2011-11-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan.kosonen
Jag uppskattar Bibelverserna om enighet och att vara lydiga ledningen. Men man måste förstå i vilket sammanhang de ska tillämpas. När ni möter en ortodox eller en katolik som säger samma sak att de inte kan byta kyrka för att de vill lyda sin ledning och för deras enhet vill de inte byta trosuppfattningar. De har ju ändå vissa sanningar de tror på som att Jesus är Guds son mm. Vad säger du då?
Du förstår att dessa Bibelverser om lydnad och enighet är relativa.

Jo jag förstår vad du menar. Om Jehovas vittnen t.ex. skulle börja lära ut treenighetsläran, så vore det ett stort avsteg jämfört med att man missförstått någon profetia eller har missuppfattningar om mindre saker. Men att börja tillbe Jesus ser jag som allvarlig avgudadyrkan, och jag skulle nog inte kunna vara kvar då, mitt samvete skulle säga nej.

Som du märker säger jag att jag inte skulle vara kvar, jag skulle gå min egen väg, jag skulle alltså inte stanna kvar och försöka störta ledningen eller orsaka oro i församlingen eller försöka dra med mig andra. Om dom nu tror annorlunda och jag inte kan skriva under på det, så går jag fridfullt mot andra vägar.

Citat:
På första århundradet var det till en början enkelt, Jesus gav den sanna läran och efter sin himmelfärd fortsatte han att ge apostlarna mera förståelse. Så de kristna skulle inte avika från detta. De skulle vara lydiga och eniga den läran de fick av Jesus och apostlarna.

Du vet väl också hur man hanterade dom som inte förblev i Kristi lära utan gick andra vägar och avföll?

Citat:
Men allt kom i förfall. Och sedan dess har det alltid uppkommit kristna i kyrkorna som har velat återinföra sanna läror de har förstått mot sin kyrko/församlingsledning. Och det har även gett upphov till Jehovas vittnens tro. Men här igen finns möjlighet att gå vidare i sanningen för tiotals trosuppfattningar och organisatoriska tillämpningar är felaktiga.

Jehovas vittnen har ändrat sina läror när dom förstått att det inte stämmer överens med bibeln, det finns nog inte många kristna rörelser som uppdaterat lärorna så ofta.

Citat:
Det gäller bara att inte frukta "vart ska vi annars gå"?
Det är ju Jesus som är ledaren, som vi ska gå till. Jesu huvud är Gud och mannens huvud är Jesus.

Sedan är det församlingen också:

"Ty en man är sin hustrus huvud liksom Kristus är kyrkans huvud – han som också är frälsare för denna sin kropp. Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män." (Ef 5:23-24 Bibel2000)

Citat:
Så om du har märkt att dina andliga ledare, (även om Jesus sa att inte kalla någon för ledare, förutom honom själv) har fel så borde du informera dem och dina bröder och systrar om detta. Och först och främst följa Jesus.

Visst kan man det, men det finns viktigare och mindre viktigare saker.

Citat:
Precis så gjorde Jesu lärjungar på första århundradet. Och de blev sedan utkörda från synagogorna och de hade inget annat val än att bilda egna grupper utanför synagogorna.

Precis, man bildade egna grupper, om det nu är så viktiga läror som man tycker är fel, då är det bättre att gå skilda vägar och bilda en ny församling istället för att motarbeta och införa stridigheter och missämja.
Jesus och dom kristna gick inte till attack och försökte ändra på judarnas samhälle och ledning, istället lämnade dom judarna för sig själva:

"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus." (Matteus 23:37-38 Bibel2000)

Citat:
Men det var så klart en liten minoritet som gick vidare i sanningen jämfört med det judiska folket. Så nu är det dags för alla Jehovas vittnen som inte håller med styrande kretsen att göra som Jesu lärjungar gjorde. Tala ut om sanningen mot styrande kretsen.

Nej det är ju småsaker jämfört med kristenhetens hemska läror med krig, aborter, promiskuitet, politiskt maktsökande, avgudadyrkan o.s.v.

Det är att sila mygg och svälja kameler, det är kristenheten som borde omvända sig, istället för att peka på dom eventuella småfel som Jehovas vittnen har.

Citat:
Det handlar inte om självhävdelse, utan om att stå för Guds sanning.

Jo men som sagt, det finns mer eller mindre viktiga saker. Hur gör du i din församling?
Citera
2011-11-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tablock
Jehovas vittnen tror tex inte på att Jesus uppstod från dem döda,

Jo Jehovas vittnen tror att Jesus uppstod från de döda.

Citat:
för att en person som heter Charles Taze Russel säger att kroppen har förmultnat eller ligger bevarad någonstans i en grav.

Nej man säger tvärtom, att Gud tog bort Jesu kropp så att det INTE skulle ruttna, man baserar påståendet med detta skriftställe:

"Därför var det Messias uppståndelse han förutsade med orden: Han lämnades inte i dödsriket, och hans kropp mötte inte förgängelsen." (Apg 2:31 Bibel2000)

Vi tror att Gud tog bort Jesu kropp så att det inte skulle ruttna och att det inte skulle användas till reliker och avgudadyrkan, på liknande orsaker som Gud gömde Mose kropp:

"Där i Moab dog Herrens tjänare Mose, så som Herren hade sagt. Han begravde honom i dalen mitt emot Bet Pegor i Moab; än i dag vet ingen var graven finns." (5 Mose 34:5-6 Bibel2000)

Det var två faktafel som borde visa hur tillförlitliga dina uppgifter är om Jehovas vittnen. Jag väljer att avstå från att kommentera allt du skriver för det skulle ta för mycket av min tid.

Om man vill veta hur Jehovas vittnen tror, så är det alltid bättre att fråga källan i första hand, annars riskerar man att få faktafel som i det här fallet.
Citera
2011-11-06, 21:38
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Nej man säger tvärtom, att Gud tog bort Jesu kropp så att det INTE skulle ruttna, man baserar påståendet med detta skriftställe:

"Därför var det Messias uppståndelse han förutsade med orden: Han lämnades inte i dödsriket, och hans kropp mötte inte förgängelsen." (Apg 2:31 Bibel2000)

Vi tror att Gud tog bort Jesu kropp så att det inte skulle ruttna och att det inte skulle användas till reliker och avgudadyrkan, på liknande orsaker som Gud gömde Mose kropp:

Menar du alltså att Jesus uppstod som en andlig varelse och att Yahweh tog bort hans kropp?
Citera
2011-11-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.

Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.

De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.

När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:

De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.

Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!

Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?

Jehovas vittnen är måna om att visa upp ett så perfekt yttre som möjligt. Det anses - kanske med rätta - främja synen på rörelsen. Andra med samma tankegång är exempelvis mormonerna.

När det gäller lärorna kan det diskuteras i hur stor utsträckning de är bibliska. Ett intryck man lätt får är att rörelsens andre president Rutherford mest månade om att skapa en lära som skiljde sig så mycket som möjligt från övriga kristna. Som att "de andra tror på en odödlig själ, då ska inte vi göra det. De andra tror att man kommer till himlen, då ska inte vi göra det. De andra firar födelsedagar och jul, då ska inte vi göra det". Det uppfattningen ges av att de bibliska skälen som anges är i högsta grad diskutabla.

Frågan om blodtransfusioner är ett bra exempel på det. Hänvisningar som rörelsen gör till blodförbudet i Bibeln saknar grund då det förbudet handlade om att visa respekt för det liv som tagits i samband med offer. En blodtransfusion handlar tvärtom att rädda liv, inte att släcka det. Att rädda liv hade på Bibelns tid prioritet t.o.m. framför så tvingande lagar som att inte utföra arbete på sabbaten.

Läran om de 144.000 som de enda som kommer till himlen är en annan obiblisk lära. Inget i Bibeln visar att man kan blanda symbolik med bokstavliga tolkningar på det sätt som Jehovas vittnen gör.

Att Jehovas vittnen är så impopulära är trist men något som rörelsen själv är stor skuld till. När man lär att alla som inte tror på rörelsen ska straffas med döden av Gud skapar man naturligtvis aversion.

Medlemmarna i Jehovas vittnen är i regel trevliga människor som gör ett gott intryck. Avsikten är självfallet att skapa välvilja och intresse för rörelsen. Är man intresserad av deras läror bör man undersöka dem, men man bör alltid komma ihåg att inte bara ta deras ord för att det är sant utan bör noga dubbelkolla allt med fakta på annat håll. En sådan koll visar att rörelsens läror inte klarar en granskning varken mot Bibeln eller vetenskapen.
Citera
2011-11-06, 21:42
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

"Där i Moab dog Herrens tjänare Mose, så som Herren hade sagt. Han begravde honom i dalen mitt emot Bet Pegor i Moab; än i dag vet ingen var graven finns." (5 Mose 34:5-6 Bibel2000)

Det var två faktafel som borde visa hur tillförlitliga dina uppgifter är om Jehovas vittnen. Jag väljer att avstå från att kommentera allt du skriver för det skulle ta för mycket av min tid.

Om man vill veta hur Jehovas vittnen tror, så är det alltid bättre att fråga källan i första hand, annars riskerar man att få faktafel som i det här fallet.

Men hur kunde Jesus uppstå om hans kropp inte uppstod från de döda? Tror ni inte på den kroppsliga uppståndelsen?
Citera
2011-11-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ok vi börjar med dommedagarna som det har predikats av "den styrande kretsen" som någon utryckte det så fint. Det är ju deras egna tolkningar som ni ska lära er, alla kan enas om det ska vara sant eller inte, men sen om det verkligen är det spelar ingen roll för det har ju bevisats ett flertal gånger. Eller skulle alla gammla dommedags kalkyleringar tas med en nypa salt?.
Sen utfrysning av familj, släkt och vänner är något som ni har enats om själva eller ledningen i NY?.
Eller det kanske står i eran bibel, kan du vara snäll och skriva ner versen eller vad det heter så att jag får lite klar blick i det hela?.

Sen en grej jag undrar över, använder ni samma bibel som andra kristna?. Eller har ni en egen version av den?.

Oj nu kom jag på en sak till, du säger att din trohet är till bibeln och sanningen, men du citerar ur en "Bibel 2000" som är förvrängd här ska jag ta ett exempel

Dog Jesus på en träpåle eller ett kors?

Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort ifrån synderna och leva för rättfärdigheten; och genom hans sår haven I blivit helade.’” (1 Petr. 2:24 1917)

”Våra synder bar han i sin egen kropp på träpålen”. (1 Petr. 2:24, Bibel 2000)

jag kan ta ett till för sakens skull

Guds ande eller ”gudsvind”

”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds Ande svävade över vattnet.” (1 Mosebok 1:1-2, Bibeln 1917)

”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet.” (1 Mosebok 1:1-2, Bibel 2000)

Här använder man begreppet gudsvind i stället för Guds Ande. En grov förfalskning.

Kallar ni det här för en tolkning och inget annat?

Eller förbjuder sekten er att svara på sånt här öht?.

Domens dag är en dag på 1000 år då Jesus för fram mänskligheten till fullkomlighet, det du menar är harmageddon och den kan komma när som, låt tiden visa.
Om inte Gud ingriper inom kort har vi fixat vår undergång själva, bara studera vad som händer i naturen.
Citera
2011-11-06, 22:02
Medlem
Citat:
Nej jag avskyr inte sådana som dig, men jag avskyr lögner, förtal och förvrängningar om Jehovas vittnen (jag säger inte att du håller på med det).
Vi undviker hårda diskussioner och diskussioner som inte leder någon vart, det är inte samma sak som att man "inte kan försvara sig":

"Tillåt inga dumma och oordnade diskussioner. Du vet att de vållar strid, och en Herrens tjänare skall inte strida; han skall vara vänlig mot alla, kunna undervisa, ha tålamod och med mildhet föra dem till ordningen som säger emot honom. Kanske låter Gud dem omvända sig och komma till insikt om sanningen" (2Tim 2:23-25 Bibel2000)

Nej så är det inte, självklart är det bibeln som man ska följa och hålla högst, det säger även ledningen. Men för fridens och enhetens skull i församlingen, så är det inte så viktigt för Jehovas vittnen att hävda alla sina egna tolkningar av bibeln som sanna. En enighet är viktigare för Jehovas vittnen än självhävdelse.

Nej, det är tydligt i bibeln att enighet är viktigare än självhävdelse:

"Men i vår herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder, att vara överens och inte dela upp er i olika läger, utan återigen stå eniga i tankar och åsikter." (1Kor 1:10 Bibel2000)

Min trohet är till bibeln och sanningen.

Vi kan skicka brev och förklara vår ståndpunkt, och vi kan ha olika åsikter om saker och ting, men osämja och sätta sig upp mot ledningen är inte kristet:

"Jag uppmanar er, bröder, att se upp med dem som vållar splittring och lockar till avfall från den lära som ni har undervisats i. Håll er undan från dem. Den sortens människor tjänar inte vår herre Kristus utan bara sin egen buk, och med sin insmickrande svada förleder de godtrogna själar. Er lydnad har dock blivit känd överallt. Därför gläder jag mig över er och önskar bara att ni skall vara kunniga i allt gott och obesmittade av allt ont." (Rom 16:17-19 Bibel2000)

"Lyssna till era ledare och foga er efter dem. De vakar över era själar eftersom de en gång skall avlägga räkenskap. Gör det till en glädje för dem och inte till en tung börda; det skulle inte vara lyckligt för er." (Hebreerna 13:17 Bibel2000)

Osämja, splittring, sekter och massor med olika bibeltolkningar är vad kristenheten har drabbats av i stor utsträckning på grund av att man vill hävda sina egna tolkningar framför enighet och sanning.

"Min trohet är till Bibeln och sanningen", påstår du. Så är det i verkligheten inte. Din trohet är till Jv och deras lära oberoende av om denna stämmer med Bibeln och sanningen eller inte. I alla lägen håller Jv på ledningens påståenden, även om dessa skulle vara fel. Så har det alltid varit och det ges åtskilliga exempel på det.

Anledningen till Jvs impopuläritet har att göra med deras arrogans att påstå sig ha sanningen om allt medan de i verkligheten står till halsen i falska förkunnelser. De saknar helt den ödmjukhet som skulle känneteckna den kristna församligen. Om och om och om igen har de varit falska profeter. Dessutom har de klampat in på områden som berör människors hälsa och liv. Vaccinationer har varit förbjudna med hänvisning till att man inte skulle "beblanda sig med något djur". Transplantationer har förbjudits som kannibalism, och vissa intag av blodbeståndsdelar har förbjudits samtidigt som andra intag av bloddelar har tolererats. Man har tidigare i princip förbjudit äktenskap. Och du, den verkliga anledningen till att ni undviker diskussioner är att ni har haft så gruvligt fel i många frågor. Ni klarar inte en faktadiskussion om detta. Ni döljer er bakom ett struntprat om att enheten är det viktigaste. Det är den inte. Sanning och renhet är viktigare än enhet.
Citera
2011-11-06, 22:07
Medlem
Citat:
Sen utfrysning av familj, släkt och vänner är något som ni har enats om själva eller ledningen i NY?.
Eller det kanske står i eran bibel, kan du vara snäll och skriva ner versen eller vad det heter så att jag får lite klar blick i det hela?.

Visst, det står t.ex. om det i 1 Korinthierna kapitel 5, är det 1917 som du föredrar?

"Nej, då jag skrev så till eder, menade jag, att om någon som kallades broder vore en otuktig människa eller en girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en roffare, så skullen I icke hava något umgänge med en sådan eller äta tillsammans med honom.
Ty icke tillkommer det väl mig att döma dem som äro utanför? Dem som äro innanför haven I ju att döma; dem som äro utanför skall Gud döma. I skolen driva ut ifrån eder den som är ond.
"(1Kor 5:11-13 1917)

Du får två andra översättningar också:

"vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond." (1Kor 5:11-13 Bibel2000)

"Jag skriver nu till er att ni inte skall umgås med någon som kallas broder, om han är otuktig, girig eller avgudadyrkare, förtalare, drinkare eller utsugare. Inte heller skall ni äta tillsammans med en sådan. Hur kan det vara min sak att döma dem som står utanför? Är det inte dem som står innanför ni skall döma? Dem som står utanför skall Gud döma. Driv ut ifrån er den som är ond!"(1Kor 5:11-13 Folkbibeln)

Citat:
Sen en grej jag undrar över, använder ni samma bibel som andra kristna?. Eller har ni en egen version av den?.

Vi använder olika översättningar, främst vår egen som kom 1992 i sin helhet.

Innan dess har vi i Sverige använt bland annat 1917 års översättning.

Citat:
Oj nu kom jag på en sak till, du säger att din trohet är till bibeln och sanningen, men du citerar ur en "Bibel 2000" som är förvrängd här ska jag ta ett exempel

Ok, vilken översättning gäller för dig? Jag tycker inte heller Bibel2000 är så bra, Folkbibeln är bättre förutom ställen där man tolkar in treenigheten. Jag använder Bibel2000 eftersom den är nog mer känd för allmänheten än Folkbibeln, men jag kan inte tillfredsställa alla smaker. Det har funnits debattörer som föredragit Bibel2000.

För mig spelar det mindre roll, jag kan diskutera utifrån olika översättningar.

Citat:
Dog Jesus på en träpåle eller ett kors?

Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort ifrån synderna och leva för rättfärdigheten; och genom hans sår haven I blivit helade.’” (1 Petr. 2:24 1917)

”Våra synder bar han i sin egen kropp på träpålen”. (1 Petr. 2:24, Bibel 2000)

Det låter som att du tror att Jehovas vittnen har haft något med översättningen av Bibel2000 att göra, men det är en översättning som Svenska Kyrkan tagit fram. Men Nya Världens Översättning översätts på liknande sätt.

Citat:
jag kan ta ett till för sakens skull

Guds ande eller ”gudsvind”

”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds Ande svävade över vattnet.” (1 Mosebok 1:1-2, Bibeln 1917)

”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet.” (1 Mosebok 1:1-2, Bibel 2000)

Här använder man begreppet gudsvind i stället för Guds Ande. En grov förfalskning.

Nya Världens Översättning översätter stället med "Guds verksamma kraft", men det är samma sak som Guds ande. Det är genom hans ande som han utför saker och ting.

Citat:
Kallar ni det här för en tolkning och inget annat?

En översättning kallar vi det, vad som är mer korrekt går att diskutera.

Citat:
Eller förbjuder sekten er att svara på sånt här öht?.

Nej vi förbjuds inte att svara på frågor om vår tro, att svara på frågor är tanken med att vi förkunnar.
Citera
2011-11-06, 22:13
Medlem
Citat:
Japp du har rätt han förmultnade inte han upplöstes till gaser. Andevarelse?

Nej kroppen upplöstes nog till atomer, och han själv uppstod till den andliga dimensionen som andevarelse.

Citat:
dem tror ju inte på den heliga anden eller att man har en själ,

Två fel till, Jehovas vittnen tror både på heliga anden och själen.

Citat:
Men vad eller vem skulle denna andevarelse då vara?.

Jesus så klart.
Citera
2011-11-06, 22:13
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen har ändrat sina läror när dom förstått att det inte stämmer överens med bibeln, det finns nog inte många kristna rörelser som uppdaterat lärorna så ofta.

Nej det är ju småsaker jämfört med kristenhetens hemska läror med krig, aborter, promiskuitet, politiskt maktsökande, avgudadyrkan o.s.v.

Det är att sila mygg och svälja kameler, det är kristenheten som borde omvända sig, istället för att peka på dom eventuella småfel som Jehovas vittnen har.

Jo men som sagt, det finns mer eller mindre viktiga saker. Hur gör du i din församling?

Jag är av naturen lätt trogen, naiv har folk sagt. Så jag har gjort mitt bästa i att följa alla anvisningar och läror jag har fått sen barndomen. Jag hade fullt förtroende för allt som framfördes av organisationen. Jag trodde på styrande kretsens uppriktighet, att de skulle välkomna korrektare förståelse om bara någon upplyste dem. Och jag förväntade att de skulle vara intresserade av att höra vad jag hade att säga. Så jag skrev dem ett brev och erbjöd dem exaktare förståelse om en hel lista på bibliska teman. Men det kom inget svar. Jag gav en kopia av brevet till äldstena. Så att de viste läget. Men de kom inget svar från Broklyn. Jag hade ca 10 år tidigare skrivit till Brooklyn direkt och då kom svar till mig genom äldstena som ogillade att jag hade skrivit till huvudkontoret. Så jag var säker på att jag skulle få svar. Men den här gången måste de i styrande kretsen ha varit så förbluffade att de inte gav något svar alls. Så äldstena hade inget att säga om mitt brev. Men efter några månader tänkte jag, att eftersom de inte vill ha någon hjälp i styrande kretsen, så har jag rätt att upplysa om en mer exakt förståelse av olika saker för mina bröder och systrar. Så gjorde jag ca 2 månader och eldstena hade inga motargument. Så när jag blev utesluten viste hela församlingen några av mina påståenden. Nu är det 3,5 år sen de uteslöt mig.

Jag har försökt sen dess sprida sanning var helst jag kunnat, men jag har inte kommit någon vart. Det känns inte som att Jehova Gud skulle låta andra ta på allvar det sanningar jag har försökt sprida. Jag har även mejlat till olika kyrkor och har inte fått något intresse.
Men jag hoppas på ett genombrott för eller senare. För varför skulle Jehova Gud bara låta mig uppfatta sanningar och ingen annan hur länge som helst? Ett tag var det ungefär varje vecka jag upptäckte något nytt medan jag läste Bibeln.
Citera
2011-11-06, 22:18
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Jag är av naturen lätt trogen, naiv har folk sagt. Så jag har gjort mitt bästa i att följa alla anvisningar och läror jag har fått sen barndomen. Jag hade fullt förtroende för allt som framfördes av organisationen. Jag trodde på styrande kretsens uppriktighet, att de skulle välkomna korrektare förståelse om bara någon upplyste dem. Och jag förväntade att de skulle vara intresserade av att höra vad jag hade att säga. Så jag skrev dem ett brev och erbjöd dem exaktare förståelse om en hel lista på bibliska teman. Men det kom inget svar. Jag gav en kopia av brevet till äldstena. Så att de viste läget. Men de kom inget svar från Broklyn. Jag hade ca 10 år tidigare skrivit till Brooklyn direkt och då kom svar till mig genom äldstena som ogillade att jag hade skrivit till huvudkontoret. Så jag var säker på att jag skulle få svar. Men den här gången måste de i styrande kretsen ha varit så förbluffade att de inte gav något svar alls. Så äldstena hade inget att säga om mitt brev. Men efter några månader tänkte jag, att eftersom de inte vill ha någon hjälp i styrande kretsen, så har jag rätt att upplysa om en mer exakt förståelse av olika saker för mina bröder och systrar. Så gjorde jag ca 2 månader och eldstena hade inga motargument. Så när jag blev utesluten viste hela församlingen några av mina påståenden. Nu är det 3,5 år sen de uteslöt mig.

Jag har försökt sen dess sprida sanning var helst jag kunnat, men jag har inte kommit någon vart. Det känns inte som att Jehova Gud skulle låta andra ta på allvar det sanningar jag har försökt sprida. Jag har även mejlat till olika kyrkor och har inte fått något intresse.
Men jag hoppas på ett genombrott för eller senare. För varför skulle Jehova Gud bara låta mig uppfatta sanningar och ingen annan hur länge som helst? Ett tag var det ungefär varje vecka jag upptäckte något nytt medan jag läste Bibeln.

Oj, detta verkar spännande. Vad var det för några saker som du skrev till Brooklyn? Vad var det för upplysningar som du upplevde att du hade fått?
Citera
2011-11-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Oj, detta verkar spännande. Vad var det för några saker som du skrev till Brooklyn? Vad var det för upplysningar som du upplevde att du hade fått?

Uräkta nu att det dröjer till imorgon innan jag svarar för jag måste gå upp tidigt imorgon till jobbet. Men vi hörs imorgon kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in