2010-11-09, 18:20
Medlem
Noppismans avatar
Faktum är att man är osäker på om man ens skulle kunna bygga dem idag. Man vet egentligen inte vad de var till för, finns bara teorier. De säger att de byggde dem på 20 år och i så fall skulle de ha grävt ut, transporterat och placerat en sten var nionde sekund.

Kool dokumentär: Ancient Aliens
De tar upp bl.a. pyramiderna, finns massor med andra otroliga(bokstavligen(ej troliga)) monument.
Senast redigerad av Noppisman 2010-11-09 kl. 18:38.
Citera
2010-11-09, 18:32
Medlem
DaTheorists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drumstick
Näh dom var väl bara jävligt kreativa, hade för mycket fritid och lite tur?

Jo visst, men är det inte lika skumt att allting är så jävla perfekt?
Citera
2010-11-09, 20:54
Medlem
Filosofi --> Historia

/MOD
Citera
2010-11-09, 21:03
Medlem
Måste ha varit utomjordingar, jättar (lol om ni minns den snubben) eller människor som är klyftigare än vad vi är idag.
Citera
2010-11-09, 23:08
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noppisman
Faktum är att man är osäker på om man ens skulle kunna bygga dem idag.
Kool dokumentär: Ancient Aliens
De tar upp bl.a. pyramiderna, finns massor med andra otroliga(bokstavligen(ej troliga)) monument.
Inte ett faktum och inte en dokumentär.
Citat:
Ursprungligen postat av UllaBullaKnulla
Måste ha varit utomjordingar, jättar (lol om ni minns den snubben) eller människor som är klyftigare än vad vi är idag.
Det måste det inte alls ha varit. Här är en av flera teorier som inte har med utomjordingar, jättar, roliga snubbar eller "människor som är klyftigare än vad vi är idag".
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6514155.stm
Citera
2010-11-09, 23:23
Medlem
TheKingOfPops avatar
Tydligen var det "människor som är klyftigare än vad vi är idag" då vi inte ens idag lyckats klura ut hur det gått till...
Citera
2010-11-09, 23:27
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKingOfPop
Tydligen var det "människor som är klyftigare än vad vi är idag" då vi inte ens idag lyckats klura ut hur det gått till...
Mmm, var är egypternas rymdstationer, överljudsflygplan och partikelaccelaratorer?
Citera
2010-11-09, 23:43
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKingOfPop

Det där låter som en typisk skröna att vi idag inte lyckats "klura ut hur det kan gått till", exakt vilken del av byggnadsprocessen är det vi idag inte begriper oss på? Det är svårt att bemöta så svepande påståenden. Jag lovar att även dagens människor kan hugga stenblock och rulla dem på stockar uppför ramper.

Angående DaTheorists antydan om att det skulle vara något speciellt med att talet Pi återfinns i dimensionerna så är det inget konstigt alls. Pi har fascinerat människor under väldigt lång tid, det är fullt rimligt att de matematikintresserade egyptierna använde Pi när de bestämde pyramiders proportioner.
Senast redigerad av Smutz 2010-11-09 kl. 23:55.
Citera
2010-11-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaTheorist
Jag har funderat på en sak ett tag: Hur kunde egyptierna bygga Pyramiderna och faraostatyn (möjligtvis några mer ting) vid den tiden (2500-3000 f.k.)? Hittar nästan ingen information någonstans om ämnet, inte ens teorier om hur det kunnat gått till, förutom Alien teorin. Måtten på pyramiderna är ju nästintill exakta, hur läskigt som helst.

Har kollat runt lite iallafall, hittade lite fakta som jag inte vet är sann men.. "The height of the pyramid is 481 feet which is ca: 1/1000000000 of the distance to the sun", "If you take the perimeter of the pyramid and divide it by two times the height, you get a number that is exactly equivalent to the number pi (3.14159...) up to the fifteenth digit".

Nå! Någon som har några teorier? Kom det ner aliens till jorden och byggde dem åt människorna?

Skärpning, en googling på "pyramids" ger en jävla massa länkar till hur det gick till.
Citera
2010-11-10, 14:06
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
Skärpning, en googling på "pyramids" ger en jävla massa länkar till hur det gick till.

Fast om jag förstått det rätt så är det ännu inte helt bevisat?
Citera
2010-11-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack

Historia handlar inte om att bevisa saker utan om att tolka - till största delen skriftliga - rester av det förflutna. Och den tolkning som råder vad gäller byggandet av pyramiderna är inte att det var utomjordingar som åstadkom det.

Men visst, jag borde uttryckt mig klarare i förra inlägget.
Senast redigerad av prafjessor 2010-11-10 kl. 14:20.
Citera
2010-11-10, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor

Citat:
Ursprungligen postat av aceblack

Precis, ingen vet hur det gick till än. Bara en massa spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in