2010-12-02, 00:41
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Tyvärr lär inte makthavarna lyssna särskilt mycket på Bjørn Lomborg eftersom möjligheten till klimatskatter är deras främsta drivkraft i frågan.

Du känner säkert till att professor Lomborg (dock statistiker och inte klimatolog såvitt jag vet) står på vetenskapens sida och håller med om AGW? Jag tolkar ditt inlägg som att du inte heller ifrågasätter människans påverkan på klimatet, utan bara knivas för att situationen är obehaglig.

Citat:
Omöjliga klimatmål skall nås med straffskatt, och när målen inte nås höjs bara skatten...
Här kommer delen där många skeptiker/förnekare gärna sidesteppar. Hotet om en negativt påverkad levnadsstandard, eller hjälp till fattiga länder, gör att man blint förnekar vetenskapen. Detta huvudet-i-sanden-agerande är lika olämpligt som att förneka Skatteverkets existens när man får inbetalningskortet för kvarskatten. Problemet försvinner inte för att man förnekar det, utan växer för varje dag man låter bli att reda upp röran. Men istället för att hamna i detta ideologiskt rotade snedsteg så bör man betänka att naturvetenskap och politik är två helt olika saker. Man måste hålla isär dem, annars blir diskussionen väldigt skev. Jag avskyr tanken på att införa några skatter. Men jag blundar för den sakens skull inte för vad en mycket samstämmig forskning påvisar.
Citera
2010-12-02, 09:50
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Du känner säkert till att professor Lomborg (dock statistiker och inte klimatolog såvitt jag vet) står på vetenskapens sida och håller med om AGW? Jag tolkar ditt inlägg som att du inte heller ifrågasätter människans påverkan på klimatet, utan bara knivas för att situationen är obehaglig.

Här kommer delen där många skeptiker/förnekare gärna sidesteppar. Hotet om en negativt påverkad levnadsstandard, eller hjälp till fattiga länder, gör att man blint förnekar vetenskapen. Detta huvudet-i-sanden-agerande är lika olämpligt som att förneka Skatteverkets existens när man får inbetalningskortet för kvarskatten. Problemet försvinner inte för att man förnekar det, utan växer för varje dag man låter bli att reda upp röran. Men istället för att hamna i detta ideologiskt rotade snedsteg så bör man betänka att naturvetenskap och politik är två helt olika saker. Man måste hålla isär dem, annars blir diskussionen väldigt skev. Jag avskyr tanken på att införa några skatter. Men jag blundar för den sakens skull inte för vad en mycket samstämmig forskning påvisar.

Sverige drar ju in 30 miljarder per år i co2-skatt. Är de pengarna öronmärkta för vårt nya sköna gröna samhälle?
Citera
2010-12-02, 10:21
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky

Det finns andra anledningar till att bli kvitt oljeberoendet än påstod AGW, och jag förnekar inte alls att människor påverkar klimatet. Se bara på Kilimanjaro där lokal avverkning orsakat lokala klimatförändringar som får stora konsekvenser.

Hur kan du tolka in att jag skulle ogilla hjälp till 3:e världen? Det är ju en av Lomborgs stora poänger med sin väg ur oljeberoendet, att hjälpen blir så mycket direktare och effektivare utan straffskatter, och som jag håller med om.
Citera
2010-12-02, 10:35
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Ju sämre det går för klimathysterikerna, ju mer fiaskoartade deras årliga möten är, desto mer drastiska metoder tar de till för att hålla sitt sandslott i någorlunda skick. Det märks inte minst i den här tråden där fler och fler inlägg som är kritiska mot klimatalarmismen rapporteras och försvinner.

Det är deras sista desperata vapen

Nix, det beror på att det är OT. För första och sista gången: alla kommentarer om moderering tas via PM, och INTE i tråden. Det kommer att raderas som det OT det är, och även ge tillsägelse om det fortsätter.

/mod
Citera
2010-12-02, 12:30
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Sverige drar ju in 30 miljarder per år i co2-skatt. Är de pengarna öronmärkta för vårt nya sköna gröna samhälle?

Ingen aning men likafullt en ointressant frågeställning i mitt föregående inläggs kontext. Därmed inte sagt att politiken vare sig är ointressant eller oviktig i sig.

Det verkar som att du missförstår mitt inlägg. Min poäng är att de 30 miljarderna inte har någonting att göra med CO2-molekylens fysiska egenskaper eller återkopplingsmekanismer. Politiska beslut kommer inte påverka fysiska lagar, men däremot kan och bör (som vi nu ser) fysiska lagar påverka politiska beslut.
Citera
2010-12-02, 12:36
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Det finns andra anledningar till att bli kvitt oljeberoendet än påstod AGW, och jag förnekar inte alls att människor påverkar klimatet. Se bara på Kilimanjaro där lokal avverkning orsakat lokala klimatförändringar som får stora konsekvenser.

Ja, gör vi oss inte kvitt kolenergi nu så lär vi bli tvungna att hårdlanda inom några decennier i alla fall, om Peak Carbon-gängen har rätt.

Citat:
Hur kan du tolka in att jag skulle ogilla hjälp till 3:e världen? Det är ju en av Lomborgs stora poänger med sin väg ur oljeberoendet, att hjälpen blir så mycket direktare och effektivare utan straffskatter, och som jag håller med om.
Jag var nog otydlig vilket jag ber om ursäkt för. Poängen jag ville göra är att en stor andel av förnekarna är förnekare just för att vetenskapens rön, och i förlängningen politiska beslut, går stick i stäv mot deras ideologi. Jag menar självklart inte att du sympatiserar med exemplen i min schablonbild.

Detta är vetenskapligt undersökt här: http://www.culturalcognition.net/
Senast redigerad av Godowsky 2010-12-02 kl. 12:39.
Citera
2010-12-02, 13:12
Medlem
Insignificunts avatar
Livchatt pågår just nu med Michael Tjernström, professor i meterologi: http://www.dn.se/nyheter/chattar/chattrum5/

Första frågan är om Hockey Stick som frågeställaren menar är falsk (foliehatt!), svaret:

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Tjernström
Hockey stick var det första försöket att göra en uppskattning av den senaste 1000 åren som medelvärde över halva globen - inte bara enskilda tidsserier från olika platser. Den visade att detta var möjligt; idag har man gjort detta 2000 år tillbaka och resultatet ser olika ut i detljerna men slutsasterna blir de samma. Diskussionen kring "hockey stick" är "yesterdays news" - ointressant. Prata om något som är aktuellt idag...

Ska bli kul att följa detta.
Citera
2010-12-02, 19:09
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Livchatt pågår just nu med Michael Tjernström, professor i meterologi: http://www.dn.se/nyheter/chattar/chattrum5/

Första frågan är om Hockey Stick som frågeställaren menar är falsk (foliehatt!), svaret:

Ja, det är något av en parodi när de ska förvara hockey-stick

Och när det inte riktigt går hela vägen så säger de: "yesterdays news!!!"

Vad är mer aktuellt?

Att Himalayas glaciärer är borta om 20 år?

Brrr... riktigt kallt igen i år. Stackars Cancun... Kom IGEN Cop15!!! Khadaffi vill att mötet ska bli en framgång!
Citera
2010-12-02, 19:36
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ja, det är något av en parodi när de ska förvara hockey-stick

Och när det inte riktigt går hela vägen så säger de: "yesterdays news!!!"

Vad är mer aktuellt?

Att Himalayas glaciärer är borta om 20 år?

Brrr... riktigt kallt igen i år. Stackars Cancun... Kom IGEN Cop15!!! Khadaffi vill att mötet ska bli en framgång!

Ja, han har säkert fel och en bindgalen människa som du har säkert rätt. Jag ändrar mig nu!
Citera
2010-12-02, 20:57
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:

Tack för tipset. Jag följde den faktiskt, men vart tog chatthstoriken vägen? Har du nån länk till den?

Men fritt, och mycket förkortat, ur minnet:
Citat:
fråga Varför tycker du hockey-stick är yesterdays news? Ny KTH-forskning visar ju att MWP var global.
Svar Vi pratar om globala förändringar, inte lokala...
Citera
2010-12-02, 23:23
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Tack för tipset. Jag följde den faktiskt, men vart tog chatthstoriken vägen? Har du nån länk till den?

Men fritt, och mycket förkortat, ur minnet:

Den finns naturligtvis kvar på sidan som jag länkade till. Men jag är inte förvånad över att du ljuger och hittar på att saker har skrivits som inte skrivits. Det stärker min bild av dig som debil men även fullständigt samvetslös. Du skulle förmodligen gå över lik bara för att vinna en diskussion. Äckligt.
Citera
2010-12-03, 00:31
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Den finns naturligtvis kvar på sidan som jag länkade till. Men jag är inte förvånad över att du ljuger och hittar på att saker har skrivits som inte skrivits. Det stärker min bild av dig som debil men även fullständigt samvetslös. Du skulle förmodligen gå över lik bara för att vinna en diskussion. Äckligt.
Jag hade fortfarande sidan öppen och bara uppdaterade den, och då var den tom... Stänga och gå in på länken igen gick bättre.

Lögnare? Jag?
Citat:
Spliff: Jag tycker det låter som att du behöver uppdatera dig på senaste rönen innan du avfärdar hockeyschtik-diskussionen som inaktuell. En ny studie av F. Charpentier Lundquist på Stockholms Universitet visar att medeltida värmeperioden verkar ha varit betydligt varmare än 20:e århundradet - globalt. Dessa rön går rakt emot den av klimatalarmisternas vedertagna "sanningen", och om riktiga, suddar ut en av alarmisternas värsta farhågor, eller hur? (PS. studien heter "A regional approach to the medieval warm period and the little ice age")

Michael Tjernström:
Du trycker på den onda punkten " A REGIONAL" approach..." Jag pratar om en glkobal förändring...
Och studien: http://www.intechopen.com/articles/show/title/a-regional-approach-to-the-medieval-warm-period-and-the-little-ice-age
Citat:
"Large-scale pattern as the MWP, the LIA and the 20th century warming occur quite coherently in al the regional reconstruktions presented here but both their relative and absolut amplitude are not always the same. Exceptional warming in the 10th century is seen in al six regional reconstructions. Assumtions that, in particular, the MWP was restricted to the North Atlantic rigion can be rejected."
Exakt hur ljög jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in