Citat:
Ursprungligen postat av
In-Fredel
Så tolkade nog inte jag det, eftersom det innehåller både ”aldrig”, vilket ju tycks vara rätt omfattande, och ”allmänt” vilket också tycks täcka in de flesta områden. Jag har svårt att se samtal i TV som icke-allmänspråk. Det man brukar ställa mot allmänspråk är ju fackspråk, och det är inte fråga om utan helt enkelt allmänspråk som används i ett TV-medium. Men detta niande skulle alltså vara en utpräglad TV-jargong?
Det fanns väl vissa regler inom media som inte utmärkte allmänspråket. En var ju att det inte tilläts att tala dialekt. Redan där hade man ju gjort ett avsteg. Under första hälften av 60-talet var TV-mediet ganska teatraliskt framställt. Det var, som jag tidigare skrev, stelt i sin form och uttryckte väldigt lite personlighet mellan de medverkande. Det var nog därför som Lennart Hyland blev så populär med sin folklighet och sin otvungenhet. Han bröt ganska tydligt mot rådande "oskrivna" normer.
Det här är min egen, upplevda, bild av hur det var. Hamilkar är ju välkommen att bekräfta eller motsäga detta.