Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Tyvärr lär inte makthavarna lyssna särskilt mycket på Bjørn Lomborg eftersom möjligheten till klimatskatter är deras främsta drivkraft i frågan.
Du känner säkert till att professor Lomborg (dock statistiker och inte klimatolog såvitt jag vet) står på vetenskapens sida och håller med om AGW? Jag tolkar ditt inlägg som att du inte heller ifrågasätter människans påverkan på klimatet, utan bara knivas för att situationen är obehaglig.
Citat:
Omöjliga klimatmål skall nås med straffskatt, och när målen inte nås höjs bara skatten...
Här kommer delen där många skeptiker/förnekare gärna sidesteppar. Hotet om en negativt påverkad levnadsstandard, eller hjälp till fattiga länder, gör att man blint förnekar vetenskapen. Detta huvudet-i-sanden-agerande är lika olämpligt som att förneka Skatteverkets existens när man får inbetalningskortet för kvarskatten. Problemet försvinner inte för att man förnekar det, utan växer för varje dag man låter bli att reda upp röran. Men istället för att hamna i detta ideologiskt rotade snedsteg så bör man betänka att naturvetenskap och politik är två helt olika saker. Man måste hålla isär dem, annars blir diskussionen väldigt skev. Jag avskyr tanken på att införa några skatter. Men jag blundar för den sakens skull inte för vad en mycket samstämmig forskning påvisar.