2010-10-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Vet ni vad jag tycker är värst?
Jo, att han hade SAMMA ANVÄNDARNAMN på Facebook som han hade här på Flashback. Det gick alltså att få fram hans identitet på två sekunder.
Sökte på hans namn på upplysning.se och hittade honom direkt, med adress och telefonnummer och allting. Hittade även hans far.

VARFÖR tänkte vi inte på detta redan när han startade tråden?
Vi hade kunnat ringa 112, hans far, alla i hans trappuppgång etc... HELVETE
Fy fan vad jag mår illa när jag tänker på hur hans föräldrar måste känna sig nu.

Vila i frid, LurifaxFlux.

Därför att ingen tog det på allvar. Sen gick det fort från det att han la upp kameran tills att han var död.
Allvarligt talat. Det är verkligen tragiskt men sluta skylla allt på Flashback och er själva. Det är inga supermans som surfar runt men det är jävligt lätt att vara efterklok.
Jag är mest lite rädd för att han startat en ny trend.
Citera
2010-10-12, 11:19
Medlem
Bor typ 50m från han som gjorde självmord.
Fick ge fri väg till polisbilen när jag körde till jobbet.
Och på kvällen såg jag alla människor utanför som hedrade honom med ljus och sånt.

Min närmaste granne gjorde också självmord för några månader sen, och det skrevs INGENTING om honom, inte ens i den lokala tidningen om jag minns rätt, och han fick ingen såndär minneshögtid utanför.
Så om man vill att tidningar ska skriva om en, och om man vill bli hedrad etc. så måste man göra självmordet live i cam, tyvärr..

Synd att jag inte läste tråden när killen höll på att göra självmord.
Hmm.. undrar hur man hade fått upp dörren.. jag antar att jag hade klättrat upp till hans balkong och krossat fönstret och kommit in på så sätt.
Citera
2010-10-12, 11:20
Medlem
Patrick-Batemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Vet ni vad jag tycker är värst?
Jo, att han hade SAMMA ANVÄNDARNAMN på Facebook som han hade här på Flashback. Det gick alltså att få fram hans identitet på två sekunder.
Sökte på hans namn på upplysning.se och hittade honom direkt, med adress och telefonnummer och allting. Hittade även hans far.

VARFÖR tänkte vi inte på detta redan när han startade tråden?
Vi hade kunnat ringa 112, hans far, alla i hans trappuppgång etc... HELVETE
Fy fan vad jag mår illa när jag tänker på hur hans föräldrar måste känna sig nu.

Vila i frid, LurifaxFlux.

Du kanske ska överväga att byta avatar ett tag
Citera
2010-10-12, 11:20
Medlem
Tjackies avatar
Ja det är normalt, jag mår också dåligt.
Visst har folk dött på värre sätt, folk som blivit mördade, krig osv han valde att dö, men det som gjorde det här självmordet hemskt är att han ångrade sig i sista stund, att han såg så snäll ut och att folk hejade på honom.
Jag såg inte det hela live, men såg bilderna, det gör det hela nästan lite personligt.
Tyvärr är det sånt som man kommer över rätt fort i den grymma värld vi lever i, varje dag matas vi med folk som mördas, tar självmord, överdoserar, svälter, dör i sjukdomar osv.
Citera
2010-10-12, 11:22
Medlem
Jag upptäckte händelsen av en slump run 12 timmar efter det hände, och visst är det obehagligt, det sitter i tankarna.

Det är tragiskt, men i slutändan var det hans eget val. Jag har ingen ide eller bild över vad som händer när vi dör, men jag hoppas att han känner att han gjorde rätt val. Sen tycker jag att allt snack om att han skulle ha blivit hetsad till det av andra på FB är strunt, han hade bestämt sig innan han postade här. Inte för att det ursäktar allt skit som folk postade både före och efter.

Jag känner dock stor sorg för hans familj. Jag hade själv en väldigt jobbig period för ett tag sen, och om det inte vore för att det fullkomligt hade krossat mina föräldrar hade jag förmodligen valt att avsluta allt.
Citera
2010-10-12, 11:26
Medlem
Jag tänker med på honom, men tänk på att han fick precis som han ville. Han ville dö, och nu är han död, lidandet är därmed över.
Citera
2010-10-12, 11:27
Medlem
Arraksbolls avatar
Jag mår inte själv särskilt dåligt (trots att jag följde det hela när det hände), men jag känner igen känslan. Jag har sett människor dö flera gånger IRL så därför har jag blivit lite avtrubbad.

Särskilt illa kändes det i somras när jag bevittnade en 7-årig pojke drunkna.

Det brukar gå över för mig på några dagar och det är ingen känsla man ska försöka hålla fast vid. Efter att man varit med om liknande många gånger så inser man att det bara är en del av livet att en människa dör och egentligen inte hemskt alls.
Citera
2010-10-12, 11:30
Medlem
Samma här. Kan inte få honom ur tankarna och drömde mardrömmar i natt. Det är verkligen hemskt och tycker det är sorgligt med människor som kallt kunde säga lycka till och gör det då till honom
Citera
2010-10-12, 11:32
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telephone80
Han halvsatt och kvävde sig själv med sin egen kroppsvikt. Måste krävas en jävla disciplin för att kunna göra det. Jag tror att de som ironiserar över honom gör det som ett sätt att behandla det hela mentalt. Ingen kan vara så likgiltig, till o med soldater som har varit i krig och ser död hela tiden har ofta problem när de kommer hem. Jag tror det rör sig om unga personer som är internetskadade och tycker att ingenting som sker på andra sidan monitorn är på riktigt.

Tror du slår huvudet på spiken här. En mycket liten del av det som skrivits har varit allvarligt. Det har handlat om klentrogenhet, ironi, etc. Såg inte själv det hela live, men jag hade nog varit lika klentrogen själv. Det märks på inläggen i början av tråden att folk inte riktigt fattar att han tagit livet av sig. Det är som på TV helt enkelt.

Sedan får jag säga att lurifax utförde det här på ett sätt och med en ton som till stor del bäddade för att andra inte skulle ta det seriöst. Han vädjade inte efter hjälp utan var helt kall och klar om vad han skulle göra - naturligtvis är det just detta som gjorde det verkligt och "o-trolligt", men jag förstår också om inte folk förstod det.
Citera
2010-10-12, 11:34
Medlem
Såg det live, från början tills polisen täckte kameran... Och visst, jag låg och tänkte lite på det men hade inga problem att sova sedan. Är inte ett dugg illa berörd faktist.. Blir mest småsur på alla som beskyller flashback och vissa användare för detta. Killen ville dö, han var väldigt bestämd även om första killen som kom in på FTP'n hade ringt polisen hade polisen mot all förmodan inte hunnit att rädda hans liv.
Citera
2010-10-12, 11:37
Medlem
Flinta82s avatar
Klart man blir berörd, men är samtidigt glad att inte fler "hejade på" honom. Har sett betydligt värre trådar där användare hetsar folk till att ta livet av sig. I 99% av fallen händer ju absolut ingenting, så det är ju kanske inte så konstigt att folk inte tar det på allvar. Och som sagt, i detta fall var det ju bara en handfull användare som "hetsade" den stackars grabben.
Citera
2010-10-12, 11:41
Medlem
Flipkins avatar
Det är självklart synd när en ung människa tar sitt liv, det känns ju lite bortkastat. Men att bli arg eller beskylla dessa "hetsare" för hans död är ju bara larvigt. Han hade bestämt sig för att ta sitt liv långt innan han ens kopplade upp den där webcamen. Jag tror många nu känner att om dom bara hade varit inne tidigare så hade dom på något sätt kunnat hindra detta från att hända, men så är det ju typ alltid när någon dör?

Sen så hade ju killen aspergers vilket gör att han kanske tolkar saker som folk skriver lite fel, vilket är lite synd. Men samtidigt kul eftersom många säkert hejade på honom positivt, vilket fick honom att känna sig omtyckt en stund.

Oavsett vad så är han död nu, och jag måste faktiskt säga att han valde en riktigt bra t-shirt att ta permanent semester med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in