Citat:
Det är viktigt att förstå att Bibeln är skriven av människor, precis som du och jag, som inte haft mycket annat att relatera till än hur det såg ut på deras tid. Under antikens rom ansåg man det vara finare att spilla sin säd på en annan man, kvinnor hade heller inte mycket att säga. Sett till detta, och vad vi vet om de tidiga kristna, nämligen att de ofta motsatte sig auktoriteter (som på denna tiden var romarna) så kan man tolka dessa stycken som en protest mot den romerska kulturen. Åtminstone gällande de delarna som finns i Nt.
Bibeln själv säger att den är utandad (inspirerad) av Gud, men det kanske inte är ett argument som du köper...
Jag som har en hög bibelsyn är övertygad om att bibeln är skriven under Guds beskydd och kommando, det kanske inte är så övertygande för dig heller. Men det är faktiskt så att man har väldigt många exemplar av varje och de skiljer sig i de flesta fall ingenting men det finns en viss skillnad på en del ställen som man kan läsa som fotnot i de biblar som har fotnoter.
Rörande tolkningar så kan man ofta läsa in saker man vill i texten.
Rörande auktoritet så ska du veta att bibeln uppmanar kristna att be för att hela samhället ska genomsyras av kristendom och kärlek.
1 Tim 2:1-3
"Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt. Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare,"
Citat:
Allt som finns skrivet i Bibeln kan inte vara givet av Gud, främst på grund av att mycket går emot gud själv. Alltså kan man tänka sig att de kanoniserade bibelförfattarna har lagt in egna värderingar också.
Sen är ju också problemet att Jesus förkunnar kärleksbudskapet, vilket gör det svårt att motsätta sig homosexualitet. Speciellt när vi vet idag att man är född på detta sätt, det är inte ett val. Varför skulle Gud ha skapat dessa homosexuella om han inte älskar dem?
Emot Gud själv får du ge exempel som styrker din tes.
Gud är tydlig att homosexualitet är fel, läs tidigare inlägg.
1Kor 13:3-6
"Och om jag delade ut allt vad jag ägde och om jag offrade min kropp till att brännas, men inte hade kärlek, så skulle jag ingenting vinna. Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda. Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen."
Hänvisar till Rom 1:23f rörande födsel som bibeln säger att man föds inte homosexuell (Du bör föra fram bevis för att man föds homosexuell också). Enligt bibeln lever vi i en fallen värld sedan syndafallet och alla har vi något som inte gör oss fullbordade. Jesus älskar alla människor men han hatar synden som vi lever i. Anser du inte att jag svarar på allt så får du börja söka i mina tidigare inlägg i denna tråd.
Citat:
Man måste se att homosexualitet var en helt annan sak då än vad det är nu, och bibeln nämner ingenting om samkönad kärlek. Det är det sexuella, otukten, som motsägs i texterna. Gud har inte skrivit Bibeltexterna, alltså är det bara rimligt att tolka detta som ett personligt inlägg av författaren i fråga. Motståndet mot homosexualitet är inte en väsentlig del av bibeln, det finns mycket annat viktigt som i själva verket gör att det är svårt att motsätta sig homosexuell kärlek.
Hänvisar dig till tidigare inlägg. Bibeln har ingen anledning att prata om homosexualitet mera än att det är fel och att det finns ett straff för att välja sin sexualitet före Gud, det kallas avgudadyrkan(Att man sätter andra saker före Gud, han kräver en högstaplats på en individs prioriteringslista, det är det enda han kräver!) och leder till döden.
Du bör leverera bevis för
"mycket annat viktigt som i själva verket gör att det är svårt att motsätta sig homosexuell kärlek."