2011-12-13, 12:12
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
Jag växte upp där i krokarna under tidpunkten för mordet och på den tiden var området kring Fältöversten en vanlig plats för Östermalms pundare. Kan det möjligtvis vara så att GM har förankring där? På vilka övriga platser i området hängde pundare på den tiden?
Mmm...kring Fältan finns fortfarande en del slummiga typer. Undrar om det inte är mer alkisar än pundare (om det nu spelar nån roll).

Tror inte det fanns några typiska pundarstråk i området annars. Men det som kunde förekomma var ju lirare som gick och gjorde inbrott i parkerade bilar längs Valhallavägen. Fanns en och annan konstig figur som bodde i Lilljansskogen. Till och från har det handlats knark i Humlan (men det är ju en bit bort).

Spekulation: Kan Swartlingsområdet nattetid ha varit en hittills okänd plats för någon skumraskaktivitet som knarkhandel, häleri eller dylikt? Mörkt och avskilt är det i alla fall.
Citera
2011-12-13, 15:33
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Jo, jag har just missstänkt att polisen inte vet detta, men ändå inte helt velat bortse ifrån salamandels info; polisen kanske skulle vara intresserad av att snacka med salamandel och/om den där "Lidingö-ringaren" ...
Men var inte det den som fick informationen från en hemlig radio kanal med sändning som ingen annan har hört.
Citera
2011-12-13, 17:37
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jag gjorde precis samma reflektion! Killen låter trevlig, nästan förbindlig. Och han vill verkligen att PH skall få hjälp.
Men att gå från att hugga ihjäl någon till att vara så charmig, långt tankesprång om han inte är psykopat.

Någon som har en skiss över brottsplatsen? Swartlings är ju numera övergivet, så det vore intressant att försöka bilda sig en uppfattning på plats?
Citera
2011-12-13, 19:04
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men att gå från att hugga ihjäl någon till att vara så charmig, långt tankesprång om han inte är psykopat.

Någon som har en skiss över brottsplatsen? Swartlings är ju numera övergivet, så det vore intressant att försöka bilda sig en uppfattning på plats?
Det känns inte som om det är gm själv som ringer.Men varför var också han där uppe i mörkret vid ridskolan den gången,var dom flera kanske?
Citera
2011-12-13, 19:07
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
De flesta teknologer är ca 20 - 30 år (även om några är 18 och vissa är över 30).
Enligt mig låter uppringaren inte som någon i i åldern 20 - 30 år utan snarare 40 - 50, vilket skulle tala för teknologteorin.
Som påtalats är ordet snubbe inget som yngre människor använder utan det är i samma klass som tjomme och lirare vilket talar för någon född på 50-talet eller tidigare.
Det tror inte jag han kan vara 28 när han ringer.
Citera
2011-12-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Charmig? ...
Nja, jag tycker nog att han låter mera som en "angelägen" person och däri något begärligt trängande, i dylik social mening. En oroad själ av somligt skäl.
Och vissa s.k. psykopater låter noghända just så i en del lägen.
Citera
2011-12-13, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Men var inte det den som fick informationen från en hemlig radio kanal med sändning som ingen annan har hört.
Var står detta med hemlig radiokanal någonstans? (Jag tycks ha missat detta.)
Citera
2011-12-13, 20:04
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Det känns inte som om det är gm själv som ringer.Men varför var också han där uppe i mörkret vid ridskolan den gången,var dom flera kanske?
Citat:
Charmig? ...
Nja, jag tycker nog att han låter mera som en "angelägen" person och däri något begärligt trängande, i dylik social mening. En oroad själ av somligt skäl.
Och vissa s.k. psykopater låter noghända just så i en del lägen.
Bra poänger, båda två. Givetvis dumt av mig att utgå ifrån att det var GM som telefonerade. Och med "charmig" så menade jag väl "inte motbjudande" (finns en gråzon jag missade).

Kom att tänka på en annan sak som är bra att komma ihåg om man skulle besöka området för att bilda sig en uppfattning; nämligen att de har rivit minst ett, kanske två av ridskolans hus.
Citera
2011-12-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Hur menar du ägarbyte? Reinhold Swartling avled 1985 och då tog hans barn över men kalla det för ägarbyte, nja...
Jag förstår. Det var från min sida inget märkvärdigare än just det faktumet att barnen Gunilla och Fredrik övertog ridskolan. Säger du att Reinhold Swartling dog 1985?

Vad jag kan se utifrån denna personakt för Reinhold Magnus Swartling, så avled Reinhold 2 januari 1987.
Citera
2011-12-13, 20:32
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Det känns inte som om det är gm själv som ringer.

Jo, det gör det. Allt talar för det.
Citera
2011-12-13, 20:40
Medlem
Citat:
Var står detta med hemlig radiokanal någonstans? (Jag tycks ha missat detta.)

I våras så hörde jag på eftermiddagsnyheterna på radion att de anhållit en person för mordet. Men sedan blev det helt tyst från vidare information därifrån.

Jag ska informera Er om att den person som ringde till SOS alarm efter mordet är i nuläget en
mycket skötsam person med bra arbete och fru och barn. Hur han var för 15 år sedan vet jag inte.

Han bor på Lidingö sedan flera år tillbaka.

Efter inslaget i veckans brott i våras så blev han frånvarande från sitt arbete under flera veckor,
och träffade ej heller sina goda vänner. Jag har försökt få fram mera information, men det
verkar som att man lagt locket på
Citera
2011-12-13, 20:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salamandel
I våras så hörde jag på eftermiddagsnyheterna på radion att de anhållit en person för mordet. Men sedan blev det helt tyst från vidare information därifrån.

Jag ska informera Er om att den person som ringde till SOS alarm efter mordet är i nuläget en
mycket skötsam person med bra arbete och fru och barn. Hur han var för 15 år sedan vet jag inte.

Han bor på Lidingö sedan flera år tillbaka.

Efter inslaget i veckans brott i våras så blev han frånvarande från sitt arbete under flera veckor,
och träffade ej heller sina goda vänner. Jag har försökt få fram mera information, men det
verkar som att man lagt locket på
Jag hoppas att du förstår hur viktigt det är att han hör av sig till polisen, för att kunna strykas från utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in