2011-01-27, 04:48
Medlem
SvenSvenssonovskys avatar
Gen 1:27 Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem.
28 Och Gud välsignade dem; Gud sade till dem: »Varen fruktsamma och föröken eder, och uppfyllen jorden och läggen den under eder; och råden över fiskarna i havet och över fåglarna under himmelen och över alla djur som röra sig på jorden.»

För att inte gå in på otaliga andra utryck då Gud för redan längesedan varnade oss för att ge efter för bögvinker. Och annat judiskt falsarium.
Citera
2011-01-27, 12:30
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'm A
Det allra mesta i GT gäller. Det i lagen gäller (judiska lagen i Moseböckerna, men allt i Moseböckerna är inte tillhörande lagen, t.ex. israels historia) som nämns i NT, antingen direkt eller icke ordagrant citat. Sabbats budet i de 10 budorden gäller inte. All mat är tillåtet enda möjliga tveksamheten rörande mat är blod rätter men min tolkning är att det är okej, även om det finns kristna som väljer att inte äta det.

Som jag tidigare har skrivit så är äktenskap enligt bibeln mellan man och kvinna, detta är det enda rätta sedan det nya förbundet i och med Jesus. Tidigare hade det funnits viss polygami men det är inte längre tillåtet. Bibeln menar på att det enda naturliga umgänget är mellan man och kvinna, om du är intresserad vad som är tillåtet eller ej så läs 3Mos 18 som handlar om förbjudna sexuella förbindelser. Som det står i Romarbrevet som du citerat så menar Paulus på att "avvikande sexuell läggning" är en produkt av ett syndigt levene.
Varför ska jag läsa GT när Jesus och hans ord finns i NT? Som kristen ska man väl lägga GT bakom sig och bara ha NT framför ögonen då det är Jesus ord som är centrala, eller?
Jag kollade upp detta på Wikipedia och där verkar det som att arsenokoitēs är nyckelordet men att dess betydelse är omtvistad. Tydligen skulle androkoitēs vara av betydelsen homosexualitet och arsenokoitēs skulle enligt Philo ha med tempelprostitution att göra.
Nu är ju det här från wiki så kan mycket väl vara en missuppfattning.
Citera
2011-01-27, 21:08
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Bibelns lag må ha varit relevant för ett område i mellersta östern för tvåtusen år sedan. En lag för ett område cirka 650 mil härifrån där och då, men med minimal anknytning till Sverige här och nu.
Lag giltig där och då, under de omständigheterna. Mycket har hänt sedan dess. Skulle lagen inte ha hängt med sedan dess?

Om man nu ska vara stelbent, varför inte likaväl följa yttre mongoliets lagar från anno 1322?
Torde vara lika relevant.

Underligt; en Gud som sägs vara allsmäktig, men som ändå inte förmår inse att omständigheter kan förändras med tiden. Märkligt dålig förståelse för sin egen skapelse...

Nej minsann, rosa nallebjörn är då rakt inte vad jag kallar en sådan "gud"!

Skitstövel är mera adekvat.
Det finns kristna över större delen av världen och ca 1/3 av världens befolkning bekänner sig som kristna idag enligt CIA world factbook därför anser jag det vara högst relevant att kunskap om detta.
Yttre Mongoliets lagar anno 1322 vet jag inget om eller dess spridning idag men jag antar att dess påverkan är försumbar. Så det är stor skillnad i dess relevans.

Jag vill bara påpeka att Gud är både ett lejon och ett lamm, med det menas god men inte samma sak som snäll som jag tidigare tagit upp.

Du har bara off topic argument enligt mig så jag kommer inte argumentera mera för lagens validitet/relevans och har redan skrivit många argument som du kan läsa om du har lust.
Citera
2011-01-27, 21:20
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
bibelordet som du hänvisar till börjar med inga orättfärdiga kommer få ärva Guds rike. kommer inte kristna som har skiljt sig till himlen heller då?

vi får se hur Gud kommer döma och alla som bekänner sig till Jesus kommer inte ha sitt namn i livets bok. men man ska väl se denna bibeltext i ljuset av bibelns undervisning om rättfärdighet genom tro. hur som helst är det ett allvarligt bibelord.

Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, 10 varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. 11 Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande.
Det är självfallet upp till Gud att döma så jag kan inte ge något svar. Jag tror inte att man är rökt för man har felat här som i andra fall typ otukt eller avgudadyrkan. Man måste av hela sitt hjärta ångra sig och i fortsättningen försöka följa Gud av hela sitt hjärta, då tror jag man klarar sig.

Frågan är om det ska tolkas bokstavligt eller om det är någon typ av retorisk överdrift för att visa på hur allvarligt det faktiskt är med synd.

Matt 19:5-9
"och sade: Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött? Så är de inte längre två utan ett kött. Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt." De sade till honom: "Varför har då Mose befallt att mannen skall ge hustrun ett skilsmässobrev och skicka bort henne?" Han svarade: "Därför att era hjärtan är så hårda tillät Mose er att skiljas från era hustrur, men från början var det inte så. Jag säger er: Den som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt och gifter sig med en annan, han begår äktenskapsbrott." "

Sant det är helt klart allvarligt och det säger Jesus också.
Citera
2011-01-27, 21:51
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Det är viktigt att förstå att Bibeln är skriven av människor, precis som du och jag, som inte haft mycket annat att relatera till än hur det såg ut på deras tid. Under antikens rom ansåg man det vara finare att spilla sin säd på en annan man, kvinnor hade heller inte mycket att säga. Sett till detta, och vad vi vet om de tidiga kristna, nämligen att de ofta motsatte sig auktoriteter (som på denna tiden var romarna) så kan man tolka dessa stycken som en protest mot den romerska kulturen. Åtminstone gällande de delarna som finns i Nt.
Bibeln själv säger att den är utandad (inspirerad) av Gud, men det kanske inte är ett argument som du köper...
Jag som har en hög bibelsyn är övertygad om att bibeln är skriven under Guds beskydd och kommando, det kanske inte är så övertygande för dig heller. Men det är faktiskt så att man har väldigt många exemplar av varje och de skiljer sig i de flesta fall ingenting men det finns en viss skillnad på en del ställen som man kan läsa som fotnot i de biblar som har fotnoter.

Rörande tolkningar så kan man ofta läsa in saker man vill i texten.

Rörande auktoritet så ska du veta att bibeln uppmanar kristna att be för att hela samhället ska genomsyras av kristendom och kärlek.

1 Tim 2:1-3
"Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare,"
Citat:
Allt som finns skrivet i Bibeln kan inte vara givet av Gud, främst på grund av att mycket går emot gud själv. Alltså kan man tänka sig att de kanoniserade bibelförfattarna har lagt in egna värderingar också.
Sen är ju också problemet att Jesus förkunnar kärleksbudskapet, vilket gör det svårt att motsätta sig homosexualitet. Speciellt när vi vet idag att man är född på detta sätt, det är inte ett val. Varför skulle Gud ha skapat dessa homosexuella om han inte älskar dem?
Emot Gud själv får du ge exempel som styrker din tes.
Gud är tydlig att homosexualitet är fel, läs tidigare inlägg.
1Kor 13:3-6
"Och om jag delade ut allt vad jag ägde och om jag offrade min kropp till att brännas, men inte hade kärlek, så skulle jag ingenting vinna. Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda. Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen."
Hänvisar till Rom 1:23f rörande födsel som bibeln säger att man föds inte homosexuell (Du bör föra fram bevis för att man föds homosexuell också). Enligt bibeln lever vi i en fallen värld sedan syndafallet och alla har vi något som inte gör oss fullbordade. Jesus älskar alla människor men han hatar synden som vi lever i. Anser du inte att jag svarar på allt så får du börja söka i mina tidigare inlägg i denna tråd.

Citat:
Man måste se att homosexualitet var en helt annan sak då än vad det är nu, och bibeln nämner ingenting om samkönad kärlek. Det är det sexuella, otukten, som motsägs i texterna. Gud har inte skrivit Bibeltexterna, alltså är det bara rimligt att tolka detta som ett personligt inlägg av författaren i fråga. Motståndet mot homosexualitet är inte en väsentlig del av bibeln, det finns mycket annat viktigt som i själva verket gör att det är svårt att motsätta sig homosexuell kärlek.

Hänvisar dig till tidigare inlägg. Bibeln har ingen anledning att prata om homosexualitet mera än att det är fel och att det finns ett straff för att välja sin sexualitet före Gud, det kallas avgudadyrkan(Att man sätter andra saker före Gud, han kräver en högstaplats på en individs prioriteringslista, det är det enda han kräver!) och leder till döden.

Du bör leverera bevis för "mycket annat viktigt som i själva verket gör att det är svårt att motsätta sig homosexuell kärlek."
Citera
2011-01-27, 22:05
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Varför ska jag läsa GT när Jesus och hans ord finns i NT? Som kristen ska man väl lägga GT bakom sig och bara ha NT framför ögonen då det är Jesus ord som är centrala, eller?
Jag kollade upp detta på Wikipedia och där verkar det som att arsenokoitēs är nyckelordet men att dess betydelse är omtvistad. Tydligen skulle androkoitēs vara av betydelsen homosexualitet och arsenokoitēs skulle enligt Philo ha med tempelprostitution att göra.
Nu är ju det här från wiki så kan mycket väl vara en missuppfattning.

GT är lika fullt Guds ord som NT, Min version av folkbibeln är på ca 1700 sidor och av dem är strax över 400 NT. Det är inte helt lätt att få ut en komplett bild av Gud och kristendomen om man bara använder 4/17 vilket är 23.5% av bibeln, tänk om man bara skulle läsa under en fjärdedel av varje bok man läser då är det inte lätt att få sammanhang och förstå allt.

När kristendomen grundades så fanns det bara GT och det var det som de fösta församlingarna använde sig av men även av muntliga uppgifter om Jesus. I mellanöstern hade man för övrigt vid denna tiden en utbredd berättarkultur där man fick lära sig saker ordentligt och ha bra minne.

Tar man bort GT så finns inga profetior om Messias (Jesus) och då skulle det inte finnas någon anledning för Jesus att dö, då hade han dött i onödan och ingen hade förstått något varför eller vem han var.
Citera
2011-01-28, 21:15
Medlem
Lagarna

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/gtlag.htm

Det främsta syftet med dessa regler var att särskilja israeliterna från alla andra folk runt omkring, så att folket skulle bevaras och uppfylla den målsättning som Gud hade då han ingick sitt förbund med folkets stamfader, Abraham. "Helighetslagarna utgjorde följaktligen en "mur" som just genom att de specifikt riktades till israeliterna skulle särskilja Israels folk från alla andra folk:

"Dessa är de bud, stadgar och lagar för förbundet mellan Herren och israeliterna som Herren gav på Sinaiberget och som förmedlades av Mose" (3 Mos 26:46)

Bland alla de bestämmelser som Mose nedtecknade för nationen Israel finns bland annat dödsstraff för den som förbannade sina föräldrar, gjorde sig skyldig till otrohet eller hade sex med sin svärdotter, svärmor, någon av det egna könet (det bibelställe du åsyftar) eller ett djur. Samma sak gällde den prästdotter som blev prostituerad (hon skulle dessutom brännas!).

Incest skulle straffas med att den skyldige drevs ut ur landet, och det var också straffet för den som låg med en kvinna som hade mens, den som åt en blodig biff eller utförde något arbete på försoningsdagen.

Vidare sa denna regelsamling att ingen som led av något handikapp - blindhet, hälta, puckelrygg, dvärgväxt, skabb, skadade testiklar etc - fick vara präst. Man fick inte heller klippa håret vid tinningarna eller klippa skägget (och att ha vita möss eller ödlor som husdjur var uteslutet). Om någon behövde en slav gick det bra att köpa barn till invandrare... "

Så lagarna gäller israeliterna, i det uttryckliga syftet att särskilja Israels folk från alla andra.
Varför ska vi då bry oss om de lagarna, här och nu?
Senast redigerad av GaussBonnet 2011-01-28 kl. 21:21.
Citera
2011-12-20, 18:53
Medlem
"Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling"

Om en kvinna har sexuellt umgänge med en annan kvinna då? De verkar de ju inte stå något om i bibeln.
Citera
2011-12-20, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ozzy-
"Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling"

Om en kvinna har sexuellt umgänge med en annan kvinna då? De verkar de ju inte stå något om i bibeln.

Åjo, i Rom. 1:26,27 ställs lesbisk sexualitet på samma nivå som manlig homosexualitet.
Citera
2011-12-20, 19:19
Medlem
... Suck*
Citera
2011-12-20, 19:27
Bannlyst
Tack broder för att du tar upp detta på ett strukturerat och sansat sätt och framhäver att man fördömer synden och inte människan som utövar den.

Visst är det svårt att förstå att Svenska kyrkan och anglikanska har valt att ignorera vad som tydligt står i bibeln. Jag förstår inte hur man kan kalla sig kristen och inte respektera guds utryckta vilja beträffande detta.
Citera
2011-12-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Visst är det svårt att förstå att Svenska kyrkan och anglikanska har valt att ignorera vad som tydligt står i bibeln. Jag förstår inte hur man kan kalla sig kristen och inte respektera guds utryckta vilja beträffande detta.

Alla som kallar sig kristna väljer vad dom vill följa och inte följa i Bibeln. Det hänger på ens egen person om man vill göra livet svårare för homosexuella eller ej. Många kristna vill förneka dom rätten att gifta sig och uppmanar dom att leva livet ensamma utan familj. Att Svenska Kyrkan valt att inte se saken som du kan ha att göra med att man fäster större vikt vid den grundläggande anständigheten i läran. Att se folk diskutera och fördöma andras sexualitet offentligt på det här viset är olustigt, men religionen blir ofta fördömande och används för att styra folk och tala om för dom hur man vill att dom ska leva sina liv. Att samma personer som gör detta kräver speciell respekt för att det handlar om religion skapar ingen respekt. Jag ser det som ett uttryck av dålig moral i skydd av religionen.

Ni tar er en väldigt stor rättighet när ni utmanar anständigheten på det här viset. Må hända att ni är vana att kunna göra det i religionens namn, men ni är ansvariga för era handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in