2011-08-19, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Anade jag dock, att någon
äldre patient föredrog ni-formen, använde jag självklart denna, eller t.ex.
Herr Lindgren.

Eller "Vi" kanske ?
"Hur mår vi idag då, herr Lindgren? Har vi sovit gott?"

Har alltid undrat var det där viandet kommer ifrån när man menar du. Inte kan det väl vara osäkerhet på hur någon ska tituleras?
Citera
2011-08-19, 20:01
Bannlyst
Till kungen och drottning säger jag ni, till alla andra 'du'
Citera
2011-08-19, 20:06
Medlem
Rosindas avatar
Självklart skulle jag använda det som var det mest artiga i sammanhanget men som sagt, jag har inte bott i Sverige sen tonåren så min svenska är lite rostig. Just nu är jag i Sverige dock och kom att tänka på det här.

Håller alla andra också med om att det i princip är oartigt att säga Ni och att man faktiskt ska använda titel eller namn som tredjepart hellre än att säga ni?
Citera
2011-08-19, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosinda

Håller alla andra också med om att det i princip är oartigt att säga Ni och att man faktiskt ska använda titel eller namn som tredjepart hellre än att säga ni?

OM du menar i Sverige så kan jag säga att jag sällan eller aldrig har varit i den situationen där jag behövt fundera på den saken. På mina arbetsplatser har det varit självklart att kalla VD,n för 300 personer du. Jag varken titulerar eller niar någon.
Enda gången jag funderat på hur man ska uttrycka sig var när en utländsk vän skulle skriva en hemsida på svenska och ville att jag skulle se över språket. Hon ville promt formulera sig med Ni och Er (alltså med versal) även om man kunde skriva du.
Citera
2011-08-19, 20:25
Medlem
Citat:
Självklart skulle jag använda det som var det mest artiga i sammanhanget men som sagt, jag har inte bott i Sverige sen tonåren så min svenska är lite rostig. Just nu är jag i Sverige dock och kom att tänka på det här.

"Särskilt på senare år har det också blivit vanligt att butiks- och restaurangpersonal använder ni när de tilltalar sina kunder, detta trots att ni alltså inte ansågs hövligt i tidigare rikssvenskt språkbruk[1]"
fotnoten: http://www.ne.se/ni-tilltal
Citera
2011-08-19, 20:33
Medlem
ChristianXs avatar
Skulle aldrig falla mig in eftersom det gränsar till förolämpning. I synnerhet om man får det från en 19-åring i McDonaldskassan.

"Du" fungerar alldeles utmärkt eftersom motsvarigheten till t ex det engelska "Sir", dvs "Herrn", skulle låta en aning styltigt i de allra flesta situationer.
Citera
2011-08-19, 20:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benne
Jag brukar endast använda "ni" när jag pratar med äldre människor (55-60+), eftersom att jag fått för mig att folk under den åldern inte bryr sig särskilt mycket om man säger "du" istället för "ni".

Väldigt få människor i åldern 55-70 vill bli "ni:ade". De är präglade av "du-reformen":

http://sv.wikipedia.org/wiki/Du-reformen

Edit:

Såg att du skrivit över din tidigare text med ett "fel". Det var klokt, för "ni" till en person är inte klokt.
Citera
2011-08-19, 20:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Lustigt hur olika det blivit om man jämför det engelska, respektive svenska språkområdet.

På svenska har "du" blivit närmast allenarådande, men på engelska är det istället "ni" (you), som helt och hållet konkurrerat ut "du" (thou), med úndantag för vissa böner, etc.

Ingen kristen har ju någonsin "niat" Gud. Med Honom är man ju alltid "du".
Citera
2011-08-19, 20:48
Medlem
spLitpersonaLitys avatar
Citat:
Jag är i trettioårsåldern och fick av föräldrarna och min något gammalmodiga skola lära mig att säga Ni till äldre personer.

Jag vet att det inte händer så mycket runt om i Sverige men det känns mycket mer respektfullt och trevligt tex när jag talar med mina tillfälliga grannar som är i 90 års åldern. Jag känner mig ohyfsad när jag säger Du, men å andra sidan vill jag inte avvika alltför mycket från normen.

Vad tycker ni om tid och plats för niande? Gör ni det, i så fall hur och när?

Jag säger aldrig "ni" till äldre personer. Dock när jag lärde mig italienska fick jag lära mig att om man ska fråga hur en äldre mår osv, säger man alltid ni istället för "hur mår du?"

Come stai? = Hur mår Du? Detta säger man till personer i sin egen ålder.
Come sta? = Hur mår Ni? Detta säger man till äldre.
Citera
2011-08-19, 20:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spLitpersonaLity
Jag säger aldrig "ni" till äldre personer. Dock när jag lärde mig italienska fick jag lära mig att om man ska fråga hur en äldre mår osv, säger man alltid ni istället för "hur mår du?"

Det är en kulturfråga. Den svenska och den italienska kulturen är långt från varandra.
Citera
2011-08-19, 20:55
Medlem
spLitpersonaLitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är en kulturfråga. Den svenska och den italienska kulturen är långt från varandra.

Ja, det är jag medveten om. Men tyckte bara att det var lite kul att ge den informationen med tanke på vad tråden handlar om..
Citera
2011-08-19, 21:11
Medlem
HannesPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Det är inte helt lätt att skilja på språk och kultur i den här frågan. Det är långtifrån så enkelt som att en till Sverige invandrad italienare skulle använda ni istället för du, för att vederbörande var van vid motsvarande bruk från italienskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in