2011-01-24, 14:47
Medlem
I'm As avatar
Jag är en seriös kristen som har en hög bibelsyn och tror på vad som står i bibeln. Detta inlägg är skrivet dels för kristna som inte har undersökt vad bibeln egentligen säger men även för icke kristna. Inlägget är inte skrivet för att fördöma någon utan för att förmedla sanningen enligt bibeln. Ibland är det bra att höra det man behöver höra, inte bar det man vill höra. Jag ska dela med mig av vad bibeln säger om homosexualitet, jag är öppen för seriösa förslag rörande bibliska tolkningar inom ämnet. Jag har alla bibelord längst ned i inlägget och har även en länk till den bibelöversättning som jag använder: http://www.folkbibeln.net/

Det finns många bibelord som är emot homosexualitet och det råder inget tvivel om att praktisera homosexualitet är en synd, eftersom det är att bryta mot guds bud. I 3 Mos 20 står det om straffet för att bryta mot Guds bud, 3 Mos 20:13 Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden, de bär på blodsskuld. 1 Kor 6:9-10 Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Gudsrike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. Så är straffet det samma, men Gud är god för att straffet får vänta tills man dör om man lever ut sin homosexualitet.
Joh 14:15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.
Ords 3:5 Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd.

Om man argumenterar för att det inte är synd att praktisera homosexualitet har man ofta ingen eller mycket liten bibelförankring.
En del brukar hävda att man kan födas som homosexuell.
I Rom 1:23-28 De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.
Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen.
Så enligt bibeln föds man alltså inte som homosexuell.

Man tänker ofta att kärlek till någon och att älska är samma sak. Men det är mycket stor skillnad mellan kärlek; att göra den andra lycklig utan att få något tillbaka och att ta beslutet att älska någon i nöd och lust.
Guds största vapen är kärleken så det är den punkten som djävulen kan göra störst skada på.

Ur församlings synpunkt är homosexualitet ett dilemma, speciellt eftersom det finns olika tolkningar och att man som homosexuell har valet att leva ut sin läggning eller ej.
Samtidigt är vi alla syndare, är alla välkomna att gå med i församlingen?
Belong, belive, behave tror jag är rätt väg att gå, chansen för att någon som lever ut sin homosexualitet ska få insikt om att det är fel är minimal utan en församling. Församlingen tror jag möjliggör insikten, Jesus åt trots allt med horor etc. Därför tror jag man bryter mot Guds vilja om man stöter ut homosexuella.
Dock anser jag inte att de kan ta någon högre roll i församlingen eftersom de inte är några goda förebilder. (1 Tim 3:1-7; Tit 1:7-9)
Jag tror dock att de måste omvända sig från sin synd för frälsning.
Äktenskap är enbart mellan man och kvinna vill jag även påpeka. (1 Mos 2:23)

Bibelord:

GT: 1 Mos 2:23 Mannen sade: ”Denna är nu ben av mina ben och kött av mitt kött. Hon skall heta kvinna, ty av man har hon tagits.” Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött.

1 Mos 19:5 De kallade på Lot och sade till honom ”var är de män som kom till dig i natt? För ut dem till oss så att vi får känna dem.”

1 Mos 19:23-26 Sodom och Gomorra förgörs för sina grova synder.

3 Mos 18:22 Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt.

3 Mos 20:13 Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden, de bär på blodsskuld.

Ords 3:5 Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd.

NT: Joh 14:15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.

Rom 1:23-28 De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.
Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen.

1 Kor 6:9-10 Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Gudsrike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike.
Citera
2011-01-24, 15:02
Medlem
KaptenFranssons avatar
Man måste prioritera lagarna i Bibeln enligt mig. Så om Bibeln säger att det är fel att vara homo, samtidigt som den säger att man ej ska hata, så måste man prioritera.

Att ha hat i själen är aldrig bra. Därför, så länge man inte själv beblandar sig med det, syndar man inte.
Citera
2011-01-24, 15:41
Medlem
I'm As avatar
Detta har ingenting med hat/prioritering att göra, utan detta är vad bibeln säger om homosexualitet. Orsaken till att vi postade detta inlägg är på grund utav omsorg för att folk inte ska gå förlorade, att ge folk insikt i vad Gud egentligen har sagt.

För det är inga tvivel om vad bibeln säger om homosexualitet, sen ska man inte döma individen utan handlingen. Att säga att någon handlar fel är inte samma sak som att man hatar individen.

Sen har du fullständigt rätt i att det är aldrig bra att hata, för det är inget som bygger upp eller skapar gott.
Citera
2011-01-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I'm A
Detta har ingenting med hat/prioritering att göra, utan detta är vad bibeln säger om homosexualitet.
Vilket i sig är ett ypperligt argument till varför all religion borde förbjudas.

Den brist på medmänsklighet och förståelse som existerar i de tre stora religionerna är skrämmande. Att följa lagar som skall ha instiftats av en gud som utan att blinka kan beordra folkmord och människooffer är horribelt. Och att i vår moderna tid använda dessa s.k lagar till att förfölja folk p.g.a bland annat sexuell läggning borde vara straffbart med fängelse.
Citera
2011-01-24, 18:48
Medlem
Patrishs avatar
Precis som D100 skriver så skräms även jag över den brist på förståelse och oförmåga att sätta sig in i andra människors livssituation som många kristna och andra religiösa tycks ha. Känns som mycket av det du propagerar för är ett hat förklätt i kärlek.

Sen tycker jag att de är konstigt hur man kan vara så pigg på att citera GT som kristen, då de enligt mig står ganska mycket tvivelaktiga saker i det. Man ska t.ex. stena kvinnor som gifter sig om det visar sig att de inte är oskulder osv.
Citera
2011-01-24, 18:59
Medlem
Kommendantens avatar
I en liknande tråd för ett tag sedan så sa en del att eftersom dom lagarna står i GT behöver de kristna inte följa det, antar att det var om inget i NT visar på de gamla lagarna. Jag är inte tillräckligt beläst i NT för att ha en aning om vad Jesus sa om homosex.
Citera
2011-01-24, 19:06
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D100
Vilket i sig är ett ypperligt argument till varför all religion borde förbjudas.

Den brist på medmänsklighet och förståelse som existerar i de tre stora religionerna är skrämmande. Att följa lagar som skall ha instiftats av en gud som utan att blinka kan beordra folkmord och människooffer är horribelt. Och att i vår moderna tid använda dessa s.k lagar till att förfölja folk p.g.a bland annat sexuell läggning borde vara straffbart med fängelse.

bibeln uppmanar kraftigt till medmänsklighet och till att älska sin nästa.

sedan förmedlas en Gud som har en hög moralisk standard och som hatar och straffar synd. det brukar inte uppskattas av människor som gillar att synda och inte vill böja sig inför Gud.
Citera
2011-01-24, 19:10
Medlem
Lunaticxs avatar
Alltså vill Gud att vi dödar homosexuella av sin kärlek till dom liksom han lät döda sin enda son i en sadistisk död av kärleken för oss?
Citera
2011-01-24, 19:59
Medlem
I'm As avatar
Det är sant att det skede mycket död i gamla testamentet. Men saken är den att de hade faktiskt ett val att följa Gud eller ej och de valde det senare och levde mycket syndigt. Gud tillät inte att folket i nuvarande Israel levde syndigt när judarna skulle komma för att bosätta sig i löftes landet. Fri vilja och de valde syndens väg och därför fick de dommen att dö (Detta kommer att ske på domedagen för alla som inte följer Jesus).

När Jesus kommer så gör Gud saker tydligare och visar hur världens mest feltolkade bibelord ska tolkas - 2Mo 21:24 öga för öga, tand för tand, hand för hand, fot för fot, - Skall inte tolkas som hämnd utan att man ska böta vad man värderar skadan för.

Jag vill ta upp slaveri som en punkt, det är knappast aktuellt idag men finns med i bibeln. Om man studerar förhållandet för slavarna så var det tidsbestämt och ålagt med regler. Judarna skulle vara ett föredömes folk, då kan man fundera på hur det kan vara föredömligt att ha slavar men faktum är att det var relativt goda förhållanden för slavarna jämfört med grannfolken.
2Mo 21:2 Om du köper en hebreisk slav skall han tjäna dig i sex år, men det sjunde året skall du ge honom fri utan lösen.

Det kan vara svårt att se Gud som en god gud i gamla testamentet om man inte ser på förhållandena som rådde. Sen får man inte glömma att GT skrevs 2-3000 år sedan och på den tiden har kultur och tankesätt förändrats en hel del. Det judiska tankesättet är annorlunda mot vårt dagliga mer grekisk filosofiskt tänkande. Judiskt tänkande var mera praktiskt och icke abstrakt.
Den Gud jag tror på har skapat allt och jag försöker göra mitt bästa för att ta mig tid med honom och följa hans bud, jag litar på honom. Jag vill komma till att han blir mitt allt, därför att han är värd att följas.
Det är helt otänkbart för mig att förminska Gud till en människas nivå och sedan döma honom, han är så stor så att jag inte kan förstå.

[Jag begär inte att du ska ändra dig eller att du ska acceptera det men jag hoppas att du ska få en förståelse för hur stor och viktig Gud är för en praktiserande kristen]

Mat 5:43-44 Ni har hört att det är sagt: Du skall älska din nästa och hata din ovän. Jag(Jesus) säger er: älska era ovänner och be för dem som förföljer er.
Joh 3:16-18 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.

Jesus (Gud sonen) har vist mycket medmänsklighet; Joh 8:4-11 och sade: "Mästare, den här kvinnan greps på bar gärning, när hon begick äktenskapsbrott. I lagen har Mose befallt oss att stena sådana. Vad säger då du?" Detta sade de för att snärja honom och ha något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och skrev med fingret på marken. När de stod kvar och frågade honom, reste han sig och sade: "Den som är utan synd må kasta första stenen på henne." Och han böjde sig ner igen och skrev på marken. När de hörde detta gick de därifrån, den ene efter den andre, de äldste först, och han blev lämnad ensam kvar med kvinnan som stod där.
Jesus reste sig upp och sade till henne: "Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?"
Hon svarade: "Nej, Herre, ingen." Då sade Jesus: "Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!"

Gud har medmännsklighet och han är en god gud; men man måste förstå att god och snäll är inte alls samma sak, en god förälder ger inte allt som ett barn vill ha utan man behöver ha regler, annars blir det inget bra. Samma sak är det med Gud och han vet vad som är bäst för oss.
Gud vill inte att vi ska leva lagiskt (följa regler för att vara duktiga inför Gud och människor) utan han vill att vi ska följa regler för att vi älskar honom och våra medmänniskor. Gud är kärlek; 1Joh 4:8-10 Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, ty Gud är kärlek. Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom. Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.
Gud vill även att vi älskar varandra som oss själva (gyllene regeln).

Detta är vad bibeln säger. Det är beklagligt att det finns kristna som vill lagstadga saker som man inte har med att göra (får gärna ett exempel av dig), det är som så att det är Gud som dömer till liv eller död och att det inte är kristnas uppgift. Så är läget att inte alla har förstått det glada budskapet; att Jesus dog för våra synders förlåtelse för att vi ska få möjligheten till evigt liv om vi tror på att Jesus har dött för att rädda oss. Det är gränslös nåd, gratis och omöjligt att förtjäna för att man är duktig, det är vad jag kallar medmännsklighet.
Citera
2011-01-24, 20:27
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaticx
Alltså vill Gud att vi dödar homosexuella av sin kärlek till dom liksom han lät döda sin enda son i en sadistisk död av kärleken för oss?
Nej Gud vill inte att vi ska döda homosexuella, det jag försökt säga är att Gud inte tillåter någon som praktiserar homosexualitet att få evigt liv oavsett om den är kristen, för att man inte håller hans bud; Joh 14:15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.

Det kan dock vara svårt att förstå om man inte vet att den judiska lagen som finns i gamla testamentet inte ska tolkas på samma sätt efter att Jesus kom, då är den judiska lagen inte längre aktuell på samma sätt, t.ex. att döda är aldrig okej längre.

För att förstå varför Jesus var tvungen att dö så ska jag ge dig en liten utläggning: Adam och Eva syndade och i bibeln står det att synden kom in i världen genom en man; Adam.
När man begår synd så kan man säga att det läggs på hög och skiljer mig från Gud. För att köpa tillbaka sitt liv(syndernas förlåtelse) var man tvungen att offra ett djur (t.ex. en duva eller ett lamm) för att man ska få leva.

När Jesus (Gud Sonen) kom till jorden hade han ett mål, att ta på sig alla våra synder. Därför var Jesus tvungen att dö precis som djuren man offrade tidigare. Genom en man togs på samma sätt all synd bort för den som tror på honom som synden kom in i världen genom en man.
Citera
2011-01-24, 20:35
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
I en liknande tråd för ett tag sedan så sa en del att eftersom dom lagarna står i GT behöver de kristna inte följa det, antar att det var om inget i NT visar på de gamla lagarna. Jag är inte tillräckligt beläst i NT för att ha en aning om vad Jesus sa om homosex.
Sant; den judiska lagen behöver inte följas om den inte upprepas i NT, jag ska ge dig några exempel som jag redan postat i denna tråden;

Rom 1:23-28 De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.

1 Kor 6:9-10 Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Gudsrike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike.
Citera
2011-01-24, 20:55
Medlem
Patrishs avatar
Jag tog mig frihet att förkorta och välja ut vissa delar att citera, så att folk som läser inlägget är medvetna om det.

Citat:
Det kan vara svårt att se Gud som en god gud i gamla testamentet om man inte ser på förhållandena som rådde. Sen får man inte glömma att GT skrevs 2-3000 år sedan och på den tiden har kultur och tankesätt förändrats en hel del. Det judiska tankesättet är annorlunda mot vårt dagliga mer grekisk filosofiskt tänkande. Judiskt tänkande var mera praktiskt och icke abstrakt.
Den Gud jag tror på har skapat allt och jag försöker göra mitt bästa för att ta mig tid med honom och följa hans bud, jag litar på honom. Jag vill komma till att han blir mitt allt, därför att han är värd att följas.
Det är helt otänkbart för mig att förminska Gud till en människas nivå och sedan döma honom, han är så stor så att jag inte kan förstå.

[Jag begär inte att du ska ändra dig eller att du ska acceptera det men jag hoppas att du ska få en förståelse för hur stor och viktig Gud är för en praktiserande kristen]

Jo det är väl det som jag försöker komma åt, att bibeln är skriven av människor från en annan tid och kultur. Jag tycker att man ska passa sig noga för att svälja hela Bibeln med hull och hår. Mitt mål är inte att få dig att ifrågasätta din gud, utan kanske snarare vissa saker som står framförallt i GT.

Jag förstår hur viktig din tro är för dig, jag har kristna i min närhet som står mig väldigt nära inpå. Och fast du och jag aldrig kommer att komma överränns i detta ämne, så hoppas jag att du älskar din nästa oavsett sexuell läggning.

Citat:
Gud har medmännsklighet och han är en god gud; men man måste förstå att god och snäll är inte alls samma sak, en god förälder ger inte allt som ett barn vill ha utan man behöver ha regler, annars blir det inget bra. Samma sak är det med Gud och han vet vad som är bäst för oss.

Detta är vad bibeln säger. Det är beklagligt att det finns kristna som vill lagstadga saker som man inte har med att göra (får gärna ett exempel av dig), det är som så att det är Gud som dömer till liv eller död och att det inte är kristnas uppgift. Så är läget att inte alla har förstått det glada budskapet; att Jesus dog för våra synders förlåtelse för att vi ska få möjligheten till evigt liv om vi tror på att Jesus har dött för att rädda oss. Det är gränslös nåd, gratis och omöjligt att förtjäna för att man är duktig, det är vad jag kallar medmänsklighet.

Jag förstår många av de regler som står i bibeln, att många av de synder som beskrivs inte är bra för oss då de skadar oss själva och våra medmänniskor. De som rör homosexualitet hör dock inte till denna skara, då jag inte kan se några offer i detta? Visst, ifall alla var det så skulle det uppenbarligen leda till mänsklighetens död. Men å andra sidan, ifall alla var snickare och ingen fiskade så skulle de ge samma resultat.

Ja att de finns kristna som än idag vill tolka "ögö för öga" som deras rätt att avrätta folk är bara beklagligt, men knappast något jag tänker belasta kristendomen för. De har alltid funnits och kommer alltid finnas dumma människor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in