2011-12-20, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RobertLind
Att se folk diskutera och fördöma andras sexualitet offentligt på det här viset är olustigt, men religionen blir ofta fördömande och används för att styra folk och tala om för dom hur man vill att dom ska leva sina liv. Att samma personer som gör detta kräver speciell respekt för att det handlar om religion skapar ingen respekt. Jag ser det som ett uttryck av dålig moral i skydd av religionen.

Vad jag själv TYCKER är ju inte vad frågan gäller från mitt perspektiv.
Vad som är intressant är vad Gud tycker.

Jag kanske tycker att det verkar orättvist att en del är homosexuella och som troende måste kämpa med det hela livet. Jag kanske har vänner som är i den situationen som jag verkligen gillar och sympatiserar med.

Men jag är inte Gud och vet inte varför detta tillåtits eller skapats.
Det som är relevant är vad Guds lag är.

Att kritisera mig är irrelevant. Det du egentligen kritiserar är att jag tror på Gud och Bibeln som hans ord till människorna.
Citera
2011-12-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Vad jag själv TYCKER är ju inte vad frågan gäller från mitt perspektiv.
Vad som är intressant är vad Gud tycker.

Jag kanske tycker att det verkar orättvist att en del är homosexuella och som troende måste kämpa med det hela livet. Jag kanske har vänner som är i den situationen som jag verkligen gillar och sympatiserar med.

Men jag är inte Gud och vet inte varför detta tillåtits eller skapats.
Det som är relevant är vad Guds lag är.

Att kritisera mig är irrelevant. Det du egentligen kritiserar är att jag tror på Gud och Bibeln som hans ord till människorna.

Trots att du vet vilket lidande det förorsakar, så fortsätter du och andra att skilja ut homosexuella och blanda er i deras liv. Och så skyller du på din gud och menar att du själv inte kan klandras för detta. Om människor skulle komma i kläm i din religionsutövning, så är det inget du tar ansvar för. Likgiltighet för andra betraktas av de flesta kristna och andra som något udda och oönskat och förtjänar att tas fram och visas upp för vad det är. Att det sker i religionens namn gör det inte anständigt, men visar hur problematisk religion kan vara.

Andra anser att deras gudar har gett dom andra rättigheter med andra människor. När man kopplar bort reflektion och omtanke, och känslolöst följer det man anser att guden bjuder en, då kan folk komma i kläm och det uppstår lätt konflikter. Men envar är ansvarig för sina ord och handlingar och att hänvisa till sina auktoriteter kan kanske erbjuda mental lättnad för den som skadar, men ansvaret för begångna handlingar vilar likväl på den som sätter sig över, fördömer, marginaliserar och gör livet svårare för sina medmänniskor.

Ni har hållit på i århundranden med detta och många liv har förspillts genom åren. Kanske betraktar du det som en självklar rättighet att dribbla med andras liv på det här viset, eftersom det handlar om din tro? Hur länge ska vi behöva vänta på att ni slutar att behandla folk så? Någon gång får det vara nog!
Citera
2011-12-21, 03:14
Medlem
Måste grannen stenas..?

Det här är ett öppet brev från Magnus Samuelsson i Tånnö som jag tagit mig friheten att kopiera till dig och som jag hemskt gärna vill att du svarar på seriöst. Tack på förhand att du visar tydligt att Guds ord är evigt och oföränderligt.

"
Öppet brev till de präster som skrivit under uppropet mot välsignelseakten för homosexuella.
Jag har en del frågor till er präster som vet och kan allt.

Jag tänker sälja min dotter som slav (2:a Mos 21:7). Vad kan vara ett skäligt pris?
I 3:e Mos 21:20 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta gäller bara människor utanför EU.
Kan han ha rätt?

Min granne som jobbar på Kvantum insisterar på att även jobba på söndagar. Enligt 2:e Mos 35:2 så måste han dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

Jag besöker inte kyrkan då jag lider av stor närsynthet och enligt 3:e Mos 21:20 får jag inte närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Min son konfirmerar sig nu och del vore kul att se hur han uppför sig i kyrkan.
Är det okej om jag sitter i vapenhuset?

Kan mina barn börja träna fotboll i IFK Värnamo då 3:e Mos 11:7-8 säger att de inte får röra resterna efter en död gris. Eller måste de fortsatta spela här hemma med en plastboll?

En bonde här ute i Tånnö envisas med att odla olika grödor på samma jord och syndar därmed mot 3:e Mos 19:19.
Han har även den fula ovanan att svära mycket. Nu är hans fru inte heller mycket bättre då hon envisas med att gå klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmateriel (vanligen bomull och polyester).
Är det nu nödvändigt att samla hela Tånnöbyn för att stena dem? (3:e Mos 24:10-16). Kan vi inte bara bränna dem på bål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e Mos 20:14)?

Jag vet att ni präster har gått på djupet i dessa frågor så jag ser fram mot tydliga och raka svar.
Stort tack till er rakryggade präster som tydligt visar att Guds ord är evigt och oföränderligt.
Magnus Samuelsson i Tånnö"
Citera
2011-12-21, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iNOR
Måste grannen stenas..?

Det här är ett öppet brev från Magnus Samuelsson i Tånnö som jag tagit mig friheten att kopiera till dig och som jag hemskt gärna vill att du svarar på seriöst. Tack på förhand att du visar tydligt att Guds ord är evigt och oföränderligt.

"
Öppet brev till de präster som skrivit under uppropet mot välsignelseakten för homosexuella.
Jag har en del frågor till er präster som vet och kan allt.

Jag tänker sälja min dotter som slav (2:a Mos 21:7). Vad kan vara ett skäligt pris?
I 3:e Mos 21:20 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta gäller bara människor utanför EU.
Kan han ha rätt?

Min granne som jobbar på Kvantum insisterar på att även jobba på söndagar. Enligt 2:e Mos 35:2 så måste han dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

Jag besöker inte kyrkan då jag lider av stor närsynthet och enligt 3:e Mos 21:20 får jag inte närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Min son konfirmerar sig nu och del vore kul att se hur han uppför sig i kyrkan.
Är det okej om jag sitter i vapenhuset?

Kan mina barn börja träna fotboll i IFK Värnamo då 3:e Mos 11:7-8 säger att de inte får röra resterna efter en död gris. Eller måste de fortsatta spela här hemma med en plastboll?

En bonde här ute i Tånnö envisas med att odla olika grödor på samma jord och syndar därmed mot 3:e Mos 19:19.
Han har även den fula ovanan att svära mycket. Nu är hans fru inte heller mycket bättre då hon envisas med att gå klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmateriel (vanligen bomull och polyester).
Är det nu nödvändigt att samla hela Tånnöbyn för att stena dem? (3:e Mos 24:10-16). Kan vi inte bara bränna dem på bål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e Mos 20:14)?

Jag vet att ni präster har gått på djupet i dessa frågor så jag ser fram mot tydliga och raka svar.
Stort tack till er rakryggade präster som tydligt visar att Guds ord är evigt och oföränderligt.
Magnus Samuelsson i Tånnö"

Du har ingen koll på bibeln och hur den tolkas av traditionell kristendom. Exemplen har du förmodligen hittat på någon ateistsida online.
Citera
2011-12-21, 23:52
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFransson
Man måste prioritera lagarna i Bibeln enligt mig. Så om Bibeln säger att det är fel att vara homo, samtidigt som den säger att man ej ska hata, så måste man prioritera.

Att ha hat i själen är aldrig bra. Därför, så länge man inte själv beblandar sig med det, syndar man inte.

Det där stämmer inte riktigt. Om jag snor TV apparater på fritiden, och du påpekar att det är fel. Är du en Hater-syndare som bör hålla tyst och låta mig vara?
Citera
2011-12-24, 12:55
Medlem
KaptenFranssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Det där stämmer inte riktigt. Om jag snor TV apparater på fritiden, och du påpekar att det är fel. Är du en Hater-syndare som bör hålla tyst och låta mig vara?

Vänta en stund medans jag kliver över den stora ordbajs-högen.

Sådär ja.
Citera
2011-12-24, 18:21
Medlem
Originalet...

Citat:
Ursprungligen postat av iNOR
Måste grannen stenas..?

Det här är ett öppet brev från Magnus Samuelsson i Tånnö som jag tagit mig friheten att kopiera till dig och som jag hemskt gärna vill att du svarar på seriöst. Tack på förhand att du visar tydligt att Guds ord är evigt och oföränderligt. ...

...är från USA. Ett brev till radioprataren Laura Schlessinger.

Se https://www.flashback.org/sp4502169

Se även http://www.humanistsofutah.org/2002/WhyCantIOwnACanadian_10-02.html
Senast redigerad av GaussBonnet 2011-12-24 kl. 18:29.
Citera
2011-12-24, 18:35
Medlem
Lite tankar om homosexualitet

Säger bibeln att homosexuellt leverna är synd? Ja det gör den! Här är några texter; 1 Kor. 6:9–10, 1 Timotheosbrevet 1:10-11, 3 Mos. 18:22 och så vidare

Bibeln säger i dessa texter att homosexuellt leverna är synd. Men i Romarbrevet 1:26–27 så utvecklar skriften detta genom att gå ett steg längre och inte bara berätta att homosex är synd.. utan att det är direkt onaturligt. "Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse"...

Vi vet att Sodoms män talade öppet om sina sexuella intresse, nämligen homosex. Bibeln beskriver denna synd som "mycket svår". Egentligen är det svårt att dela upp synder i "lätta synder" och "svåra synder". Men bibeln går ett steg längre. Den betäcknar nämligen Sodoms mäns synder som "mycket svår", alltså inte bara "svår synd" utan "Mycket svår".

Varför är då homosexuella handlingar betraktad som citat "svår synd"? Jo därför att sex är bland det finaste som Gud skapat och att ge sig in på något så fint och förstöra är att spotta Gud i ansiktet. När Jesus undervisar om äktenskapet är han mycket tydlig om att äktenskapet är en konstallation mellan man och kvinna.

Avslutningsvis; det är mycket viktigt att vi som kristna visar den homosexuella all kärlek. Men vi kan inte acceptera synden. Jesus behandlade äktenskapsbrytere med respekt. Han dömde inte utan han frikände, men i frikännandet så ingick också budskapet att syndaren ska överge sin syndiga väg."Gå, och synda inte mer" säger Herren. Nu frikände Herren syndaren men det kommer en tid då det är försent. "Otuktiga och äktenskapsbrytare skall Gud döma…" heter det. Därför är det nödvändigt att syndaren överger sin väg och överlämnar sig till Jesus.
Senast redigerad av Riorio 2011-12-24 kl. 18:38.
Citera
2011-12-24, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
...är från USA. Ett brev till radioprataren Laura Schlessinger.

Se https://www.flashback.org/sp4502169

Se även http://www.humanistsofutah.org/2002/WhyCantIOwnACanadian_10-02.html

Så det var plankat från en ateistsida. Det verkar vara ett evigt cut&paste från ateisterna här.

Laura Schlessinger är en något förvirrad person och jag tycker inte att det är nödvändigt att tjata om antifeminism som hon gör. Det är inte en person i alla fall inte jag speciellt försvarar.
Sen tror jag att mycket av det som hon gör handlar om att sälja böcker och få arvode som talare. Inte om vad hon egentligen tycker. Hon verkar inte ens veta vad hon har för religion, ändå håller hon på och citerer bibeln osv.

Ej heller behöver man hålla på att föreläsa mot homosexuella PERSONER som hon gör. Det är ju synden som är problemet, inte människan. Man bör stödja och hjälpa människan att avhålla sig från synden och hjälper inte det så lämna dem i fred.

Det viktiga är att samhället inte stödjer eller uppmuntrar folk att vara homosexuella.Vill någon prompt ignorera Gud och leva som homosexuell så är det nog ingen ide att försöka stoppa det. Men det är onaturligt och staten bör i alla fall inte stödja det som Sverige gör.
Senast redigerad av LavenderSky 2011-12-24 kl. 19:02.
Citera
2011-12-25, 20:22
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFransson
Vänta en stund medans jag kliver över den stora ordbajs-högen.

Sådär ja.

Nu tog jag ett överdrivet exempel på något som är kriminellt. Men det gäller även i det här fallet, bara för att man påpekar att något är fel, även om inte alla tycker det, så betyder inte det att man är full av hat på något sätt.
Citera
2011-12-25, 22:25
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'm A
Homosexualitets budet är det som vi tar upp det i denna tråden. Som jag redan skrivit så kan man inte komma till himlen som praktiserande homosexuell, även om man är kristen, det är i alla fall vad bibeln säger, man kan ta chansen för det är Gud som dömer men inget i bibeln talar för att man skulle klara sig.

Jag har redan tagit upp varför de inte gäller.

Om du anser att jag försöker föra fram ett porträtt på Gud som en rosa nalle björn så får du angripa mina inlägg, jag försöker ge en så korrekt bild av vad bibeln (Guds ord) säger rörande homosexualitet och det leder till döden.

Det låter ungefär som om man inte är snäll så får man inga julklappar - det där med att komma till himlen.

Vad nu det innebär att komma dit, för det har jag aldrig förstått. Mitt liv är nu och det är nu jag lever, men när den dagen kommer då jag ska dö vill jag inte fortsätta med något som ingen egentligen vet vad det är i milliontals år.

Och är det så orättvist att inte homosexuella släpps in så avstår jag dessutom av ren lojalitet.
Citera
2012-01-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky
Så det var plankat från en ateistsida. Det verkar vara ett evigt cut&paste från ateisterna här.

Laura Schlessinger är en något förvirrad person och jag tycker inte att det är nödvändigt att tjata om antifeminism som hon gör. Det är inte en person i alla fall inte jag speciellt försvarar.
Sen tror jag att mycket av det som hon gör handlar om att sälja böcker och få arvode som talare. Inte om vad hon egentligen tycker. Hon verkar inte ens veta vad hon har för religion, ändå håller hon på och citerer bibeln osv.

Ej heller behöver man hålla på att föreläsa mot homosexuella PERSONER som hon gör. Det är ju synden som är problemet, inte människan. Man bör stödja och hjälpa människan att avhålla sig från synden och hjälper inte det så lämna dem i fred.

Det viktiga är att samhället inte stödjer eller uppmuntrar folk att vara homosexuella.Vill någon prompt ignorera Gud och leva som homosexuell så är det nog ingen ide att försöka stoppa det. Men det är onaturligt och staten bör i alla fall inte stödja det som Sverige gör.

Ateist eller inte, om bibeln nu säger det, varför är det tillåtet att välja och vraka? Alla tycker nog att det vore absurt, hoppas jag, att stena sin granne för att han jobbar på söndagar, så varför är det okej att fördöma homosexualitet? Uppenbarligen är det okej att välja det moderna synsättet på vissa frågor, men inte på andra, så varför ska homosexuallitet undantas? För att ni själva är rädda för det? För att det skadar er bild på vad som är "normalt"? För att ni vill leva på medeltiden där människor som valde andra levnadssätt blev utstötta ur samhället eller dömda till dödsstraff? Man kan inte bygga sin verklighetsuppfattning i dag 2012 på vad bibeln skrev för över 2000 år sedan, det är lika absurt som o m man fortfarande skulle cirkla runt och skrika "jorden är platt, jorden är platt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in