Citat:
Ursprungligen postat av jan.kosonen
Jag uppskattar Bibelverserna om enighet och att vara lydiga ledningen. Men man måste förstå i vilket sammanhang de ska tillämpas. När ni möter en ortodox eller en katolik som säger samma sak att de inte kan byta kyrka för att de vill lyda sin ledning och för deras enhet vill de inte byta trosuppfattningar. De har ju ändå vissa sanningar de tror på som att Jesus är Guds son mm. Vad säger du då?
Du förstår att dessa Bibelverser om lydnad och enighet är relativa.
Du förstår att dessa Bibelverser om lydnad och enighet är relativa.
Jo jag förstår vad du menar. Om Jehovas vittnen t.ex. skulle börja lära ut treenighetsläran, så vore det ett stort avsteg jämfört med att man missförstått någon profetia eller har missuppfattningar om mindre saker. Men att börja tillbe Jesus ser jag som allvarlig avgudadyrkan, och jag skulle nog inte kunna vara kvar då, mitt samvete skulle säga nej.
Som du märker säger jag att jag inte skulle vara kvar, jag skulle gå min egen väg, jag skulle alltså inte stanna kvar och försöka störta ledningen eller orsaka oro i församlingen eller försöka dra med mig andra. Om dom nu tror annorlunda och jag inte kan skriva under på det, så går jag fridfullt mot andra vägar.
Citat:
På första århundradet var det till en början enkelt, Jesus gav den sanna läran och efter sin himmelfärd fortsatte han att ge apostlarna mera förståelse. Så de kristna skulle inte avika från detta. De skulle vara lydiga och eniga den läran de fick av Jesus och apostlarna.
Du vet väl också hur man hanterade dom som inte förblev i Kristi lära utan gick andra vägar och avföll?
Citat:
Men allt kom i förfall. Och sedan dess har det alltid uppkommit kristna i kyrkorna som har velat återinföra sanna läror de har förstått mot sin kyrko/församlingsledning. Och det har även gett upphov till Jehovas vittnens tro. Men här igen finns möjlighet att gå vidare i sanningen för tiotals trosuppfattningar och organisatoriska tillämpningar är felaktiga.
Jehovas vittnen har ändrat sina läror när dom förstått att det inte stämmer överens med bibeln, det finns nog inte många kristna rörelser som uppdaterat lärorna så ofta.
Citat:
Det gäller bara att inte frukta "vart ska vi annars gå"?
Det är ju Jesus som är ledaren, som vi ska gå till. Jesu huvud är Gud och mannens huvud är Jesus.
Det är ju Jesus som är ledaren, som vi ska gå till. Jesu huvud är Gud och mannens huvud är Jesus.
Sedan är det församlingen också:
"Ty en man är sin hustrus huvud liksom Kristus är kyrkans huvud – han som också är frälsare för denna sin kropp. Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män." (Ef 5:23-24 Bibel2000)
Citat:
Så om du har märkt att dina andliga ledare, (även om Jesus sa att inte kalla någon för ledare, förutom honom själv) har fel så borde du informera dem och dina bröder och systrar om detta. Och först och främst följa Jesus.
Visst kan man det, men det finns viktigare och mindre viktigare saker.
Citat:
Precis så gjorde Jesu lärjungar på första århundradet. Och de blev sedan utkörda från synagogorna och de hade inget annat val än att bilda egna grupper utanför synagogorna.
Precis, man bildade egna grupper, om det nu är så viktiga läror som man tycker är fel, då är det bättre att gå skilda vägar och bilda en ny församling istället för att motarbeta och införa stridigheter och missämja.
Jesus och dom kristna gick inte till attack och försökte ändra på judarnas samhälle och ledning, istället lämnade dom judarna för sig själva:
"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus." (Matteus 23:37-38 Bibel2000)
Citat:
Men det var så klart en liten minoritet som gick vidare i sanningen jämfört med det judiska folket. Så nu är det dags för alla Jehovas vittnen som inte håller med styrande kretsen att göra som Jesu lärjungar gjorde. Tala ut om sanningen mot styrande kretsen.
Nej det är ju småsaker jämfört med kristenhetens hemska läror med krig, aborter, promiskuitet, politiskt maktsökande, avgudadyrkan o.s.v.
Det är att sila mygg och svälja kameler, det är kristenheten som borde omvända sig, istället för att peka på dom eventuella småfel som Jehovas vittnen har.
Citat:
Det handlar inte om självhävdelse, utan om att stå för Guds sanning.
Jo men som sagt, det finns mer eller mindre viktiga saker. Hur gör du i din församling?