2011-10-05, 23:53
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Vad exakt är det omöjliga i att enskilda människors behov kartläggs? Det görs varje dag inom alla andra områden i samhället. Varför skulle det plötsligt vara helt omöjligt när det gäller flyktingar?
Det ena motsäger inte det andra, åldersbedömningar är en del i en kartläggning av en enskild människas behov.

Nå, är du för eller emot? Det börjar bli sent.
Citera
2011-10-05, 23:55
Medlem
Helt sjukt att man inte testar ålder i dagsläget. Måste man rösta om det för att Billström ska kunna genomföra några förändringar?
Citera
2011-10-05, 23:58
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Det ena motsäger inte det andra, åldersbedömningar är en del i en kartläggning av en enskild människas behov.

Nå, är du för eller emot? Det börjar bli sent.
Men varför fokusera på ålder? Hur olika menar du att 17 och 19 åringar är egentligen? Vad händer med alla andra relevanta omständigheter?

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Haha du svävar på svaren som värsta politikern, funderat på att jobba som en?
Jag är ju politiskt aktiv inom LUF och FP.
Citera
2011-10-06, 00:04
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Men varför fokusera på ålder? Hur olika menar du att 17 och 19 åringar är egentligen? Vad händer med alla andra relevanta omständigheter?
Därför att det är åldersbedömningar vi diskuterar, av orsaker som jag redan angett. Du gav dig frivilligt in i tråden och kommenterade ett inlägg som rörde åldersbedömningar. Det enda som du i ditt slingrande ännu inte svarat på är om du tycker att åldersbedömningar bör införas eller inte.

Alla andra relevanta omständigheter kan diskuteras elsewhere. Kom igen nu Ormstunga.. eh, Orzion menar jag förstås. Vill du att vi ska ha bättre åldersbedömningar, eller att vi ska fortsätta som idag?
Citera
2011-10-06, 00:13
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Därför att det är åldersbedömningar vi diskuterar, av orsaker som jag redan angett. Du gav dig frivilligt in i tråden och kommenterade ett inlägg som rörde åldersbedömningar. Det enda som du i ditt slingrande ännu inte svarat på är om du tycker att åldersbedömningar bör införas eller inte.

Alla andra relevanta omständigheter kan diskuteras elsewhere. Kom igen nu Ormstunga.. eh, Orzion menar jag förstås. Vill du att vi ska ha bättre åldersbedömningar, eller att vi ska fortsätta som idag?
Jag kommenterade endast motiven som angavs. Vad vi bör göra är att sträva efter det som är bäst för varje enskild människa istället för att stirra oss blinda på kollektiva fenomen som ålder. Jag vet fortfarande inte ens vad exakt "åldertester" är, hur det är tänkt att genomföras och vad det kommer innebära tills jag vet det är frågan omöjlig att svara på.
Citera
2011-10-06, 00:17
Avslutad
Citat:

Jag är ju politiskt aktiv inom LUF och FP.
Mmm, för att ålder ÄR relevant, för ALLA inblandade? Rättigheter och skyldigheter du vet, det som du brukar tala om i andra sammanhang o göra ett stort nummer av.

Det förklarar saken.
Citera
2011-10-06, 00:24
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Mmm, för att ålder ÄR relevant, för ALLA inblandade? Rättigheter och skyldigheter du vet, det som du brukar tala om i andra sammanhang o göra ett stort nummer av.

Det förklarar saken.
Precis! Och ljuger du om din ålder ljuger du också om din identitet. Varför ljuga om sin identitet om man har ärliga avsikter? Det borde även or$ion förstå att det är bedragare det är frågan om.

Vilken rätt till svensk välfärd anser or$ion att välfärdsbedragare har?
Citera
2011-10-06, 00:37
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Jag kommenterade endast motiven som angavs. Vad vi bör göra är att sträva efter det som är bäst för varje enskild människa istället för att stirra oss blinda på kollektiva fenomen som ålder. Jag vet fortfarande inte ens vad exakt "åldertester" är, hur det är tänkt att genomföras och vad det kommer innebära tills jag vet det är frågan omöjlig att svara på.

Vem avgör vad som är bäst för varje enskild människa?
Citera
2011-10-06, 00:43
Medlem
MoLoKs avatar
I övrigt. Efter många års argumentation och bevisförning som visade på det orimliga med den svenska ensamkommandeindustrin så fick vi rätt. Ett erkännande. Vi hade rätt hela tiden. Vår historia låg närmare verkligheten än PK-etablissemangets.

Vad många glömmer är att inte endast de ca 2000 som kommer i år och får stanna kostar. Nu är det ju inte så att alla de 2000 som får stanna bor på organiserade boenden. Nästan hälften (40%?) bor ju hos släkt eller vänner (som det sällan görs någon bakgrundskoll på... en dröm för barnsexhandelsintresserade) och de kostar INTE 1900 per dygn.

Dock så är det ju en kumulativ effekt och med ca 1200 per år (i dagsläget) så kommer vi att ha CIRKA 5000-7000 som kostar 1900 per dygn, eller ungefär 1 miljon styck per år (med skola, tolk, god man, vård etc).

Jag tror regeringen helt enkelt inte vill lägga ut nästan 8 miljarder per år på några tusen personer i åldern 15-30 år, vilket är ett faktum om några år.

Glöm inte heller att 10% av alla ensamkommande flickor som registreras på MGV "försvinner"... något för Uppdrag Granskning det... ledtråd: Manchester
Citera
2011-10-06, 00:52
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ålderstester:

När personer utan identitetspapper kommer och söker asyl i Sverige, är det av rättsäkerhetsskäl viktigt att få reda på så mycket som möjligt om den asylsökande. Detta för att man ska kunna genomföra en så rättvis asylprövning som möjligt, utifrån gällande asyllagstiftning.

Eftersom barn och ungdomar under 18 år generellt sett anses behöva mer stöd och omvårdnad än myndiga personer, så finns det sedan 2006 särskilda kommunala boenden för att ta hand om dessa barn och ungdomar. Drivande i frågan att separera ensamkommande från Migrationsverket var bland annat Rädda Barnen, som ansåg att det var skadligt för ensamkommande barn och ungdomar att blandas med vuxna asylsökande samt att dessa barn och ungdomar behövde detta för att man skulle kunna berätta saker för personal som inte hade skyldighet att föra dessa uppgifter vidare.

Eftersom boenden för ensamkommande asylsökande barn och ungdomar ska hålla högre standard gällande vård, stöd och omsorg - där bland annat dygnet runt-bemanning ingår - så kostar dessa boenden extremt mycket mer per plats än vad platser för vuxna asylsökande gör. Standarden på dessa boenden är också betydligt mycket högre än på valfritt asylboende för vuxna.

Eftersom nivån på både material och service är högre, så blev den naturliga följden att fler och fler barn och ungdomar sökte asyl i Sverige. Det som ganska snabbt uppmärksammades av personal - men även av kritiker på utsidan - var att många barn och ungdomar i själva verket var fullvuxna män och kvinnor. Detta möjliggjordes av att Migrationsverket till synes inte hade någon som helst kontroll av vilka som hade en fysisk ålder understigande 18 år och vilka som inte hade det. Precis som allt annat så spreds detta snabbt bland flyktingsmugglare världen över, och antalet människor som påstod sig vara ensamkommande asylsökande barn och ungdomar steg snabbt.

Kostnaderna skenade, landshövdingar, ministrar, barnombudsmän och diverse andra potentater grät ut i media över svenska kommuners ovilja att starta nya boenden för dessa stackars ensamkommande flyktingbarn. Till sist började höras rop på hjälp från olika håll, bland annat från människor som jobbade inom branschen. Ropen skallade: "Hallå där, varför skickar ni fullvuxna män och kvinnor som ska uppta platser hos oss, när det sitter hundratals barn och ungdomar och väntar? Varför tvingar ni våra barn och ungdomar att bo med vuxna bedragare?"

Våra grannländer Norge, Finland och Danmark var som vanligt snabbare att agera, då den politiskt korrekta dimman inte är riktigt lika tjock som ärtsoppan här i Sverige. Man kompletterade den optiska bedömningen med medicinska ålderstester så som handledsröntgen och tandröntgen/tandundersökning. Med dessa tester kombinerat med samtal med asylanten kunde man komma fram till relativt säkra siffror rörande den fysiska åldern. Man lät rimligt tvivel och felmarginal komma asylanten till godo, men trots detta visade sig siffrorna vara nästan chockerande.

Precis som det står i artikeln så visade exempelvis siffrorna från Norge från 2010 följande:
Citat:
År 2010 genomgick 600 personer åldersundersökning i Norge. 289 av dessa personer, eller 48 procent, bedömdes då vara 18 år eller äldre.

Det som hände i Norge var fascinerande. Från att ha legat på samma nivå som Sverige - ja faktiskt lite över! - så sjönk antalet asylsökande ensamkommande barn och ungdomar till nästan en tredjedel från ett år till nästa. Samtidigt så fortsatte siffrorna i Sverige att stiga. Köerna till boendena fortsatte att bli längre och längre, och situationen blev mer och mer desperat. För att blanda barn och ungdomar med vuxna som låtsas vara barn eller ungdomar är inte helt problemfritt, förstår du. Jag har redan skrivit kort om det, men kan utveckla det om du själv har svårt att förstå vilka konstiga situationer som kan uppstå.

Till sist verkade dock även Migrationsministern ta sitt förnuft till fånga, svälja stoltheten och verkligen ta in siffrorna och faktan från grannländerna. Märk väl att han var mycket försiktig i sitt första uttalande, vilket vi alla vet beror på att det kommer att flyga anklagelser om rasism, främlingsfientlighet och integritetsbrott snabbare än någon hinner säga "asyl" när (eller om!) Media vågar skriva om detta. Av den anledningen väljer han att stötta sig emot Norge, Danmark och Finland, och säga saker om att "harmonisera reglerna" som du helt ologiskt väljer att fokusera på. Han hade som på ett seminarium nyligen kunnat påpeka att de ensamkommande ungdomarna utgör 5% av de asylsökande, men upptar 40% av den sammanlagda budgeten för asylmottagandet. Men det hade kanske sett okänsligt ut?

Själv väljer jag att fokusera på sakfrågan, och vilka problem som kan lösas (eller vilka nya som kan uppstå) genom en smartare hållning till åldersbedömningar. Jag har nämligen svårt att svälja att människor ska komma till Sverige och ljuga om både ålder och bakgrund - ja hela sin identitet och sina asylskäl - utan att någon ska få reagera och utan att något görs åt saken. Extra svårt har jag när vuxna män låtsas vara barn, för att få utnyttja bättre faciliteter än de som är ärliga med sin identitet och erkänner att de är vuxna. Extra extra svårt blir det att svälja, när jag ser att det går ut över riktiga barn och ungdomar.

Och det är kanske där vi skiljer oss åt. Jag ser riktiga människor, riktiga asylsökande som jag försöker hjälpa på bästa sätt, samtidigt som du står och pratar om utopier och drömmar.

Nu vet du i alla fall vad åldersbedömningar är och varför jag anser att de behövs. Så ska du ta och svara nu då; Tycker du att det är en bra idé med åldersbedömningar eller tycker du att vi ska fortsätta som idag?
Citera
2011-10-06, 01:02
Medlem
MoLoKs avatar
För att visa hur verkligheten vs dikten ser ut så ska jag visa tre kollage. De två första är bilder på ensamkommande (en delgruppbild har tre personal med ska sägas) barn såsom de ser ut i artiklar/reportage/intevjuer i media. Alla som följt debatten vet att det här är faktiskt så det ser ut.

http://brigaden.files.wordpress.com/2010/04/flyktingbarn1.jpg

http://brigaden.files.wordpress.com/2010/04/karta-ensamma1.jpg

Nedan visas sedan kommunernas/företagens bilder som ska symbolisera verksamheten. Detta är alltså inga autentiska ensamkommande utan bilder köpta av bildbyråer etc.

Tagna ifrån:

Borlänge kommun
Hofors kommun
Huddinge kommun
Skellefteå kommun
Sollefteå kommun
Uppsala kommun
Moderat.se
Dalarnas Tidningar (diktillustration)
hd.se (illustration till Kultur-Sörens blogg, alltså ingen nyhetsartikel)
Vården i Fokus
Aleris Omsorg

Inga bilder på "äldre" barn ska ha valts bort.

http://brigaden.files.wordpress.com/2010/04/ebraw1-e1272068151398.jpg

---

Nu kanske till och med Orzion retar sig på oärligheten och förljugenheten?
Citera
2011-10-06, 08:20
Medlem
Soyuzs avatar

Lysande inlägg som vanligt MoLok *hatten av*.

Satt och skrev ett långt svar. Tog bort allt när jag inser hur jävla trött jag är på det här. Eftersom jag via arbetet rör mig mycket runt så träffar jag och ser dessa s.k barn. Det är inga barn eller ungdomar, de är vuxna män.

Jag hade hellre sett att mina pengar hjälpte de kvinnor och barn som blir lämnade i sticket av dessa ynkryggar till män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in