Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Frågar du en bosnie-kroat eller serb vad dem är, så kommer du alltid få ett svar jag är serb alt. jag är kroat!! Så kom inte med ditt multikulti skitsnack, du vet vad jag menar. De som känner att bosnien är deras hemland, som inte vill splittra bosnien, som skulle dö för bosnien och som kallar sig bosnier (oavsett religion) ska också behandlas som bosnier.
Nej det stämmer inte heller. Det finns bosnier, med olika religionsbakgrund. Lingvistiken har påtvingat från 1991 att de kallar sig bosnienserber, och blandat ihop begreppen. Fråga varje "bosnienserb" vad de kallades när de åkte till Serbien före kriget... just det, Bosnier.
Så bara för att Milosevic tjatat om "alla serber oavsett var de bor", så betyder det inte per automatik att de är pro-republika srpska. Varför skulle de vara det? De fick granater i huvudet som alla andra? Mina föräldrars bäste man (kum) var ortodox bosnier som endast kallat sig bosnier. Hans familj har bott i Sarajevo och runtomkring i generationer. Han dog 1994 i ArBiH. Hans son var i ArBiH. Många som honom.
Det är inte svart och vitt, liksom. På samma sätt som alla kroater i WW2 var inte ustashas, och alla serber i WW2 var inte chetniks.
Om vi ska diskutera och slänga ord hit o dit, så måste vi också förstå hur orden används och hur den officiella versionen ändras och med vilket syfte, om ingenting då rent lingvistiskt. Varifrån kommer det vi vet? Epistemologi.
Varför var det så viktigt för Kroatien att hitta på kroatiskt språk efter 1991? De bytte så många ord som de kunde, och det var rätt komiskt under de första åren, för ingen kroat kunde prata den officiella kroatiskan. Varför förbjöd man latinsk skrift i Serbien i officiella sammanhang? Du kan ha officiell skrift, men att förbjoda? Varför?