2013-01-24, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
HUR SVÅRT SKA DET VARA !! Bosnien tillhör bosniakerna!!

Vem hävdar det? Bosnien tillhör de som känner sig som bosnier.
Citera
2013-01-24, 18:02
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Jasså? men åk till serbien eller kroatien då och kör ditt multikulti snack offentligt så ska du se.. tror inte de är så intresserade av att integreras med varken det ena eller det andra.

På något vänster så är det alltid helt ok att samverka emellan i bosnien, men i de andra grannländerna vill ingen "samverka".. där ska det råda dominans av antingen serber eller kroater... fuck that!!

Jag har en enkel lösning, alla återvänder till sina egna länder kallat efter namn:

Serber från balkan drar till - Serbien

Kroater från balkan drar till - Kroatien

Bosnier(bosniaker) från balkan drar till - Bosnien

Innan Österrike-Ungern blandade sig i BiH så tillhörde faktiskt ~82% av marken i BiH bosniakerna, så du har faktiskt en poäng. Ingen av grannländerna är "försoningsaccepterade" när det gäller BiH och bosniakerna, det har vi fått erfara från kriget 92-95 då dessa grannländer hade en dold agenda med varandra emot bosniakerna. Hade din idé framförts officellt av regeringen i BiH så hade bosniakerna blivit stämplade som terrorister/islamister/turkar/ jihadister av grannländerna samt EU och där hade bosniakernas öde varit på en skör tråd om ens existens i BiH och Europa. Där har vi kruxet.
Citera
2013-01-24, 19:13
Medlem
Citat:
Jasså? men åk till serbien eller kroatien då och kör ditt multikulti snack offentligt så ska du se.. tror inte de är så intresserade av att integreras med varken det ena eller det andra.

På något vänster så är det alltid helt ok att samverka emellan i bosnien, men i de andra grannländerna vill ingen "samverka".. där ska det råda dominans av antingen serber eller kroater... fuck that!!

Jag har en enkel lösning, alla återvänder till sina egna länder kallat efter namn:

Serber från balkan drar till - Serbien

Kroater från balkan drar till - Kroatien

Bosnier(bosniaker) från balkan drar till - Bosnien

Det är just tack vare blandingen som Bosnien var alltid coolast, i alla fall i storstäderna. Alla andra led av intellektuell inavel.

Och den tredjedel av ArBiH som inte var bosniaker har förtjänat rätten att alla som vill bo i Bosnien och som känner sig hemma får bo där och trivas. De som vill dra till kroatien/serbien, dra, liksom. Good luck.

Jag känner många serber och kroater som kämpade för multikulti bosnien, och bor kvar därnere, och uppskattas som fan av resten av folket. Bosniaker hade inget val, liksom, men de människorna valde med hjärtat, och inte med arslet. Det ska de ha cred för. Så när en fjortis från Sverige sitter och snackar skit, så får du en känga. Bosniska själen har alltid stått för värderingar som transcenderar religon och etniska skiljelinjer. De som inte fattar det har ingen plats i Bosnien.

Jag skulle akta mig för att köra ensidig nationalistisk snack i Sarajevo, bland lokalbefolkningen. Det kanske går hem bland alla nyinflittade från Sandzak, vad vet jag, men om du tror att du är coolare för att du är bosniak än någon serb som blödde med alla andra i Sarajevo, så är du misstagen.
Senast redigerad av Zapporius 2013-01-24 kl. 19:16.
Citera
2013-01-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Vem hävdar det? Bosnien tillhör de som känner sig som bosnier.

Med din logik tillhör Sverige yta alla som känner sig som svenskar dvs somalier, araber, pakistanier, indier, sydafrikaner etc?

Det funkar inte så, det fattar du. Varför tror du det kallas för nationalstat.
Senast redigerad av Klamdamp 2013-01-24 kl. 19:44.
Citera
2013-01-24, 20:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klamdamp
Med din logik tillhör Sverige yta alla som känner sig som svenskar dvs somalier, araber, pakistanier, indier, sydafrikaner etc?

Det funkar inte så, det fattar du. Varför tror du det kallas för nationalstat.

Vad har Sverige och dess invandringsgrupper med bosnier att göra? De bosniska kroaterna samt serberna är inga invandrare i landet. Du är medveten om att alla har lika stor rätt till landet oavsett om man är född som bosniak, kroat, serb. Vi snackar om generationer som bott i Bosnien-Hercegovina.
Citera
2013-01-24, 20:11
Medlem
Citat:
Vad har Sverige och dess invandringsgrupper med bosnier att göra? De bosniska kroaterna samt serberna är inga invandrare i landet. Du är medveten om att alla har lika stor rätt till landet oavsett om man är född som bosniak, kroat, serb. Vi snackar om generationer som bott i Bosnien-Hercegovina.

Det är du som inte upplyst.
Före turkarnas ankomst till Bosnien på 1500 talet så fanns det ca 5% ortodoxa i Bosnien och inte serber, detta enligt vatikanens lista. 15 % katoliker men inte kroater.
Citera
2013-01-24, 23:34
Medlem
Citat:
Före turkarnas ankomst till Bosnien på 1500 talet så fanns det ca 5% ortodoxa i Bosnien och inte serber, detta enligt vatikanens lista. 15 % katoliker men inte kroater.

Före kristendomen fanns det inga alls. Vad är din poäng igen?
Citera
2013-01-25, 10:30
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapporius
Det är just tack vare blandingen som Bosnien var alltid coolast, i alla fall i storstäderna. Alla andra led av intellektuell inavel.

Och den tredjedel av ArBiH som inte var bosniaker har förtjänat rätten att alla som vill bo i Bosnien och som känner sig hemma får bo där och trivas. De som vill dra till kroatien/serbien, dra, liksom. Good luck.

Jag känner många serber och kroater som kämpade för multikulti bosnien, och bor kvar därnere, och uppskattas som fan av resten av folket. Bosniaker hade inget val, liksom, men de människorna valde med hjärtat, och inte med arslet. Det ska de ha cred för. Så när en fjortis från Sverige sitter och snackar skit, så får du en känga. Bosniska själen har alltid stått för värderingar som transcenderar religon och etniska skiljelinjer. De som inte fattar det har ingen plats i Bosnien.

Jag skulle akta mig för att köra ensidig nationalistisk snack i Sarajevo, bland lokalbefolkningen. Det kanske går hem bland alla nyinflittade från Sandzak, vad vet jag, men om du tror att du är coolare för att du är bosniak än någon serb som blödde med alla andra i Sarajevo, så är du misstagen.

Sakta i backarna här. Det finns ingen tvivel om att de som kämpade för bosnien ska respekteras och låtas vara kvar, dvs de "kroater" och "serber" som anser sig vara Bosnier!

Frågar du en bosnie-kroat eller serb vad dem är, så kommer du alltid få ett svar jag är serb alt. jag är kroat!! Så kom inte med ditt multikulti skitsnack, du vet vad jag menar. De som känner att bosnien är deras hemland, som inte vill splittra bosnien, som skulle dö för bosnien och som kallar sig bosnier (oavsett religion) ska också behandlas som bosnier.

Dock tycker jag att BOSNJAKER skall styra och vara majoritet, landet tillhör oss.. och religionsfrihet och utlänningar är välkomna men INTE ustase, cetniks eller de som strävar efter att ansluta sig till kroatien/serbien!

Fattar du nu vad jag menar?!
Citera
2013-01-25, 10:35
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Innan Österrike-Ungern blandade sig i BiH så tillhörde faktiskt ~82% av marken i BiH bosniakerna, så du har faktiskt en poäng. Ingen av grannländerna är "försoningsaccepterade" när det gäller BiH och bosniakerna, det har vi fått erfara från kriget 92-95 då dessa grannländer hade en dold agenda med varandra emot bosniakerna. Hade din idé framförts officellt av regeringen i BiH så hade bosniakerna blivit stämplade som terrorister/islamister/turkar/ jihadister av grannländerna samt EU och där hade bosniakernas öde varit på en skör tråd om ens existens i BiH och Europa. Där har vi kruxet.

Jag vet att det är så. Men vi måste ha det tänket, vi behöver inte vara radikala officiellt men det ända jag oroar mig för är att man idag ser många bosnjaker (inkl de som upplevt kriget) acceptera den här multikulti smörja på hemmaplan. Många lyssnar på ceca, respekterar inte högtiderna, beblandar sig, är inte politiskt aktiva eller rättare sagt helt ointresserade. Många är inte medvetna öht om att de måste vara nationalister för att överleva som folk, för om de fortsätter denna farliga väg, så kommer vi bli slukade av våra grannländer... inte militärt utan politiskt. Våra aggressiva grannar är mycket sluga och falskar, kör fult spel och de håller ihop. Vårt folk är NAIVA, har alltid varit det, därför vill jag att vi lär oss av misstagen!
Citera
2013-01-25, 11:26
Medlem
Citat:
Frågar du en bosnie-kroat eller serb vad dem är, så kommer du alltid få ett svar jag är serb alt. jag är kroat!! Så kom inte med ditt multikulti skitsnack, du vet vad jag menar. De som känner att bosnien är deras hemland, som inte vill splittra bosnien, som skulle dö för bosnien och som kallar sig bosnier (oavsett religion) ska också behandlas som bosnier.

Nej det stämmer inte heller. Det finns bosnier, med olika religionsbakgrund. Lingvistiken har påtvingat från 1991 att de kallar sig bosnienserber, och blandat ihop begreppen. Fråga varje "bosnienserb" vad de kallades när de åkte till Serbien före kriget... just det, Bosnier.

Så bara för att Milosevic tjatat om "alla serber oavsett var de bor", så betyder det inte per automatik att de är pro-republika srpska. Varför skulle de vara det? De fick granater i huvudet som alla andra? Mina föräldrars bäste man (kum) var ortodox bosnier som endast kallat sig bosnier. Hans familj har bott i Sarajevo och runtomkring i generationer. Han dog 1994 i ArBiH. Hans son var i ArBiH. Många som honom.

Det är inte svart och vitt, liksom. På samma sätt som alla kroater i WW2 var inte ustashas, och alla serber i WW2 var inte chetniks.

Om vi ska diskutera och slänga ord hit o dit, så måste vi också förstå hur orden används och hur den officiella versionen ändras och med vilket syfte, om ingenting då rent lingvistiskt. Varifrån kommer det vi vet? Epistemologi.

Varför var det så viktigt för Kroatien att hitta på kroatiskt språk efter 1991? De bytte så många ord som de kunde, och det var rätt komiskt under de första åren, för ingen kroat kunde prata den officiella kroatiskan. Varför förbjöd man latinsk skrift i Serbien i officiella sammanhang? Du kan ha officiell skrift, men att förbjoda? Varför?
Senast redigerad av Zapporius 2013-01-25 kl. 11:30.
Citera
2013-01-25, 12:35
Avslutad
Citat:

Vill fråga dig ser du tyskar och valloner som invandrade till Sverige kring 1600-talet som svenskar och har dessa då lika stor rätt till Sverige som ursprungssvenskarna?
Citera
2013-01-25, 13:50
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Vill fråga dig ser du tyskar och valloner som invandrade till Sverige kring 1600-talet som svenskar och har dessa då lika stor rätt till Sverige som ursprungssvenskarna?

Jag kan svara på denna fråga.

Svaret är ja. Vallonerna och tyskarna är så pass beblandade med svenskar i många generationer, har haft samma religion (kristendomen) redan innan så skillnaden är obefintlig. Det finns inte stora skillnader som det finns mellan t.ex. serber och bonjaker. Serber är mestadels annat folk med annan kultur, och för att inte glömma det viktigaste, religion. DÄR har du den stora skillnaden.

Det som är den stora skillnaden mellan t.ex. kroater och serber är "inriktningen" på religionen samt generna. Stor skillnad mellan dessa två folk.

Bosnjakerna har en del gemensamt både med kroater och serber. Serber är blandade med turkar, det är Bosnjakerna också. Kroaterna har illyriskt blod, det har Bosnjakerna med.

Du kan inte jämföra dagens Svenskar med vallonblod och "vårt folk", skillnaden är större hos oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in