Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Nej, den totala förväntade temperaturuppgången är 2-4,5C inkl CO2 och feedbacks.
I IPCC-rapporten ja... vilket jag bestrider stämmer överhuvudtaget, då empiriska data går emot detta.
Citat:
Och de gällande estimaten enligt nuvarande kunskap är fortfarande 2-4,5C. Den tyngd du tillskriver viss forskning är din ensak. Jag har inga som helst problem att hitta forskning som pekar på 5-10C.
"enligt nuvarande kunskap", hur paramateriserar du det? Jo, genom IPCC-rapporten, dvs. vetenskap som är 5 mer än fem år gammal i ett fält som går milasteg framåt. (Vilket har att göra med hur sjukt mycket pengar denna forskning numera får)
Du kan säkert hitta forskning som säger det. Vad jag syftar till är att det finns problem med dessa siffror då havets uppsug av värme inte är tillräckligt för att kompensera för den förväntade uppvärmning vi bör ha när vi nu är vid 86% av dubblingen av CO2 (när man räknar med andra växthusgaser, vilket görs, man räknar om andra växthusgaser som CH4 till koldioxid när man kollar klimatpåverkan). Så vad jag syftade till var då NASA, som har gjort uppmätningar på detta, empiriska uppmätningar.
Citat:
Då antar jag att NASA är inkluderade vad gäller uttalanden om klimatkänslighet, framtid och forskning i stort?
Vad babblar du om? Vad som är relevant här är havens värmeupptag, då detta är det som lett till att vi är eoner från att ha i närheten av den dubbling som 4th assesment lägger fram. Jag vet inte riktigt vad du tror jag syftar till.
Som sagt, de kommer revidera ner dessa siffror om de ens vill att 5th ska tas på allvar.
Men vad man än nu tycker är NASA en bättre källa än IPCC i all välmening och deras siffror är lägre. Att du ens frågar om de tar med andra faktorer, är du på allvar? Vi snackar om NASA. FN har förskingrat pengar och snackat goja i 70 år, NASA har varit på månen, det låter kanske larvigt men om du ska ställa sådana frågor bör du kanske börja att kritisera byrkåratin FN innan du går till och är förfrågande gällande organisationen där världens bästa ingenjörer och forskare är anstälda.