Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Men herregud har jag påstått att serber aldrig funnits innan dom kristnades? Jag snackar när dom kristnades.
När du i tidigare påstår att serber inte är serber om de inte är ortodoxa; ja, det har du. Slutdiskuterat här, om du håller med mig.
Citat:
Du borde ju passa dig med att beskyllda andra för provokationer när du själv kallar andra för idioter.
Det var mer av en observation; du är en idiot.
Citat:
Ja jag gör kopplingen bosnier=bosniaker.
Det här är en av anledningarna till ovanstående observation; jag vet inte om vi har mycket mer att säga till varandra efter den här bomben av idioti du precis släppte.
Citat:
I vissa skrifter nämns stammar som "bosnjani" i vissa "bosnjaci" i vissa "bosani". Dessa bebodde alltså Bosnien
Vad får dig att tro att bosnjani och bosnjaci är samma sak? Bosnjanin betecknade samtliga undersåtar i det bosniska riket; det har ingenting med etnicitet att göra. Läs din egen källa (som jag antar är från wikipedia, eller?).
Citat:
The earliest Bosnian "name" was the historical term "Bošnjanin" (Latin: Bosniensis), which signified any inhabitant of the medieval Bosnian kingdom. By the early days of Ottoman rule, the word had been replaced by "Bosniak" (Bošnjak). The Bosniaks derive their ethnic name from Bosnia and the Bosna river, which has been proposed to have an Illyrian origin - Bosona.[23][24]
Här står det alltså att bosniak, bosnjak, uppkom först under turkens tid. Notera dock, att det kom att ersätta bosnjanin, termen för en undersåte i Bosnien. En bosniak var, enligt din källa, beteckningen på en undersåte i Bosnien, oavsett etnicitet.
Här nämns inte ens etnicitet, förutom i den sista meningen. Jaha, bosniaker hämtar sitt namn från Bosnien - Bosna - Bosona. Dock, lånar de i första hand namnet bosniak från beteckningen som avser samtliga undersåtar i Bosnien, oavsett etnisk tillhörighet.
Du kopierar text från wiki utan att egentligen veta vad den förmedlar; den talar ju inte direkt till din saks fördel, om du nu kan läsa engelskspråkig text.
Citat:
Så det kvittar om det står bosnisk eller bosniakisk kyrka - folket som bodde i BiH (mina förfäder) tillhörde med stor sannolikhet denna kyrka så på vilket sätt skulle jag inte kunna dra parallellen bosnier=bosniaker?
Eftersom bosnier är en regional identitet efter geografisk tillhörighet (eller historiskt term för undersåte i riket Bosnien), har det ingenting med etnicitet att göra. Även mina förfäder bodde i Bosnien på den tiden, och en hel del av dem var säkerligen med i den här bosniska kyrkan vid någon tid.
Bosnier och bosniak har helt olika semantiska innebörder; dina citat av den här typen bidrar ytterligare till min observation av dig som fullfjädrad idiot.
Citat:
Det är likadant som när något som var illyriskt nämns då kan man dra parallellen albaner.
Nej.
Citat:
Folk har inte kallat sig samma namn hela tiden jag tror knappast albaner kallar sig illyrer idag, utan dom säger dom är albaner och inte dom är illyrer.
Jag kan garantera dig, att albaner
aldrig någonsin har kallat sig illyrer.