erik Kronaas. Anser att han är utsatt för en konspiration.
Finns en tråd om det: https://www.flashback.org/t851006

Även Corruptio har skrivit om honom. Mordoffret hette Ann Nylund.
Citera
2011-03-23, 21:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Jan-Erik Mariniusson aka Jan-Erik Kronaas. Anser att han är utsatt för en konspiration.
Finns en tråd om det: https://www.flashback.org/t851006

Även Corruptio har skrivit om honom. Mordoffret hette Ann Nylund.

Jag hittar ingen Corruptio. Kan du ge en länk?

Kollade länken men den ligger ju på konspirationsteorier och här har vi kriminalhistoria.

Vad ska man göra i det här läget. Slå ihop trådarna... eller låta dom vara kvar i olika forum för dom handlar ju om lite olika saker... eller..?

Edit: Aha... CORRUPTIO är en blogg... http://corruptio1.blogspot.com/

Har försökt att läsa lite i den... och antingen är detta decenniets journalist... eller en total hjärnsmälta... ?

Edit: Finns tråd om corruptio här med https://www.flashback.org/t693643

Men nu var det ju Jan-Erik som var intressant i den här tråden. Ligger det någon sanning i påståendet att han är oskyldigt dömd?
Senast redigerad av Timeout 2011-03-23 kl. 22:23.
Citera
2011-04-13, 18:15
Medlem
Mariniusson/Kronaas blev tydligen misshandlad på KVA Norrtälje 2009. Nu har polisutredningen lagts ner. Nu sitter han på Kumla.

http://vgnt.se/fange-misshandlades-u...gen-laggs-ner/
Citera
2011-04-13, 21:50
Medlem
Citat:
Mariniusson/Kronaas blev tydligen misshandlad på KVA Norrtälje 2009. Nu har polisutredningen lagts ner. Nu sitter han på Kumla.

Eller mer korrekt: JEM påstår att han blev misshandlad av personal på Norrtälje. Fakta är att han har drabbats av en stroke. Vad som orsakade stroken är svårt för någon utomstående att veta men med tanke på allt det övriga den mannen påstår sig vara utsatt för, så vill jag påstå att hans trovärdighet är lika med noll. Vi talar ändå om en av Sveriges värsta rättshaverister.
Citera
2012-02-23, 23:49
Medlem
daim_gbgs avatar
Det här aset har begärt tidsbestämt straff, vilket jag verkligen inte hoppas han får

För övrigt var han inte yrkespilot som han framställer
Han hade tagit flygcert för enmotoriga småplan från USA och fick med hjälp av förfalskade dokument där det stod att han hade både flygvana och cert för kommersiell flygtrafik för flygplan av större modell en provanställning på ett Svensk Flygbolag som numera har kursat.

På sin första flygning med dem var han otroligt kaxig och "kunde allt" så 1:e piloten släppte spakarna och bad honom landa planet, vilket han inte klarade av. Han fick omedelbart sparken.
Flygplanstypen vet jag inte men det var ett kommersiellt plan av större storlek, antagligen en MD80

Mordet han utförde är kallt uträknat, han drogade sin nya flickvän med rohypnol eller liknande och drog sedan till A.N och mördade henne mitt i natten. När han kom hem kröp han ner och låtsades ha sovit, i förhör kom sedan historier om att han varit med en manlig vän på morgonen. Hans nya flickvän skyddade honom fram tills hon insåg fakta i rättegången. Hon var dessutom en regelrätt kopia på A.N i utseende, frisyr osv.

Fallet avskrevs först som självmord, men tack vare att släkt, framför allt hennes dotter, och vänner ringde polisen under en längre tid och bestämt hävdade att A.N inte var i närheten av självmordsbenägen. Även poliser som varit hos A.N i lägenheten beroende på lägenhetsbråk med J-E.M påpekade att just J-E.M borde kollas då det fanns en historik av våldsamheter från honom gentemot A.N

Det som tillslut var lätt avgörande var dels en papperslapp som omnämns i domen där A.N skrivit till sin dotter att "om något händer mig så är det J-E.M" och släkt och vänners påtryckningar om att A.N inte var självmordsbenägen.
Ett par som studerade till rättsmedisinska tog sedan intresse och åkte sonika till Göteborg, sågade ner balken A.N hittades hängd i och utförde tester som sedan la grunden till åtalet (väldigt förenklat och kortfattat, vill ni sätta er in mer i fallet och hur just denna biten gick till kan man läsa om detta i Svensk Kriminalkrönika 2002 eller 2003)

Kuriosa i fallet är att även hans försvarsadvokat begärde på tok för mycket betalt för sitt arbete med J-E.M under hovrättsförhandlingarna. Hon krävde dubbelt timmersättning. Hon dömdes för det om jag inte missminner mig helt.

Härmed är mitt bidrag i denna historien avslutat då jag inte vill outa mig för J-E.M och hans "vänner" om vem jag är i verkligheten
Citera
2013-08-05, 22:50
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daim_gbg
Ett par som studerade till rättsmedisinska tog sedan intresse och åkte sonika till Göteborg, sågade ner balken A.N hittades hängd i och utförde tester som sedan la grunden till åtalet (väldigt förenklat och kortfattat, vill ni sätta er in mer i fallet och hur just denna biten gick till kan man läsa om detta i Svensk Kriminalkrönika 2002 eller 2003)

Du råkar inte ha en länk till detta? Även jag kan bidra till den här storyn med att J.E.M själv låtit DNA-undersöka repen via en advokatfirma som kontaktat SKL. Detta skall ha kostat runt 40.000 kr att göra. Resultaten ska jag inte analysera djupare då jag inte har någon erfarenhet av sånt här men det råder ingen tvivel om att de talat till J.E.M´s fördel. Med detta sagt konstaterar jag dock ändå att J.E.M är en narcissistisk rättshaverist som inte är av denna världen.
Citera
2013-10-03, 19:14
Medlem
PowerDaltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Du råkar inte ha en länk till detta? Även jag kan bidra till den här storyn med att J.E.M själv låtit DNA-undersöka repen via en advokatfirma som kontaktat SKL. Detta skall ha kostat runt 40.000 kr att göra. Resultaten ska jag inte analysera djupare då jag inte har någon erfarenhet av sånt här men det råder ingen tvivel om att de talat till J.E.M´s fördel. Med detta sagt konstaterar jag dock ändå att J.E.M är en narcissistisk rättshaverist som inte är av denna världen.

Slarvade inte polisen bort repet när J.E.M ville att det skulle vara med som bevis?
Har för mig han sa något om det.
Citera
2013-10-03, 19:39
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Detta låter som en vidrig och ondskefull människa som samhället måste skyddas ifrån. Hoppas han aldrig kommer ut igen.
Citera
2013-10-03, 21:08
Medlem
PowerDaltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Detta låter som en vidrig och ondskefull människa som samhället måste skyddas ifrån. Hoppas han aldrig kommer ut igen.
Det dröjer nog
Han brukar i snitt göra 3 anmälningar i veckan mot anstalts personal ledning advokater som inte pallar med o hjälpa honom för han kommer med oändligt med nya krav och "nytt materiel" i sina egna utredningar
Han varken har accepterat att han dömts och kommer inte acceptera det heller och dom poliser som skött utredningen tills han fälldes är livrädda för att han skall lyckas avvika.
Han är även misstänkt för ett dubbelmord i onsala på ett pensionärspar för en massa år sedan.
Citera
2013-10-05, 15:49
Medlem
PowerDaltons avatar
Citat:

Skulle inte bli det minsta förvånad
På varje anstalt han kommer till ställer han krav på personalen om omständliga grejer och i början försöker plitarna hjälpa honom men när det går till överdrift så säger dem ifrån och då skickar han klagomål till anstaltens jurist och vidare med JO anmälningar.
I slutänden är alla emot honom och stänger dom intagnas datasal där J.E.M spenderar morgon till kväll med att skriva klagomål och anmälningar och begära ut kompletteringar på utredningen som fick honom fälld.

Han har i förhör dragit så många versioner att allt han kommer med avvisas då han inte är det minsta trovärdig.
Sen varje beslut rörande honom i anstalt kräver han kopia och att det skall vara undertecknat av alla inblandade så att han kan driva klagomål mot alla som varit med om rapporten/beslutet.

När intagna ställer till mycket problem på en avdelning med andra intagna så att det blir en ohållbart spänd spänning så flyttar man på personen o anger att personen "förbrukat miljön".
När det gäller Janne så förbrukar han miljön bland plitarna och varje gång han lämnar en anstalt så är det med papper att dom inte kan tänka sig att han skall komma tillbaka.

Att han skulle ha fått däng av anstalts personal är inte det minsta orimligt då han ofta lyckas skicka på enskilda vårdare mycket kritik o problem via sina anmälningar.

Han är kall och beräknelig och kan inte ens stava till empati och personalen borde skatta sig lyckliga att han inte är våldsam då han vet att då får han stå för vad han gör och det stämmer inte in i hans offer status att veva ned dem vårdare som öppet jäklas med honom.

För övrigt jätte trevlig och rolig person att lyssna på men inte någon man vill ha kontakt med utanför murarna.
Av vad jag vet har han bara 1 vän i behåll på utsidan som ställer upp i vått o torrt på honom.
Under dem 2 år jag satt med honom hade han 1 besök bara av sin son verkar som ingen annan vill kännas vid honom.
Citera
2015-12-20, 18:45
Medlem
En fullkomlig galning som hette Kalseth när han skickade bomben till sina barn i Mora.
Han dömdes till fängelse i 6år för tilltaget med bomben.
På paketet som skickades med posten stod det leksaker. Ex-frun fattade misstankar och lämnade paketet till polisen. Det visade sig vara en kraftig sprängladdning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in